Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

X. Országos KEF Konferencia nov. 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "X. Országos KEF Konferencia nov. 30."— Előadás másolata:

1 X. Országos KEF Konferencia 2006. nov. 30.
Buda Béla dr. Közösségi létünk – A „felruházás” (empowerment) gondolata a mai mindennapok gyakorlatában X. Országos KEF Konferencia 2006. nov. 30.

2 1. Empowerment – sajátos koncepció
„megerősítés”, „hatalommal felruházás”, ösztönzés, bátorítás, aktiválás – önmagában nem könnyen érthető fogalom a magyar nyelvben „self-efficacy” – a szociális tanuláselmélet központi elve – önhatékonyság, saját cselekvési-eredményességi, hatékonysági meggyőződés a megerősítés a tanuláselméletekben a segítő környezeti helyzet – facilitating environment, good enough environment, self-enchancing conditions

3 2. Kinek kell empowermentben részesülnie?
aki kételkedik abban, hogy érdemes közügyekben megnyilvánulnia aki önértékelési zavarokkal küzd, aki „lúzer”, negatív önképpel él, stigmatizáltnak érzi magát aki izoláltnak, kirekesztettnek, marginálisnak, jelentéktelennek tartja magát aki bajban lévő hozzátartozója, képviselője, ellátója aki a szociális és ellátó szolgálatokban dolgozik és elkötelezett és egyidejűleg elégedetlen a saját hatókörével aki civilszervezeti vagy önsegítő aktivista, de elbizonytalanodott

4 3. Miért hiányzik az empowerment?
a segítő és ellátó szolgáltatások bürokratizációja a „magas küszöb” a segítő-ellátó hálózatokban traumatizáció és negatív tapasztalatok negatív minősítések, stigmák izoláció, kommunikációs készséghiány, gátlások pszichés károsodások (pl. kognitív deficitek, depresszió, stb.)

5 4. Az empowerment természetes forrásai
reális helyzetfelmérés, tájékozódás, hatékony cselekvés – részvétel a társadalomban ill. a közösségi életben élő, működő csoportban elfogadott tagság, részvétel közösségi aktivitás – részvétel a közösség akcióiban – konszenzus, vállalás, motiváltság révén közösségi mentalitás – eszmék, szabályok, célok, értékek elfogadása, vállalása én-involváció, referenciacsoportokhoz csatlakozás, elkötelezettség

6 5. Hogyan alakul ki az empowerment effektusa?
közösségi – kortársi, azonos státusbeli, referenciacsoportokba sorolható, szuggesztív – modellek hiteles kommunikációs befolyások, - a közvetlen élmény fontossága az elfogadás, az azonosság, az érdek- ill. értékközösség átélésének szerepe az értelemteljes, pozitív feladat, esetleg szerep, az ezzel kapcsolatos megerősítések az önhatékonyság átélése

7 6. Az empowerment jelentősége az egészségfejlesztésben
természetes multiplikáció a programokban, akciókban modellhatások érvényesülése kommunikációs kölcsönhatások – kognitív tényezők a cselekvés és a szerep motiváló hatásai a bevésődést ill. a továbbadást illetően élő megerősítések involváció

8 7. Empowerment elősegítése
interaktivitás, kommunikáció a fejlesztési (megelőzési) programokban fórumok teremtése a célpopulációban akciós, mozgalomszerű programelemek, feladatok szervezeti tagság, szervezeti szerepek, képviseletek önsegítés, kortárssegítés életformaműhelyek

9 8. Empowermen, mint a negatív minták, hatások ellentéte
„ellenkulturális” csoportközeg helyett – proszociális légkör negatív helyett pozitív minták a negatív és pozitív szuggesztiók kérdése a közösségi kontroll – az átláthatóság tényezője pozitív csoportnormák és értékképzetek – téves elképzelések ill. önfelmentő elvek versus valódi ismeretek

10 9. Formális szervezetek és empowerment
iskola, munkahely, hivatali helyzetek – a szervezeti erőtér bevonódás elleni hatása informális csoportok hatása – ezek nehéz elérhetősége involvációs ösztönzők az egyházak és vallási szervezetek sajátos folyamatai és lehetőségei facilitatív szervezeti viszonyulásformák


Letölteni ppt "X. Országos KEF Konferencia nov. 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések