Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Morális kérdések a XX. század világirodalmában. Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Morális kérdések a XX. század világirodalmában. Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint."— Előadás másolata:

1 Morális kérdések a XX. század világirodalmában

2 Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint döntéskényszer, véleményformálás karakterek és szituációkon keresztül  „életszerű” problémák az elméleti, „filozófiai” megközelítés helyett

3 összefoglalás (rendszerezés)  csoportmunka + kivetítő Aktualizálás Olyan közegekbe helyezés, melyeket ismer (facebook, talk show-k)

4 Óra menete: csoportok kialakítása (szereplőneveket húznak, az asztalon a mű címe látható)  párosítás: erkölcsi kérdések és művek

5 „Művek” borítékba: Thomas Mann: Mario és a varázsló Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei Jorge Semprún: A nagy utazás Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja

6 „Erkölcsi problémák” borítékba: Valakinek az érzéseiben való megalázása Családon belüli szeretet vagy szeretethiány A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Az idős emberek tisztelete A célokért való küzdelem Pénz és morál konfliktus A politika és az egyén kapcsolata.

7 Erkölcsi-etikai kérdések a XX. századi világirodalomban Valakinek az érzéseiben való megalázása: Thomas Mann: Mario és a varázsló

8 Családon belüli szeretet vagy szeretethiány: Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei VAGY Franz Kafka: Az átváltozás VAGY Albert Camus: Közöny

9 A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Albert Camus: Közöny

10 Az idős emberek tisztelete: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger

11 A célokért való küzdelem: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása

12 Pénz és morál konfliktusa: Franz Kafka: Az átváltozás VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása VAGY Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei

13 A politika és az egyén kapcsolata: Jorge Semprún: A nagy utazás VAGY Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja

14 Csoport-mű felismerés egy-egy kép alapján (ezzel a művel dolgozik tovább a csoport) – felismerés után egy mondatos „üzenet” megfogalmazása

15 CSOPORTOK

16

17

18

19

20 a csoport-mű egyik szereplőjének nevében fogalmazzanak meg egy erkölcsi dilemmát vagy bölcsességet is tartalmazó facebook- bejegyzést, két másik szereplő reagáljon rá kommentben

21

22 „lájkolás”, „megosztás”. A győztes csoport adja a következő feladat műsorvezetőjét, „Tónikát”  Tónika-show (talk show)

23 műsorvezető a többi csoport a „saját” mű főszereplőjének eljátszására választ diákot a beszélgetés témája és címe: Erkölcs és erkölcstelenség

24

25 Értékelés  a fikciós világból való kiemelés  átkötés a következő feladathoz: „Irodalmi problémák a jelenben” Mai történet kitalálása, mely valamely mű erkölcsi tételmondatára épül VAGY Világirodalmi szereplők a jelenben

26 „Irodalmi” problémák a jelenben 1.A pénzért az ember mindenre képes. (?) 2. A másik ember tisztelete nélkül nincs „normális” társadalom. (?) 3. Az embert érzelmei, emberi kapcsolatai teszik igazán emberré. (?)

27

28 Kötés a filmekhez és a kortárs irodalomhoz: Kérdés: A mai filmek, ill. a kortárs irodalmi alkotások foglalkoznak-e erkölcsi-etikai problémákkal, kérdésekkel? Nevezzünk meg kortárs filmeket vagy irodalmi alkotásokat, melyeknek van ilyen jellegű értelmezése, „üzenete”!

29

30 Összegző idézetértelmezés az irodalmi alkotások bevonásával: „Nincs olyan, hogy jó és rossz, pusztán a szilárd értékrend jelenthet viszonyítási alapot.” Sam Revell

31 Házi feladat: egy olyan dalszöveg komplex (versként való) elemzése, mely a diák véleménye szerint morális-etikai üzenetet is tartalmaz

32 Házi feladat Dalszövegelemzés

33


Letölteni ppt "Morális kérdések a XX. század világirodalmában. Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint."

Hasonló előadás


Google Hirdetések