A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP-4.1.1.C-13/1/KONV-2014-0001.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A TANULÁS Készítette: Suplicz Sándor pszichológus docens és Fűzi Beatrix tanársegéd Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A digitális kultúra kettős köre és az ifjúság viszonya Rab Árpád Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpont VIII. Nemzetközi.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Alzheimer Café Újpalota
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
I. Demográfia Alapfogalmak Adatforrások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Pedagógus szerep és változásai
Gyűjtőköri szabályzat
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Beszédtechnika fejlesztés és Tehetséggondozás
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nemzetközi, nyers és modellezett vízgazdálkodási adatok komplex értékelése idősoros és regionális szempontból Pitlik Marcell (BME), Pitlik László (SZIE)
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tér képi megjelenítése 1
Stratégiai gondolkodás
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Előadás másolata:

A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP C-13/1/KONV

Az Egyetemi Életvezetési Tanácsadóban 2008-óta folyamatosan: A tanulási problémákkal küzdő és/vagy tanulási hatékonyságot célzó egyetemisták számára: Tanulásmódszertan tréning Tanulásmódszertan egyéni tanácsadás Hangsúlyok: A generáció megváltozott képességsajátosságain – egyéni anomáliák Tanulásmódszertani alapok hiányának feltárásán és azok pótlásán

A digitális generációk tanulási képességsajátosságai, fejlesztési lehetőségek. Főbb témakörök: A hatékony tanulás alappillérei A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés???

Forrás: Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan, Tanári kézikönyv A hatékony tanulás alappillérei

A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek Tóth László (2000)

A kompetenciák jéghegy modellje Dr. Nagy József (2003) Tudatos szintek Kevésbé tudatos szintek Sok a tudattalan kompetencia ezekben a régiókban ezekben a régiókban Ismeret, tudás Készség, jártasság Szociális szerepek Én-kép Attitűd Motiváció Személyiségjellemzők

A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok

Az emberek – szerencsére nem egyformák, a bennünket körülvevő világról alkotott képünket az észlelésünk határozza meg: konkrétvagy absztrakt Az észlelt információk hasznosítását az egyénre jellemző rendezés teszi lehetővé, aminek a módja lehet: szekvenciális (sorrendben haladó) vagy random (véletlenszerű) Gregorc modellje az elme működését figyelembe vevő szervezett elmélet, mely megmutatja, hogyan történik az információk észlelése, feldolgozása és rendszerezése.

Az észlelési és a rendezési képességek kombinációi: Mindenkiben megvan a természetes adottságok és képességek csak rá jellemző, sajátos kombinációja. Konkrét Absztrakt SzekvenciálisRandom  Konkrét Szekvenciális (CS)  Absztrakt Szekvenciális (AS)  Absztrakt Random (AR)  Konkrét Random (CR)

Konkrét szekvenciális

Absztrakt random

Absztrakt szekvenciális

Konkrét random

A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei Változások globális és egyéni szinteken: + a figyelem összetételének átalakulása + intuitív képességek növekvő jelenléte + személyiségstruktúra rugalmasságának változása + absztrakciós készség, kreativitás és divergens gondolkodás előtérbe kerülése = kiegyenlített féltekei működés és jobb a félteke funkcióinak erősödése

Öngeneráló folyamat, ok és okozat is egyben: Világunk teljesebb megélése A vizuális internet-kultúra térhódítása - digitális bennszülöttek ( Dr. Gyarmathy ) A globális perspektíva terjedése

A két agyfélteke összehangoltsága eltéréseket mutat az új generációknál, a jobb agyféltekei dominancia pl. igen gyakori a diszlexiásoknál : A figyelem könnyebben terelődik A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról (bal kezesség, rejtett balkezesség – „csúnya”íráskép). A globális gondolkodás gyakran felületes felkészülést eredményez Nem használják tudatosan vizuális alapképességeiket A hozott kudarcélmények miatt túlzott stressz-szint, önképi problémák és motivációs hiányosságok Időzavar – időgazdálkodás hiányosságai

A mentális alapok : Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (jobb kezesek) Ami hiányzik: Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (bal kezesek) Ami hiányzik: Logika Elemzés Szerialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás

~~~, ~ -.

A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés??? Bizonyos karakterek hozott személyiségtulajdonsága a sikerorientáció – e nélkül be sem kerülhetne az egyetemre… Ezek a karakterek általában maximalisták. A kudarcélmények, a megélt stressz-helyzetek erősítik a félelmi reakciókat, így gyakran túlterheltség, alvászavar,… kudarckerülés alakul ki

Don Richard Riso, Russ Hudson: Személyiségtípusok

Tanítási- tanulási tanácsok: Asszociatív ismeretszerzés támogatása: Az új tartalmat nincs mihez illeszteni - kapcsolódási pontok keresése, - összefüggések keresése Interaktív tábla – a prezentáció gyors léptetése helyett: több idő rendszerbe foglalásra – előtte, utána ( „címmeditáció”) Általános tanácsok: - Egyéni tanulási sajátosságok feltárása, hatékony módszerekkel bővítése, tanulási problémák oldása - témakörrel, szövegekkel való tudatos bánásmód szorgalmazása ( PQRST, Botell) - vizualizálás, vizuális memória fejlesztése - gondolattérkép, rajzok, firkák - mozgáskultúra fejlesztése - stresszoldó technikák ( légzésterápiák a kognitív terápiák mellett, helyett) - reális önkép kialakulásának támogatása - hatékony időstrukturálás - együttműködésen alapuló tanulási folyamatok - szókincs - humor - egyedi eset - egyedi reakció – ÚJSZERŰ ÉRTÉKEK

Tanítási- tanulási tanácsok:

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Marunák Mária