Szakmai műhelyfoglalkozás 2015. november 27. Bedőné Fatér Tímea Blog: Intézményi önértékelés - a vezető és a pedagógus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A pedagógusminősítési rendszer
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Tanfelügyeleti ellenőrzés ÉS intézményi öNÉRTÉKELÉS (TÁMOP-3.1.8)
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
Pedagógus értékelési rendszer
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
Pedagógus – vezetői – intézményi ÖNÉRTÉKELÉS
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Pedagógusminősítés és tanfelügyelet 2015 KÖSZOE Kecel,
Startol a tanfelügyelet a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
Intézményi önértékelés Barati Krisztina
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere A tanfelügyelet és az önértékelés Készítő/előadó: OH POK munkatársainak szakmai anyaga alapján Bártfai.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Minősítés Tanfelügyelet Pedagógus, vezető, intézmény KÜLSŐ értékelése. Önértékelés Pedagógus, vezető, intézmény BELSŐ értékelése..
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
MEGJEGYZÉ S: A dián látható kép kicseréléséhez jelölje ki és törölje a képet. Ezután a helyőrző Képek ikonjára kattintva szúrja be a kívánt képet. AZ INTÉZMÉNYI.
Min ő sítés, Tanfelügyelet, Önértékelés Összefüggések, praktikus kérdések augusztus 26. Szakál Ferenc Pál köznevelési szakért ő NPK Országos Elnökség.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az önfejlesztő terület bemutatása Száva Eszter augusztus 31. Salgótarján.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A TANFELÜGYELETHEZ KAPCSOLÓDÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS (TÁMOP-3.1.8)
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Vezetői önértékelés Barlai Róbertné
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barlai Róbertné augusztus.
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet standardjai
Regionális konferencia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Vezetői célok és feladatok
A TANFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSEK VEZETŐI ÉS HELYETTESI FELADATAI
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Szakmai műhelyfoglalkozás november 27. Bedőné Fatér Tímea Blog: Intézményi önértékelés - a vezető és a pedagógus a folyamatban

Önértékelés szabályozása 20/2012. EMMI - rendelet 145.§-; Pedagógusra, intézményvezetőre és intézményre vonatkozóan először a évi ellenőrzésben szereplők Legkésőbb június 30-ig minden pedagógus június 30-ig minden intézmény Szakmai ellenőrzés előtti határidő: 15 nap 2015-ben csak az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben érintettekre vonatkozó intézményi elvárás- rendszert és a kérdőíves felmérések eredményét tartalmazta az önértékelés.

EMMI-OH-NPK-KOSZOE …bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok számára, ugyanakkor az egységes önértékelési rendszer szakmai színvonala semmiképpen se sérüljön. …döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelésre nem kettő, hanem öt éves időszakonként kerül sor mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mint az intézmények tekintetében. …az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe…. …elvi megállapodást kötöttek továbbá arról, hogy szükséges az önértékelés eszközrendszerének egyszerűsítése… Forrás: felelos-allamtitkarsag/hirek/az-emberi-eroforrasok-miniszteriuma-kozlemenye

Önértékelés és tanfelügyelet Pl. a pedagógusok esetében: Vizsgálati módszerek, szempontok megegyeznek Vizsgálati módszerek Dokumentumok elemzése (Ö 28. – Tf 26.) 2 óralátogatás – megfigyelés (Ö 30. – Tf 28.) Interjú a vezetővel, nevelővel (Ö 32. – Tf 30.) Kivétel: a kérdőív - a tanfelügyelet felhasználja az önértékelés eredményeit. (Ö – 90.) Vizsgálati területek (8 kompetencia) megegyeznek Vizsgálati területek Szempontrendszer, elvárások megegyeznek kivéve a szaktárgyi vonatkozású elvárások az 1. kompetenciaterületnél

Önértékelés Tanfelügyelet

Bevezetés folyamata Az előkészítés és tervezés fázis Hány pedagógust kell értékelni, kiket lehet bevonni? Önértékelést támogató csoport létrehozása Felkészülés Intézményi „elvárások” rendszerének kidolgozása Önértékelési program elkészítése Éves terv elkészítése Tájékoztatás Megvalósítás fázis Önértékelési folyamat (Ön)Fejlesztés, követés fázis

Előkészítés, tervezés Vezető Önértékelést támogató munkacsoport szervezése (kik, hányan?) Munkaköri leírásban – kötött munkaidő terhére Csoportmunka tervezése - feladatkörök További erőforrás - pedagógusok - bevonása egy-egy részfeladatba Példa a bevezetési tervre

A munkacsoport tagok munkája Tervezés Tájékoztatás Előkészítés / felkészítés / támogatás Szervezés, bevonás (nevelőtestület tagjai) Adatgyűjtés Rögzítés Minőségbiztosítás Vezetői feladat: résztvevők és partnerek tájékoztatása, önértékelési terv, feladatleosztás, felelősségi körök meghatározása, beszámoltatás, ellenőrzés, értékelés, fejlesztési tervek elkészítése és azok év végi értékelése. Csoporttag feladat: bevonás a résztvevők és partnerek tájékoztatásába, felkészítésébe, dokumentumelemzés, kérdőívezés, óralátogatás, interjúztatás, adatrögzítés

Munkacsoport, munkaterv?? Nincs külön ilyen dokumentumunk! Az éves önértékelési terv részeként szerepel Éves munkatervben szerepel: A tanév legfontosabb céljai, kiemelt feladatok: 2.3 Intézményi önértékelésből adódó teendők Szakmai feladatok: 4.2. Minőségfejlesztési feladatok Intézményi kapcsolatrendszer: 6.3. Szakmai kapcsolatok

Tervezés, „alkotás” Belső elvárások rendszere– Úm.: 10.o. Öt éves önértékelési program – Úm.: 15.o. Éves önértékelési terv – Úm.: 16.o

Belső elvárások rendszere Három szinten Önértékelési standardok szempontrendszere – Úm o.; o.; o. Átvétel? Kényelmes, gyors „Ha egy intézmény elmulasztja az értelmezést, akkor az önértékelés és a tanfelügyelet során is az általános elvárások alapján történik az értékelés.” (Úm. 12.o.) Vitában a szakértők

„Véleményem szerint ezek a standardok jól átgondoltan, megfelelő alapossággal és részletességgel tartalmazzák az elvárt magatartást vagy eljárást. Az önértékelési kézikönyv információi alapján az intézménynek értelmeznie, adaptálnia kell (vagy inkább már lehet) a standardokban szereplő elvárásokat, és azokat saját helyzetére, intézményére értelmezheti, pontosíthatja. Véleményem szerint erre – a standardok minden igény kielégítő kidolgozottsága miatt – nem nagyon van szükség, mert a táblázatokban szereplő általános elvárások kifejezetten kidolgozottak és jól értelmezhetők. Véleményemet megerősíti az önértékelési kézikönyvek október 5-én jóváhagyott második kiadása, amely már megengedi azt is, hogy az intézmények ne részletezzék tovább, ne fogalmazzák át, ne árnyalják a standardokban meghatározott általános elvárásokat. Ebben az esetben az intézményi önértékelés és a tanfelügyelet értékelési folyamata a kézikönyvben meghatározott standardok alapján folyik (ld. az önértékelési kézikönyvek második kiadásának 10. oldalán). Ha egy intézmény úgy dönt, hogy van energiája, ideje a standardokban jól meghatározott elvárásoknak a pontosítására, árnyalására, az nagyon tiszteletre méltó hozzáállásnak számít. Magam részéről úgy érzem, nem tudok érdemben pontosabb, jobb és árnyaltabb elvárásokat megfogalmazni a standardokban meghatározottaknál. Ennek szellemében fogok cselekedni.” Forrás:

Adaptálás, de okosan Érdekünk, hogy áttekintsük! Időigényes Elveim Ha az intézményben az általános szempont elfogadható, értelmezhető (átvétel) Ha az intézményben volt/van olyan sajátos elvárás, ami pl. alapdokumentumokban benne van, de nem jelenik meg általános szempontként (hozzáfűzés) Ha az intézményben az általános szempont árnyaltabban értelmezhető (átfogalmazás, konkretizálás, árnyalás) Nevelőtestület tájékoztatása, bevonása Például munkaanyagként Hasznos segítség (egy átdolgozott belső elvárás rendszer minta) a felületen jelent meg!

Ötéves program Vásárolható sablonok  Legyünk kreatívak Elvárt tartalmi elemek (Úm.: 15.o. szerint) Sablon Példa, elkészült dokumentum

Éves önértékelési terv Vásárolható sablonok  Legyünk kreatívak Elvárt tartalmi elemek (Úm.: 16.o.) Sablon Aktuális tervezési problémák Példák, elkészült dokumentumok

Egyeztetés a pedagógussal, tájékoztatás Mikortól kerül sor az önértékelésre A folyamat elemei A teendői Kik irányítja, koordinálja a vele kapcsolatos adatgyűjtési feladatokat (kivel konzultálhat) Milyen dokumentumokat készítsen elő? (4) Ki látogatja az óráit (2) Ki készíti az interjút (2) Kivel készít önfejlesztési tervet Kérdőíves adatokat szolgáltató munkatársak és szülők köréről történjen egyeztetés vele is! Határidők!

