Hallássérültek A hallássérültek általában „láthatatlan fogyatékosok”.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Összeállította: Horváth Józsefné
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
szakmai referens, országos versenyszervező
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A gyermeki jogok érvényesítése
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Üzlezi információelemző specializió
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Hallássérültek A hallássérültek általában „láthatatlan fogyatékosok”.

A hallássérülés definíciója A „hallássérült" kifejezés gyűjtőfogalom: siketeket, nagyothallókat egyaránt magába foglal, függetlenül hallássérülésük fokától, súlyosságától, hallásállapotuk milyenségétől. A még éppen meghallott hangoknak az észlelése mutatja meg a hallásküszöböt. A hallássérülés mértékétől függően a hallásküszöb megemelkedik. A jó hallás esetén 0-10 dB közötti a hallásküszöb, míg a hallássérülteknél ez de akár dB közötti is lehet.

A hallássérülés súlyosságának meghatározása decibel (dB) alapján: Enyhe: dB hallásveszteség Közepes: dB hallásveszteség Súlyos: dB hallásveszteség Átmeneti sáv a súlyos nagyothallás és a siketség között: dB hallásveszteség Siketség: dB hallásveszteség.

Hallássérültség típusai / okai 1. Idegi jellegű hallássérülés: A belső fülben lévő csiga (Cochlea) szőrsejtjeit és az agyhoz vezető idegrostokat érinti a károsodás. Az enyhe halláscsökkenéstől egészen a teljes siketségig terjed, elsősorban a magasabb frekvenciák meghallása sérül és többnyire maradandó. Az érintettek arról számolnak be, hogy hallják amit mondanak de nem értik, ezenfelül a beszélgetőpartner beszédét motyogásnak érzik.

Hallássérültség típusai / okai 2. Vezetéses hallássérülés Ez a fajta hallássérülés lehet átmeneti vagy maradandó. Ennek oka a külső vagy a középfül zavarai, vagyis a hangvezető rendszer károsodása. Jellemző ennél a típusnál, a gyenge, halvány hang észlelése és a hallássérülés mértéke nem haladja meg a 60 dB-t. Orvosilag valamint műtéti úton jól kezelhető.

Hallássérültség típusai / okai 3. Kevert hallássérülés

Hallássérültek csoportjai: 1. NAGYOTHALLÓK akiknek a hallásküszöb értéke mindkét fülön dB között van, a nagyothallók között vannak enyhe, középsúlyos és súlyos fokú hallássérültek. A nagyothallókat segíti a beszédben hallásmaradványuk, a hallókészülékek igénybevételével tudnak kommunikálni. Idővel tökéletesen megtanulnak szájról olvasni is.

Hallássérültek csoportjai: 2. SIKETEK akiknek a hallásküszöb értéke mindkét fülön 80dB felett van, továbbá nem rendelkeznek hasznosítható hallásmaradvánnyal. A siket embereknek a jelnyelv segít az önkifejezésben, számukra speciális oktatási intézményeket tartanak fent, ahol a beszédre is tanítják őket

A SINOSZ által támogatott értelmezés (kulturális, antropológiai értelmezés) szerint a siketséget egy olyan embercsoport létállapotának, adottságának tekinti, amely tagjainak közös vonása, hogy a világot elsődlegesen vizuálisan érzékelik, akiket közös kultúra, hasonló tapasztalatok, viselkedési szokások jellemeznek, s legfőképpen, közös nyelvet, a jelnyelvet használják, amely elsődleges kommunikációs és megismerő szerepe mellett – más nyelvi közösségekhez hasonlóan – önazonosságuk szimbóluma is.

Kommunikáció A siket és nagyothalló emberek elsősorban a szájról olvasásra hagyatkoznak. Törekedjen a természetes artikulációra, kicsit lassabb, tagoltabb beszédtempóra, ne kiabáljon, mert az nem segíti a megértést. Mindig fénnyel szemben álljon, ha a hallássérült szemébe világít a nap, lámpa, ez akadályozza a szájról olvasást. Jól jöhet a testbeszéd és a mimika bátrabb használata.

Jelnyelv A jelnyelv egy teljesen önálló kommunikációs rendszer, amely független a környezet hangzó nyelvétől. A jelnyelv éppen olyan verbális kommunikációs eszköz, mint a hangzó nyelv. Ezért használata nem nevezhető mutogatásnak: egy önálló nyelvről van szó. Nem „mutogatunk”, hanem jelelünk!

Jelnyelvi ABC

A jelnyelvben fontos szerepet játszik a mimika

Jelnyelvi törvény november 09-én fogadták el „A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról” szóló törvényt. A törvény a magyar jelnyelv elismerésével megteremti annak a szemléletváltásnak az alapjait, aminek eredményeként a hallássérültek közösségéről a jövőben nem(csak) fogyatékos személyekként, hanem egy nyelvi kisebbség tagjaiként gondolkodhatunk. Fontosabb területei: - meghatározza a siketvak személyek speciális kommunikációs rendszerek tanulásához, valamint ezen eszközök alkalmazásával a tolmácsoláshoz való jogát szeptember 1-jétől a siket gyermekek számára kötelező lesz a magyar jelnyelv oktatása a számukra létrehozott iskolákban, míg az integráló iskolákban választható válik már akkor is, ha azt csak egy gyermek szülője választja. - Fontos változást hoz a törvény a közszolgálati és az országos vételkörzetű televíziók életébe azzal, hogy július 1-jétől kötelezővé válik a közérdekű közlemények és hírműsorok, valamint 2010-ben naptári naponként legalább 2 óra időtartamban a filmalkotások, a gyermek- és ifjúsági műsorok és a fogyatékos személyek számára készült műsorok feliratozása, illetve jelnyelvi tolmácsolása. Ezt követően ig évente 2 órával emelkedik a kötelezettség, majd 2015-től teljes körű feliratozást, illetve jelnyelvi tolmácsolást kell biztosítani.

Oktatás, képzés, tanfolyamok: 1. Hallássérültek Tanintézete (Hallássérültek Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Kollégiuma ) – Budapest (siketek) Szakképzéseik: - számítógép szerelő – karbantartó - számítógépes műszaki rajzoló - bőrtárgy készítő 2. Dr. Török Béla óvoda, általános iskola, speciális szakiskola, EGYMI és kollégium – Budapest (nagyothallók) Szakképzések: - szőnyegszövő - kerékpár szerelő 3. Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola – nagyothallók integrált oktatásaBudapest XXI. Kerületi 4. Eötvös Lóránd Szakközép iskola és Szakiskola (gépész és informatikai szakmacsoport) – integrált oktatás Vidéki iskolák: 1. Debrecen – Hallássérültek EGYMI, Óvoda, Általános Iskola ás Kollégium 2. Eger – Egri Milkó István EGYMI, Óvoda, Általános Iskola ás Kollégium 3. Kaposvár - Duráczky József Pedagógiai Fejlesztő és Módszertani Központ 4. Sopron – Tóth Antal EGYMI 5. Vác – Cházár András EGYMI, Kollégium és Gyermekotthon 6. Szeged – Siketek iskolája

Segédeszközök: Hallássérültek legfontosabb segédeszköze a hallókészülék. A hallókészülék kisméretű hangerősítő berendezés. A levegőben terjedő hangrezgéseket egy érzékeny mikrofon fogja fel, és elektromos jellé alakítja át. Ezeket felerősíti a készülék kicsiny elektromos erősítője, majd eljuttatja egy miniatűr hangszóróhoz, ahonnan már a felerősített hang kerül a fülbe. A beépített szabályozókkal változtatni lehet a hangerősítés mértékét és az erősítés sajátosságait is (magas vagy mély hang kiemelése, védekezés a túl erős hangok ellen stb.). A működéshez szükséges áramforrást kisméretű elem biztosítja. A hallókészülék fontos tartozéka a méretre készült műanyag fülilleszték, amelyen át a hang a hallójáratba jut.

Segédeszközök: A hallókészülék típusai méretük szerint – Fül mögötti hallókészülék – Fülbe helyezhető hallókészülék

Segédeszközök: A hallássérülésre nemcsak a hallókészülékes megoldás létezik. Ha nem elég a hallókészülékes ellátás, akkor léteznek műtéti eljárások, melyekkel szintén javítani tudják a hallást. - BAHA - cochleáris implantáció (CI) - A CI a hallássérülés egyik legelterjedtebb fajtáján, a belső fül károsodásán segít. Lényege, hogy a károsodott belső fül funkcióját átveszi. A készülék két részből áll: egy beültetett részből, és egy külső, fül mögött vagy testen hordató részből, amit beszédprocesszornak neveznek. siket-baba-eloszor-hallja-az- anyja-hangjat-117.html

Egyéb segédeszközök: Adó-vevő rendszerek - Induktív/indukciós hurok Vezeték nélküli összeköttetést biztosít a hangforrás és a hallókészüléket használó személy között. A működése: A legtöbb hallókészülék rendelkezik „T” vagy „MT” átkapcsolóval melyek lehetővé teszik számukra a telefonkagyló által generált elektromágneses tér jeleinek felfogását. A hallókészülék ezután a jeleket a felhasználó által beállított erősségű hangokká alakítja át. Ugyanezen elv szerint működik az indukciós hurok is, csak még nagyobb mágneses teret hoz létre, és sugároz szét az általa lefedett térben. Így nincs más feladat, mint „T” (mint telefon) állásba kapcsolni a hallókészüléket, ami így képes közvetlenül a kierősítésre szánt hangot venni, a megfelelő szintre erősíteni és a környező, zavaró zajokat kiszűrni. Fajtái: telepített vagy fix indukciós hurok Használják: színházakban, mozikban, múzeumokban, előadó termekben, ügyfélszolgálatokon stb. Előnye: nagy területet képesek lefedni Hátránya: elhelyezése nehézkes, akár szakembert igényel, valamint nehezebb elmozdítani mobil indukciós hurok Használják: integrált oktatásban, ahol nagyothalló diákok is vannak, valamint minden olyan helyen, ahol nem lehet vagy nem indokolt a telepített indukciós hurok Előnye: könnyen elhelyezhető, eltávolítható, áthelyezhető Hátránya: viszonylag kis lefedettségre képesek

különféle fény-és rezgő berendezések: ébresztő óra (működéséhez ) ajtó/kapucsengő-jelző babasírás-jelző telefoncsengés-jelző információs táblák vészjelző személyi hívó

Hallássérültek mindennapjait elősegítő szolgáltatások: feliratozás a TV csatornákon – TXT oldalon érhető el infokommunikációs akadálymentesítés - A hallássérültek tájékozódását nagyban akadályozza, hogy az információt nyilvános helyen sokszor csak akusztikus módon közlik (pl. metróban, vasútállomáson stb.). Segítséget jelenthet számukra, ha az épített környezetben található valamennyi hangos információt látható formában is megjelenítjük (egyszerű villanó fényjelző, világító ill. villanó információs táblák). Nagyothallók esetében segítséget jelent, ha a hallássérült személlyel beszélő személy szájáról olvasást a megfelelő világítás biztosítja. jelnyelvi tolmácsolás - A jelnyelvi tolmács feladata, hogy megfelelő tolmácsolási módszerek alkalmazásával akadálymentessé tegye a siketek és hallók közötti kommunikációt. írótolmácsolás - A hangzó beszéd – egyszerűbb mondatszerkezetben, a lényeget kiemelve – írásban rögzítésre kerül az esemény helyszínén. A feliratozó egy arra alkalmas számítógép klaviatúráján dolgozik, gépel. A gépelt szöveg kivetítőn azonnal láthatóvá válik a nézők – hallgatóság számára. Általában nagyobb konferenciák, ülések alkalmával történik valós idejű feliratozást. KONKTAK – 2014-től, Európában is újszerűnek számító videó-tolmácsolási rendszer Az infokommunikációs akadálymentesítés úgy valósul meg, hogy a tolmács (jelnyelvi vagy írótolmács) távolról közreműködik. A hallássérült ügyfél és a tolmács nem tartózkodik egy helyen. Videón, szöveges úton keresztül tudnak egymással kapcsolatba lépni, és így kerül bevonásra a harmadik, halló résztvevő – aki vagy együtt van a hallássérülttel vagy szintén egy harmadik helyen tartózkodik.

Kultúra 90 decibel projekt ( őszén a 90 decibel Project azzal a céllal jött létre, hogy a kulturális intézmények, s elsősorban a színházak és a múzeumok akadálymentesek legyenek a hallás- és látássérültek számára. Céljuk, hogy minden évadban rendszeresen legyenek a hallássérülteknek akadálymentesített (jelnyelven tolmácsolt) előadások, köztük családoknak, gyerekeknek szóló produkciók is. Mindegyik előadás az integráció jegyében jön létre, tehát halló és siket nézők együtt ülnek a nézőtéren. Szépművészeti Múzeum A „SzépMűSL” (sign-language/jelnyelv) nevű alkalmazás használatával a gyűjteményekről és a kiállított műtárgyakról magyar jelnyelven kaphatják meg a művészettörténeti információkat. A múzeum épületében a gyűjtemények és a kiállított tárgyak között az eligazodást az okostelefonos alkalmazásban található interaktív térkép segíti. A műtárgyak mellett elhelyezett QR kódok beolvasásával pedig a kiállított tárgyról azonnali jelnyelvi információ kapható.

Sport A siketlimpia négy évente, az olimpiát követő évben a siketek nemzetközi sportszövetsége, az International Committee of Sports for the Deaf által megrendezett világjáték. Nyári és téli változata is van. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság elismeri. Jelmondata: Per ludos aequalitas, magyarul: Játékokkal az egyenlőségért.Nemzetközi Olimpiai Bizottság A siket sportolók nem vesznek részt a paralimpián, mivel ott a hallássérülteknek nincs külön kategóriája, és egy kategóriába sorolnák őket azokkal, akik nem esnek az első öt kategória (amputáltak, agyi károsodást szenvedettek, értelmi fogyatékosok, kerekes székesek és vakok) egyikébe.siketamputáltakértelmi fogyatékosokkerekes székesekvakok A versenyen csak olyan sportolók vehetnek részt, akiknek mindkét fülön legalább 55 decibeles a hallásveszteségük. Csak a természetes hallásmaradványukat használhatják; nem viselhetnek hallókészülékeket, cochleáris implantátumokat és más segédeszközöket. A sportolók siketségéhez alkalmazkodva a futballbírók zászlót lengetnek síp helyett, és a futásnál a startpisztolyt fényjelek helyettesítik. A nézők sem éljenezhetnek és tapsolhatnak hangosan, csak jelben. siketségéhez

Caramel - Szállok a dallal magyar jelnyelven (HSL) BYyCjrPmmh0https:// BYyCjrPmmh0 Köszönöm figyelmüket!