Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mi a karrier? Mi az életpálya? Karrier és életpálya menedzsment I. ea. Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mi a karrier? Mi az életpálya? Karrier és életpálya menedzsment I. ea. Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors."— Előadás másolata:

1 Mi a karrier? Mi az életpálya? Karrier és életpálya menedzsment I. ea. Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors

2 Életpályák, pályautak

3 Karrier / Pályafutás angol: carriegway francia: carriere magyar nyelvi kódolásban: „karrierista”, mások hátán felkapaszkodó eredeti tartalom: útvonal magyarul: életpálya, pályafutás lenne szinonimák: életút, karrier, életpálya

4 „A karrier szó jelentése az elmúlt években gyökeresen megváltozott. A karrierista szó azonban életkortól függően mást jelenthet, és pejoratív tartalma is megmaradt. Az életpályamodell kifejezést többnyire az idősebb korosztály körében, illetve a közalkalmazotti szektorban használják. A karrier szó a fiatalabb korosztály számára egyértelműen kedvező kicsengésű, és pontosan az életpályát jelenti…” (VG on-line: szamit-karrieristanak )http://www.vg.hu/vallalatok/ki- szamit-karrieristanak-70832

5 Szilágyi-modell Szilágyi életpálya modellje. Forrás: Szilágyi Klára: Munka- pályatanácsadás mint professzió. Kollégium Kft. Budapest, p.

6

7

8 Karrier a Kádár rendszerben „A Kádár korban ugyanis az nem képzelhette el senki, hogy „dollárpapa”, a nyugatiak valamilyen finanszírozásba kezdenek. Az adósság rajta kívül volt, így föl sem merült benne. Tehát tisztában volt vele, hogy ha ő a faluban, az ötven disznót nem hizlalja meg, és kel föl reggel ötkor, hogy a tápot odaadja a sertésnek, akkor a disznókból nem lesz semmi, és belőle sem lesz semmi. Ha ő nem hajtja magát, mint öntőmunkás nyolc órában, és még további négy órában, egy műhelyben, egy- egy kerítést még nem hegeszt össze, akkor aligha jut az egyről a kettőre. Ha nem termel paradicsomot a kiskertben, és ha nem a családjával és a barátaival együtt építi kalákában a házát, akkor nem lesz háza. A Kádár-korszak kifejezetten könyörtelenül megtanította a munkára és arra, hogy magadra számíts, családodra számíts, másra nem igen számíthatsz. Az állam, ha valamit ad, az már csak pluszba jön. Ehhez képest ez a fajta sérelmi vagy potyautas magatartás az, amit a mai magyar társadalom elkezdett fölvenni. Amelyik a „magadra számíthatsz” helyett, a kormánytól, Európától, a világtól vártja, várja, hogy emelje a bérét, csökkentse az árat, adjon pénzt a piaci vállalkozásához. Intézze el a kormány, hogy neki jó legyen.” Lengyel László- Surányi György Határátkelés, Kalligram (2013) p 120

9 Pályairányítás a Kádár korszakban „A folyamat az oktatással kezdődik, amikor a fiatalt „beiskolázzák”, hogy ezt a magyartalan, de valójában találó kifejezést használjuk. Más szóval a szülő és az érintett fiatal választása erősen korlátozva, bizonyos továbbtanulási lehetőségeket elzárnak a pályaválasztó elől, mások felé terelik, vagy esetleg a tiltásig és a kötelező előírásig menően kijelölik a továbbtanulás pályáját. Az iskolát elvégezve ismét hasonló folyamat játszódik le, azaz igénybe veszik a munkahelyre „tereléstől” annak kötelező kijelöléséig terjedő beavatkozási formák valamelyikét.” Kornai János A szocialista rendszer 1992 (Reprint Kalligram 2012) 243 old. Géplakatos szakmacsoportot bemutató diafilm, MüM 1966

10 Szubjektív & objektív karrierek A pályatanácsadás, karrier-tanácsadás elméletében az 1950-es évek végétől jelenik meg az objektív és a szubjektív karrier/pályafutás fogalmának (Hughes, 1958) szétválasztása. Az objektív karrier az egyen pályafutása során mások által látható jellemzőkkel irható le (pl. fizetésemelés, előleptetés, vezetői munkakor), míg a szubjektív pályafutás azt az állapotot írja le, ahogyan az egyenek értelmezik saját pályafutásukat es megítélik annak tartalmat, értelmet adnak saját életüknek (Savickas, 2002).

11 Életpálya Egy személy életén átívelő munkahelyi szerepek és egyéb életszerepek egymásra gyakorolt hatása, beleértve, hogy az adott személy miként találja meg az egyensúlyt a fizetett és fizetetlen munkafeladatai között, valamint mennyi időt és energiát szán tanulásra és továbbképzésre. (ELGPN Szótár, 2012) szakpolitikai-halozat-elgpn-szakszotara-elgpn-glossary/view

12 További meghatározások A fő kérdés az, hogy a meghatározás kizárólag a foglalkoztatásra, vagy a foglalkoztatásra és képzésre koncentrál, vagy a legszélesebb körű koncepciót alkalmazza, beleértve a munkán kívüli tevékenységeket is. A tudományos irodalomban rengeteg definíció létezik az életpálya fogalmának meghatározására, például: – egy személy munkatapasztalatainak idővel fejlődő sorozata (Arthur et al. 1989); – az életpálya a foglalkoztatással kapcsolatos pozíciók, szerepek, tevékenységek és tapasztalatok sorozata egy személy életében (Arnold 1997); – az életpálya általában véve életszerepekre és életmódra összpontosít, míg egy foglalkozás az életpálya csak egy részének tekinthető (Hansen & Gysbers 1975); – egy egyén élethosszig tartó előmenetele a tanulás és munka területén (Watts1998). Egyéb meghatározások: Különféle társadalmi jelentőségű emberi szerepek sorozata, amelyek az egyén munkájából, tanulásából, önkifejezéséből és szabadidős tevékenységeiből származnak, és átívelnek az egyén munkában töltött évein, munkahelyein, beosztásain és eredményein (IAVEG: Pályaorientációs és Tanácsadási Szakszótár, dátum nélkül). Az életpálya (fizetett és fizetetlen) foglalkozások sorozata és variációja, amelyet valaki egész életén át vállal. Még általánosabban szólva, az életpálya magában foglalja az életszerepeket, szabadidős tevékenységeket, tanulást és munkát (Sydney-i Egyetem Életpálya Központja, Életpályával kapcsolatos fogalmak szakszótára, dátum nélkül). Az életpálya egy életmóddal kapcsolatos koncepció, amely magában foglalja a munka, tanulás és szabadidős tevékenységek sorozatát, amelyet egy egyén végez egy életen át. Minden egyes személy életpályája más, dinamikusan fejlődő és egész életén át kibontakozó. Az életpályához tartozik az is, hogy valaki hogyan találja meg az egyensúlyt a fizetett és fizetetlen munkafeladatai, valamint egyedi életszerepei között (Kanadai Életpálya Fejlesztési Alapítvány, 2002). az UNESCO (2002) alapján.

13 Életpálya-vezetési készségek (Career management skills) Olyan kompetenciák, amelyek lehetővé teszik egy egyén (vagy csoport) számára, hogy strukturált módon gyűjtsön, elemezzen, szintetizáljon és rendszerezzen önmagával, oktatással és foglalkoztatással kapcsolatos információkat, valamint döntések meghozatalához és kivitelezéséhez, illetve átmeneti állapotok kezeléséhez szükséges készségek összessége. (EC, 2004, ELGPN, 2010, Sultana, 2009)

14 Munkaerő-piaci kereslet és kínálat Az egyéni karrier, életpálya az adott társadalom, kultúra, gazdaság viszonyai között értelmezhető. (ld. karrier a Kádár rendszerben diát)

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mi a karrier? Mi az életpálya? Karrier és életpálya menedzsment I. ea. Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors."

Hasonló előadás


Google Hirdetések