Az Európai Unió gazdasági joga Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
Advertisements

A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A projektek megvalósítása I.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság,
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Adózás az Európai Unióban – magyar szemmel Dr. Vágyi Ferenc Róbert egyetemi docens Nyugat-Magyarországi Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Intézet 9400 Sopron,
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
Fetter István Kereskedelemfinanszírozás és EU Szolgáltatások vezető CIB Bank Zrt. EU támogatások finanszírozása és ezen túlmutató pénzügyi szolgáltatások.
A tagállami árszabályozás keretei az Európai Unió jogában, különös tekintettel a liberalizált piacokra Dr. Nagy Csongor István, LL.M., Ph.D., S.J.D. „Lendület”
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A versenytörvény módosítása
Állami támogatási szempontú szabályok alkalmazása a HU-SK Határon Átnyúló Együttműködési Programban Magyar Zsanett Katalin Projekt menedzser NFÜ-NEP IH.
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Corvinus Nemzetközi Befektetési Rt. Határon átnyúló tőkeprogramok kis- és középvállalkozások számára Márk Péter Igazgató.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Projektfinanszírozás
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Európai pénzügyi intézményrendszer
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Dr. Kovács László főtitkár
A regionális gazdasági integrációk
Közbeszerzési Hatóság
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az Európai Unió gazdasági joga Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens

Állami támogatások

Állami támogatások joga 1.Állami támogatás fogalma 2.Milyen állami támogatások tiltottak? (tilalom főszabálya). 3.Csoportmentességi rendeletek. 4.Egyedi engedélyezés.

Tilalom elemei „Ha a Szerződések másként nem rendelkeznek, a belső piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet.” [EUMSZ 107. cikk (1) bek.] 1.Támogatás (előny); 2.Közpénzekből folyósítják; 3.Szelektivitás (bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése); 4.Verseny tényleges vagy potenciális torzítása; 5.Tagállamközi kereskedelem érintettsége.

Mi a támogatás (előny)? Közvetlen kifizetés; Infrastruktúra használatának biztosítása kedvező feltételekkel; Állami vállalatokon keresztül a piacinál alacsony áron eladott, vagy a piacinál magasabb áron vásárolt termék; Kedvezményes feltételekkel (például alacsonyabb kamattal) nyújtott kölcsönök, hitelgaranciák; Állami felvásárlások (piaci orientációjú befektető mércéje); Alacsonyabb adók, adókedvezmények.

De minimis támogatások Bármely három pénzügyi év időszakában bármely vállalkozás részére odaítélt csekély összegű (de minimis) támogatás összege nem haladhatja meg a EUR-t (közúti szállítás területén működő vállalkozás esetén: EUR-t).

Általános csoportmentességi rendelet 1.regionális támogatás; 2.kkv-nak nyújtott beruházási és foglalkoztatási támogatás; 3.a női vállalkozók által létrehozott vállalkozásokhoz nyújtott támogatás; 4.környezetvédelmi támogatás; 5.kkv-k részére tanácsadáshoz és a kkv-k vásárokon való részvételéhez nyújtott támogatás; 6.kockázati tőke formájában nyújtott támogatás; 7.kutatási és fejlesztési és innovációs támogatás; 8.képzési támogatás; 9.hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő munkavállalóknak nyújtott támogatás.

Egyedi engedélyezés – bejelentési kötelezettség! Amennyiben egy új támogatás teljesíti az általános tilalom feltételeit és nem részesül valamely csoportmentességi rendelet menedékében, akkor azt előzetesen be kell jelenteni a Bizottságnak és a bizottsági engedélyezésig vagy a Bizottság számára megállapított határozathozatali határidő eredménytelen leteltéig nem léptethető életbe.

Kivételek Az EUMSz-ban az állami támogatásokkal kapcsolatban meghatározott kivételek: -automatikus kivételek, -jogalkalmazói mérlegeléstől függő kivételek és -politikai döntéstől függő kivételek.

Automatikus kivételek A belső piaccal összeegyeztethető: 1.a magánszemély fogyasztóknak nyújtott szociális jellegű támogatás, feltéve hogy azt a termék származásán alapuló megkülönböztetés nélkül nyújtják; 2.a természeti csapások vagy más rendkívüli események által okozott károk helyreállítására nyújtott támogatás; 3.a Németországi Szövetségi Köztársaság Németország felosztása által érintett egyes területei gazdaságának nyújtott támogatás, amennyiben a támogatásra a felosztásból eredő gazdasági hátrányok ellensúlyozásához szükség van. [EUMSz, 107. cikk (2) bek.]

Jogalkalmazói mérlegeléstől függő kivételek A belső piaccal összeegyeztethetőnek tekinthető: 1.Elmaradt térségek ( ahol rendkívül alacsony az életszínvonal vagy jelentős az alulfoglalkoztatottság); 2.valamely közös európai érdeket szolgáló fontos projekt vagy egy tagállam gazdaságában bekövetkezett komoly zavar megszüntetése; 3.az egyes gazdasági tevékenységek vagy gazdasági területek fejlődését előmozdító támogatás, amennyiben az ilyen támogatás nem befolyásolja hátrányosan a kereskedelmi feltételeket a közös érdekkel ellentétes mértékben; 4.a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás, ha az az Unión belüli kereskedelmi és versenyfeltételeket nem befolyásolja a közös érdekkel ellentétes mértékben; 5.a támogatás olyan egyéb fajtái, amelyeket a Tanács a Bizottság javaslata alapján hozott határozatával határoz meg. [EUMSz, 107. cikk (3) bek.]

Politikai döntéstől függő kivételek Az EUMSz 108. cikke (2) bekezdésének 3. albekezdése feljogosítja a Tanácsot arra, hogy kivételes esetekben felmentést adjon az állami támogatásokkal kapcsolatos tilalom alól olyankor is, ha a mentesítés feltételei nem állnak fenn.

Jogellenesen folyósított támogatás Jogellenesen támogatás esetén az ezzel kapcsolatos visszatérítési kötelezettség a kedvezményezettet is sújtja. A jogellenesen nyújtott támogatás után a Bizottság által meghatározott mértékű kamatot is fizetni kell. A visszatérítési kötelezettség elévülésének határideje 10 év.

Egy 100 %-os magyar állami tulajdonban lévő energetikai vállalat úgy dönt, hogy csak egy meghatározott vállalattól vásárol irodaszert. Minősülhet-e ez állami támogatásnak? Vélelmezzük, hogy az ügy érinti a tagállamok közötti kereskedelmet és az irodaszer-beszállítónak versenyelőnyt jelent, ezért torzíthatja a versenyt a piacon. a. Nem, mivel nem az állam, hanem egy vállalat nyújtja, ezért nem közpénzekből folyósítják. b. Biztos: mivel állami vállalat nyújtja, szelektív (csak meghatározott vállalat kapja ezt a támogatást) és a kizárólagos beszállítói státusz nyilvánvaló előnnyel jár, ezért támogatásnak minősül. c. Csak akkor minősülhet állami támogatásnak, ha az energetikai vállalat az irodaszerekért többet fizet mint a „piaci ár”; máskülönben nincs támogatás (előny). d. Az irodaszerekre nem vonatkoznak az európai versenyszabályok.

Az Ön cégének egy román minisztérium nagyobb összegű állami támogatást ítél meg és folyósít október 1-jén. Az EU Kereskedelmi Joga tárgy november 21-i előadásán szembesül azzal, hogy ha a Bizottság megállapíthatja, hogy ez a jogellenes állami támogatás és azt vissza kell fizetnie. Megnyugodhat-e arra tekintettel, hogy az eset óta több év telt el? a. Igen, a támogatás megítélése óta több mint 9 év telt el, az egész elévült. b. Igen, a támogatás megítélése óta több mint 5 év telt el, az egész elévült. c. Nem, a támogatás folyósítása óta kevesebb, mint 10 év telt el, ezért még egy ideig izgulhat. d. Igen, mivel a támogatást már felhasználta.

