Állami támogatási szempontú szabályok alkalmazása a HU-SK Határon Átnyúló Együttműködési Programban Magyar Zsanett Katalin Projekt menedzser NFÜ-NEP IH.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai A pályázatkezelés menete – Pénzügyek.
GOP /M KMOP /M Gazdaságfejlesztési Operatív Program Közép-Magyarországi Operatív Program Mikrovállalkozások fejlesztése.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Pannónia Kincse LEADER Egyesület május 21. Pannonhalma A mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások részletes feltételeiről.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A projektek megvalósítása I.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Nemzeti Fejlesztési Terv Civil szervezetek infrastrukturális feltételeinek javítása.
partnerség a K&H – tól Új Magyarország Programok Pályázatok
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Kombinált Mikrohitel A Mikrovállalkozások fejlesztéséért.
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Új Széchenyi Terv technológiafejlesztés pályázatok mikro-, kis- és középvállalkozások számára Kincses Róbert ügyvezető.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Nagyvállalatok nagy pályázati lehetősége!
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
KÖFOP Pályázatokhoz kapcsolódó finanszírozási lehetőségek a Széchenyi Kártya Program keretében.
Fejlessze vállalkozását pályázati források segítségével!
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Előzetes piaci konzultáció
SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁS
Közbeszerzési tudnivalók
Dr. Kovács László főtitkár
Lorem ipsum.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
Előadás másolata:

Állami támogatási szempontú szabályok alkalmazása a HU-SK Határon Átnyúló Együttműködési Programban Magyar Zsanett Katalin Projekt menedzser NFÜ-NEP IH

Az állami támogatás fogalma EK Szerződés 87. cikk (1) bekezdés: „Ha e szerződés másként nem rendelkezik, a közös piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet.”

Jogszabályi Háttér Közösségi jogszabályok: EK Szerződés cikk (1) bekezdés 800/2008/EK – általános csoportmentességi rendelet 1998/2006/EK – de minimis támogatás 2005/842/EK – közszolgáltatások ellentételezése Horizontális, ágazati és regionális keretszabályok, iránymutatások Nemzeti jogszabályok: 85/2004 (IV. 19.) Kormányrendelet az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről Előkészületben a programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alap, valamint az Előcsatlakozási Támogatási Eszköz pénzügyi alapok egyes, a területi együttműködéshez kapcsolódó programjaiból származó az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikk (1) bekezdés hatálya alá tartozó állami támogatások felhasználásának szabályairól és egyes támogatási jogcímeirőltámogatások felhasználásának szabályairól és egyes támogatási jogcímeiről szóló jogszabály

Állami támogatás teljesülésének kritériumai Az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén állami támogatásról van szó:  Állami forrás: A támogatásnak állami forrásból kell származnia, amely forrásba többek között beletartoznak: a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalapok, a társadalombiztosítási alapok, a helyi és kisebbségi önkormányzatok, illetve az Európai Unió közösségi forrásaiból származó pénzek is. Ez azt jelenti, hogy a Strukturális Alapokból származó források esetén is be kell tartani az állami támogatásokra vonatkozó szabályokat. Az állami forrás fogalmába tartoznak továbbá az állam által befolyásolt, valamint az állami tulajdonban lévő vállalatokon keresztül történő finanszírozás is.  Előny: Az állami támogatásnak olyan előnyt kell jelentenie a kedvezményezett számára, amelyet azonos finanszírozási viszonyok mellett a piacon egyébként nem érhetne el. Az előny nem csak kifizetés formájában jelentkezhet, hanem államháztartási bevételkiesés formájában is, mint például az adókedvezmények.  Szelektivitás: Az intézkedés nem terjed ki a gazdaság minden szereplőjére, csak egy régió, egy gazdasági ágazat vagy adott vállalatok számára stb. jelent gazdasági előnyt. Amennyiben egy intézkedést minden korlátozás – pl. ágazati, földrajzi vagy a vállalat mérete szerinti különbségtétel – nélkül alkalmaznak a tagállam területén letelepedett bármely vállalkozásra, akkor az általános intézkedésnek, és nem állami támogatásnak minősül.  Versenyre és a tagállamok közötti kereskedelemre gyakorolt hatás: Az érintett vállalkozásnak olyan piacon kell tevékenykednie, amelyen a vállalkozások között verseny van (vagy lehetne), mert ellenkező esetben az intézkedés nem tartozik az EK Szerződés 87. cikkének hatálya alá. (Ezen feltétel meglétét a Bizottság általában vélelmezi, ellenkezőjét a tagállamnak kell bizonyítania.) Azonban nem érinti a kereskedelmet az olyan tevékenység, amelynek csak a belső versenytársakra van hatása, vagy amelynek hatása helyileg korlátozott, illetve csak a piacnak igen kis szegmensét érinti.

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – A csekély összegű (de minimis) támogatás 1998/2006/EK rendelet (HL L 379/9, ) alapelv: ilyen csekély mértékű támogatás nem befolyásolja a kereskedelmet – úgy tekintik, hogy nem ÁT Bizottságnak nem bejelenés köteles, TVI-nek igen bármely 3 pénzügyi év alatt euró vállalkozásonként, közúti szállítás területén euró A felső határ a támogatás formájától és a kitűzött céltól függetlenül alkalmazandó, tekintet nélkül arra, hogy a tagállam által biztosított támogatást teljesen vagy részben közösségi eredetű forrásokból finanszírozzák. A 3 éves időszakot az érintett tagállamban a vállalkozás által alkalmazott pénzügyi évekre hivatkozva kell meghatározni – Mo-n naptári év – adott év + előző két év –Ha a támogatási program keretében nyújtott teljes támogatás meghaladná a felső határt, a támogatás összege nem mentesíthető még a felső határt meg nem haladó rész tekintetében sem.

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – A csekély összegű (de minimis) támogatás 2 Kumuláció: azonos támogatható költségek tekintetében a csekély összegű támogatás nem kumulálható más állami támogatással, ha az intenzitás így túllépné a csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban meghatározott támogatási intenzitást. – csak azonos költség!! A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni, az odaítélés idején érvényes referencia ráta alkalmazásával. Mo.-n ref. ráta jan. 1-től 7, 58 % A támogatás összege a bruttó támogatástartalom Támogatás tartalom: 85/2004. Korm. rendelet 2. sz. melléklete A támogatás odaítélését megelőzően az érintett vállalkozás, írásos vagy elektronikus formában készített nyilatkozatot köteles eljuttatni a támogatást nyújtó részére, a vállalkozás által a megelőző két pénzügyi évben és a folyamatban lévő pénzügyi évben kapott valamennyi csekély összegű (de minimis) támogatásról. A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat a támogatási döntés napjától számított tíz évig megőrizni

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – Regionális beruházási támogatás Beruházási támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha a beruházás költségei az alábbi költségekből tevődnek össze: tárgyi eszközbe vagy immateriális javakba történő beruházás, amely új létesítmény létrehozásához, meglévő létesítmény bővítéséhez, egy létesítmény termelésének további új termékekkel történő diverzifikációjához vagy egy meglévő létesítmény termelési folyamatának alapvető megváltoztatásához kapcsolódik, vagy egy létesítményhez közvetlenül kapcsolódó befektetett eszközök beszerzése, amennyiben a létesítmény bezárásra került vagy bezárásra került volna, ha nem vásárolták volna fel és az eszközöket független beruházó veszi meg. Az egyes (azonos elszámolható költségekkel rendelkező) projektekhez nyújtható, támogatás intenzitása nem haladhatja meg az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. §-ának (1) bekezdésében meghatározott mértékeket.

A regionális támogatási térkép

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – Regionális beruházási támogatás A támogatási intenzitás a tárgyi eszközökbe és immateriális javakba történő beruházás elszámolható költségeinek hányadaként, illetve - közvetlenül a beruházási projekttel létrehozott munkahelyek esetén – az új munkavállaló két éves becsült bérköltségének hányadaként, vagy e fenti két módszer együttes alkalmazásával kell kiszámítani, feltéve, hogy a támogatás nem lépi túl a a kétfajta számítás alkalmazásából eredő kedvezőbb értéket. Nagyberuházás esetén a támogatási intenzitás az előzőek alapján meghatározott támogatási intenzitás:  100 százaléka, jelenértéken 50 millió eurónak megfelelő forintösszegig;  50 százaléka, jelenértéken 50 és 100 millió eurónak megfelelő forintösszeg közötti részre;  34 százaléka, a jelenértéken 100 millió eurónak megfelelő forintösszeg feletti részre. Amennyiben a pályázó a pályázat benyújtásakor  kisvállalkozásnak minősül, akkor - szállítási ágazat és nagyberuházás kivételével - a támogatási intenzitás 20 százalékponttal,  középvállalkozásnak minősül, akkor - szállítási ágazat és nagyberuházás kivételével - 10 százalékponttal növelt értéke az előzőekben meghatározott mértéknek.

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – Regionális beruházási támogatás A támogatás akkor vehető igénybe, amennyiben a kedvezményezett kötelezettséget vállal arra, hogy a beruházást annak befejezésétől (üzembe helyezés időpontjától) számított legalább öt évig - kis- és középvállalkozások esetében legalább három évig - fenntartja (kötelező üzemeltetési időszak) az érintett régióban. Ez a követelmény nem akadályozza a gyors technológiai változások miatt a meghatározott fenntartási időszak alatt korszerűtlenné vált eszköz cseréjét, amennyiben a fenntartási időszak alatt a gazdasági tevékenység fenntartása az érintett régióban biztosított. A korszerűtlenné vált üzem, illetve eszköz és cseréjét követő fenntartási időszakban a kedvezményezett az üzem vagy a fejlesztés cseréjére támogatásban nem részesülhet. A támogatás akkor vehető igénybe, ha a kedvezményezett a tárgyi eszközök és immateriális javak beszerzésekor, illetve felvásárlás esetén az elszámolható költségek legalább 25%-át saját forrásból biztosítja. Az elszámolható költséget szokásos piaci áron kell figyelembe venni, ha az a kedvezményezett és a vele kapcsolt vállalkozási viszonyban lévő személy között a szokásos piaci ártól eltérő áron kötött szerződés alapján merült fel. A vissza nem térítendő támogatás igénybevételével beszerzett tárgyi eszközök a zárójegyzőkönyv felvételéig (a fenntartási időszak végéig) kizárólag a támogatási szerződésben és a pályázatban meghatározott céloknak megfelelően hasznosíthatók. Az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon - amennyiben az a támogatási döntés kedvezményezettjének tulajdonába kerül - az Ámr. 89. §-ának (1) bekezdésében meghatározott feltételek mellett, a támogatási szerződésben foglalt kötelezettségek lejártáig csak a Támogató, előzetes jóváhagyásával idegeníthető el vagy adható bérbe. Ha az elidegenítéshez a Támogató hozzájárult, a támogatási döntés kedvezményezettje mentesül a támogatási összeg visszafizetésének kötelezettsége alól. Hozzájárulás hiányában a támogatási döntés kedvezményezettje köteles a tárgyi eszköz értékére eső támogatást a folyósítás(ok) időpontjától a támogatás összegének tényleges visszafizetése idejéig felszámított kamattal növelve az elidegenítés időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben visszafizetni.

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – Regionális beruházási támogatás Elszámolható költségek a beruházás célját szolgáló tárgyi eszköznek a számvitelről szóló évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.) szerinti bekerülési értéke a tárgyi eszköz vételára létesítmény felvásárlásakor; immateriális javak közül a találmány, a szabadalom, a licenc és a know-how Sztv. szerinti bekerülési értéke, nagyvállalkozásnál legfeljebb az elszámolható költség 50 százalékáig (a továbbiakban: támogatható immateriális javak). A támogatott projekt kapcsán beszerzett eszköznek újnak kell lennie, kivéve a felvásárlás, valamint az ingatlanvásárlás esetét, vagy amennyiben KKV részesül támogatásban. Felvásárlás, ingatlanvásárlás, illetve KKV által vásárolt használt eszköz támogatása esetén az ügylet, vagy az eszköz vásárlása kizárólag piaci értéken történhet. A földterülettől és épülettől eltérő eszközök lízingjével kapcsolatos költségeket csak akkor lehet figyelembe venni, ha az pénzügyi lízing formájában valósul meg, és a szerződés tartalmazza az eszköznek a futamidő lejárta utáni megvásárlására vonatkozó kötelezettséget. Földterület és épületek bérlése esetén a beruházási projekt befejezésének várható időpontját követően a bérletnek nagyvállalatok esetében még legalább öt évig, míg KKV-k esetében három évig kell folytatódnia.

A programban alkalmazandó állami támogatási szabályok – Regionális beruházási támogatás Beruházási támogatás nem nyújtható e rendelet alapján: acélipari tevékenységhez; a hajógyártáshoz kapcsolódó tevékenységhez a széniparban folytatott tevékenységhez; szintetikusszál-ipari tevékenységhez; a halászatihoz és akvakultúrához kapcsolódó g) a szállítási ágazatban gördülőeszköz vásárlásához; a mezőgazdasági termékek előállításához; csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt álló szervezetnek; nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak Nem nyújtható támogatás továbbá az alábbi költségekre: a szinten tartást szolgáló tárgyi eszközök bekerülési értéke, illetve vételára létesítmény felvásárlásakor; a korábban már használatba vett olyan tárgyi eszköz bekerülési értéke, amelynek alapján a kedvezményezett, más gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó támogatást vett igénybe; olyan tárgyi eszköz bekerülési értéke, amelyet a kedvezményezett csődeljárás vagy felszámolás alatt álló társaságtól szerzett be; a támogatási programot kezelő szervezet által kiadott írásos megerősítést tartalmazó okirat kelte előtt felmerült költség, ráfordítás; személygépkocsi bekerülési értéke.

A támogatások állami támogatási szempontú szabályok szerinti vizsgálatának felelős szervei: EU: DG Competition, Európai Bizottság - állami támogatások ellenőrzése, EKSZ 88. cikk szerinti bejelentések, előzetes engedélyezések HU: Pénzügyminisztérium, Támogatásokat Vizsgáló Iroda - hazai támogatási programok előzetes elbírálása és jóváhagyása SK: Pénzügyminisztérium, Támogatásokat Vizsgáló Iroda

Köszönöm figyelmüket!

NFÜ - Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága 1077 Budapest, Wesselényi u Tel.: Fax: Honlap: