Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése Szellőné Fábián Mária.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése Szellőné Fábián Mária."— Előadás másolata:

1 A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése Szellőné Fábián Mária

2 Motiváció fogalma A pszichológia szerint a motiváció dinamikus tényezők összessége, amelyek az egyén viselkedését meghatározzák, részei: A pszichológia szerint a motiváció dinamikus tényezők összessége, amelyek az egyén viselkedését meghatározzák, részei: - a szükségletek, - a szükségletek, - az egyén és a környezet kapcsolata, - az egyén és a környezet kapcsolata, - a belső késztetés (drive), - a belső késztetés (drive), - érzelem és vágy. - érzelem és vágy.

3 A motiváció a gyakorlatban A motiváció az egyik legnagyobb kihívás a menedzsment számára. A motiváció az egyik legnagyobb kihívás a menedzsment számára. A minőségmenedzsment sikerének egyik legfontosabb alapja az emberi tényező. A minőségmenedzsment sikerének egyik legfontosabb alapja az emberi tényező. Minden ember más és ezért más módon kell motiválni. Minden ember más és ezért más módon kell motiválni. Maslow-féle motivációs piramis. Maslow-féle motivációs piramis.

4 Motiváló tényezők A személyzet motivált, ha: A személyzet motivált, ha: - munkáját sajátjának érzi, - főnöke támogatja, - magas követelményeket állítanak elé, - tudja hogyan működik a könyvtár, - van némi beleszólása a dolgok menetébe, - jó csapatban dolgozik, - innovatív képességeit használhatja.

5 Ösztönzés tíz parancsolata 1. Célkitűzésekről, feladatról soha ne beszéljünk feltételes módban. Célkitűzésekről, feladatról soha ne beszéljünk feltételes módban. Reális határidőket tűzzünk ki a felelősök meg- jelölésével. Reális határidőket tűzzünk ki a felelősök meg- jelölésével. Mindig világosan ismertessük a célokat, felada-tokat. Mindig világosan ismertessük a célokat, felada-tokat. A munkatársakhoz intézett kérdések legyenek mindig konkrétak. A munkatársakhoz intézett kérdések legyenek mindig konkrétak. Ne kezdjük kérdéseinket „miért” vagy „hogyan” kérdőszóval. Ne kezdjük kérdéseinket „miért” vagy „hogyan” kérdőszóval.

6 Ösztönzés tíz parancsolata 2. A teljesítményt, a minőséget értékeljük és ne a személyiséget. A teljesítményt, a minőséget értékeljük és ne a személyiséget. Kerüljük az egyenlősdit. Kerüljük az egyenlősdit. Jól időzítve mondjunk véleményt, tisztességes, javító szándékkal. Jól időzítve mondjunk véleményt, tisztességes, javító szándékkal. Növeljük munkatársaink önállóságát, felelőssé-gét, hatáskörét. Növeljük munkatársaink önállóságát, felelőssé-gét, hatáskörét. Derítsük ki, hogy minek a megszerzésére, eléré-sére vágynak munkatársaink, és ezért mit hajlandók nyújtani. Derítsük ki, hogy minek a megszerzésére, eléré-sére vágynak munkatársaink, és ezért mit hajlandók nyújtani.

7 Változások menedzselése „Nincs nehezebben véghezvihető, a siker szempontjából kétségesebb és a kezelés szempontjából veszélyesebb dolog, mint a dolgok új rendjének kezdeményezése.” „Nincs nehezebben véghezvihető, a siker szempontjából kétségesebb és a kezelés szempontjából veszélyesebb dolog, mint a dolgok új rendjének kezdeményezése.” Machiavelli Machiavelli

8 Mi a változás? A környezet, illetve az emberi kapcsolatokban jelentkező alternatíva. A környezet, illetve az emberi kapcsolatokban jelentkező alternatíva. Folyamat, amelynek során valami vagy valaki megváltozik. Folyamat, amelynek során valami vagy valaki megváltozik. Típusai: Típusai: - folyamatos, fokozatos, - folyamatos, fokozatos, - radikális, drámai, - radikális, drámai, - előremutató (proaktív), - előremutató (proaktív), - követő (reagáló). - követő (reagáló).

9 Változás-koncepciók Handy-féle koncepció (a változás tanulási folyamat). Handy-féle koncepció (a változás tanulási folyamat). Kotter-féle koncepció (7 rendszerből álló szervezet). Kotter-féle koncepció (7 rendszerből álló szervezet). Greiner-féle koncepció (sikeres, dinamikus változás fázisai- 1.a változtatás igénye, 2. a beavatkozás fázisa,a változtatás ügynökeinek kiválasztása 3. a diagnózis felállítása, 4. elkötelezettség, 5. a kipróbálás időszaka, 6. az elfogadás, megerősítés) Greiner-féle koncepció (sikeres, dinamikus változás fázisai- 1.a változtatás igénye, 2. a beavatkozás fázisa,a változtatás ügynökeinek kiválasztása 3. a diagnózis felállítása, 4. elkötelezettség, 5. a kipróbálás időszaka, 6. az elfogadás, megerősítés)

10 Sikeres változtatás menedzsment lépései 1. A jövőkép megfogalmazása A jövőkép megfogalmazása Az emberek mozgósítása Az emberek mozgósítása Katalizálás Katalizálás Irányítás Irányítás Végrehajtás Végrehajtás A részvétel biztosítása A részvétel biztosítása

11 Sikeres változtatás menedzsment lépései 2. Az ellenállás leküzdése Az ellenállás leküzdése A hatalom új szerkezetének kialakítása A hatalom új szerkezetének kialakítása Képzés, támogatás Képzés, támogatás Folyamatos és aktív kommunikáció Folyamatos és aktív kommunikáció

12 Könyvtári változásokat előidéző tényezők Külső környezeti tényezők (technikai, techno-lógiai, gazdasági, pénzügyi). Külső környezeti tényezők (technikai, techno-lógiai, gazdasági, pénzügyi). Belső életet érintő tényezők (gyűjtemény, e- tananyagok megjelenése, digitalizálás, online hozzáférés, gépesítés, munkakörök változása stb.). Belső életet érintő tényezők (gyűjtemény, e- tananyagok megjelenése, digitalizálás, online hozzáférés, gépesítés, munkakörök változása stb.). ICT (automatizálás, elektronikus könyvtár) ICT (automatizálás, elektronikus könyvtár) Szolgáltatások Szolgáltatások Humánerőforrás Humánerőforrás


Letölteni ppt "A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése Szellőné Fábián Mária."

Hasonló előadás


Google Hirdetések