2002. július 12-én a francia gazdasági miniszter a következő nyilatkozatot tette: a francia állam „meg fogja tenni a megfelelő lépéseket, ha a France Télécomnak nehézségei lennének… Ismétlem, ha a France Télécomnak bármilyen finanszírozási problémái lennének, ami ma nem áll fenn, az állam meg fogja hozni azokat a döntéseket, amelyek ezek elhárításához szükségesek.” december 4-én a francia hatóságok kifejezték szándékukat 9 milliárd euró részvényesi kölcsön nyújtására a France Télécom részére. Ezt a javaslatot a France Télécom nem fogadta el, vagyis a kölcsönszerződés megkötésére nem került sor. Ennek a nyilatkozatnak az eredményeként a hitelminősítők nem minősítették befektetésre nem ajánlottnak a France Telecom részvényeit.

Liberalizációs versenyjog Globális folyamat Érintett szektorok: elektronikus hírközlés, villamos energia, földgáz, vasút, posta. Kizárólagos jogok megszüntetése Engedélyezési rendelkezések: piacra lépés szabályozási (engedélyezési) akadályainak megszüntetése. Piacfelügyeleti rendelkezések: – Szűk keresztmetszetekhez való hozzáférés – Elemekre bontás (unbundling) – Jelentős piaci erő szabályozása – Közszolgáltatás utódja: egyetemes szolgáltatás.

Kizárólagos jogok & engedélyeztetési akadályok megszüntetése Állami kizárólagosság megszüntetése (liberalizáció) Corbeau ügy Liberalizáció nem egyenlő privatizáció! A piacnyitás állami-engedélyezési akadályainak megszüntetése, a piacra lépés jogi lehetőségének megteremtése (kizárólagos jogok megszüntetése).

Hálózatos szegmensek A piaci verseny előtt újonnan megnyitott iparágakra jellemzőek az ún. hálózatos szegmesek, amelyekhez a hozzáférés nélkülözhetetlen a piacon való megjelenés érdekében. Több hálózat nem megkettőzhető. Természetes monopólium? A liberalizációs versenyjog egyik célja ezekhez a szűk keresztmetszetekhez való hozzáférés ésszerű feltételeinek megteremtése.

Elemekre bontás A vertikálisan integrált vállalkozások esetén fennáll a veszélye a versenykorlátozó stratégiának. Fajtái: - számviteli szétválasztás, - funkcionális szétválasztás, - jogi vagy szerkezeti (strukturális) szétválasztás, - tulajdonosi szétválasztás.

Jelentős piaci erő szabályozása Elektronikus hírközlésben. Lényege: a tagállami iparági hatóság, piacelemzést követően, többlet-kötelezettségeket írhat elő a jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozásokkal szemben. Hasonló az erőfölénnyel való visszaélés versenyjogi fogalmához, azonban előzetes (ex ante) rendszerben működik A jelentős piaci erő szabályozása aszimmetrikus és hangsúlyozottan átmeneti jellegű.

Egyetemes szolgáltatás A korábbi közszolgáltatás továbbélése: egyetemes szolgáltatás. Szolgáltatás mindenki számára hozzáférhetővé tétele, elérhető áron, megfelelő minőségben, diszkrimináció-mentesen. Állampolgárok gazdasági alapigénye: elektronikus hírközlés, villamos energia, posta.

Az ágazati szabályozás végső sorsa – naplemente szabályozás

Mi a lényege az elemekre bontás (szétválasztás, unbundling) jogintézményének? a. Különböző tevékenységeket külön elembe kell szervezni: számviteli, funkcionális, szerkezeti és tulajdonosi szétválasztásról beszélhetünk. b. Különböző tevékenységeket külön elembe kell szervezni: számviteli, funkcionális, irányítási és tulajdonosi szétválasztásról beszélhetünk. c. Digitalizálás egyik variánsa: az információt digitális elemekre bontják, és ilyen módon szállítják a hálózaton keresztül. d. Az állami tulajdonú közüzemi vállalat (inkumbens) feldarabolása és privatizálása.

Ki az az inkumbens? a. Rendszerirányító. b. Energetikai hatóság. c. A kizárólagos tevékenyéghez kapcsolódó jogok tulajdonosa vagy korábbi tulajdonosa. d. Az új piacra lépők.

Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket!