Tudásmenedzsment a változás szolgálatában. Súlypontok A versenyelőny új forrása Tudásalapú vállalatfelfogás Mit is jelent a tudás? A tanulás folyamata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
Advertisements

GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Tudásmenedzsment a változás szolgálatában

Súlypontok A versenyelőny új forrása Tudásalapú vállalatfelfogás Mit is jelent a tudás? A tanulás folyamata Tanuló szervezetek Változás Szervezeti tanulás Változás- és tudásmenedzsment

A versenyelőny új forrása Emberi erőforrás A versenyelőny megteremtését és fenntartását a vállalat tudásalapú elmélete segítheti

A vállalat tudásalapú elmélete A vállalat elsődleges célja, hogy az egyének által birtokolt tudást termékekké és szolgáltatásokká integrálja. A tudás alkalmazásán, és nem létrehozásán van a hangsúly.

Mit is jelent a tudás? AdatInform áció Tud ás l s o g z F e d l o á M e g é r t é s I s m e r e t Ismeret A tudás : olyan információ, amit végiggondolunk, megértünk, beépítünk saját fogalmi rendszerünkbe, majd tapasztalataink és ismereteink felhasználásával egy adott környezetben, helyzetben hasznosítunk.

A tudás típusai és dimenziói –Az explicit tudás rendszerezhető, rögzíthető, formalizálható, mások számára könnyen megfogalmazható, átadható pl.: jelentések, könyvek által. –Az implicit tudás az egyén tapasztalataira, cselekedni tudására (know-how) épülő tudás.

A tudás típusai és dimenziói ● Jéghegy modell: vízszint feletti rész tudásunk explicit, artikulálható része, a többi pedig rejtett, tacit tudás.

A tudás típusai és dimenziói „Az ember sokkal többet tud, mint amit elmondani képes” pl.: biciklizés.

A tudás jellemzői Tettorientált Szabályok, automatizmusok segítik Folyamatosan változik Ismeret formájában szállítható A teljes tudás nem megosztható, csak egy „kivonata”, ami nem más mint az ismeret Dinamikus A tudásnak is van piaca, ahol van pl.: eladó, vevő, ügynök és fellelhetők piaci erőviszonyok is. Végtelen, kimeríthetetlen erőforrás, hiszen használata során gyarapszik, felértékelődik. Rugalmas: nem merev struktúra, komplex módon képes összetett jelenségekkel foglalkozni. Gyakran megfoghatatlan Nehezen reprezentálható, másolható

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei Saját tapasztalat Tanulás Továbbképzés Betanítás, mentor Új munkatárs felvétele Együttműködés az ügyfelekkel Kutatás,szakfolyóiratok Együttműködés a beszállítókkal

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 2. Kongresszusok, fórumok Piackutatás Összehasonlító elemzés Tanácsadók felhasználása Kooperáció egyetemekkel Szervezetek informális, összeverődő hálózatai Egy találó történet

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 3. Vállalat felvásárlása Bérlés Tudáslopás Megfelelő kommunikáció Vegyítés Adaptáció Célorientált erőforrások Vállalati pletyka

A tudás tárolása Strukturált tárolókban (pl.: adatbázis, szakértői rendszerek) Strukturálatlan tárolókban (pl.: jelentések, feljegyzések) Magukban az emberekben

A tanulás folyamata Tanulásnak nevezhetünk minden olyan viselkedésváltozást, amely külső hatásra, tapasztalás és/vagy gyakorlás révén jön létre.

Hogyan tud egy szervezet folyamatosan reagálni a kihívásokra úgy, hogy közben versenyképességét megőrizze? A rendelkezésre álló eszközöket a cél, (a tanulás) érdekébe kell állítani. Törekvés: a folyamatos tanulás igényének fenntartása

Tanulószervezetek alapelvei Rendszergondolkodás: „itt és most” helyett ok- okozati összefüggések feltárása Személyes irányítás: önálló tanulás → jövőkép → egyéni célok → szervezeti célok Gondolati minták: attitűdök → cselekedetek → változási készség, hajlandóság Közös jövőkép: magában foglalja az egyéni elképzeléseket, mely következtében a csoportok és egyének is azonosulnak vele. Csoportos tanulás: egyéni és csoportos ismeretek megőrzése, továbbfejlesztése, átadása

Hogyan képes az ember a folyamatos változásra? Tanulás Fejlődés Attitűd változás → versengő elkötelezettség → változással szembeni immunitás → ellenállás ↑ hiányos mentális felkészültség

Változás ? A működő szervezetek egyes állapotai kétféle erő egyensúlyából adódnak. (Kurt Lewin) fékező erők hajtó erők egyensúly

Változásmenedzsment Hajtó erők: – külső indíttatású – szervezeten belüli Fékező erők: –érintettek ellenállása Cél: tanulószervezeti működés

Mit jelent a szervezeti tanulás? Feltételek: Az egyéneknek a változás során létrehívott céloknak megfelelően kell cselekedniük. Az egyéni javaslatoknak, ötleteknek és azok végrehajtása során szerzett tapasztalatoknak be kell épülni a szervezeti memóriába, mások számára is hozzáférhetővé kell tenni.

Hogyan megy végbe a szervezeti tanulás? Tapasztalati tanulás → utánzó, másoló jellegű változtatás Instrukcionális tanulás → adaptációs, átalakítás melletti változtatás Deutero tanulás → folyamat vizsgálata ↓ hosszú távú siker kritériumai

Tanulóképesség? Tanulás → ismeret → beépülés a memóriába → használhatatlanná váló adatok → felejtés → egyensúly vesztés → bizonytalanság → egyéni és csoportos ellenállás ↓ tanulás és változás gátja ↓ öncélú szervezeti működés

A szervezeti memória jelentősége egyéni tanulás eredménye beágyazódik a közös memóriába → tapasztalat, tudás kommunikálható, átadható legyen → tudásmegosztás → szervezeti tudás ↓ információ, tudás, képességek ↓ szervezeti memória

Tudásmenedzsment Yankee Group definíciója szerint a TM az a hatékony kapcsolat, amely összeköti az egy bizonyos tudással rendelkezőket azokkal, akiknek szükségük van erre a tudásra. A folyamat eredményeképpen a személyes tudás szervezeti tudássá válik.

Tudásmenedzsment stratégiák Önálló, formalizált tudásmenedzsment stratégia a legtöbb vállalatnál nincs, annak ellenére, hogy tisztában vannak a tudás stratégiai fontosságával. A KPMG évi felmérése alapján Mo. - on a cégek 39 %-a rendelkezett tudásmenedzsment stratégiával, míg nemzetközi viszonylatban ugyanez az érték 64 % volt.

A tudásmenedzsment stratégia kezdeményezése „Top-Down” (felülről jövő) megközelítés „Bottom-Up” (alulról jövő) megközelítés „Middle-Up-Down” („középről-fel-és-le”) megközelítés

A vállalat tudásának helyzete Abszolút tudástér alatt a tudás legnagyobb halmazát, a teljes tudást értjük, amely halmaz végtelen. (a szervezet ennek egy részét birtokolja) Relatív tudástér alatt a tudáselemek és képességek azon halmazát értjük, melyek összefüggnek a szervezet stratégiájával és céljaival. (Ezekből az elemekből a szervezet bizonyos elemeket magáénak mondhat, míg másokat meg kell szereznie, illetve ki kell fejlesztenie.)

Belső tudáshelyzet mátrix A szervezet TudjaNem tudja Abszolút tudástér Mit tud?MegfelelőPazarlás Mit kell tudni? (relatív tudástér) Mit nem tud? ReménykeltőVeszély Forrás: Fehér P.

A szervezetek belső tudása versenyképesség tekintetében három kategóriába sorolható: Alaptudás Fejlett tudás Innovatív tudás

Az iparági tudás birtoklását leíró helyzetkép elemzésére szolgál a külső tudáshelyzet elemzési tér, mely: –egyik dimenziójában a vállalatok által birtokolt tudásszintet vizsgálja, –míg másik dimenziója a piaci részesedés változásán keresztül azt méri, hogy a cégek mennyire tudták a rendelkezésükre álló tudást beépíteni tevékenységükbe.

Külső tudáshelyzet elemzési tér Piaci részesedés változása (%) (-) (+) Alap Fejlett Innovatív Lemaradók Reménykeltők Diktálók „Ügyesek” „Ügyetlenek” Kiszorulók Tudásszint Forrás: Fehér P.

Összegezve: Az egyéni és vállalati magatartás közötti kapcsolat a szervezeti memórián keresztül valósul meg. A memória kiaknázása jelenti egyúttal a tudás megfelelő hasznosítását, melyet a menedzsment irányít. A hasznosítás alapfeltétele a tanulószervezeti működésbe való átalakulás, változásmenedzselés. Az összefüggés biztosítása a tanulás – tudás- és a változásmenedzsment folyamata között a vállalati siker egyik záloga

Köszönöm a figyelmet!