Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyed Kata 2004/2005 ősz1 Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyed Kata 2004/2005 ősz1 Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz."— Előadás másolata:

1 Egyed Kata 2004/2005 ősz1 Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz

2 Egyed Kata 2004/2005 ősz2

3 3 A 3 periódus 3 fő kérdése Szimbolikus funkciö (reprezentáció) Műveleti gondolkodás Formális-logikai gondolkodás Cselekvés Belsővé vált (visszaalakítható) cselekvés konkrét tárgyakon Elvont gondolkodás

4 Egyed Kata 2004/2005 ősz4 1. Szenzomotoros periódus Érzékelés és mozgás koordinációja Érzékszervi-mozgásos intelligencia A gondolkodás egyenlő a cselekvéssel. Tanul a külvilágról, önmaga megkülönböztetése a külvilágtól, okság megértésének kezdete BELSŐ MENTÁLIS REPREZENTÁCIÓ megjelenése a 2. évben

5 Egyed Kata 2004/2005 ősz5

6 6 I./1.2.alszakasz

7 Egyed Kata 2004/2005 ősz7 3.alszakasz

8 Egyed Kata 2004/2005 ősz8 4. alszakasz: A nem B hiba

9 Egyed Kata 2004/2005 ősz9 5. alszakasz: látható áthelyezést érti, láthatatlan áthelyezés nem megy

10 Egyed Kata 2004/2005 ősz10 6.alszakasz Láthatatlan áthelyezést is érti. A tárgyat addig keresi, amíg meg nem találja. Legfontosabb fejlődés: szimbolikus funkció (reprezentáció)

11 Egyed Kata 2004/2005 ősz11 Terület-általános változások Nincs tárgyállandóság Gyakorló játék Preverbális kor Nincs késleltetett utánzás Próba-szerencse alapú problémamegoldás Van Szimbolikus játék Nyelv gyors fejlődése Van Belátással

12 Egyed Kata 2004/2005 ősz12 A 60-as évekig Piaget elképzelése az uralkodó. Ezután: Kognitív forradalom, nativista szemlélet erősödése Változás a csecsemőkutatási technikákban: Nézéspreferencia Habituációs technika

13 Egyed Kata 2004/2005 ősz13 1.Nézéspreferencia vizsgálatok (Fantz): diszkriminációs képesség, preferenciák (l. újszülöttkor leírása )

14 Egyed Kata 2004/2005 ősz14 2. Habituációs vizsgálatok habituáció – diszhabituáció H: A baba az elvárásait sértő eseményt hosszabb ideig nézi Milyen koncepciói és elvárásai vannak a csecsemőknek?

15 Egyed Kata 2004/2005 ősz15 Kritikák Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő

16 Egyed Kata 2004/2005 ősz16 Újszülöttkor Preferálja az emberi hangot, néhány nap után a mama hangját és az anyanyelvét Az emberi beszédhang fonémáira érzékeny (6-8 hónapos korban már csak a saját nyelv fonémáira) Rövidlátó Preferálja a kontrasztosabb, komplexebb, mintázottabb felületeket és arcszerű konfigurációkat Szagok, ízek megkülönböztetésére képes. Jó tanulási képességekkel rendelkezik. (A reflexek szintén fontosak a jó alkalmazkodása szempontjából.)

17 Egyed Kata 2004/2005 ősz17

18 Egyed Kata 2004/2005 ősz18 A tárgyállandóság vizsgálat általános kritikája A tárgyállandóságon kívül más képességeket is mért az eljárás: pl. koordinált nyúlás, emlékezet

19 Egyed Kata 2004/2005 ősz19 Renee BAILLARGEON

20 Egyed Kata 2004/2005 ősz20 Egy tárgy állandó LÉTEZÉSE Baillargeon, Spelke & Wasserman (1985) 5 hó BAILLARGEON (1987) 3,5 hó

21 Egyed Kata 2004/2005 ősz21 Egy tárgy létezése és HELYE Baillargeon (1986) 6-8 hó L. Film

22 Egyed Kata 2004/2005 ősz22 Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4. lehetetlen)

23 Egyed Kata 2004/2005 ősz23 Baillargeon 3 hónapos elvárja, hogy leessen, ha már a teljes felület alatt nincs támaszték, 6 hónapos már előbb

24 Egyed Kata 2004/2005 ősz24 Meltzoff 9 hónaposok 1 nap elteltével is utánoznak újszülöttkori utánzás

25 Egyed Kata 2004/2005 ősz25 4 hónaposok interszenzoros percepció (Spelke, Meltzoff)

26 Egyed Kata 2004/2005 ősz26 Rovee-Collier 3 hónaposok 1 hétig képesek emlékezni

27 Egyed Kata 2004/2005 ősz27 II./1. Műveletek előtti szakasz 2- 7,8év

28 Egyed Kata 2004/2005 ősz28 Egocentrikus gondolkodás 3 hegy: Mit lát a baba? Ovisok nem is értik a kérdést. 6év: tudja, hogy mindenhonnan más látható, de nem oldja 8-9év: kevert perspektíva 10év: tökéletes decentrálás

29 Egyed Kata 2004/2005 ősz29 Centrált gondolkodás Konzerváció feladatokban l.később Kommunikációban Látszat és valóság megkülönböztetése Osztályok alosztályok viszonyának megértése

30 Egyed Kata 2004/2005 ősz30 Gyermeki világkép Ultrajelenségek vizsgálata klinikai kikérdezéssel: Animizmus Artificializmus Finalizmus Gyermeki realizmus

31 Egyed Kata 2004/2005 ősz31 Kritikák Egyszerűbb feladatokkal korábban (3 hegy egyszerűsítése, világosabb feladat) Tudatelmélet Prekoncepció, sugalló kérdések a kikérdezésben Konzerváció feladat kritikáit l. később


Letölteni ppt "Egyed Kata 2004/2005 ősz1 Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések