Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A folyami fuvarozás és szállítmányozás BGF KKK – NG nappali Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. november.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A folyami fuvarozás és szállítmányozás BGF KKK – NG nappali Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. november."— Előadás másolata:

1

2

3 A folyami fuvarozás és szállítmányozás BGF KKK – NG nappali Nemzetközi ügyletek logisztikája november Áts Júlia

4 Általános jellemzők: tömegszerűség hozzáférés gyakoriság fuvarozási sebesség időjárás-függőség közlekedésbiztonság díjszint közvetett nagy változó alacsony viszonylag erős nagyfokú alacsony környezeti hatáskímélő

5 fuvareszközök  uszályok (+ vontatóhajók) uszályok  bárkák (+ motorhajók)  önjáró hajók  Ro-Ro hajók  folyam-tengerjáró hajók tonna hordképesség

6 A folyami fuvarozás infrastruktúrája  hajózható vízi útvízi út  meder (fő jellemzők: mélység, űrszelvény)  zsilipek zsilipek  kikötők kikötők  nyílt vízi (természetes)  medencés (mesterséges)  rakpartok  átrakó létesítmények  raktárak  szárazföldi közlekedési pályák (áteresztőképesség)  kommunikációs hálózatok

7 A folyami fuvarozás előnyei hátrányai  alacsony  fajlagos energiafelhasználás  munkaerő-igény  károsanyag-kibocsátás  zajkibocsátás  olcsó környezetkímélő  alacsony sebesség  kiszolgáltatottság a természeti tényezőknek  vízállás  csapadék-  fagyviszonyok

8 árukör  alacsony értéksűrűségű,  sürgős továbbítást nem igénylő,  viszonylag terjedelmes,  ömlesztett  száraz-  folyékony-  tömegáru pl.  szén, koksz, vasérc, homok, kavics, cement,  gabona, kukorica, napraforgómag, repce, szójadara  elsődleges feldolgozású acélipari termékek  ásványolaj-termékek  ill. „projekt”-rakományok

9 fuvarjog  1955 – Bratislavai Egyezmények  DÁF (Dunai Árufuvarozási Feltételek)  Egységes Díjszabási Egyezmény  Kölcsönös vontatási és ügynöklési megállapodás  kétoldalú államközi megállapodások  holland- magyar  német – magyar napjainkban:  IVTB (Internationale Verlade- und Transportbedingungen für die Binnenschiffahrt) (1999)  CMNI – Budapesti Konvenció (folyam-tengeri fuvarozásra is)  Mo-on kihirdetve 2005-ben)

10 A fuvarozó felelőssége árukárért  CMNI szerint  2 SDR/kg  666,67 SDR/rakomány-egység  ,- SDR / TEU  IVTB szerint  10 €/100 kg  200 €/rakomány-egység

11 A folyami fuvarozás okmányai  fuvarlevél (szárazföldi típusú)  eredeti példány rendeltetése  kiszolgáltatás  hajórakjegy (értékpapír típusú)  eredeti példány/-ok  átruházhatóság módja szerint  kiszolgáltatás

12 Fuvarköltség tényezői:  a fuvardíj megállapodás kérdése  díjtétel 2x mérőig  inkl. hajózási illetékek: révkalauz ~, csatorna ~, zsilip~, hídpénz  hegymeneti – völgymeneti hegymeneti – völgymeneti  pótdíjak:  kisvíz   BAF  jegesedési   zárlati   egyéb mellékköltségek:  kikötői partfal-használati díj  ügynöki jutalék (5 %)  kikötői költségek (direkt-, indirekt rakodás, mérlegelés, mintavétel stb.)  időjárás, áru sajátosságai miatt felmerülő szolgáltatások díja

13 Rakodási norma Be- és kirakodási határidő meghatározása:  kikötői szokás vagy  egyedi megállapodás szerint  750 tonnáig 2 nap  1500 tonnáig 3 nap (ld. deutsch gesetzlich ’94), vagy  45 tonna nettó/óra (ld. deutsch gesetzlich ’99) (24 óra 2 munkanap, ha használják !)  túllépés esetén büntetés: demurrage (dangóba)  fontos az összehangolás a kikötővel és a hajóval kötött szerződés rakodási feltételei között

14 A folyami szállítmányozás  szakosodott szállítmányozót igényel  mindig összetett fuvarozás  szerződéskötés -szárazföldi előfuvarozóval -kikötővel -hajóssal -további fuvarozóval (pl. folyam-tenger) + egyéb közreműködőkkel paritástól és viszonylattól függően

15 Köszönöm a figyelmet ! 

16 vontatott uszályok

17 rakomány: a Megyeri híd elemei

18 tolt bárkák

19 tolóhajó karaván

20 önjáró

21 Kapacitás: tonna

22 „Koppelverband” önjáró+bárka

23 …tartályhajóval

24 Ro-Ro önjáró

25 Folyam-tengerjáró

26 DMR vízi útrendszer

27 Duna, Majna, Rajna Duna: 2888km, hajózható: 2414km TEN - VII.folyosó ARA – Budapest: 1820km Bp – Fekete-tenger: 1640km Teljes DMR vízi út: 3460km DM csatorna: 1992-ben nyitották meg •mesterséges vízi út, •171 km (Bamberg- Kehlheim) •16 zsilip •108 m szintkülönbség •5-24 m-es zsilipelés •3 vízi erőmű

28 a bősi zsilip

29

30

31 kikötők nyíltvízi medencés

32 egykor

33 … és ma

34

35 Példa folyami fuvardíjakra:  BajátólEUR/toBajáigEUR/to  -ig:-tól:  Passau15,25 Passau10,98  Deggendorf16,18Deggendorf11,55  Straubing16,75Straubing11,98  Regensburg17,88 Regensburg12,55  Kelheim18,6Kelheim13,25  Nürnberg19,98Nürnberg14.63  Würzburg22,88Würzburg18,00  Frankfurt25,88 Frankfurt 21,7  Mainz26,38Mainz22,3  Koblenz26,98Koblenz23,83  Köln27,55Köln25,3  Duisburg28,15Duisburg26,8  Emmerich28,6Emmerich27,95


Letölteni ppt "A folyami fuvarozás és szállítmányozás BGF KKK – NG nappali Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. november."

Hasonló előadás


Google Hirdetések