Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szolgáltatások A tercier és a kvaterner szektor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szolgáltatások A tercier és a kvaterner szektor."— Előadás másolata:

1 A szolgáltatások A tercier és a kvaterner szektor

2 A szolgáltatások jellemzői •Nem hoznak létre fizikailag megfogható terméket •Fő feladatai: a)A gazdasági termelés „kiszolgálása” b)A társadalom működésének és jólétének biztosítása •A világgazdaság vezető ága lett! •A világgazdaság összes értéktermelésének kétharmadát állítja elő •Egyes országok gazdaságában betöltött aránya utal az ország általános fejlettségére → minél magasabb az aránya, annál fejlettebb az adott ország

3 A szolgáltatások csoportosítása 1.Gazdasági szolgáltatás: nyereségorientált –közlekedés –hírközlés –kereskedelem –idegenforgalom –pénzügyi szolgáltatások 2.Társadalmi szolgáltatás: az egyének jólétének, biztonságának elősegítése –közigazgatás –igazságszolgáltatás –rendvédelem –oktatás –egészségügy –kultúra

4 A szolgáltatások aránya a világ országainak GDP-jében

5 Az infrastruktúra •A gazdaság és a társadalom működtetéséhez szükséges műszaki létesítmények, termelési tapasztalat, emberi szaktudás •Hiányában nem fejlődik a gazdaság •Hosszú megtérülési idő •Az infrastruktúra kiépítettsége a gazdasági fejlettség egyik fontos mutatója 1.Vonalas infrastruktúra: utak, vasutak, közműhálózat 2.Pontszerű infrastruktúra: pályaudvarok, repülőterek, iskolák, kórházak, hivatali épületek

6 Az egyes gazdasági szektorok részesedése Magyarország GDP-jéből

7 Közlekedés, szállítás •A termelés és a fogyasztás legfőbb összekötője → társadalmi munkamegosztás elősegítése •Az emberek térbeli mozgásának elősegítése •A gazdasági ágak eltérő szállítási igénye: 1.Kereskedelem, ipar, bányászat: folyamatos („just in time” rendszer) 2.Mezőgazdaság: idény jellegű 3.Személyszállítás: folyamatos, napi szintű

8 A vasúti közlekedés ELŐNYÖKHÁTRÁNYOK •Rendszeres •Kisebb területigény •Kisebb energiaigény •Kevesebb baleset •Nagy tömegű áru vagy sok utas szállítására alkalmas •Időponthoz kötött •Nem minden települést érint •Darabáru szállításnál az átrakodás költséges és lassú

9 A közúti közlekedés ELŐNYÖKHÁTRÁNYOK •Rugalmasság •Gyorsaság •Minden települést érint •Átrakodás nélküli (háztól házig) szállítás •Nagyobb kényelem •Energiaigényes •A gépkocsik kisebb befogadóképességűek •Tömegáru szállítására kevésbé alkalmas •Növekvő zsúfoltság, parkolási gondok •Környezetszennyező

10 A vízi közlekedés ELŐNYÖKHÁTRÁNYOK •Olcsó szállítás •Nagy tömegű áru szállítására alkalmas •Folyami hajózás kapcsolatot teremt a tengeri és a szárazföldi szállítás között •Kis munkaerőigény •Lassú •A folyami hajózás útvonala kötött •Természeti akadályok •Magas járulékos költségek (kikötő, mederkotrás, zsilip) •Balesetek során súlyos környezetkárosítás

11

12 A légi közlekedés ELŐNYÖKHÁTRÁNYOK •Gyors •Viszonylag biztonságos •Nem kell útvonalakat, pályákat kiépíteni •Korlátozott a repülők befogadóképessége •Költséges gyártás és üzemeltetés •Az időjárás befolyásolja

13

14 A kereskedelem •TERMELÉS → KERESKEDELEM → FOGYASZTÁS •Több formája van → átalakuló vásárlási szokások –Hipermarketek, bevásárlóközpontok terjedése –On-line kiskereskedések (e-boltok) terjedése –Factory outlet üzletek → közvetlenül a gyártó üzemelteti

15 Hipermarketek, bevásárlóközpontok Magyarországon

16

17

18

19 Idegenforgalom, turizmus •Az embereknek a szabadidő eltöltéséhez kötődő, önkéntes utazással és átmeneti tartózkodással járó tevékenysége •A világgazdaság egyik leggyorsabban fejlődő ága •Szerepe a II. világháborút követően nőtt meg •Kötődik egy ország fejlettségéhez •A külföldre utazók 60 %-a nyugat-európa, 18 %-a észak-amerikai lakos

20

21 Az információs társadalom •Sokrétű információáradat: TV, rádió, újságok, mobiltelefonok, internet •A gazdasági élet számára elengedhetetlen az információk elérése •Megfelelő működéséhez szükséges: a)Fejlett technikai háttér b)Komoly anyagi erőforrás •A világ országai között ezért óriási különbségek alakultak ki → tovább növekszik az amúgy is fennálló különbség

22 Az információtovábbítás modern eszközei 1.Mobiltelefonok: •Arányuk folyamatosan növekszik •Technikai színvonaluk rohamosan fejődik 2.Személyi számítógépek: •1981-es megjelenésük óta folyamatosan nő az eladott PC-k száma •Ma már háztartási tömegterméknek számítanak 3.Internet: •Emelkedik az internet-előfizetők száma •Vezető országok: USA, Japán, Kína, Németország •Legdinamikusabb előretörés Ázsia fejlett országaiban figyelhető meg

23

24

25


Letölteni ppt "A szolgáltatások A tercier és a kvaterner szektor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések