MACSGYOE XXIV. KONFERENCIÁJA Struktúraváltás a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokban Szekcióvezető: Földessy Judit szociálpolitikus Siófok
I. STRUKTURÁLIS VÁLTOZÁSOK
1., Szervezeti integráció től családsegítés csak gyermekjóléti szolgáltatással integráltan – egy szervezeti keretben – működtethető. előzmény: az évi III. tv. (Szt.) től hatályos módosítása értelmében családsegítés csak gyermekjóléti szolgáltatással egy szolgáltató keretében hozható létre. (Szt. 64§ (6) bekezdés) 2., Létrejövő intézményi/ szervezeti forma család és gyermekjóléti szolgálat család és gyermekjóléti központ
3., Feladatkör megosztás – települési szint/ járási szint települési önkormányzat feladatkörében marad: az általános segítő feladatok (un. alapszolgáltatási csomag) biztosítása – család és gyermekjóléti szolgálat működtetése járásszékhely önkormányzatok feladatkörébe kerül (kötelezően ellátandó feladatként): a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenység, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása – család és gyermekjóléti központ működtetése
4., Feladat ellátási kötelezettség szabályai 4/1., Család és Gyermekjóléti Szolgálat – települési feladat ellátási szint települési önkormányzat közös önkormányzati hivatal esetén a hivatal székhelye szerinti település biztosítja a szolgáltatást a közös hivatalhoz tartozó valamennyi településen továbbra is lehetőség van társulás útján történő feladat ellátásra, de a közös hivatalok egységét nem lehet megbontani család és gyermekjóléti szolgálatot állami/önkormányzati, egyházi és nem állami fenntartó is működtethet (a továbbiakban is)
4/2., Család és Gyermekjóléti Központ – járás valamennyi településére kiterjedő feladat ellátás járásszékhely önkormányzatok kötelező feladata a feladat ellátási kötelezettség kiterjed a járást alkotó valamennyi település lakosságára (a hatósági feladatokhoz kapcsolódó tevékenység és a tv. szerinti speciális szolgáltatások biztosítása terén) a járásszékhely önkormányzat erre a feladatra egyházi és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet
5., Az átalakuláshoz kapcsolódó határidők október 31. – a települési önkormányzatoknak felül kell vizsgálniuk a – család és gyermekjóléti szolgáltatás – módját, szervezeti kereteit, ellátási szerződéseket, (társulásban történő feladat ellátás esetén az új szabályok figyelembe vételével) november 30. – a települési önkormányzatoknak dönteniük kell a feladat ellátás – új szabályoknak megfelelő módjáról, november kérelmezni kell a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását (működési engedély módosítási kérelem) január 1. – új felállásban történő működés megkezdése január 10. – folyamatban lévő iratanyagok átadása január 31. – lezárt ügyek iratanyagának átadása
II. A struktúra átalakítás és az új típusú feladatszervezés előnyei
1., Az integrált – családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás – feladat ellátás előnyei az egyetlen valóban „egykapus” szakmai szolgáltatási rendszer megalapozása a legalapvetőbb szociális és gyermekjóléti problémákra fókuszáló ellátások színtere szakmai erőforrások összpontosítása az integrált szervezeti keret támogatja a komplex és rendszerszemléletű segítő munka megvalósulását a jelzőrendszeri munka – az integrált szervezeti keretben – egyértelművé és áttekinthetőbbé válik a rendszerszereplők számára
2., Feladatkör megosztás, szolgáltatási szintek meghatározásának és a szolgáltatások kiterjesztésének előnyei a szolgáltatásokhoz való egyenlőbb esélyű hozzáférést biztosítja a szolgáltatások kiterjesztését jelenti mind az alap, mind a speciális szolgáltatási csomag tekintetében az alap és a hatósági munkához kapcsolódó feladatok szervezeti elválasztásával a segítő/támogató funkció és a kontroll funkció elkülönül (szervezeti és személyi szinten is)
III. A strukturális átalakítás és az új típusú feladatszervezés kockázatai
1., Szakmai kockázatok együttműködést és/vagy „kvázi alá – fölé rendeltség” –i viszonyt generál az új struktúra a szolgálatok és a központok között? speciális szolgáltatások biztosításának kiterjesztése (tapasztalat és kapacitás hiány, járásonként eltérő adottságok stb.) feladatkör megosztásának kérdésköre: alapszolgáltatások és a hatósági tevékenységhez kapcsolódó feladatok elválasztása (kliens utak szabályozása, kompetencia körök, családgondozói feladatok biztosításának módja) jelzőrendszeri munka hatékonyságának javítása – de ez nem csak a család és gyermekjóléti szolgálatokon múlik! szociális diagnózis készítés (de mi is akar ez lenni?! Mit takar a szabályozás?) szakmai létszámok meghatározása (kulcsfontosságú!) módszertani háttér segítségnyújtás hiánya
2., Egyéb kockázatok az átalakulásra szánt idő, mint kockázati tényező modellezés hiánya, mint kockázati tényező az új finanszírozásban rejlő kockázatok az új – átalakított – szervezeti struktúrában rejlő kockázatok
IV. A Szakmai-, tartalmi munka szempontjából kiemelt területek
1. Együttműködés és kapcsolattartás: a család és gyermekjóléti szolgálatok és a család és gyermekjóléti központok között 2. Speciális szolgáltatások biztosításának módja, a hozzáférés biztosításának alternatívái – eltérő járási adottságok mellett (garanciális szabályok) 3. Feladatkör megosztás – kliens utak szabályozása 4. Jelzőrendszeri működés megerősítésének kérdései 5. Szociális diagnózis (mint új elem a szolgáltatási rendszerben) – a részletes kidolgozás érdekében a bevezetés elhalasztása szükséges 6. Szakmai létszámok meghatározásának kérdései
V. SZAKMAI VITÁKAT GENERÁLÓ KÉRDÉSEK
1., Együttműködés és/vagy „alá-fölé rendeltségi” viszony – a család és gyermekjóléti szolgálatok ill. a központok között. /Mit generál az új struktúra és feladatmegosztás?/
A rendszer az együttműködésre épít! (de sok a szubjektív elem) Együttműködési pontok: jelzőrendszeri munka során, hatósági beavatkozást, ill. speciális szolgáltatást igénylő esetek kezelésében, „módszertani” jellegű segítségnyújtás során,
2., Feladatkör megosztás – a feladat ellátási szintek között /Hol húzódik a kompetencia határ?/
2.1., Települési szint – család és gyermekjóléti szolgálat Alapszolgáltatási csomag: információnyújtás jelzőrendszer működtetése települési szinten szolgáltatásokhoz/ ellátásokhoz való hozzájutás segítése általános tanácsadások családgondozás egyéni és csoportos készségfejlesztés, szabadidős programok szervezése, közösségfejlesztés (helyi közösségi kezdeményezések támogatása) kapcsolattartás és együttműködés a család és gyermekjóléti központtal
2.2., Járási szint – család és gyermekjóléti központ a, Hatósági tevékenységhez kapcsolódó feladat ellátási csomag: javaslattétel hatósági intézkedésre hatósági intézkedéssel kapcsolatos adminisztratív, szervezési koordinációs és kapcsolattartási feladatok esetmenedzseri feladatok: szolgáltatások biztosításának megszervezése, összehangolása, a szolgáltatás(ok) igénybe vételének ill. eredményességének nyomon követése, ellenőrzése stb. feladatellátás gyámhatósági intézkedés alapján utógondozás jelzőrendszeri munka járási szintű koordinációja
b., Speciális szolgáltatási csomag kapcsolattartási ügyelet utcai – lakótelepi szociális munka kórházi szociális munka készenléti szolgálat jogi segítségnyújtás pszichológiai tanácsadás családkonzultáció, családterápia szociális diagnózis, szükségletfelmérés óvodai, iskolai szociális munka ( ) menekültek integrációjának segítése (kijelölt központok) kiváltással kapcsolatos esetmenedzseri feladatok ( ) szakmai támogatás nyújtása az ellátási területen működő család és gyermekjóléti szolgálatok számára
Települési feladat ellátási szint szolgáltatási keret – család és gyermekjóléti szolgálat alapszolgáltatási csomag – általános segítő szolgáltatások segítő/ támogató funkció családgondozó, családsegítő – tisztán segítő szerep
Járási feladat ellátási szint szolgáltatási keret – család és gyermekjóléti központ szolgáltatási csomag: hatósági feladatokhoz kapcsolódó tevékenység, speciális szolgáltatások koordináló/ellenőrző/kontroll funkció – ill. speciális szolgáltatást nyújtó, közvetítő funkció esetmenedzser – ellenőrző, kontroll szerep
Az új feladat ellátási struktúra célja – az igénybe vevő szempontjából ott kapja meg a szükséges és indokolt szolgáltatásokat, ahol ez számára elérhető, akkor kapja meg amikor szüksége van rá, olyan szolgáltatásokat vehessen igénybe, amelyek adekvátak biztosítsa az egyenlőbb esélyű hozzáférést a szolgáltatásokhoz
Az új feladat ellátási struktúra célja – a szolgáltatók szempontjából együttműködésre épüljön a segítő/támogató valamint az ellenőrző/kontroll funkciók szervezetileg és a szakember személyében is váljanak el egymástól biztosítsa a komplex, rendszerszemléletű segítő munka kereteit hosszú távon eredményezze a valóban „egykapus” szakmai szolgáltatási rendszer megalapozását
3., Veszélyeztetettséget észlelő és jelzőrendszer megerősítése az új struktúrához igazodóan kell megszervezni (ill. szabályozni) integrált rendszer kétszintű rendszer jelzőrendszeri munka megerősítése szolgálaton belül, (felelősi rendszer: települési szinten – jelzőrendszeri felelős, járási szinten – jelzőrendszeri tanácsadó/koordinátor) jelzőrendszeri munka (és felelősség) megerősítése a jelzőrendszeri tagok körében (szakmaközi együttműködés fejlesztése, ill. a tagok ágazati jogszabályaiban is jelenjen meg a feladat és a kötelezés)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!