A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP C-13/1/KONV
Az Egyetemi Életvezetési Tanácsadóban 2008-óta folyamatosan: A tanulási problémákkal küzdő és/vagy tanulási hatékonyságot célzó egyetemisták számára: Tanulásmódszertan tréning Tanulásmódszertan egyéni tanácsadás Hangsúlyok: A generáció megváltozott képességsajátosságain – egyéni anomáliák Tanulásmódszertani alapok hiányának feltárásán és azok pótlásán
A digitális generációk tanulási képességsajátosságai, fejlesztési lehetőségek. Főbb témakörök: A hatékony tanulás alappillérei A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés???
Forrás: Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan, Tanári kézikönyv A hatékony tanulás alappillérei
A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek Tóth László (2000)
A kompetenciák jéghegy modellje Dr. Nagy József (2003) Tudatos szintek Kevésbé tudatos szintek Sok a tudattalan kompetencia ezekben a régiókban ezekben a régiókban Ismeret, tudás Készség, jártasság Szociális szerepek Én-kép Attitűd Motiváció Személyiségjellemzők
A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok
Az emberek – szerencsére nem egyformák, a bennünket körülvevő világról alkotott képünket az észlelésünk határozza meg: konkrétvagy absztrakt Az észlelt információk hasznosítását az egyénre jellemző rendezés teszi lehetővé, aminek a módja lehet: szekvenciális (sorrendben haladó) vagy random (véletlenszerű) Gregorc modellje az elme működését figyelembe vevő szervezett elmélet, mely megmutatja, hogyan történik az információk észlelése, feldolgozása és rendszerezése.
Az észlelési és a rendezési képességek kombinációi: Mindenkiben megvan a természetes adottságok és képességek csak rá jellemző, sajátos kombinációja. Konkrét Absztrakt SzekvenciálisRandom Konkrét Szekvenciális (CS) Absztrakt Szekvenciális (AS) Absztrakt Random (AR) Konkrét Random (CR)
Konkrét szekvenciális
Absztrakt random
Absztrakt szekvenciális
Konkrét random
A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei Változások globális és egyéni szinteken: + a figyelem összetételének átalakulása + intuitív képességek növekvő jelenléte + személyiségstruktúra rugalmasságának változása + absztrakciós készség, kreativitás és divergens gondolkodás előtérbe kerülése = kiegyenlített féltekei működés és jobb a félteke funkcióinak erősödése
Öngeneráló folyamat, ok és okozat is egyben: Világunk teljesebb megélése A vizuális internet-kultúra térhódítása - digitális bennszülöttek ( Dr. Gyarmathy ) A globális perspektíva terjedése
A két agyfélteke összehangoltsága eltéréseket mutat az új generációknál, a jobb agyféltekei dominancia pl. igen gyakori a diszlexiásoknál : A figyelem könnyebben terelődik A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról (bal kezesség, rejtett balkezesség – „csúnya”íráskép). A globális gondolkodás gyakran felületes felkészülést eredményez Nem használják tudatosan vizuális alapképességeiket A hozott kudarcélmények miatt túlzott stressz-szint, önképi problémák és motivációs hiányosságok Időzavar – időgazdálkodás hiányosságai
A mentális alapok : Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (jobb kezesek) Ami hiányzik: Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (bal kezesek) Ami hiányzik: Logika Elemzés Szerialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás
~~~, ~ -.
A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés??? Bizonyos karakterek hozott személyiségtulajdonsága a sikerorientáció – e nélkül be sem kerülhetne az egyetemre… Ezek a karakterek általában maximalisták. A kudarcélmények, a megélt stressz-helyzetek erősítik a félelmi reakciókat, így gyakran túlterheltség, alvászavar,… kudarckerülés alakul ki
Don Richard Riso, Russ Hudson: Személyiségtípusok
Tanítási- tanulási tanácsok: Asszociatív ismeretszerzés támogatása: Az új tartalmat nincs mihez illeszteni - kapcsolódási pontok keresése, - összefüggések keresése Interaktív tábla – a prezentáció gyors léptetése helyett: több idő rendszerbe foglalásra – előtte, utána ( „címmeditáció”) Általános tanácsok: - Egyéni tanulási sajátosságok feltárása, hatékony módszerekkel bővítése, tanulási problémák oldása - témakörrel, szövegekkel való tudatos bánásmód szorgalmazása ( PQRST, Botell) - vizualizálás, vizuális memória fejlesztése - gondolattérkép, rajzok, firkák - mozgáskultúra fejlesztése - stresszoldó technikák ( légzésterápiák a kognitív terápiák mellett, helyett) - reális önkép kialakulásának támogatása - hatékony időstrukturálás - együttműködésen alapuló tanulási folyamatok - szókincs - humor - egyedi eset - egyedi reakció – ÚJSZERŰ ÉRTÉKEK
Tanítási- tanulási tanácsok:
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Marunák Mária