A pedagógus felkészülése Tájékozódás Útmutató ( Ö o.) Területek, módszerek, eszközök, folyamat Intézményvezető, önértékelést támogató munkacsoport tagok tájékoztatási felelőssége! Módszerek, eszközök Kérdőívek Dokumentumelemzés Interjú Óralátogatás

Adatgyűjtés módszereihez tartozó szempontsorok! Módszereknél megjelölt vizsgálati szempontok elemző áttekintése: Úm.: o. illetve az mellékletek Reflektív átgondolással Erősségek, hiányosságok vagy „fejleszthető területek” felismerése Javítási, megoldási módok

Tennivalók a kérdőíves méréssel Felmérésben résztvevő szülők, (tanulók), kollégák körének meghatározása – Hány fő? Tájékoztatás a feladatról, annak határidejéről Résztvevői létszám bejelölése a felületen – egyedi kódok generálása Biztosítjuk a kérdőív elérhetőségét (az egyedi kóddal) ben kiküldve? – hibaüzenet a linkről, hiányos Informatikai felületen online az iskolában? – egy/több gépről, Excelben, az egyedi kódot tartalmazó linkekkel Papír alapon? – rögzíteni kell! Kiküldve/ Iskolában A munkacsoport tagja rögzíti az eredményeket Pedagógus áttekinti, értékeli önmagát: kompetenciánként - erősségek, fejleszthető területek

További tennivalók a folyamatban Kolléga megvizsgálja adott szempontok szerint a dokumentumokat (Ö 28.), jegyzőkönyvben rögzíti dokumentumonként a tapasztalatokat. Kolléga interjútervet készít, majd lefolytatja az interjúkat (Ö 32.), majd a kérdéseket és a válaszok kivonatát jegyzőkönyvben rögzíti. Kolléga órát látogat, megbeszéli azt, a tapasztalatokat a szempontok (Ö 30.) alapján rögzíti a jegyzőkönyvben. Kolléga a kész jegyzőkönyvet rögzíti az informatikai felületen. Pedagógus értékeli az elvárások teljesülését Pedagógus önfejlesztési tervet készít, rögzíti a felületen

A vezető önértékelése 1. A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása 2. A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása 3. Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása 4. Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása 5. Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása (Ö 36.)

A folyamat módszerei Dokumentumelemzés (Ö 49.) Vezetői pályázat, PP, SZMSZ, munkatervek és beszámolók Kérdőíves felmérés (Ö mellékletek) Vezető önértékelése, munkatársak és szülők elégedettségmérése Interjúk (Ö 51.) Munkáltató, vezetőtárs, vezető

Egyeztetés, tájékoztatás, szervezés Mikortól kerül sor az önértékelésre A folyamat elemei Kik koordinálják a vele kapcsolatos adatgyűjtési feladatokat Ki készíti az interjút Ki elemez dokumentumokat Ki koordinálja a kérdőívezést Kérdőíves adatokat szolgáltató munkatársak és szülők köréről történjen egyeztetés Határidők!

Tennivalók a folyamatban Kolléga elindítja a kérdőíves felmérést (munkatársak, szülők), összesíti a válaszokat Kolléga megvizsgálja adott szempontok szerint a dokumentumokat, jegyzőkönyvben rögzíti dokumentumonként a tapasztalatokat. Kolléga interjútervet készít, majd lefolytatja az interjúkat, majd a kérdéseket és a válaszok kivonatát jegyzőkönyvben rögzíti. Kolléga a kész jegyzőkönyvet rögzíti az informatikai felületen. Vezető értékeli az elvárások teljesülését (fenntartó megjegyzéseket fűzhet az eredményekhez) Egyéni önfejlesztési terv készítése Feltöltés, fenntartó részére továbbítás

A támogató informatikai felület

Önfejlesztési terv Szaktanácsadói segítség Tanfelügyeleti kézikönyv: „A pedagógus, a tanfelügyeletben született értékelése alapján a már meglévő, az önértékelése után készített önfejlesztési tervét kiegészíti.” Sablon: PSZE kézikönyv o.

Forrás: Országos tanfelügyelet, Kézikönyv az általános iskolák számára c. kiadvány

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Blog: