Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens
Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja: A helyi, különösen a kikötői szokásjog; Az irányadó nemzeti jog; Az iparági, vagy a kereskedelmi szokásjog; A felek irányadó szokásos gyakorlata; A felek szerződése;
A bevezető rész szerint nem szabályozza : ? A teljesítés idejét; (indirekten igen) ? Mely félnek kell fuvarozási, biztosítási szerződést kötnie↔ CIF, CFR, CIP, CPT ? Milyen költségek terhelik a feleket; ? Az árat; (indirekten utal rá;) A tulajdonjog-átszállást; A szerződésszegés következményeit; DE nem teremt valós kapcsolatot a fuvarozási egyezményekkel sem!
Fuvareszköz-semleges, azaz omnimodális illetve tengeri klauzulák 13 klauzula helyett 11; Megszűnnek a DAF, DES, DEQ, DDU paritások; Megjelennek: DAP, DAT; Biztonsági előírások
A terminálkezelési költségek szabályozása : CPT, CIP, CFR, CIF esetében a THC, és minden egyéb kirakodási költség az eladó által kötött fuvarszerződésben; eladó által fizetettnek tekintendő, Az un. string eladások fogalma; A procure szó; A carrier fogalma; A delivery, és a delivery document fogalma; A package fogalma, amely kizárja a konténert!
Eladó Az árut és a kereskedelmi számlát a szerződés szerint rendelkezésre bocsátani szerződésszerűséget igazoló bizonyíték Elektronikus ügyintézés Vevő A szerződés szerinti vételárat megfizetni Elektronikus ügyintézés
Incoterms 2000 DAF (megnevezett határ) DES (leszállítva a hajón, megnevezett rendeltetési kikötő) DDU (megnevezett rendeltetési hely ) Incoterms® 2010 DAP – Delivered at Place ( named place of destination, megnevezett rendeltetés hely) Incoterms 2000 DEQ (leszállítva a rakparton, megnevezett rendeltetési kikötő) Incoterms® 2010 DAT – Delivered at Terminal (named terminal at port or place of destination, megnevezett terminál a kikötőben, vagy a rendeltetési helyen)
Eladó Az eladó köteles az árut az érkező fuvareszközről lerakodni és a vevő rendelkezésére bocsátani a megnevezett terminálon, a rendeltetési helyen vagy kikötőben, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll;
Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítésig Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A megállapodott időponttól/naptól kezdve, ill. a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot, ha elmulasztja értesítési kötelezettségét; import engedély és felhatalmazások beszerzését, a vámformalitások intézését
Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; A fuvarozás költségei a rendeltetési terminálig, és a kirakodási költségek Fuvarokmány beszerzésének a költsége; Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; Értesítés költségei; Az értesítésnek és az engedélyek beszerzésének elmulasztásából adódó költségek; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;
Eladó Az eladó köteles fuvarozási szerződést kötni az árura a megnevezett terminálig a rendeltetési helyen vagy kikötőben. Megegyezett vagy szokásos terminál hiányában az eladó jogosult azt megválasztani. Az áru átvételéhez szükséges dokumentumot átadni Értesíteni a vevőt az áru átadásáról és az áru átvételéhez szükséges adatokról Export engedélyek, felhatalmazások beszerzése; A szállításhoz szükséges vámformalitások intézése minden országban a teljesítésig, kivéve a rendeltetési ország Minden olyan információt szolgáltatni, amelyet a vevő a biztosítás megkötéséhez igényel; Vevő kérésére: az áru végleges rendeltetési helyére történő szállításához szükséges okmányok és információk átadása, illetve közreműködés beszerzésükben Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő A vevő köteles a fuvarokmányt elfogadni; A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzése, vámformalitások intézése; Eladó kérésére: közreműködés az engedélyek, felhatalmazások beszerzésében, biztonsági információk átadása; Időben tájékoztatni az eladót a biztonsági információ igényről;
Terminál értelmezése Logisztikai szolgáltató központok növekvő szerepe Konténeres áruforgalom Kikötői szokványok Kiválthat FAS, FOB, CFR és CIF klauzulát is A terminál végső rendeltetési hely, vagy csatlakozási pont – DAP vagy DDP Átadási pont pontos meghatározása – fuvarszerződés ezzel összhangban
Eladó Az eladó köteles az árut a vevő rendelkezésére bocsátani az érkező fuvareszközön kirakásra készen a megegyezett ponton, ha van ilyen, a rendeltetési helyen, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll;
Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítésig Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A megállapodott időponttól/naptól kezdve, ill. a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot, ha elmulasztja értesítési kötelezettségét; import engedély és felhatalmazások beszerzését, a vámformalitások intézését
Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; A fuvarozás költségei a rendeltetési helyig, és amennyiben a fuvarszerződés úgy szól, a kirakodási költségek Fuvarokmány beszerzésének a költsége; Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; Értesítés költségei; Az értesítésnek és az engedélyek beszerzésének elmulasztásából adódó költségek; A lerakás költségei, amennyiben azokat nem az eladó viseli Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;
Eladó Az eladó köteles fuvarozási szerződést kötni az árura a rendeltetési helyre, annak megjelölt pontjára. Megegyezett vagy szokásos rendeltetési pont hiányában az eladó jogosult azt megválasztani. Az áru átvételéhez szükséges dokumentumot átadni Értesíteni a vevőt az áru átadásáról és az áru átvételéhez szükséges adatokról Export engedélyek, felhatalmazások beszerzése; A szállításhoz szükséges vámformalitások intézése minden országban a teljesítésig, kivéve a rendeltetési ország Minden olyan információt szolgáltatni, amelyet a vevő a biztosítás megkötéséhez igényel; Vevő kérésére: az áru végleges rendeltetési helyére történő szállításához szükséges okmányok és információk átadása, illetve közreműködés beszerzésükben Vevő A vevő köteles a fuvarokmányt elfogadni; A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzése, vámformalitások intézése; Eladó kérésére: közreműködés az engedélyek, felhatalmazások beszerzésében, biztonsági információk átadása; Időben tájékoztatni az eladót a biztonsági információ igényről;
Lényegileg megfelel a DDU klauzulának DAF – csak vasúti forgalomban értelmes DAP – célszerű kikötni minden esetben, ha a végső rendeltetési hely a célállomás Átadási pont pontos meghatározása – fuvarszerződés ezzel összhangban Lerakodási költségek – ne fizessünk duplán!
Eladó Az eladó köteles az árut a vevő által kijelölt fuvarozónak (de nem első fuvarozónak!) vagy más személynek leszállítani, a megállapodás szerinti földrajzi pontra, vagy a megnevezett helyre, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; A teljesítés/szállítás akkor tekinthető befejezettnek, amikor: az árut a vevő által biztosított fuvareszközre berakodták, ha a megnevezett hely az eladó telephelye az árut a vevő által kijelölt fuvarozó, vagy más személy számára az eladó fuvarozási eszközén a kirakodásra készen rendelkezésre bocsátották. Ha több megfelelő pont is létezik, akkor az eladó a neki legmegfelelőbbet választhatja; Hacsak a vevő ellenkező módon nem instruálja az eladót, akkor az eladó az áru jellegének, és mennyiségének megfelelő szokásos módon szállíthat; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót a fuvarozó, vagy más személy nevéről, a szállítási/átvételi helyről, ill. pontról, a fuvarozás módjáról, és ha szükséges a kiválasztott teljesítési időről, ill. időintervallumról;
Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A vevő viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot, a megállapodott időponttól/naptól kezdve, vagy a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve, ha a vevő elmulasztja, hogy megnevezzen egy fuvarozót, vagy egy más személyt, a kijelölt fuvarozó vagy más személy elmulasztja, hogy az árut felügyeletbe, ill. átvegye; a vevő elmulasztja értesítési kötelezettségét
Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig/teljesítésig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; Az áru átadásáról (az eladói teljesítésről) szóló szokásos bizonyíték beszerzésének a költsége Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Az áru átvételének elmulasztásából adódó költségek; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; A fuvarozóról vagy más személyről értesítés költségei; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;
Omnimodális klauzula: minden fuvarozási módra és összetett fuvarozás esetére is a „megnevezett hely” lehet az eladó (feladó) telephelye bármely egyéb hely (csomópont) Az eladó a vevői közreműködés hiányában is teljesít, hiszen a kockázat és költség átszáll a vevőre Ha a lehívás elakad/késik az eladó kedvezőtlenebb feltétekkel köt fuvarozási szerződést konténeres ügyletben az üres konténer költségei A teljesítés helyének pontos meghatározása
Az Incoterms alapvetően az angolszász jogra épül; Az Incoterms kárveszélyátszállása ↔ a tulajdonjog átszállás kontinentális jogban; Vevő átvételi kötelezettsége n+1 km távolságról; Átvételi elismervény, elfogadó nyilatkozat kiadása látatlanban; Fuvarjogi kérdőjelek: Feladó a vevő; ? A gyakorlatban: az eladó magát tünteti fel feladóként; Utólagos rendelkezési jog;
Mennyiségi és minőségi átvétel az átadáskor; ? Mikor keletkezett a sérülés vagy hiány; Az eladó felelőssége az áruért – felelős őrzés; ? A vámkezelés a vevő feladata; Halmozódó költségek; Ha elkerülhetetlen – megfelelő fuvarozási szerződés megkötése; Az átvétel időzítése;
Ha az eladó rakodik : megbízás nélküli ügyvitel Felelősség a fuvarozás során bekövetkező sérülésért; Kártérítési kötelezettség; Kivitel igazolása problematikus; Közösségen belüli értékesítésnél csalás gyanúja – bírság; Végső konklúzió : Alkalmazását célszerű elkerülni!
Az import engedély megszerzésének kötelezettsége A vevő áruátvételi kötelezettségének megszegése veszteségek Kivédése: előre fizetés, vételár garancia, akkreditív Késedelmes teljesítés lehetősége – önhibán kívül, esetleg „segítséggel” A késedelmes teljesítés következményei: kötbér, kártérítés, visszaszállítás költségei Külföldi speditőr inkorrekt magatartása
Az eladónak közvetett vámjogi képviselőt kell megbíznia Vám és Áfa fizetés folyamata: vevő eladó képviselő hatóság nemfizetés kockázata, árfolyamkockázat, finanszírozás költségei A speditőr az eladó vámjogi képviselője Vámkezelés más tagállamban: ÁFA önadózással Közösségen belüli kereskedelemben DDP = DAP DDP, ha a vevő a végső fogyasztó Végső konklúzió alkalmazására nincs mentség!
Az Incoterms az eladó és a vevő kapcsolatában szabályoz Harmadik felekre nincs hatása Fuvardíjfizetés Egyéb jogszabályok és hatósági előírások betartása
Kockázatátszállás: on board, nem a hajókorlát Az árut a fedélzeten rendelkezésre bocsátani, vagy így elhelyezett árut beszerezni, Fuvarozási szerződést kötni, vagy érvényes fuvarszerződéssel árut beszerezni, Konténeres fuvarozás esetén FCA vagy DAT
Két jogviszonyt szabályoz: fuvarszerződéses viszony a fuvaroztató és a hajóstársaság között jogviszony a fuvaroztató és átvevő között Tulajdonságai: átvételi elismervény hajós igérvénye az áru elfuvarozásáról hajós igérvénye a jogos átvevőnek való kiszolgáltatásról bizonyíték a szerződésről értékpapír, mely képviseli az árut értékpapír, mely átruházható hátoldal: tartalmazza a hajózási feltételeket első oldal: árura, címzettre vonatkozó adatokat tartalmazza
Carrier – hajós vagy hajóstársaság Shipper – fuvaroztató Consignee – címzett, átvevő Notify – értesítendő Eredeti példány: full set – teljes sorozat Másolati példány: copy not negotiable
Shipped on board B/L – igazolja az áru átvételét a raktérben Received for shipment B/L – az áru rakparton történő átvételét igazolja Consigned to B/L – az átvevő nevére kiállított B/L : csak ő veheti át az árut a rendeltetési kikötőben. Amennyiben erre nem képes, cessziós nyilatkozat kell kiállítania Order B/L – rendeletre szóló hajóraklevél. Forgatással lehet átruházni. Teljes illetve forgatás igénybevételével.
Through B/L – átrakásos hajóraklevél. Alkalmazása: ha a rendeltetési kikötőig nem ugyanaz a hajós fuvarozza az árut Combined transport B/L – kombinált, illetve multimodális hajóraklevél. A teljes fuvarozási lánc egy speditőr kezében van, aki megszervezi a szárazföldi elő- és utófuvarozást. Groupage B/L – gyűjtő hajóraklevél Short B/L – rövid formátumú, vékony papírra nyomtatott B/L, mely nem tartalmazza az általános feltételeket.
Antedatált B/L – visszadátumozott B/L. akkreditív igénybevételénél az elhajózási határidő betartásánál van szerepe. két-három napos eltérést engedélyez. Clean B/L – tiszta hajóraklevél. Nem tartalmaz az árura vagy csomagolásra vonatkozó hátrányos megjegyzést. Stale B/L – akkreditívvel történő fizetés esetén késve bemutatott hajóraklevél. Ilyenkor a bank a UCP alapján megtagadja az elfogadást. Ha az akkreditív nem jelöl meg külön határidőt akkor a kiállítás dátumától számított 21 napon belül kell bemutatni
Dock receipt – rakparti elismervény, az áru rakparton történő átvételét igazolja Mates receipt – hajóstiszti átvételi elismervény, „Shipped on board” B/L kiállításához szolgál alapul Delivery order – kiszolgáltatási jegy, általában tömegcikkek úszó áruként történő eladásánál alkalmazzák Sea-waybill – tengeri fuvarlevél, nem értékpapír, akkreditív nélküli lebonyolításnál használatos, rövid tengeri szakaszra
A biztosítási szerződés alanya lehet: a biztosító, amelyik kifejezetten a felelősségvállalás, majd a szolgáltatás nyújtására létrejött szervezet, a szerződő fél, aki a biztosítóval a megállapodást köti, a biztosított, akinek vagyonára, illetőleg személyére a biztosítás vonatkozik, a kedvezményezett, aki a biztosítási esemény bekövetkezésekor a biztosítási összegre jogosult és a károsult.
Biztosítási érdek : „vagyonbiztosítási szerződést csak az köthet, aki a vagyontárgy megóvásában érdekelt, vagy aki a szerződést érdekelt személy javára köti meg.” másrészt úgy, hogy a biztosítási érdek megszűnésével a biztosítás vagy annak megfelelő része a hónap utolsó napjával megszűnik Szerződést köthet: eladó, vevő, fuvarozó, szállítmányozó A nem fizető vevőnek nincs biztosítási érdeke
A biztosított visszkereseti jogának engedményezése Lényeges körülmények közlésének kötelezettsége: valóságnak megfelelően Közös hajókár: a biztosító jár el az ügyfél érdekében A biztosítás térbeli és időbeli hatálya Többszörös biztosítás kizárva Felülbiztosítás: 10% elmaradt vagyoni előny Tényleges értéket meghaladó kártérítés kizárva Alulbiztosítás veszélye CIF és CIP esetén: a vevő kártérítési igénye az eladóval szemben
Full set clean on board Bill of Lading – teljes sorozat, tiszta, hajóba rakást igazoló hajóraklevél To oder, vagy a vevő, vagy a bank rendeletére Üresen forgatva Fuvardíj fizetve, vagy fizetendő Biztosítási kötvény, megfelelően kiállítva vagy forgatva a CIF érték 110%-ára
Tilos-e az átrakodás? Mi a megengedett átrakodás? Tilos-e a résszállítás? Ha több, mint egy eredeti set B/L van, mi minősül részszállításnak? Mi a behajózás ideje ilyen esetben? Ha több hajó azonos útvonalon, ugyanazon áruval, ugyanazon rendeletetési helyre megy: résszállítás?
A feladó „speciális kérései” ↔ CIF; Előre-dátumozás, mert: a. A berakodásra szánt áru nem érkezett meg; b. Az elhajózási kikötőbe a hajó eleve késve érkezik; c. A hajó nem megy át az ellenőrző vizsgálatokon; d. A kikötőben forgalmi akadályok vannak; A vevő hibájából a b)c)d) okok ↔FOB;
Primetrade AG. V Ythan Ltd. 2005; Queen Bench Commercial Court; Paritás: FOB Venezuela; Nyitó bank: UBS Bécs; Megbízó/vevő: Primatrade; Kedvezményezett/Eladó: Orinoco Iron CA. B/L formája: az eladót, mint shipper-t jelölte meg, illetve „to order…” clause-t tartalmazott; A hajó az elhajózást után 2 nappal felrobbant; A Vevő a B/L benyújtotta a biztosító Társasághoz, amely megtérítette a nyitó bankot; A hajótulajdonos beperelte a Primetrade-t. Az ok: A Primetrade áruja okozta a hajó elsüllyedését. Nyert?
Industrial Bank of Korea v. Lianyungang Kuchifuku foods, Elhajózási időpont: Tényleges elhajózás: hajnali 4 óra. Az akkreditívben a Lianyungang neve hibás A kedvezményezett akkreditívszerű pecsétet készít és antedatált B/L-t szerez be. A nyitó bank csalásra hivatkozva nem fizet; Jogosan?
Ellerman & Bucknall Steamship co. V. Sha Misrimal Bherajee 1966; Igazolt, negociálható, visszavonhatatlan okmányos meghitelezés, amely „clean bill of lading” ellenében fizet; Az eladók Mate’s receiptet kaptak„reused drums” megjelöléssel. Kiváltják egy „indemnity bond-dal”; Az eladók negociálnak, és kézhez veszik csaknem a teljes összeget; A vevő a kirakodáskor észleli: értéktelen árut kapott; Beperli az eladót, a nyitó bankot, és a fuvarozót; Nyer?
Security Measures and AEO Programs - 3 -
Több, mint 150 terrorszervezet Válasz a fenyegetettségre: C-TPAT, AEO WCO Global AEO Conference 2012 Szöul Több, mint 90 ország 2. WCO Global AEO Conference 2014 Madrid Fokozott figyelem uniós beszállítók esetén
A teljes körű ellenőrzés megbénítaná a világkereskedelmet Az ellátási lánc megbízható szereplőinek azonosítása Minimális vizsgálat Fokozott kockázatú szállítmányok kiszűrése alapos vizsgálat – költséges, időigényes
53 országban működő AEO programok (24) 10 országban bevezetés előtt álló AEO programok (8) Vám megfelelőségi programok: 13 Kölcsönös elismerések: 23 (19) Tárgyalás alatti kölcsönös elismerések: 12 (10)
OrszágAláírtTárgyalás Andorra10 Kanada40 Kína13 EU51 Hong Kong,Kína31 India01 Izrael01 Japán62 Jordánia10 Korea72 Malajzia01 Mexikó10 Norvégia11 Szingapúr42 Svájc11 USA61 Új-Zéland31
Operátorok típusa: 9, exportőr, importőr, vámügynök, szállítmányozó, fuvarozók, légi és tengeri fuvarozók, földi kiszolgálók, raktár üzemeltetők, terminálkezelők : 292 engedélyes KKV Általános követelmények: Jogkövető magatartás Belső ellenőrzés Pénzügyi stabilitás, fizetőképesség Biztonsági menedzsment
Egyszerűsített, illetve kevesebb fizikai ellenőrzés Gyorsabb, egyszerűbb ellenőrzés Az importőr által választott helyen Egyszerűsített vámkezelési eljárások Vámkezelés kereskedelmi okmányok nélkül Kivétel vámkezelés előtti illetve utáni auditálás alól Nemzetközi repülőtereken kényelmi szolgáltatások a vámkezelésben Önállóan határozhatja meg : alkalmazott vámtarifát, vámengedményeket és mentességeket, részletfizetési lehetőség vámra és adókra Kisebb pénzügyi teher Kivétel a vámbiztosíték nyújtási kötelezettség alól Részletfizetési lehetőség A vámjog megsértése esetén alacsonyabb büntetési tétel Eltérő előnyök osztályonként
AEO C – Vámkönnyítések AEO S – Biztonság és védelem AEO F – Vámkönnyítések és biztonság és védelem
Incoterms – csak az adásvételi szerződésben értelmezhető Közreműködők, hatóságok szempontjából érdektelen Szokvány – igény szerint kiegészíthető, változtatható Új tendenciák: a C klauzulák visszaszorulása
C-TPAT importőr : aki az áru behozataláért közvetlenül felelős, azt okozta; tudatában van, hogy az áru az ő részére érkezik; tulajdonjog átszállástól független. Felelős az áru biztonságosságáért a csomagolástól a belföldi rendeltetési helyig, függetlenül az alkalmazott klauzulától Köteles kockázatelemzést végezni Minimális biztonsági kritériumok: C-TPAT „Business Partner Requirements”
C-TPAT követelmények Multinacionális vállalatok: a szállítmány kontrollálásának igénye USA székhelyű vállalatok: egységes általános üzleti feltételek Előnyben részesített klauzulák: EXW, FCA
megbízható és megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozók és fuvarozók bekapcsolása növelhető a szállítmány biztonsága, biztosítható a biztonsági és védelmi követelmények betartása, csökkenthető a hatósági ellenőrzések szükségessége, időtartama és költsége. A nagyszámú megbízásnak köszönhetően a vállalat kedvező fuvarköltséggel kalkulálhat. Alacsonyabb fuvarköltség - alacsonyabb vám
EXW Árban nem kalkulált költségek felmerülése Rakodás, vámkezelés, biztonsági költségek Importőr vámdeklarációja inkorrekt FCA Vámkezelés az eladó, biztonsági ellenőrzés a vevő kötelessége és költsége : klauzula pontosítása szükséges Légi fuvar: biztonsági kontroll költségei EXW,FCA,CPT,CIP – eladó teljesített: vevő költsége DAP,DAT,DDP –teljesítés a légi fuvar után: eladó költsége
A DDP használatának kedvez: a nemzetközi csomagküldő üzletág fejlődése azonos szintű kiszolgálás a hazai és a külföldi szállító esetén a közbeszerzések nemzetköziesedése. a közbeszerző sem felkészült az importőri szerepre, a közbeszerzés feltételeinek betartása a hatóságok által felszabadított áru ajánlását teszi szükségessé, az ajánlati árnak az import formalitások költségeit is tartalmaznia kell. Veszély: ha a vámügynök a vevő adó- és vámazonosítóját használja
DAT Konténeres tengeri forgalomban FOB nem alkalmas CFR, CIF sem alkalmas Szárazföldi és kombinált forgalomban Előnyös gyűjtő forgalomban Logisztikai szolgáltató központok fejlődése támogatja Korrekt alkalmazás: Ha a terminál végső rendeltetési hely: DAP Ha a terminált az eladó jelöli ki: DAT Ha a terminált a vevő jelöli ki: FCA
DAP Lényegileg megegyezik a DDU-val Nem említ vámolást USA-n, EU-n belüli forgalomban nem okoz zavart Elektronikus alkalmazásokban leváltotta a DDU-t, az egyezőség érdekében célszerű a papír okmányokon is. D klauzulák általános terjedése Nem válik el a kockázat és költség megosztása Biztosítási keretszerződés esetén fontos az eladó biztosítási érdeke
Kockázatok: A vevőnek nincs ráhatása a berakodási kikötőre - kikötői biztonság hiánya növeli a kockázatot A vevőnek nincs ráhatása a szállító hajó megválasztására Költséges és időigényes biztonsági ellenőrzés, magasabb árukockázat.
Exportban – ha a vevő ragaszkodik..…. Az exportőr ragaszkodjon a klauzula feltételeihez: nincs rakodás, vámkezelés Ellenőrizze, hogy a vámjogi képviselő kinek a vám- és adóazonosítóját használja Tüntesse fel a számlán a korrekt vámtarifaszámot Importban - mellőzendő
Exportban – ha a vevő akarja Kalkulálni kell a berakodás és a vámkezelés költségeit Tisztázandó a biztonsági ellenőrzések költségviselése Ha az exportőr nem saját telephelyén adja át az árut – további költségek: fuvarozás, esetlegesen le/átrakodás Importban – ajánlható AEO szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása fontos Biztonsági kötelezettségek saját érdekkörbe vonhatók Költségviselés tisztázandó
Exportban - AEO státuszú exportőr számára ajánlott Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása – AEO Ezek hiányában: fokozott biztonsági ellenőrzés veszélye – költség és időigényes Biztonsági költségeket is tartalmazó fuvarajánlat bekérése AEO hiánya esetén : EXW, FCA Importban - AEO státuszú exportőr esetén ajánlott AEO hiánya esetén : EXW, FCA Kirakodási költségek dupla fizetésének veszélye
Exportban - nem javasolt FCA induló kikötő terminálja kedvezőbb Költségei könnyebben kalkulálhatóak Teljesítés nem függ a vevő által rendelt hajótól Konténeres forgalomban is alkalmazható Érkező fuvareszközön teljesít biztonsági ellenőrzés előtt Importban - nem javasolt FCA induló kikötő terminálja kedvezőbb Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása – AEO Kontroll a szállítmány felett