Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

LOGISZTIKA Debreceni Egyetem Műszaki Kar Előadó: Dr. Fazekas Lajos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "LOGISZTIKA Debreceni Egyetem Műszaki Kar Előadó: Dr. Fazekas Lajos."— Előadás másolata:

1 LOGISZTIKA Debreceni Egyetem Műszaki Kar Előadó: Dr. Fazekas Lajos

2 Áruszállítási rendszerek 6. előadás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

3 Az áruszállítási rendszerek főbb feladatai Az alap-, a segéd-, az üzemanyagok, a félkész- és késztermékek, valamint a hulladékok helyváltoztatása a… 1.kitermelés, 2.a termelés, 3.a felhasználás 4.és a hulladékfeldolgozás helye között. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

4 Az áruszállítás végrehajtási lehetőségei A vállalatok sajátjárműveikkel saját célra végzett szállítások; Fuvarozó (közlekedési és magánvállalkozók), és a szállítmányozó (speditőr) vállalatok által végzett szállítmányok. A közhasználatú fuvarozók (pl. MÁV, MAHART, HUNGAROCAMION) szolgáltatásait - díj ellenében - bárki igénybe veheti. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

5 Az áruszállítási feladatok főbb csoportjai a feladási és rendeltetési helyek egymáshoz viszonyított földrajzi elhelyezkedése szerint Debreceni Egyetem Műszaki Kar Áruszállítási feladatok NemzetköziInterkontinentálisTranszkontinentálisBelföldiTávolsági Körzeti (regionális) Helyi (városi)

6 A szállítási láncok felosztása Közvetlen (egytagú) szállítás (átrakás nélkül); Összetett (többtagú) szállítás (átrakással): Hagyományos megoldású szállítás (árukat vagy egységrakományokat raknak át): Kombinált szállítás (zárt konténert vagy magát a szállítójárművet rakják át). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

7 Néhány tipikusnak tekinthető szállítási lánc elvi vázlata Debreceni Egyetem Műszaki Kar

8 Összetett szállítás Az összetett szállítást végző szállítási láncok rendszerint háromtagúak, De nagy szállítási távolságra történő interkontinentális, nemzetközi szállításoknál több tagú szállítási láncok is előfordulhatnak (pl. közúti elfuvarozás - vasúti szállítás - tengeri szállítás - közúti elfuvarozás.) Debreceni Egyetem Műszaki Kar

9 Integrált szállítási (logisztikai) lánc Egységes anyagáramlási rendszerré összefogott a téráthidalási funkciót betöltő üzemi belső szállítás (anyagmozgatás) és a külső szállítás, valamint az idő-áthidalási funkciót betöltő üzemi belső szállítás (anyagmozgatás) és a külső szállítás, valamint az idő-áthidalási funkciót betöltő tárolás (JIT-elvű anyagellátás). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

10 Forgalomszervezési megoldások: Közvetlen, Vonali, Gyűjtő, Elosztó. Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ábrák a következő dián!

11 Forgalomszervezési eljárások a közlekedésben Debreceni Egyetem Műszaki Kar

12 Forgalomszervezési megoldások (1) Közvetlen vagy direkt forgalom: egy feladó és egy címzett között egy fuvareszköz igénybevételével megvalósuló árutovábbítás, amely során a fuvarozásra kerülő árumennyiség állandó marad, tehát útközben fel- és lerakások nem történnek. Vonali forgalom: A feladási és a rendeltetési állomás között ugyanazzal a fuvareszközzel történik a helyváltoztatás. A küldemények kirakása és berakása az átrakodó helyeken valósul meg. A járművön ugyanazon a helyen, az egyes szakaszokon más-más küldeményt továbbítanak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

13 Forgalomszervezési megoldások (2) Árugyűjtő, áruterítő-rendszer: A fuvareszköz kiindulási és végpontja megegyezik. Az egyes megállóhelyeken – amelyek a gyűjtő-, ill. elosztópontok lehetnek – történik az áruk ki- és berakodása, közbenső tárolása. Szállítmányozói gyűjtőforgalom rendszere: Általában gyűjtőponttól gyűjtőpontig szervezett menetrendszerű forgalom, ahol a kiinduló ponton a szállítmányozók raktáraikban gyűjtik az árukat addig, amíg a darabárukból egy kocsirakomány mennyiség össze nem gyűlik. A gyűjtőpontok között döntően direkt forgalom keretében jut el az áru. Hub and spoke (csillagpontos vagy kerékagy-küllő) rendszer: így működnek a légi expressz-vagy gyorspostaszolgálatok (DHL, TNT, MPL). A cégek postai küldemények és áru eljuttatását vállalják meghatározott időpontig vagy idő előtt háztól-házig forgalomban. Az áruk útjának teljes szervezésével, önálló szerződéses és felelősségi háttérrel valósítják meg a lehetséges leggyorsabb árueljuttatást. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

14 Egységrakomány-képző eszközök Szállítóládák, -rekeszek, -keretek; Rakodólapok: – általános célú (800x1200 mm-es Euró-rakodólap); – különleges célú (hordó szállító, tekercsszállító stb.; Konténerek (szállítótartályok): – kiskonténerek (1-3 m 3 ); – közepes konténerek (3 m 3 -nél nagyobb, 20 lábnál kisebb); – nagykonténerek (3 m 3 -nél nagyobb és 20 láb vagy a feletti hosszúságú). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

15

16 Hagyományos áruszállítási rendszerek Vasúti-, Közúti-, Vízi-, Légi-, Csővezetékes-, Kombinált- áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

17 Vasúti áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

18 Vasúti áruszállítás A vasúti áruszállítás elsősorban nagy árumennyiségek (tömegáruk) viszonylag nagy távolságra való továbbítására alkalmazható előnyösen. A vasúti teherkocsik felosztása: – általános célú (pöre, nyitott, fedett); – speciális (élő állat-szállító; romlandó árut szállító, tartálykocsi mélyített rakfelületű kocsik, önürítő kocsik); – kombinált szállításhoz alkalmazottak (pl. Ro-La kocsik). A vasúti teherkocsikat - ha azok a feladási helyen nem tesznek ki egy irányvonati mennyiséget - célszerűen ún. csomóponti rendszerbe szervezve továbbítják. Ennek lényege, hogy egy adott körzet kis forgalmú ún. vonali középállomásai (szatellitek) egy csomóponti állomáshoz kapcsolódnak, és azzal együtt egy csomóponti körzetet alkotnak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

19 A csomóponti rendszer elve a vasúti áruszállításban Debreceni Egyetem Műszaki Kar

20 Vasúti áruforgalom lebonyolításának típusesetei.

21 Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (1) Debreceni Egyetem Műszaki Kar VasútiElőnyeiHátrányai - Nagy tömegű és kiterjedésű áru egyszerű továbbítása - Kedvezőbb díjak - Környezetkímélő - Kiterjedt vasúthálózatok - Menetrendszerinti gyakoriság, rögzített fuvarozási idő - Konténeres és kombinált fuvarozási lehetőségek - Zárt rendszerű forgalom, mely gyorsabb és biztonságosabb közlekedést biztosít - Kötött pálya miatt nincs háztól-házig szállítás - Rugalmatlan árkalkuláció - Hosszabb továbbítási idő - Kis távolságon gazdaságtalan - Feladási ponthoz közeli elágazás vagy iparvágány szükséges

22 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

23

24 Közúti szállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

25 Közúti szállítás Bár a közúti áruszállítás elsősorban a viszonylag rövid távú helyi és körzeti (regionális) forgalomban gazdaságos, számos előnye miatt azonban a távolsági (belföldi és nemzetközi) forgalomban is gyakran alkalmazzák. A közúti áruszállító járművek csoportosítása: – tehergépkocsik – általános célú (nyitott rakfelületű, zárt rakszelvényes); – különleges célú (önürítő, önkirakodó, tartályos, hűtőgépes stb.); – pótkocsik – általános célú (normál rakfelületű, nyerges félpótkocsi); – különleges (billenőszekrényes, trélerek, cementszállító, tejszállító, üzemanyag-szállító stb.); – vontatók (normál kivitelű, nyerges kivitelű). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

26 Közúti szállítás A közúti szállítójárművek maximális méretei: – legnagyobb szélességi mérete 2,5 m, – legnagyobb magassági mérete 4 m, – a szóló jármű legnagyobb hossza 12 m, – a nyerges szerelvény legnagyobb hossza 16 m, – a pótkocsis szerelvény legnagyobb hossza 18 m. A nemzetközi közúti forgalomban részletesen szabályozva vannak a megengedhető legnagyobb össztömegek. Ezek az előírások országonként eltérőek. Magyarországon a legnagyobb tengelyterhelés 10 t, a pótkocsis és nyerges szerelvények legnagyobb összgördülő tömege 38 t lehet. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

27 Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (2) Debreceni Egyetem Műszaki Kar - Kötetlen pálya - Háztól-házig szállítás - Konténerszállítás - Gyors - Elfogadható költségek - Rugalmas díjszabás - Fuvarozási szerződés - Átrakás nélküliség - Elfogadható kockázat - Környezetszennyezés - Magas energia és munkaerő igény - Utak határállomások zsúfoltsága, szűk áteresztő képessége - Visszfuvar nem mindig biztosított - Út és vonal-engedélyezés - Forgalmi korlátozások, balesetek - Rakomány tömeg méret határai - Rossz minőségű utak KözútiElőnyeiHátrányai

28 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

29

30 Vízi szállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

31 Vízi szállítás A vízi áruszállítást elsősorban tömegáru nagy távolságra történő továbbítására célszerű igénybe venni akkor, ha az áruk eljutási ideje viszonylag hosszú lehet. A vízi áruszállítás járműveinek felosztása: – folyami hajók: vontató- és tolóhajók, uszályok (bárkák), önjáró áruszállító hajók ( szárazáru-szállító, folyékonyárú-szállító, különleges rakodású) tengeri hajók – áruszállító hajók: folyékonyáru-szállítók (nyersolaj-szállító, gázszállító, vegyi anyag-szállító); hűtőhajók (gyümölcsszállító, hússzállító, stb.) – kombinált forgalmat lebonyolító hajók: konténerhajók, komphajók, Ro-Ro hajók, bárkaszállító hajók folyami-tengeri hajók. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

32 Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (3) Debreceni Egyetem Műszaki Kar - Nagy tömegű áru továbbítására képes - Kedvező díjak - Az áruknak megfelelő hajók bérelhetők - Kombinált fuvarozás lehetősége - A fuvarozásra feladott áruról az azt megtestesítő értékpapírt adnak ki (B/L) - Hosszú fuvarozási idő - Magas biztonsági költségek - Magas csomagolási költség - Kikötők távolsága - Kisebb kikötők zsúfoltsága, nem megfelelően korszerű TengeriElőnyeiHátrányai

33 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

34 Áruszállító hajókra vonatkozó koncepciók A hajók térfogatának mérőszámait az Oslói Egyezmény szerint BRT -ben (bruttó regisztertonnában) és NRT-ben (nettó regisztertonnában) adják meg (1 regisztertonna = 100 köbláb = 2,83 m3. NRT a tiszta térfogat jelenti. A hajók hordképességét dwt-ben adják meg, a dwt (deadweigh all told) hordképesség az a tonnában kifejezett tömeg, amit a teljesen felszerelt, üres, üzemkész állapotban levő hajó, a nyári merülésvonaláig merülve fel tud venni. Magyarország folyami hajózás szempontjából legfontosabb vízi útja a 2860 km hosszú, nyolc országot összekötő Duna. A Duna-Majna-Rajna. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

35 Szabványos konténerek Debreceni Egyetem Műszaki Kar

36 Vízi szállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ezért célszerű az áruszállító hajókra vonatkozó szabályokat betartani!

37 Légi áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

38 Légi áruszállítás A légi áruszállítást elsősorban akkor célszerű igénybe venni, ha kis mennyiségű, tömegegységre nagy értelmű árukat kell nagy távolságra, sürgősen eljuttatni. Ilyen áruk pl. a gyorsan romló áruk (pl. primőr gyümölcsök, zöldségek, vágott virág), az élő baromfi (pl. naposcsibe) sürgősen beszerezhető pótalkatrészek, gyógyszerek, ékszerek, szőrmék stb. A légi áruszállítás járműveinek csoportosítása: – merevszárnyú repülőgépek – az utasforgalomból kivont, a légi áruszállítás céljaira átalakított személyszállító gépek; – személy- és áruszállításra is alkalmas repülőgépek; – kifejezetten áruszállítási célra kifejlesztett ún. áruszállító repülőgépek. – forgószárnyú repülőgépek (helikopterek). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

39 Légi áruszállítás A légi áruszállításra különleges konténereket alakítottak ki. A légi áruforgalom menetrend szerinti (vonal-) járatokkal vagy áruszállító különjáratokkal (charter járatokkal) bonyolítható le. A légi áruszállításban különösen nagy ( kb. 40%) a kis "(20 kg alatti) küldemények aránya. A sürgős kis küldemények háztól-házig szállításával erre szakosodott expressz szállító vállalatok (pl. TNT, DHL) bízhatók meg. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

40 Konténerek és félkonténerek, valamint rakodólapos rakományok továbbítására egyaránt alkalmas áruszállító repülőgép Debreceni Egyetem Műszaki Kar

41 Áruszállítási módok előnyei és hátrányai (4) Debreceni Egyetem Műszaki Kar - Gyors - Nagyfokú biztonság - Alacsony biztosítási díj - Magas fuvardíj - Szigorú méret- és súlykorlátozás - Veszélyes anyagok fuvarozásának tilalma - Környezetszennyezés LégiElőnyeiHátrányai

42 Csővezetékes áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

43 Csővezetékes áruszállítás Rövid szállítási távolságok esetén az áruk mozgása az enyhe lejtésű csővezetékben a gravitációs energia hatására jön létre, nagy szállítási távolságok esetén helyhez kötött szivattyúkkal, illetve légszállítógépekkel segítik elő a mozgást. Viszonylag rövid távú helyi szállításra is alkalmazzák pl. a közművek a települések víz-, illetve gázellátásának biztosítására, vagy pl. erőművekben pernye, salak, vagy cukorgyárakban cukorrépa, répaszelet szállítására. Nagy távolságra elsősorban energiahordozók (pl. kőolaj, kőolajtermékek, földgáz) szállítására célszerű alkalmazni, folyamatos szállítási igény esetén. (Barátság II, Adria vezeték, Testvériség vezeték). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

44 Csővezetékes áruszállítás Debreceni Egyetem Műszaki Kar

45 Kombinált szállítás A kombinált szállítás esetén egy szerződés keretében két vagy több közlekedési alágazat (vasúti, közúti, vízi úti, légi) vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában, az áru egy szállítási egységben jut le a feladótól a címzettig. A kombinált szállítás célja a különböző közlekedési alágazatok olyan együttműködésének megvalósítása, ami a szállítási láncok kialakításakor az egyes közlekedési alágazatok előnyeinek egyesítését lehetővé teszi, a hátrányok egyidejű kiküszöbölésével. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

46 A kombinált áruszállítási rendszerek csoportosítása Konténeres szállítási rendszer; Tágabb értelemben vett huckepack szállítási rendszer, amelynél az egyik közlekedési alágazat szállítójárművein továbbítják a másik közlekedési alágazat szállítójárműveit. A tágabb értelemben vett huckepack szállítási rendszer felosztása: – közúti/vasúti, – közúti/vízi (Ro-Ro; Roll on- Roll off); – vasúti/vízi (Ro-Ro); – folyami/tengeri (Si-So; Swimm in-Swimm aut) Környezetvédelmi okok miatt is törekszenek a közúti szállítás visszaszorítására. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

47 A kombinált szállítás A kombinált szállítás fő előnye az optimális közlekedési munkamegosztás megvalósításán túlmenően az, hogy integrált szállítási (logisztikai) láncok kialakítását teszi lehetővé. A kombinált fuvarozás - a közúti szállítással való árversenyben - csak kb km-nél nagyobb szállítási távolságok esetén tud előnyt szerezni (tranzitforgalom, export-import áruforgalom). A kombinált forgalom termináljai a helyi és/vagy a körzeti, valamint a távolsági áruszállítást lebonyolító közlekedési alágazatok (pl. vasút-közút, vasút-viziút) kapcsolódási helyei. A kombinált forgalom termináljait célszerűen a logisztikai/áruforgalmi központokba telepítik, illetve gyakran a kombiterminálokat fejlesztik tovább logisztikai/áruforgalmi központokká. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

48 Kombinált szállítás A konténeres szállítás valamennyi közlekedési alágazatban megvalósítható. A Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO) által szabványosított ún. 20 lábas (1 C típusú) konténer befoglaló méretei 2438x2438x6058 mm, legnagyobb bruttó tömege kg. Ezek szállítására általános rendeltetésű vasúti kocsik közül az alacsony oldalfalú pőrekocsik vagy a normál pőrekocsik használhatók. A nagykonténerek közúti szállításához egyaránt alkalmazhatók a normál rakfelületű és a speciális alvázkeretű közúti járművek is. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

49 Kombinált szállítás Az IS0 konténereket az alvázhoz kell kapcsolni, forgóreteszek alkalmazásával. Egyes közúti szerelvények 20 láb hosszú konténerek fel- és lerakodására hidraulikus oldalrakodó berendezéssel is el vannak látva. Az átrakási feladatok megoldására a leggyakrabban – sínpályához kötött konténerbakdarukat, – teleszkópos mobil rakodógépeket – vagy konténermozgató nyeregkocsikat használnak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

50 A Ro-La rendszer A Ro-La rendszer (Rollende Landstrasse = gördülő országút) lényege: A tehergépkocsik (nyerges szerelvények) homlokrakodón át felhajtanak a kis átmérőjű kerekekkel ellátott, alacsony rakfelületű vasúti kocsikra. A célállomáson a közúti járművek hasonló módon "saját keréken" gördülnek le a szerelvényről. A vasúti szállítás közben a gépkocsivezetők a szerelvényhez kapcsolt személykocsiban (hálókocsiban) utaznak. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

51 A Ro-La rendszer A rendszer előnye, hogy: – nem igényli a közúti járművek különleges kialakítását, – valamint, hogy egyszerű és gyors a fel- és lehajtás. Hátrányként említhető: – a különleges vasúti kocsik nagy beszerzési költsége, – a kis kerékátmérő miatti kedvezőtlen tulajdonságok, – valamint a szállított tehergépkocsik vagy nyerges vontatók nagy holt tömege. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

52 A Ro-La rendszer A kombinált szállítás esetében a legnagyobb hátrányt a viszonylag nagy átrakási és termináli költségek jelentik, amelyek az összes szállítási költség felét is kitehetik. EU-szinten ezért arra törekszenek, hogy ezeket a költségeket új átrakási technológiák alkalmazásával csökkentsék. Magyarország 1992-ben kapcsolódott be a Ro- La forgalomba. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

53 A Ro-La rendszer Debreceni Egyetem Műszaki Kar

54 Speciális anyagmozgató eszközök Debreceni Egyetem Műszaki Kar

55 Konténerek átrakása vonatról kamionra és repülőre Debreceni Egyetem Műszaki Kar

56 Összefoglaló: (Áruszállítási rendszerek) Forgalomszervezési megoldások Hagyományos áruszállítási rendszerek: – Vasúti-, – Közúti-, – Vízi-, – Légi-, – Csővezetékes-, – Kombinált áruszállítás Ro-La rendszer Debreceni Egyetem Műszaki Kar

57 Köszönöm figyelmüket! Viszont látásra! Debreceni Egyetem Műszaki Kar


Letölteni ppt "LOGISZTIKA Debreceni Egyetem Műszaki Kar Előadó: Dr. Fazekas Lajos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések