A nyelvi jel és jelrendszer 1.. 1.A szemiotika (jeltudomány) helye a tudományok sorában A nagyobb egységektől a kisebbek felé: –Biológia –Embertan –Viselkedéstan.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvi jel és jelrendszer
Advertisements

ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
A nyelvcsaládok és a nyelvtípusok. Tankönyv 29.old.4.feladat Világnyelv: általában olyan nyelv, mellyel az ember az egész világon megértetheti magát.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Fénytan - összefoglalás. Mit nevezünk fényforrásnak? Azokat a testeket, amelyek fényt bocsájtanak ki. Hogyan csoportosíthatjuk ezeket? Írj egy-egy példát.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
MH 5. BOCSKAI ISTVÁN LÖVÉSZDANDÁR. A MISSZIÓBA JELENTKEZÉS ÉS KIUTAZÁS KAPCSÁN FELMERÜLŐ PROBLÉMÁK A PSZICHOLÓGIA SZEMSZÖGÉBŐL Készítette: Choma Krisztina.
Kémia szorgalmi. „A drágakövek az ásványország virágai” A drágakőnek nincs általános érvényű meghatározása A legtöbb drágakő ásvány (pl. a gyémánt), ritkán.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
FÉNYMÁSOLÓ TÖRTÉNETE.
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. puli edit phd egyetemi adjunktus, széchenyi istván egyetem, győr
Berényi Eszter – Damásdi Judit
imagine great people 1990.: USA 2000.: Magyarország 130 országban
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
2. előadás Viszonyszámok
Gyűjtőköri szabályzat
Dr. Kovács László Főtitkár
SZKENNER MÉRÉSI EREDMÉNYEK KÖZÖTTI ELTÉRÉSEK
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Helyszín Dátum Előadó Előadó szervezete.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
A jó közérzet művészete
Oltáriszentség, Papság,
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Konfliktusok az iskolában
Környezeti teljesítményértékelés
Hogyan szerethetjük egymást különböző nyelveken ?
Hipotézisvizsgálat.
A Nyugat-Balkán az EU és Oroszország között
A korai Egyház Az első közösségek.
A jó közérzet művészete
Projektmunka Földrajzolok
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Bevezetés a nyelvtudományba
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
ChinaCham Hungary Magyar-Kínai Gazdasági Kamara
Az én házi feladatom volt:
Rendszerfejlesztés gyakorlat
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Ez az én művem Nevem: Németh Janka
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Vállalati fenntarthatóság
AZ ANYAGI RENDSZER FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Az egyén társadalmi integrációja
Szöveges adatok tárolása
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A geometriai transzformációk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Diszkrimináció a polgármesteri fogadóórára való bejelentkezésnél?
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

A nyelvi jel és jelrendszer 1.

1.A szemiotika (jeltudomány) helye a tudományok sorában A nagyobb egységektől a kisebbek felé: –Biológia –Embertan –Viselkedéstan (etológia) –Kommunikáció –Nyelvi jelekkel és egyéb jelekkel –Irodalom: az emberiség kommunikációja önmagával, nyelvi jelekkel

2. Mi a jel? Érzékelhető fizikai jelenség Túlmutat önmagán Más jelekkel együtt hat Egy csoport által elfogadott Kultúránként mást jelent

3. Mitől válik valami jellé? A jelet az értelmező teszi jellé Az értelmezőt a jel teszi értelmezővé, vagyis kölcsönösen aktiválják egymást Ahány értelmező van, annyi jelentés Így a jel körül jelentésbeli holdudvar jön létre A holdudvar és a jelentés időben változik

4. A jelek csoportosítása Eredetük szerint kétfélék: –természetes (mi tulajdonítunk neki jelentést, pl. füst => tűz van) –mesterséges (jeladás céljából hoztuk létre, pl. indián füstjelek) Típusuk szerint: –Ikon: a jel hasonlít arra, amit jelent (pl. Magyarország térképe hasonlít Magyarországra) –Index: a jel csak érintkezik azzal, amit jelöl, de nem hasonlít rá (pl. az Eiffel-torony Párizs jelképe, mert Párizsban van) –Szimbólum: a jel nem hasonlít és nem is érintkezik azzal, amit jelöl, a kapcsolat megegyezésen alapul (pl. vörös csillag a kommunizmus jele)

5. A nyelvi jelek rendszere Hangsor Hangalak és jelentés Hangutánzó szavak: motivált hangalak (kukurikú) Konvención alapul

6. Írásjelek A sumer ékírás kb éve jelent meg, szavakat jelöl Hieroglifa (képírás): már szótagokat is tud jelölni Betűírás: hangjelölő írás (ma ilyeneket használunk) –Feltalálók: föníciaiak –ebből sokféle van: latin, cirill, arab, görög, héber betűk, rovásírás stb.

7. Nyelvtípusok Izoláló: elkülönítő, nincsenek toldalékok (pl. kínai) Agglutináló: ragozó, ragokat használ (pl. magyar) Flektáló: hajlító, a szó töve változik meg (pl. olasz)

8. Nyelvcsaládok Három legjelentősebb: –Indoeurópai: a legnagyobb nyelvcsalád, ide tartoznak a germán, újlatin és szláv nyelvek –Sémi: héber, arab, stb. –Uráli: például finnugor nyelvek (pl. magyar) Az urálit „csak” 24 millióan beszélik a 3 milliárd indoeurópaival szemben Kb nyelv létezik, de ennek a felét nagyon kis közösségek használják A magyarul beszélők létszám szerint a 47. helyen állnak