Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kulcs a serdülőkhöz A serdülőkor érzelmi, magatartási jellemzői. Serdülőkori problémák és kezelésük. Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kulcs a serdülőkhöz A serdülőkor érzelmi, magatartási jellemzői. Serdülőkori problémák és kezelésük. Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta."— Előadás másolata:

1 Kulcs a serdülőkhöz A serdülőkor érzelmi, magatartási jellemzői. Serdülőkori problémák és kezelésük. Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta

2 Testi változások  Hossznövekedés felgyorsul  Kialakul a nemre jellemző testalkat  Megjelennek a másodlagos nemi jellegek  Nemi működés beindul  Fokozott izzadás, faggyúmirigy működés

3 Lelki változások  Önállósodás, szülőkről való leválás  Nemi öntudat, párkapcsolatok  Intellektuális fejlődés, elvont gondolkodás,pályaválasztás

4 A személyiség dimenziói testiszellemi lelki érzelmi szociális

5 A gondolkodás, megismerés fejlődése - segít a környezethez való alkalmazkodáshoz Újszülött: szociális ingerek előnyben 1hó-2éves: - ok-okozati összefüggések megértése - utánzás, szimbolikus játék 2-4 év: varázslatok világa, ok-okozati összefüggéseket összekever, társak 4-7 év: tudását élményei adják 7-11 év: konkrét műveletek, ismeretszerzés 11 év felett: összefüggések, szabályok megértése

6 Pszichoszociális fejlődés- személyiségfejlődés és társadalmi beilleszkedés Temperamentumok: könnyű, nehéz, lassan felmelegedő gyermek Csecsemőkor: ősbizalom, 7-9 hónapos-félelem az idegenektől, szeparációs szorongás(7hó-2év) Kisgyermekkor:A világ megismerése, dackorszak, szobatisztaság Óvodáskor:szerepjátékok, nemi öntudat, félelmek a sötéttől, szörnytől, haláltól, mese szerepe Kisiskoláskor:sikerorientált, szabályokat megérti, elfogadja, csapatszerveződés, fő támasz a család

7 Serdülőkor  Önálló személyiség kialakulása  Érzelmi viharok, indulati kitörések, sértődések, magába zárkózás.  Kortárs csoportokhoz való tartozás igénye  Önbizalma a végletek között ingadozik  Gyakran családon kívüli felnőtt modellt keresnek, új életstílust próbálnak ki.  A család, mint hátvéd.

8 Gyermekkori lelki betegségek okai  Genetikai hatások- IQ, temperamentum  Temperamentum- 3-4 éves kor  Központi idegrendszeri betegségek  Családi körülmények sokgyermekes családok:legidősebb szorongó szülők mentális betegsége,nevelési módszerek  szociokultúrális környezet: társadalmi réteg, iskola, TV

9 Nevelési módszerek  meleg-korlátozó: legkedvezőbb  meleg-engedékeny: agresszív gyermek  hideg-korlátozó: visszahúzódó, szorongó  hideg-engedékeny: agresszív, gyenge önbizalmú gyermek

10 Hiperkinetikus szindróma Ok: genetikai, KIR károsodás, terhesség alatti dohányzás, hányás,cukor,foszfátfogyasztás? Tünetek: (ált. iskolás korban) hiperaktivitás: nyugtalan, képtelen egy helyben megülni,közbeszól impulzivitás:csúnya, hibával teli írás, veszélyes viselkedés, lopás figyelemzavar: feladatát nem fejezi be,kapkod, nem figyel, ha szólnak hozzá Kezelés: magatartásterápia, pozitív megerősítések, gyógyszer

11 Magatartászavarok Okok: -agresszív tartalmú tömegkommunikáció - agresszív szülők - biológiai tényezők: fiúk, temperamentum, kötődési zavar - pszichológiai tényezők: önértékelési zavar, depresszió, - rossz beszédkézség, problémamegoldás

12 Típusai: 1. Családi körre korlátozódó: lopás, rongálás 2. Kortárscsoportba be nem illeszkedők: kötekedés, durvaság, indulatkitörések, engedetlenség. 3. Nyílt oppozíciós zavar: ellenséges, provokatív viselkedés szülőkkel, tanárokkal szemben. Haragtartók, sértődékenyek, de nem destruktívak, nem agresszívek. Kezelés: világos, átlátható szabályok, család,csoportterápia, egyéni tanulási program

13 Depresszió Ok: szeretett személy elvesztése, betegség, önbizalom elvesztése  magatartásváltozás  külső megjelenés megváltozása  hangulati nyomottság  étvágy-, alvászavar  iskolai teljesítmény hirtelen romlása  agresszivitás, csavargás, deviancia  önsértések Kezelés: gyógyszerek, egyéni és családterápia

14 Öngyilkossági veszély felismerése( Ringel triász) 1. magába zárkózik 2. mindenért saját magát okolja 3. kijelentéseiben utal arra, hogy az életnek nincs értelme, neki már úgyis mindegy… Mit tehetünk? Felfigyelünk a változásokra, visszatükrözzük neki, meghallgatjuk, érdeklődünk, segítséget kínálunk fel.

15 Szorongásos zavarok  fóbiák (szociális fóbia, agorafóbia, iskolafóbia)  generalizált szorongás  teljesítmény szorongás  pánik  kényszer( mosakodási, rendrakási…)

16 A serdülőkori lelki problémák megelőzésének kulcsa a megfelelő családi háttér.

17 Szükségletek Létfenntartás Biztonság Elfogadás Megbecsülés, siker Önmegvalósítás

18 Szülői aggodalmak  Mit engedjek?  Barátai nem viszik-e bele valami rosszba?  Mit tegyek, ha szerelmes?  Ha nem úgy tanul, ahogyan elvárom?

19 Problémák  Magatartászavarok,csavargás, deviancia  Mértéktelen, válogatatlan televíziózás  Önértékelési zavarok- hangulatzavar, öngyilkosság  Szorongás  Korai szexualitás  Céltalanság

20 A probléma megoldás lépcsői  Mi a probléma?  Alternatív megoldások  Lehetséges megoldások értékelése (jó, rossz oldala, következmények)  Döntés  Utólagos értékelés

21 Kommunikációt segítő technikák  passzív hallgatás  bíztató üzenetként ható jelzések (szemkontaktus, fejbólintás, előredőlő testtartás)  aktív, értő figyelem (rövid, összegző mondatok)

22 Kommunikációs gátak  utasítás, irányítás  fenyegetés, figyelmeztetés  hízelgés  prédikálás, nyomásgyakorlás  azonnali tanácsadás,gyors megoldási javaslatok  kritizálás,hibáztatás,ítélkezés  címkézés, megszégyenítés  értelmezés, elemzés  bagatellizálás, vigasztalás  faggatás, kikérdezés  figyelemelterelés, humorizálás

23 A zökkenőmentességet elősegíti  Fokozatosan megtanulja az önállóságot, felelősséget.  Megfelelő mintát lát a családban( férfi, női szerep, probléma megoldás- modelltanulás)  Fizikai és érzelmi biztonságot nyújtó család.  Következetesség a gyermeknevelésben, világos, átlátható szabályok.  Megfelelő önértékelés elősegítése  Nyitottság

24 A közösség szerepe  a kortársak hatása nagy  szükség van elfogadó, pozitív értékeket hordozó baráti társaságra,osztályközösségre  fontos az egymás iránti felelősség érzése, empátia, egymás tisztelete  nyitottság a másik értékeire

25 Mit tegyen a szülő ?  Kerítsen alkalmat meghitt beszélgetésekre!  Biztosítsa gyermekét szeretetéről!  Ne a gyereket, a cselekedetet minősítse!  Mondja el, mit érez az adott esetben!  Kérdezze meg, mit gondol gyermeke? Kutassa a dolgok hátterét!  Hogyan lehetne a jövőben elkerülni a problémát?

26 Segítő intézmények  Pedagógus, orvos, védőnő  Nevelési tanácsadó  Családsegítő Szolgálat  Mentálhygiénés Csoport  RÉV, Drogambulancia  Telefonos Lelkisegély Szolgálat

27 Összefoglalás  A serdülőkori változások életünk természetes velejárói.  A későbbi életmód serdülőkorban alapozódik meg.  A betegségek megelőzése és a lelki kríziseken való túljutás szempontjából fontos a család példamutatása, segítsége.

28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kulcs a serdülőkhöz A serdülőkor érzelmi, magatartási jellemzői. Serdülőkori problémák és kezelésük. Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta."

Hasonló előadás


Google Hirdetések