Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsófia Kozma Megváltozta több, mint 8 éve
1
Miért kell a változtatás és miért éppen most? A Magyar Természettudományi Múzeum könyvtárának példája Készítette : Szalai András EKF Médiainformatika intézet II. évf. 2. félév
2
PR menedzsment az új általános célok meghatározása érdekében Az intézmény sikerességének javítása Versenyorientált szabályozás – szakítás a a kizárólagos dokumentum-szolgáltatási kompetenciával Fókuszban a valóság, a hatékonyság és a minőség. Különbségtétel stratégiai és operatív vezetési szintek között Azonos szolgáltatások a külső- és belső használóknak
3
A rendelkezésre álló eszközök A könyvtár szolgáltatásainak árucikként való meghatározása A szolgáltatások és a könyvtári költségvetés Középtávú feladatok és – finanszírozási tervek A teljesítmény- és hatékonysági mutatók meghatározása A személyzet érdekeltté tétele Controlling, jelentések, visszacsatolás, megvalósítás
4
A könyvtárosi munka az elmúlt 50 évben nem változott meg alapvetően! A könyvtárosi gondolkodás sem változott meg alapvetően! A fenntartóé sem! A könyvtár image-e a rossz-tól a nagyon rosszig terjed; de komoly változtatásokon senki nem gondolkodik! Könyvtárunk arculata az utóbbi 100 évben nem sokat változott! Reakcióink reaktívak alig-alig fedezhető fel proaktív viselkedés! 5 posztulátum a könyvtárosságról
5
Finanszírozási problémáink vannak; Egyik-másik kollégánkat pótolni, fegyelmezni, vagy elbocsátani voltunk kénytelenek; Környezetünkhöz való kapcsolataink nem mindig kielégítőek. Az említettek nem jelentenek strukturális krízist. Tényszerű megállapítások hétköznapjainkból
6
“Ha valamit ellenőriznek, attól az nem feltétlenül fog gyorsabban menni...” Murphy
7
Mely tényezők miatt elengedhetetlen a változtatás ?
8
Technológiai változások A tudományos élet változásai A könyvtár költségei Könyvtár Konkurrencia
9
Változások a tudományos kutatásban
10
Technológiai változások Egy egyszerű laptop sebessége az elmúlt 5 évben a 10 – szeresére nőtt Egy egyszerű laptop tároló kapacitása ugyanebben az időszakban a százszorosára nőtt A számítógépek teljesítőképessége (műveleti sebesség) 18 hónaponként megduplázódik (Moore törvénye)
11
Elhelyezés IT- vállalatok IT- vállalatok Egyetemek Közszféra Könyvtárak Dokumentum- szállítók Dokumentum- szállítók Könyv- kereskedelem Online hostok Online hostok Magán intézetek Tudományos kutatók Tudományos kutatók Könyvtár
12
A könyvtár költségeinek növekedése A folyóiratok áremelkedése Áremelkedés 1990-2000: évi > 11% Standing order: évi 13,5 % Standing order - magfolyóiratok (1992-98): áremelkedés > 150% A tudományos könyvtár látogatottsága Látogatottság 1991-1997: kb. 1,3% = Stagnálás a ’90-es években A könyvtár vásárlóerejének csökkenése az áremelkedések következtében: 77%
13
A tudományos kutatás Költségek Konkurrencia Technologiai változások Könyvtár
14
Már temeti a könyvtárakat...
15
A tudományos kutatás Költségek Konkurrencia Technologiai változások Könyvtár
16
Az átalakulási folyamat 7 legfontosabb sikertényezője A sürgősség érzése Az újításban résztvevők összekovácsolódása Hierarchián átnyúló széles részvétel Egy vízió megszületése és megtárgyalása
17
„Ha nekem vízióim támadnának, orvoshoz fordulnék“ Helmut Schmidt
18
Az átalakítási folyamat 7 legfontsabb sikertényezője (folytatás) Az akadályok elhatárolása Rövidtávú sikerek szisztematikus előkészítése Az átalakítás tartósságának biztosítása
20
A K. Lewin-féle átalakítási modell
21
Átalakítási modell – 1. lépés Körkérdéssel felmértük munkatársaink elégedettségét, Létrehoztunk egy „változtatni akarók“ - csoportot, A csoportot beintegráltuk a nemzetközi cseréhez, itt történik a gyarapítás is. Deziderátát is készít! Bátorítottuk a kollégákat, hogy vegyenek részt a másik csoport munkájában (leírók, tárgyszavazók) Meglátogattunk más, hasonló szervezeti struktúrájú könyvtárakat, Tartottunk egy értekezletet a tervezet bemutatására. Unfreeze
22
Dolgozói elégedettség: a vizsgálat eredményei A Nemzetközi csere /gyarapítási csoport munkatársainak kijelentései: A jelenlegi helyzettel alapjában elégedett A független munkavégzés nagyon kívánatos lenne Kritikával illették a „lassú“ katalogizálási munkát A katalogizáló csoportok kijelentései: A független munkavégzés nagyon kívánatos lenne Szeretné a nagyfokú specializálódást A gyarapítás által végzett „dezideráta-előzetes katalogizálás“ nem kielégítő; teljes leírásra van szükség Unfreeze
23
Általános értékelés Igen a pontosan definiált együttműködésre Nem az integrációra
24
Átalakítási modell – 2. lépés Felállítottunk egy csoportokon átnyúló munkacsoportot új folyamatokkal való kisérletezésre Újabb, egyszerűbb katalogizálási szabályokat vezettünk be Felállítottunk egy panaszládát Tréningeket szerveztünk az új feladatok begyakorlására Tökéletesítettük a belső kommunikációt a munkatársak folyamatos tájékoztatására Valamennyi, a változtatásokhoz pozitívan hozzáálló dolgozót intenzív kooperációra ösztönöztünk Move
25
Változtatási modell – 3. lépés Felállítottunk három célcsoportot, csoportvezetőkkel A csoportvezetőket egy szobában helyeztük el Az első csoportnak „jutalmat” adtunk Az új folyamatokat egy kézikönyvben dokumentáltuk A fejlesztést a múzeum vezetésével megismertettük A fejlesztési folyamat végén „ünnepi fogadást” tartottunk Refreeze
26
Az átalakítási folyamat melyik típusa a megfelelő a könyvtár számára? A folyamatos átalakítás modellje A következetes újratervezés modellje
27
A folymatos átalakítás modellje A mostani helyzet felvázolása A mostani helyzet felvázolása Az átalakulás mérése Az átalakulás mérése A folyamat megértése A folyamat megértése A mértéknagy- ság megha- határozása A mértéknagy- ság megha- határozása Javítások behatárolások, implementálások Javítások behatárolások, implementálások A projekt határainak megállapítása A projekt határainak megállapítása Az átalakítás megtervezése Az átalakítás megtervezése A „kell- folyamat” definiálása A „kell- folyamat” definiálása Tanulás másoktól Tanulás másoktól Implementálás A következetes újratervezés modellje Az MTM könyvtárában megvalósított folyamat: A két modell elemeinek vegyítése
28
A „modern könyvtár“ jellemzői A „könyvtárosi konszenzus felbomlása” Bizonytalanság
29
Bizonytalanság: hol állnak ma a könyvtárak? Mik a feladati a ma egy tudományos könyvtárnak? Hogy tudnak ma a könyvtárunk ezeknek a feladatoknak megfelelni? Mit jelent az elektronikus médiumok diadalútja és mit tudnak nyújtani a tudományos könyvtárnak? Kell-e a könyvtárnak kizárólag csak a fizetős szolgáltatásokat igénybe vevő használókra orientálódnia? Mit jelent az „ügyfélorientáltság” ennek a non-profit intézménynek (MTM) a könyvtárában? A könyvtárat a mai értelemben ígénylik-e még a tudományok művelői?
30
A „modern könyvtár“ jellemzői A „könyvtárosi konszenzus” felbomlása Bizonytalanság Differenciálás a könyvtárban Könyvtár és használó
31
A könyvtár és használói Szükség van-e a könyvtár által nyújtott szolgáltatásokra? Hol lehete takarékoskodni? Milyen ajánlatok nincsenek és miért?
32
A változtatási projektek lehetőségei Elvileg a feltételek kedvezőek Jogszabályi környezet/könyvtári, múzeumi törvény A szervezeti/strukturális átalakítások relative egyszerűen végrehajthatóak ld. financiális/személyi keretfeltételek Magas dolgozói munkamorál Általában kooperatív beszédkultúra Fenntartói hozzájárulás megnyerése – nem teljesen elképzelhetetlen
33
Az átalakítási folyamat a valóságban A helyzet kijózanító; semmilyen nagyobb aktivitás nincs A vezetők ebben a folymatban egyáltalán nem érdekeltek A könyvtárosi hozzállás erősen megosztott (osztályonként, táranként, házon belüli kapcsolatok) Nyitás a piac irányába / nemzetközi együttműködés – kivéve a cserét - nem létezik
34
„Már sok változtatást megértem, de következetesen még egyik sem lett végrehajtva“ Az ismeretlen könyvtáros
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.