eSZIG bemutató
Az új személyazonosító igazolvány vizuális és elektronikus újdonságai Technikai háttér, adatok, felhasználás Dr. Luczai István főosztályvezető Verőci Gábor projektvezető 2016.02.18
CÉLOK A 15 évvel ezelőtt bevezetett személyazonosító igazolvány megújítása A kor követelményeinek megfelelő biztonsági szintű okmány létrehozása Felhasználóbarát és biztonságos e-közigazgatási ügyintézés újabb pillérének megteremtése Digitális írástudás terjedésének elősegítése – „zsebben az e-ügyintézés kulcsa”
ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. MEGVALÓSÍTÓK Belügyminisztérium KEKKH NBSZ Idomsoft Zrt. NISZ Zrt. ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. + Pénzjegynyomda Zrt.
Az új okmány Célok Felhasználóbarát e-ügyintézés alapvető pillérének megteremtése Biztonságos e-közigazgatási ügyintézés lehetőségének megteremtése A jelenleg használatban lévő (15 éves) személyazonosító igazolvány megújítáSA eSZIG bevezetésének előnyei Megújuló okmány Hagyományos vizuális azonosítást támogatja Új biztonsági elemeknek köszönhetően növeli az okmány biztonsági szintjét Gépi olvasásra alkalmas adatsort – data mátrixot tartalmaz RFID technológia alkalmazása Hatékony elektronikus adatvédelmet biztosít Adatok biztonságos tárolását biztosítja Folyamatosan fejleszthető felhasználási lehetőségek, szolgáltatások
Távoli hitelesítés lehetősége JOGSZABÁLYBÓL ADÓDÓ FŐBB VÁLTOZÁSOK Érvényességi idő Illeték Kiállítási határidő Ujjnyomat Az állandó személyazonosító igazolvány érvényességének időtartama, ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 év, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam, a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 év, a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 év. Bürokráciacsökkentés – 8 napos kibocsátás Elektronikus tárolóelem tartalmazza a polgár ujjnyomatát, kivéve, ha a személyazonosító igazolvány kiállításakor a 12. életévét még nem tölti be, az ujjnyomat rögzítését visszautasította, vagy ujjnyomat adására fizikailag képtelen Az állandó személyazonosító igazolvány tároló eleme elektronikus aláírás létrehozására alkalmas eszköz, a polgárnak lehetősége van elektronikus aláírás igénylésére. Az új személyazonosító igazolványhoz kapcsolódó elektronikus aláírás lehetőséget nyújt arra, hogy az állampolgárok magánjogi vagy közigazgatási jogügyleteikben elektronikusan tehessenek – teljes bizonyító erejű magánokiratnak megfelelő joghatással bíró – jognyilatkozatokat. Távoli hitelesítés lehetősége Elektronikus aláírás
Felhasználási területek AZ ÚJ OKMÁNY FUNKCIONALITÁSA Funkciók: e-azonosítás e-aláírás utazási funkció közösségi közlekedés Otthoni ügyintézés Hivatali ügyintézés Határátlépés, utazás Rendészeti felhasználás Felhasználási területek
93 % normál (chippel ellátott) STATISZTIKA (2016.01.01-2016.02.14) Az eddig igényelt 117.628 db új személyazonosító igazolványból 93 % normál (chippel ellátott) 7 % határidő (és chip) nélküli 65% tartalmazza az ujjnyomatot 11% elektronikus aláírással
WEBOLDAL http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi/
A SZOLGÁLTATÁSI RENDSZER LÉPCSŐZETES KIÉPÍTÉSE Egy korszerű, elektronikus szolgáltatások igénybevételére alkalmas okmány létrehozása Elektronikus alapszolgáltatások kialakítása Elektronikus szolgáltatások körének bővítése A személyazonosító igazolvány megújítása
AZ ÚJ OKMÁNY ADATTARTALMA Vizuálisan tartalmazza a korábbi személyazonosító teljes adattartalmát Vizuális és elektronikus megszemélyesítésre használt 36 darab adatelem
- BALE eSign tanúsítás alatt Az elektronikus tároló elemének (chipjének) jellemzői I. Tanúsítványok: -Chip CC EAL 5+ - OS CC EAL 5+ -Alkalmazások CC EAL 4+ - BALE eSign tanúsítás alatt NXP gyártmányú chip JCOP operációs rendszer
Érintésmentes kártyaolvasó Az elektronikus tároló elemének (chipjének) jellemzői II. Érintésmentes kártyaolvasó ISO 14443 Chip olvasó middleware környezete Windows 8.1 Windows 7,8,10 Linux: CentOS 7, Debian 7, Ubuntu 14.04 LTS, Suse 13.2 MAC OS X: Lion, Yosemite, El Captain
FUNKCIONALITÁS I. eID – elektronikus azonosítás közigazgatási és piaci szereplők számára egyaránt személyes megjelenés esetén azonosítás funkció TAJ és adóazonosító jel kezelése elektronikus térben a személyazonosító okmány hitelesítése PIN kóddal aktiválható
FUNKCIONALITÁS II. eSIGN – elektronikus aláírás közigazgatási és magánjogi ügyekben egyaránt alkalmazható az okmánnyal egy időben, vagy akár utólag is igényelhető jelenleg fokozott biztonságú, márciustól minősített tanúsítványon alapuló aláírás-szolgáltatás PIN kóddal aktiválható
FUNKCIONALITÁS III. ePASS – úti okmány a korábbi kártya alapú személyazonosító igazolványokkal gyakorolható utazási jogot magasabb, az útlevéllel azonos technikai és biztonsági szinten biztosítja ICAO 9303 - útlevél szabvány
Személyazonosító igazolvánnyal az alábbi 36 országokba utazhatunk Európában
FUNKCIONALITÁS IV. Közösségi közlekedési szolgáltatások támogatása a tároló elemen elektronikus formában megtalálható PAN szám alkalmazásával (NEK kompatibilitás) kapcsolódás a NEK-rendszerhez
AZ ALKALMAZÁSOK KÖRÉNEK BŐVÍTÉSE A „Java Card” modern technológiája biztosítja az eSZIG okmány új alkalmazásokkal való bővítését – újabb szolgáltatások bevezetését pl.: ügyvédi-, közjegyzői-, bírósági végrehajtói-, orvosi alkalmazás Hivatáshoz kötődő (második) elektronikus aláírás kezelése – szerepkör tanúsítás
ELÉRHETŐ SZOLGÁLTATÁSOK Okmányérvényesség ellenőrző szolgáltatás webes felületen (Webes Ügysegéd) Ügyfélkapu regisztráció személyes megjelenés nélkül, akár otthonról Okmányirodában/KAB-ban PIN aktíválás és csere Személyazonosság gyors ellenőrzése rendészeti intézkedés esetén
Köszönöm a figyelmet!
Dr. Luczai István főosztályvezető Verőci Gábor projektvezető Várjuk kérdéseiket? Dr. Luczai István főosztályvezető Verőci Gábor projektvezető infofejlesztes@bm.gov.hu
eSZIG bemutató