Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Advertisements

A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Előadás másolata:

Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár

Az oktatással szembeni elvárások változása = hátránykompenzáció szerep Gazdaság részéről Képzettségi szint növekedése Élethosszig tartó tanulás igénye Társadalom részéről Készségek, képességek kompetenciák

Képzettségi szint és foglalkoztatottság Mutató/év Foglalkoztatási ráta, alapfokú isk. végz. (%) 38,1 (57,1) 37,5 (52,2) Foglalkoztatási ráta, középfokú isk. végz. (%) 65,9 (71,5) 63,6 (69,7) Foglalkoztatási ráta, felsőfokú végz. (%) 80,0 (83,8) 78,7 (81,9)

Korai iskolaelhagyás Magyarország11,2%10,5%11,2%11,5%11,8% EU átlag14,4%14,1%13,5%12,8%12% Forrás: KSH Munkaerő felmérés; Eurostat Korai iskolaelhagyók: A évesek közül azon fiatalok aránya, akik felső középfokú végzettséggel nem rendelkeznek, és az adatfelvétel idején oktatásban, képzésben nem vesznek részt.

Oktatáspolitikai ajánlások – EU 2020 stratégia Cél: versenyképesség és foglalkoztatás növelése 3 prioritási terület: innováció és tudásalapú növekedés, fenntartható növekedés, befogadó társadalom erősítése Az oktatást közvetve és közvetlenül érintő célkitűzések: A szegénységben vagy társadalmi kirekesztettségben élő népesség számának csökkentése 20 millióval korú népesség foglalkoztatási szintjének emelése (69%- ról 75%-ra) A képzettségi szint javítása : a korai iskolaelhagyás arányának 10% alá csökkentése, továbbá a éves korcsoportban a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránynak növelése 40%-ra)

Eszköz, cél: oktatás, nevelés Bemeneti oldal 3 éves kortól kötelező óvodai részvétel Kötelező beiskolázás Esélyteremtés, egyenlő bánásmód Támogató programok közép- és felsőfokba lépéshez Intézmények állami fenntartása Állami tankönyvellátás Kimeneti oldal Minőségi oktatás Esélyteremtés, egyenlő bánásmód Nem formális, informális tanulás Korai iskolaelhagyás csökkentése Élethosszig tartó tanulás I. II.

I. szabályozása: óvodáztatás kiterjesztése szeptemberétől 3 éves kortól kötelező óvodai részvétel, elősegítve a későbbi sikeres iskolai előrehaladást (2011. évi CXC tv. ) kötelező beiskolázás – ingyenes, mindenki számára hozzáférhető alapfokú, középfokú nevelés-oktatás biztosítása érettségiig, ill. első szakmai vizsga befejezéséig (Alaptörvény, évi CXC. tv.) támogató programok közép- és felsőfokra lépéshez – Integrációs Pedagógiai Rendszer; Arany J. Tehetséggondozó, Kollégiumi és Kollégiumi-Szakiskolai Programok;, köznevelési Híd programok; Útravaló-MACIKA Ösztöndíjprogram (20/2012 (VIII. 31.) EMMI rend., kerettantervi rend., kollégiumi alapprogram, évi CXC. tv ; 152/2005. (VIII. 2.) Korm. rend.) állami intézményfenntartás – állami felelősségvállalás újradefiniálása és növekedése, lehetőség az egységesen jó minőségű oktatás megteremtésére (2011. évi CXC., évi CLXXXIX. tv. a helyi önkorm.) állami tankönyvellátás – állami garancia, térítésmentes tankönyvellátás felmenő rendszerben és a rászoruló tanulóknak (2013. évi CCXXXII. Törvény)

II. szabályozás: az egyenlő bánásmód követelménye kiterjed minden nevelésre, oktatásra, képzésre, amely államilag előírt követelmények alapján folyik, vagy amelyhez az állam támogatást nyújt (2011. évi CXC. tv.) különleges bánásmódot, pedagógiai odafigyelést igénylő csoportok definíciói (hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet, sajátos nevelési igény) az intézkedések megfelelő célzását, jogellenes elkülönítés megakadályozása érdekében (köznev. tv., Gyvt évi XXXI. tv.) iskolai szegregáció, a közvetett és a közvetlen hátrányos megkülönböztetés tilalma (egyenlő bánásmód tv évi CXXV.) általános iskolai felvételi körzetek szabályozása - a kötelező felvételi feladatot ellátó iskolák ne különítsék el a tanulókat származás, szociális helyzet alapján (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet) az egyenlő bánásmód érvényesülésének hatósági ellenőrzés é re, ezen keresztül a z jogellenes elkülönítés gyakorlatának feltárására és megszüntetésére vonatkozó előírások (229/2012. (VIII. 28.) Korm. rend.) helyi esélyegyenlőségi program (321/2011. (XII. 27.) Korm. rend.)

Intézményi szintű támogatás, fejlesztés pedagógus életpálya rendszere - pedagóguskompetenciák kritériumainak meghatározása, pl. kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók sikeres oktatásához szükséges módszertani felkészültség, esélyteremtés, integrációs tevékenység, szakmai fejlődés intézményi szintű pedagógiai-módszertani szakmai támogatás, pedagógiai szolgáltatás - esélyegyenlőség-elvű oktatásszervezés elemzése, módszertani és intézményfejlesztést támogató szaktanácsadás, IPR szaktanácsadás, alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése, tanügy-igazgatási szolgáltatások, képzések (48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet) országos kompetenciamérési eredményeken alapuló intézmény-fejlesztés (20/2012. EMMI rend. 80. §): intézkedési terv készítése ped. szakmai szolgáltató, szakértő igénybevételével

Köszönöm a figyelmet!