Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 06. 30. 1 Fuvarozási ágak szerepe Készítette: Molnár Gábor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 06. 30. 1 Fuvarozási ágak szerepe Készítette: Molnár Gábor."— Előadás másolata:

1 Fuvarozási ágak szerepe Készítette: Molnár Gábor

2 Közúti fuvarozás jelentősége Előnyei: • Háztól házig történő szállítmányozás valósítható meg • Gyors, rugalmas (nincs menetrendhez kötve) • Kényelmes szállítási mód • Viszonylag árukímélő áruszállítást tesz lehetővé • Kapcsolatot teremthetünk a gépjármű vezetője, a fuvarozó valamint a megbízó között.

3 Hátrányai: •Balesetveszélyessé vált a rengeteg autó miatt •Közúthálózathoz kötött •Nagy a várakozási idő a határátkelők miatt (kamionstop) •Környezetszennyezés •Az úthálózat zsúfolt és túlterhelt •Nincs kötött díjtétel, alku tárgyát képezi a fuvardíj •Függ az időjárási viszonyoktól •A tömegáruk fuvarozása gazdaságtalan

4 A közúti fuvarozási módok Az áru, rakomány méretei alapján: •Teljes kocsirakomány: A megbízó áruját egy szállító járművel végzi. Gyors fuvarozási mód. A vámkezelés a kocsirakomány egészére történik. Egy helyen történik az áru le és felrakása. Fajlagos fuvarköltség kedvező. •Részrakomány: Több megbízó által összerakott kocsirakomány, 1 fuvareszközzel való szállítása. Több a fel és lerakóhely. Több az export, importvámkezelés. •Darabáru: Meghatározott menetrend szerint indítja a járműveket pl: Péntekenként. Meghirdetett díjszabástétel alapján történik. Az áru gyűjtőpontokon keresztül kerül az átvevőhöz. •Az áru nem továbbítható, ha: túlméretes, súlya meghaladja a jármű megengedett műszaki teherbírását

5 Tachográf Bevezették 2004-től a menetíró = tachográf készüléket, amit az autóba szereltettek be, hogy a sofőrök pihenőidejét szabályozzák. E szerint 9 órát tölthet járművezetéssel és ezt minimum 1' 45 percre meg kell szakítani. Jegyzi, hogy 1. A sofőr merre járt 2. Mikor pihent 3. Milyen sebességgel közlekedett Ezen kívül életbe léptek a hétvégi és ünnepnapi korlátozások a 3,5 tonnánál nagyobb járművek esetében ezen időszakokon belül nem közlekedhetnek.

6 CMR fuvarlevél CMR fuvarjog a teheráru közlekedését szabályozza az egész világon azon országoknál, akik ebbe beléptek Jelenleg EUROLICENC engedélyt kell kérni, ha egész Európában fuvaroztatni szeretnénk. Ez az engedély 1 évre szól Jellemzői: az autó műszaki paraméteri mennyire környezetkímélő A CMR egyezmény szabályozza • a fuvarozási szerződés megkötését és végrehajtását • a fuvarozó felelősségét

7 Vasúti fuvarozás jelentősége Előnyei: •Zárt rendszerben közlekedik a közlekedésben előnyt, élvez •Kötött pályán mozog, így teljesen automatizálható és vezérelhető. •Menetrend szerint közlekedik, így behatárolható mikor adjuk fel, és mikor várjuk a küldeményt. •Előre meghatározott díjszabások vannak, így előre kalkulálható a fuvardíj •Környezetkímélő •A közlekedése biztonságos •Típusai és jellegei lehetővé teszik, hogy bármilyen árut tudjunk továbbítani vele. •Kombinált fuvarozásra alkalmas.

8 Hátrányai: •Nem oldható meg a háztól-házig szállítás (ha a gyártó cég iparvágányt épít ki a telephelyre így megoldható a háztól – házig szállítás.) • Nem adhatom akkor föl az árut, amikor szeretném, csak a menetrend szerinti időben. • a vasúti pályák nyomtávszélessége nem mindenhol egyforma (Európában a volt Szovjetunió területén és Portugáliában, Finnországban más méretű, mint Európa összes többi országában), ezért több lehetőség van: •Átrakodása az árunak Pl. Záhonyban, de ez növeli az árusérülés kockázatát • Tengelycsere a vonat alatt, így nem sérül az áru és sokkal gyorsabb megoldás

9 CIM fuvarlevél CIM / COTIF vasúti egyezmény, amelyiket Európa összes országa és Irak, Irán, Szíria alkalmaznak, (kivéve a volt Szovjetunió országai Európán belül)

10 SZMGSZ fuvarlevél SZMGSZ vasúti egyezmény, amely a volt Szovjetunió országai és Mongólia, Kína, Korea, Vietnám csatlakoztak az egyezményhez

11 Magyarországon Záhonynál kilépő vasúti fuvarokra másik egyezmény lép életbe és a nyomtávszélesség is változik ezen állomáson túl. Speciális célú vasúti kocsi: •„I” és „H”: Romlandó árut szállító vasúti kocsi. Hűtőberendezés (hús, hal), levegőztető rendszer (zöldség, gyümölcs). •„U”: Tartálykocsi. Folyadékok és gázneműek szállítására alkalmas. Saját töltő és ürítő nyílásuk van. Általános célú vasúti kocsik: ömlesztett, kötegelt, db áruk szállítására szolgál. •„G”: Normál típusú vasúti kocsi jele. Fedett. 6 vagy több ablakkal rendelkezik. 2 vagy 4 tengelyes kivitel. Teherbírása t-ig •„E”: Normál típusú vasúti kocsi- nyitott 2 vagy 4 tengelyes t-ig. Az időjárásra nem érzékeny áruk szállítására. Az oldalfalak magasságát állítani lehet

12 Légi fuvarozás Jellemzői: •Legdrágább •Leggyorsabb •Legbiztonságosabb •Nagy távolságot át lehet hidalni •Magas színvonalú szolgáltatás •Az áruk berakása anyagmozgató gépekkel történik, viszonylag egyszerű

13 Hátránya: • Óriási áru szállítására nem alkalmas • A le és felszállás infrastruktúrát igényel • A háztól házig elv nem működik, kombinált fuvarozási módot kell alkalmazni • Nagytérfogatú áru szállítható vele, azonban nem minden áru szállítható vele

14 Légi fuvarlevél Lég. Fuv. Levél: AWB= Air Way Bill (ezeket a fuv. Leveleket az IATA egységesítette, hozta létre. Használata kötelező minden alkalommal. A kitöltés nyelve: angol

15 Legfőbb légi kikötő: •Bp./ Ferihegy •Debrecen •Sármellék •Pécs. EU-s kikötők: •Bécs •Frankfurt •Amszterdam •Róma •London •Zürich Katonai repülőterek: •Kecskeméti katonai repülőtér •Pápa •Szolnok •Taszár

16 Folyami fuvarozás A folyami fuvarozás sikerességéhez hozzájárulnak: • A folyó medrének paraméterei • A kikötő infrastrukturális eszközei • Fuvareszközök fejlettségi szintje. Összekapcsolásra van szükség a többi fuvarozási ág logisztikai eszközeihez. Folyami fuvarozás eszközei: uszályok, bárkák, tartályhajó, folyami tengeri hajó. A folyami fuvarozás jellemzői: • kötött pályán mozog • nagy távolságra • nagy mennyiségű áru továbbítására szolgál

17 Előnyei: • rendkívül környezetkímélő • rendkívül gazdaságos (ha völgymenetben közlekednek, akkor a leggazdaságosabb) Völgymenetnek azt nevezzük, ha a folyam folyásával megegyező irányban halad a hajó, ellenkezője a hegymenet

18 Hátrányai: A belvizek nem mindig hajózhatóak az éghajlati hatások miatt. •Magyarország folyói a téli időszakban a jegesedés miatt nem mindig hajózhatóak. •Tavasszal az áradások miatt nem hajózható időszakonként, mert a hidak alatt a megemelkedett vízszint miatt nem férnek el a hajók. •Néha előfordul vízszintcsökkenés is, ezért a hajómerülési mélysége miatt időszakosan nem mehet át

19 Infrastruktúra • Belvizek állapota befolyásolja a hajózhatóságot. Milyen mély a meder az adott ország mennyire tudja tisztítani a medret. • A belvízi utak osztályozva vannak a saját tulajdonságuk alapján. Ez egyfajta minőségi osztályozás, ami ig tart. Ez mutatja, meg milyen hajó haladhat a mederben. Milyen módon kapcsolódnak a nemzetközi vizekhez. Magyarország a Duna által kapcsolódik a Rajna- Majna –Duna csatornához. Így az Északi tenger felé eljuthatunk Rotterdam-ig Délen, pedig a Fekete- tengerhez Uszty- Dunajszk-ig

20 Elvárások a kikötőkben: • Közúti, vasúti hálózat csatlakozása • rakodógépek • árukezelésre alkalmas eszközök (pl. ömlesztett árura futószalag) • vákuumos módszert is alkalmaznak némelyik kikötőben. Ennek lényege, hogy pl. a gabonát vakummal, kiszívják, befúvassál, befújják a raktérbe. • közvetlen rakodás, ami azt jelenti, hogy az iparvágány közvetlenül a rakpart szélén halad és megbillentik a vagont, így beleöntik az alatta levő hajóba az árut. (Pl. Gabonát) • Daruk, mozgó daruk (kerekeken halad), parti daruk (sínpályán haladnak, nagy tömegű áru mozgatására képesek) targoncák

21 Folyami hajózásban alkalmazott járművek: • uszály • bárka • tolóhajó • vontatóhajó Fő területek, amelyekkel a magyarországi forgalmat bonyolítják • ömlesztett áru (pl. gabona) • konténer • RO-RO

22 Magyarország főbb nemzetközi kikötői: •Győr – Gönyű (itt van RO-RO terminál, amin közúti és vasúti továbbítás is lehetséges) •Budapest Szabadkikötő (itt konténer és ömlesztett áruforgalom bonyolódik.) •Baja (itt RO_RO forgalmat bonyolítanak) 2 A Duna – Majna – Rajna csatorna (DMR) nemzetközi kikötői: • Hollandia / Rotterdam. • Németország / Ulm / Nünberg / Regensburg (ez utóbbi a legfejlettebb kikötő). • Szlovákia /Pozsony. • Magyarország /Győr / Budapest / Baja. • Szerbia / Novi- Sad /Belgrád, (itt folyik bele a Tisza). • Bulgária / Románia határán folyik a Duna itt /Russe /Vidin. • Romániában / Konstanca. • Három ország találkozásánál Románia / Moldávia / Ukrajna /nemzetközi kikötővárosai Reni, Izmail. • Uszty Dunajszk- nál ömlik a Duna Fekete – tengerbe

23 Tengeri fuvarozás és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra A tengeri fuvarozás lehet: • Komplett hajórakomány, pl.: ömlesztett áru • Részrakomány • Db áru vagy General Cargo. A kapacitáshoz képest csekély mennyiségű csomagot vagy egységrakományt szállít. Az áru egyedisége, értéke a meghatározó ár

24 Vonalhajózás: előre rögzített útvonalon, meghatározott kikötési sorrenddel és meghatározott menetrend szerint üzemeltetik. Az adott kikötők között árufuvarozást vállalnak a társaságok fuvardíj ellenében. Általában db árut fuvaroznak. A hajótársaság egyszerre több fuvaroztató áruját szállítja. Szabadhajózás: nincs előre rögzített útvonal. Oda közlekednek, ahova a legjobb fuvardíjat, adják. Általában ömlesztett árut, db árut, részrakományt szállítanak. Bérelt hajózás: két fajtája ismert. Idő és útvonalbérlet ennek függvényében dől el, hogy milyen hajózási feltételek valósulnak meg

25 A vízi szállítás járművei: Motoros vontató és tároló hajó: nincs raktere az áru uszályokon vagy bárkákon, van elhelyezve ezért a motoros hajóknak rakodás, közben nem kell várakozniuk. Önjáró uszályok: van raktere Tengeri áruszállító hajó: a szállított áruk fajtája szerint tovább csoportosíthatjuk. Folyadékszállító hajó, tankhajó: folyadék, olaj egyéb folyékony áru szállítására alkalmas.. Száraz áruszállító hajó: db áru, ömlesztett áru szállítására alkalmas. Ömlesztett rakományszállító hajó:nagyméretű raktérrel rendelkezik. A raktér kiképzése a rakomány belső elhelyezését, kirakodását teszi lehetővé.. Db áruszállító hajó: egy vagy több fedélzettel épülnek, a fedélzetkülönböző rakodó-berendezésekkel vannak felszerelve. Hűtőhajó: megfelelő hőmérséklet, páratartalom biztosítása. Elsősorban könnyen romlandó élelmiszerek szállítására alkalmas. Konténerszállító hajó:szabványméretű konténerek szállítását valósítsák meg, a hajó rak méretei igazodnak a szabvány konténer méretéhez. Ezzel a típussal lehet a legtöbb árut vinni egyszerre


Letölteni ppt "2014. 06. 30. 1 Fuvarozási ágak szerepe Készítette: Molnár Gábor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések