Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Logisztika vizsgafeladat 2013. Január 15. Andrási Zoltán & Mikesy Pongrác.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Logisztika vizsgafeladat 2013. Január 15. Andrási Zoltán & Mikesy Pongrác."— Előadás másolata:

1 Logisztika vizsgafeladat Január 15. Andrási Zoltán & Mikesy Pongrác

2 A feladat és a motiváció A feladat kiválasztását az alábbiak motiválták:  Érdeklődés a szállítmányozás iránt  Komplexitás, bonyolult működési modell  Kockázat és biztosítás  Informatika  Praktikum Ehhez a XXI. századnak megfelelő trendeket és a nemzetközi viszonyokat tekintve az egyik elsőszámú gyártási központot képviselő országot, Kínát választottuk és az onnan történő szállítás lehetőségeit vizsgáltuk meg.

3 A logisztika célja, a feladatok végrehajtása az úgynevezett hat M-elv szerint oly módon, hogy az igényekhez igazodva… a Megfelelő anyag a Megfelelő időpontban a Megfelelő helyre a Megfelelő mennyiségben a Megfelelő minőségben a Megfelelő költséggel … eljuttatható legyen. (Forrás: dr. Prezenszki József: Logisztika I.) Logisztika

4  Szállítmányozás kialakulása  A nemzetközi kereskedelem főbb jellemzői és feladatai a következők: Hatalmas mennyiség mozgatása (db, fizikai méret, érték), Nagy távolságok áthidalása, Határidőre történő szállítás.  Napjainkban a nemzetközi szállítmányozásban az alábbi három típust különböztetjük meg: Légi szállítmányozás Közúti és vasúti szállítmányozás Vízi szállítmányozás Nemzetközi szállítmányozás

5 Légi szállítmányozás A légi úton történő áruszállítást napjainkban az eszközök fajtája alapján két kategóriába sorolhatóak:  Forgószárnyú repülőgépek  Merevszárnyú repülőgépek ElőnyeiHátrányai  Nagytávolságon a leggyorsabb,  Biztosítja az azonnali vagy ütemezett szállítások lehetőségét és jól tervezhető a szállítási idő,  Alacsonyak az árut érő kockázatok pl.: időjárási veszélyek, forgalmi dugók.  Áruk mérete, anyaga (gyúlékony vagy robbanás veszélyes) legtöbbször nem is teszi lehetővé a légi szállítást  Magas költség

6 Teherbírás szerint megkülönböztetés: Kis – 0,75t -2,5t Közepes – 2,5t – 6,1t Nagy – 6t felett A közúti szállítójárművek maximális méretei: Szélesség: 2,5 m, Magasság: 4 m, Hosszúság: előírás szerint (12m – 24m) Közúti szállítmányozás

7 Vasúti szállítás esetén speciális vagonok kerültek kifejlesztésre a termékek szállításra:  Általános célú - Pőre, Nyitott, Fedett  Speciális - Tartálykocsi, állatszállításra  Önürítő kocsik Vasúti szállítmányozás

8 Vízi fuvarozás fajtái:  Folyami fuvarozás  Tengeri fuvarozás Vízi szállítmányozás

9  Repülőkbe helyezhető speciális konténerek  Rakodás a társaság feladata  Fuvardíjköteles súly számítása: 1 m3 = 167 kg  Jellemző ár: (Shanghai – Budapest) 5 USD/kg Kína – Mo. a felhők között  Peking  Shanghai  Hongkong  Frankfurt  München  Bécs  Moszkva Legnagyobb légikikötők:

10  Hongkong-Budapest távolságot nagyságrendileg 4 és fél-5 hét  Hajózáshoz szabványos konténerek: 20 ft, 40 ft, 40 ft - „high cube” Maximális súly 24 tonna Fuvardíjköteles súly 1 cbm = 1000 kg  A cégek rendeléskor megkülönböztetik: LCL = Less than Container Load FCL = Full Container Load  Szállítmányozás költségei Standard 20 ft ~ 2500 USD Standard 40 ft ~ 4000 USD High Cube 40 ft ~ 4200 USD Kína – Mo. a hullámokon át Legnagyobb hajókikötők:  Hongkong, Shenzen  Tianjin, Qingdao  Shanghai, Ningbo  Koper,  Hamburg,  Bremerhaven

11 Kína – Mo. a végtelen síneket követve  A vízi szállítmányozás legfőbb riválisa  Kb. 2 hét alatt tudja megtenni a távot  Egy vonat összesen tonna árut szállít  Nemcsak rivális, hanem kiegészítő szerepben is  Komoly biztonsági kockázat  Kína – Mo. távon számos területen csak fegyveres kísérettel tud haladni a vonat  Nemcsak rivális, hanem kiegészítő szerepben is  A kikötőkből Budapestig áruszállítás  A kontinensen belüli közúti közlekedés kiegészítéseként, kamionok vonaton szállítása

12  A teljes Kínai-Magyarországi útszakaszra természetesen nem alkalmazzák Nem lenne gazdaságos Se nem lenne gyors Nem lenne költséghatékony  A közúti közlekedés viszont az utolsó kilométereken sűrűn használt eszköz  Hajózáshoz hasonlóan itt is megkülönböztetünk teli valamint csak részben megpakolt egységeket, járműveket. Kína – Mo. az aszfaltot koptatva  LTL – less than truck load  TL – track load  LTL esetben elosztó szállítmányozásnál a fuvardíjköteles súlyt 1 cbm = 333 kg (ez nem érinti a Kína-Mo. viszonylatot)

13 Összefoglalás  Bemutatásra került a Kína-Magyarország viszonylatban elérhető szállítmányozási formák jellemzőikkel, előnyeikkel és hátrányaikkal  A tanulmány igazolja az elején ismertetett M-elvet, miszerint általánosságban véve nem létezik legjobb megoldás!  Minden esetben a körülmények a meghatározóak  A szállítmányozás típusának kiválasztását mindig a termék állaga/típusa, mennyisége, a rendelkezésre álló idő valamint az ár befolyásolja

14 Irodalmi áttekintés:  Dr. Prezenszki József: Logisztika I.  Szegedi Zoltán – Dr. Prezenszki József: Logisztika-menedzsment  Kovács Zoltán - Logisztika és üzleti modellezés (egyetemi tananyag): 4. fejezet szállítmányozás  Puskás Zsuzsanna: A HunCorn Kft.fejlődési lehetőségei a légi szállítmányozásban, avagy egy nem erre specializálódott cég boldogulása a piacon: Légi szállítmányozás áttekintése  Miskolci Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Tanszék – Logisztika - Áruszállítási módok és eszközök a globális logisztikában 7. és 8. előadás: Vízi, közúti és légi szállítmányozásról áttekintés

15 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Logisztika vizsgafeladat 2013. Január 15. Andrási Zoltán & Mikesy Pongrác."

Hasonló előadás


Google Hirdetések