Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás a pályamodellek és életpálya-tanácsadás témakörében 2011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás a pályamodellek és életpálya-tanácsadás témakörében 2011."— Előadás másolata:

1 D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás a pályamodellek és életpálya-tanácsadás témakörében április Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs Tanács alapító titkára

2 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Közösségi állásfoglalás (2008) 2 1.) AZ ÉLETPÁLYAMENEDZSMENT-KÉSZSÉGEK EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ ELSAJÁTÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE, 2.) A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK ELÉRHETŐSÉGÉNEK MEGKÖNNYÍTÉSE VALAMENNYI POLGÁR SZÁMÁRA, 3.) A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSÁNAK MEGTEREMTÉSE, 4.) A KÜLÖNBÖZŐ NEMZETI, REGIONÁLIS ÉS HELYI SZEREPLŐK KÖZÖTTI KOORDINÁCIÓ ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÖSZTÖNZÉSE

3 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Hazai fejlesztések ( ) (TÁMOP ; NPT) 3

4 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Nemzeti Pályaorientációs Portál 4

5 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Az életút-támogató pályatanácsadás három féle értelmezése  Pálya-tanácsadási, mint szolgáltatás minden életkorban és élethelyzetben  Pályainformációs rendszer, amely összeköti a képzés és munka világát (és az intézményeket)  Szemléletmód, amelyben az univerzális hozzáférés érvényesül, szemben a„zsákutcás” képzési-munkavállalási utakkal (Európa 2020 „cross-cutting” vö. új kormányzás, Kok jelentés (2004) better governance) 5

6 6 Az életpálya-tanácsadás mint szolgáltatás = FordítókorongFordítókorong Drehscheibe, plaques tournantes: turntables; turning platformes

7 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Az életpálya-tanácsadás, mint szakpolitika 7 LLL LLG

8 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Az életút-támogató pályatanácsadás 1.Híd szerep: a tanácskérő váljon képessé megérteni a képzés és a munka világát, azok kapcsolódásait 2.Holisztikus szemlélet 1: a különböző szakpolitikák összehangolása egymással (a tanácskérő érdekében) 3.Holisztikus szemlélet 2: az egyén teljes életútjának megcélzása (Mindenki számára hozzáférhető szolgáltatás minden életkorban és élethelyzetben) 4.Munkaerő-piaci értékesség: az életpálya-tanácsadó szakemberek és a tanácskérők munkaerő-piaci értékességének növelése  munkahelyteremtés 8

9 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors A rendszer, amiben dolgozunk 9 Tudatos és aktív munkaerő-piaci lét (active citizenship) Pályainformáció- nyújtás Munkaerő-piaci és képzési pályatanácsadás Komplex életpálya- tanácsadás A szint A1) öninformációs rendszerek A2) asszisztált pályainformálás Pályainformációs tanácsadás, felnőttképzési információnyújtás, Munkaerő-piaci információnyújtás (például Palló, IPOSZ, MSZOSZ stb.) B szint B1) Andragógus, tréner, tanár, szociális munkás, HR menedzserek B2) Szakképzett pályaorientációs tanácsadók, diáktanácsadók, emberi erőforrás tanácsadók (már szakképzett) C szint C1) Pályaorientációs PhD-sok C2) Munka- és pálya- szakpszichológusok advise guidance counselling Hibert et al. IAVEG 2009

10 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors 10 Sultana és Watts (2005) p.67 Szakmai szolgáltatási szintek a finn NFSZ-ben

11 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Az életpálya-tanácsadás során integrálandó területek 11 Munkaerő-piaci és képzési ismeretek Pályafutáshoz kapcsolódó önismeret Pályaismeret

12 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Szakpolitikai vízió 12 Integratív Nemzeti Pályaorientációs Portál Regionális Szakmai Hálózatépítés FEOR-08-at lefedő eszközkészlet Rendszeres szupervízió és szakmai képzések Egységes pályaorientációs protokoll (foglalkoztatás, közoktatás, felsőoktatás, szakképzés, felnőttképzés, szociálpolitika) Életpálya-tanácsadók integrálása Jogszabályi környezet

13 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Célcsoportok 13 „iskolások” (6~23 év) Alapfokú oktatás (orientáció, pályaválasztás) Szakmunkástanuló (életpálya-építési kompetencia) Középiskolások (gimnázium: orientáció, szakközép: életpálya-építési kompetencia) Felsőoktatás (karrier tanácsadás) Felnőttek (24-65 év<) Gazdaságilag aktív népesség (pályakorrekció, pályavitel megerősítés) Gazdaságilag inaktívak (orientáció, korrekció, társadalmi befogadás támogatása a munkapiacon keresztül) Összesen: ~ 7,4 millió magyar állampolgár (Forrás: STADAT 2009)

14 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors A mai magyar felsőoktatás hiányosan tesz eleget az LLG elvárásoknak 14 + Belépést segítő öntájékozódó felület (FELVI) létezik Karrier irodák kialakítása megindult (Soros, ROP 3.3, TÁMOP ) Diákhitel rendszer kialakult Kreditrendszer működik Munkaerő-piaci kilépést segítő tréningek, állásbörzék léteznek - 1.Közoktatás és felsőoktatás között hiányos párbeszéd 1.Tájékoztatás helyett intézményi/ kari marketing működik 2.A felsőoktatási pályatanácsadás még intézményi, kari szinten sem áll össze rendszerré 1.Kapacitások nem tükrözik az igényeket 3.Információ-nyújtás, pályatanácsadás, pszichológiai tanácsadás hármas szakmai rendszere nem elérhető 4.„átjárhatóság” minden viszonylatban részleges 5.Karrier portfolió építése esetleges

15 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors , egy nemzeti rendszer éves szolgáltatási létszámai szakképzett pályatanácsadó (RSZH 2010) fő / év (egyéni) vagy / kombinálva fő/ év (csoportos) Nemzeti Pályaorientációs Portál cél egyedi látog. / év *Számítás alapja 200 fő többüléses egyéni / év / pályatanácsadó vagy ** 800 fő csoportban Mennyi lehet az éves igény? Minden felnőttnek év pályafutás alatt átl. 4-6 alkalommal mélységi támogatás kell Minden fiatalnak folyamatosan szüksége lenne rá Rendszeres igény pályainformációra (öninformálódás) Éves szinten ~ 1 millió alkalommal öninformálódás ~ 1 millió felnőtt ezer gyerek egyéni és csoportos kiszolgálása

16 Nemzeti Életpálya-tanácsadási Rendszer szektorok közművelődés közoktatás felsőoktatás felnőttképzés szociális szféra munkaügy N emzeti P ályaorientációs P ortál Életpálya-tanácsadó rendszer szakembereinek kiszolgálása Állampolgárok elérése Nemzeti Pályaorientációs Tanács szakképzés 16 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors

17 Köszönöm a figyelmet! 17


Letölteni ppt "D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás a pályamodellek és életpálya-tanácsadás témakörében 2011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések