Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Apor Vilmos Katolikus Főiskola AZ EMBERI MÉLTÓSÁG, TÁRSADALMI IDENTITÁS Dr. Skrabski Árpád.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Apor Vilmos Katolikus Főiskola AZ EMBERI MÉLTÓSÁG, TÁRSADALMI IDENTITÁS Dr. Skrabski Árpád."— Előadás másolata:

1 Apor Vilmos Katolikus Főiskola AZ EMBERI MÉLTÓSÁG, TÁRSADALMI IDENTITÁS Dr. Skrabski Árpád

2

3 Az emberi méltóság Az ember méltóságának alapja, hogy szabadakaratú döntéseivel visszafordíthatatlan hatást gyakorol a világra. Ebből származik társadalmi önazonossága. A vallásos emberek számára a méltóságot az Isten és ember különleges kapcsolata alapozza meg. Nem függ az ember cselekedeteitől. Az Isten tiszteletben tartja az ember méltóságát, döntési szabadságát. Az Isten „felderíti napját jókra, gonoszokra egyaránt.”

4 Mások önazonosságának rombolása Olyan világban élünk, ahol egy semmiség elég ahhoz a szándékhoz, hogy egy vadidegen embert megfosszanak méltóságától és önazonosságától. Erre a legjobb példa az autósok veszekedése: „Te vén hülye!”, „Te kis taknyos”. A jelzők amit egymásra használnak közvetlenül a másik méltóságát és önazonosságát rombolják. Hogyan jutottunk idáig?

5 Közösségiség kontra hatalomra törés Az ember számára a legfontosabb Adler individuál-pszichológiája szerint, hogy fogadja el önmagát, találja meg helyét a közösségben, a társadalomban, a mindenségben. Ez a társadalmi önazonosság. Alapja a közösségiség. Adler meghatároz egy másik típust is. Ez a típus nem fogadja el önmagát. Más szeretne lenni mint aki. Azt hiszi, hogy a hatalommal, mások megalázásával pótolni lehet az társadalmi önazonosságot.

6 Méltóság és szellemi teljesítmények Korábbi teljesítményeik alapján kiválasztott (Allport szerint érett) személyekben és nem szervezetekben építkeznek. Az együttműködés alapja az emberi méltóság sérthetetlensége. Ez bizalmat, kölcsönösséget, társadalmi tőkét eredményez. Bizalmat a munkatársak között, a finanszírozó részéről, nemzetközi kapcsolatokban. Egyetlen hatalomra törő munkatárs könnyen megrendítheti a bizalmi hálót. Ez különös szempont új tagok befogadásánál.

7 Mire jogosít fel az emberi méltóság? Hely illeti meg a közösségben, (Woodo halál) ez elsősorban biztos, krónikus stressz mentes, egészséges munkahelyet jelent. A világon mindenütt probléma a beosz- tásával visszaélő, az emberi méltóságot semmibevevő főnök, akire szintén magas egészségkárosodási kockázat jellemző. Prof. Lennárt Levi szerint a probléma hasonló Semmelweis esetéhez a szülész orvosokkal. A krónikus stressztől is milliók pusztulnak el. (Pszichiátriai Világkongresszus 2005)

8 Az emberi méltóság tiszteletének elterjesztése. Lennárt Levi 10 év munkával 2004 október 8-án keretszerződést hozott az EU munkaadók és munkavállalók képviselői között. Ehhez a tagországok csatlakozhatnak, az országoknak be kell illeszteniük a munkatörvénykönyvükbe. Beszélni kell befolyásos emberekkel, ( a miniszterelnök nejével), vállalatvezetőkkel.

9 A szociálpedagógusok és az emberi méltóság tiszteletének helyreállítása A hatalom éhség, krónikus stressz nem betegség, hanem tünetegyüttes. Mérésükre alkalmas az ellenségesség és a depresszió skála ben 14.4 % enyhe, 5,5% közepes és 7.3% súlyos depressziós volt. Nem az egészségügyre, nem analitikus pszichológu- sokra tartozik gyógyításuk,hanem klinikai pszichológu- sok mellett az enyhébbek esetében szociálterepauta képességekkel rendelkező szociálpedagógusokra.

10 Társadalmi identitás

11 Társadalmi azonosságtudat, szociális identitás 1. Kultúra és alakzatai (irodalom, művészet) által hordozott identitás minták (hitbeli, társadalmi) A sokelemű, többdimenziós (hierarhikus) identitás kialakítása egyéni teljesítmény. A társadalmi identitás állandóan fejlődik. (EU és NATÓ csatlakozás) Személyiségzavarhoz vezethet, ha elszakad az ember a nemzeti vagy hitbeli gyökereitől. A fejlődés a tézis - antitézis - szintézis

12 „Én a legszerencsésebb ember vagyok. Mert egy labdarúgó-mérkőzésnél nem is tudom kinek szurkoljak. Elsősorban a magyarnak bárkivel szemben. Másodsorban az európainak a nem európaival szemben, azután a zsidónak, a származásomra való tekintettel, katolikusnak a vallásra való tekintettel, amelyben felnövekedtem, a reformátusnak is, mert református gimnáziumban nevelkedtem. Én jónak érzem ezt a sokféle kötöttségemet, hogy semmiféle szektás, semmiféle soviniszta vonás nincs bennem. De a szolidaritást és az együvé tartozást a legkülönbözőbb kategóriákkal, amelyekbe beletartozom így vagy úgy, átérzem nagyon is.” Devecseri Gábor

13 Társadalmi azonosságtudat, szociális identitás 2. Szociális identitás (2) Szociális identitás - Perszonális identitás (kor, nem, foglal- (okos, sikeres, szép, kozás, nemzet) vonzó, független) \ / én rendszer identitás gazdagsága - aktualizált működésmód

14 Fejlődés a történelem során (Lewin - Pataki) törzs - nagyváros rendi társadalom - individualizáció (korlátok, védettség) (átjárhatóság, felelősség) Kissebségeknek az identitás megváltoztathatóságával kapcsolatos problémái: önelutasítás, öngyűlölet. Megoldás a sokdimenziós szociális identitás Kísértés az identitás beszűkítése (nincs felelőség, nem figyel más véleményre) a fanatizmus és a tömegember (egydimenziós) A tömeg: külső és belső minősítés kölcsönhatása, identitás előhívás, az identitás szűkítés (ismeret, érzés) „aki magyar velünk van” 1956.

15 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Apor Vilmos Katolikus Főiskola AZ EMBERI MÉLTÓSÁG, TÁRSADALMI IDENTITÁS Dr. Skrabski Árpád."

Hasonló előadás


Google Hirdetések