Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Alkalmazott humán erőforrás menedzsment A munkaügyi kapcsolatok rendszere Budapest, 2009.11.24. Előadó: Vajta Zsanett.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Alkalmazott humán erőforrás menedzsment A munkaügyi kapcsolatok rendszere Budapest, 2009.11.24. Előadó: Vajta Zsanett."— Előadás másolata:

1 Alkalmazott humán erőforrás menedzsment A munkaügyi kapcsolatok rendszere Budapest, Előadó: Vajta Zsanett

2 Munkaügyi kapcsolatok lényege Érdekképviseletek Kollektív tárgyalások Participáció Munkaügyi konfliktusok kezelése Munkaharc

3 A munkaügyi kapcsolatok lényege Két fél  érdekkülönbségek  tárgyalásos út Lényege a partnerek intézményesített együttműködése Gazdasági-piaci szervezeti érdek  munkaviszonyhoz kapcsolódó érdek Érdék egyeztetése: particiáció és kollektív tárgyalás

4 Érdekképviseletek Munkavállalói: Munkavállalói:Szakszervezet Munkaadói: Munkaadói:  Ált. ágazati elven szerveződött országos vagy regionális  Piaci gazdasági érdek  gazda sági kamarák HorizontálisVertikális szakmaiágazati országoshelyiüzemi szintű

5 Kollektív tárgyalások Tárgyalások alapelvei: Tárgyalások alapelvei:  Szereplőknek kell megoldani a konfliktust  Békés úton, tárgyalásokkal  Cél:felek közötti megállapodás, szerződés kötése  Megállapodás joga feltételhez kötött

6  Hatóköre: o Időbeli hatály o Személyi kör  Tartalma: oElosztási, anyagi viszonyok oMunkafeltételek oKét fél kapcsolatrendszere oJoghierarchia!!!

7 Kollektív tárgyalás folyamata I.Előkészítés (előtte előzetes kapcsolatfelvétel) A. Tárgyalás belső előkészítése 1. Gds-i feltételek, adottságok, lehetőségek vizsgálata 2. Hatalmi szituáció vizsgálata, erőpozíció felmérése 3. Várható, célul kitűzött tárgyalási sáv meghatározása 4. Delegáció összeállítása, stratégia meghatározása B. Külső előkészítés (környezeti feltételek számunkra kedvező alakítása) II.Tárgyalás lefolytatása A. Álláspontok konfrontációja B. Részletes tanácskozások C. Másik fél taktikai puhítása, felőrlése D. Tanácskozás kisebb bizottságokban E. Döntési krízis F. Megegyezés III. Tárgyalás eredményeinek elfogadása (Megállapodás kihirdetése vagy egyeztetés/harc  utólagos értékelés és ellenőrzés a betartásra vonatkozóan)

8 Tárgyalási taktikák Tárgyalási ajánlattal kapcsolatban Tárgyalási ajánlattal kapcsolatban  Tárgyalási sáv (két ajánlat v elvárás közötti intervallum) Aspirációs szint (amit szeretnénk elérni) Aspirációs szint (amit szeretnénk elérni) Minimálpozíció (ez alá nem akarunk menni) Minimálpozíció (ez alá nem akarunk menni) Induló ajánlat (kezdet) Induló ajánlat (kezdet)  Mozgástér Tárgyalási folyamat során Tárgyalási folyamat során  Pozíciószerzésre, nyomásgyakorlásra irányuló taktikák  Integratív (másik fél megnyerése)  Beállítódásra, tárgyalási légkörre irányuló taktikák  Megállapodás elérésére irányuló taktikák Megállapodás elfogadtatására irányulóan Megállapodás elfogadtatására irányulóan  Folyamatos konzultáció  Utólagos elfogadtatás

9 DEF.: a munkavállalók számára intézményesen biztosított olyan részvételi lehetőség, amellyel a munkavállalók képviselői a vállalati-szervezeti döntési folyamatok részesei lehetnek. DEF.: a munkavállalók számára intézményesen biztosított olyan részvételi lehetőség, amellyel a munkavállalók képviselői a vállalati-szervezeti döntési folyamatok részesei lehetnek. Vállalat, menedzsment korlátozás Munkavállalói érdekképviselet a döntésekben

10 Participáció alapelvei Autonómia Autonómia Együttm ű ködés Együttm ű ködés Bizalom Bizalom

11 Participációs szerepek (Schauer) Tradicionális Tradicionális Progresszív Progresszív Kiegyenlít ő Kiegyenlít ő

12 Munkaügyi konfliktusok kezelése Alapelv : kell egy semleges harmadik fél aki segít harc nélkül elérni a megállapodást Alapelv : kell egy semleges harmadik fél aki segít harc nélkül elérni a megállapodást Konfliktuskezelés típusai: Konfliktuskezelés típusai:  Jogvita  jogi tanácsadó, munkaügyi bíróság, döntőbíró  Érdekvita  belső egyeztetőbizottság, békéltető eljárás, közvetítő eljárás (mediáció), döntőbíráskodás

13 Munkaharc  Két fél közötti nyílt konfrontáció  Cél: károkozás  megtámadott nem tudja/akarja sokáig elviselni  kényszer a megállapodás megkötésére  Munkaerőpiacon folyó árharc  Csak akkor kerülhet rá sor, ha a tárgyalás és egyeztetés eredménytelen volt

14 Munkaharc alapelvei  Kollektív tárgyalások kiegészítő eszköze  Ha már minden más lehetőséget kimerítettek  Harc joga  Csak a koll. szerződés körébe tartozó célokért  Szabályozott, legitim, „fair” eszközök  Alkalmazott eszközök egyensúlya  arányosság  Addig jogos, amíg a lehetőleg azonos tárgyalási pozíciót megteremti

15 Munkaharc eszközei Munkavállalók Munkaadók Harc figyelemfelkeltő előformái Pl. aláírásgyűjtés, demonstráció Kevésbé kemény harci eszközök Pl. passzív ellenállás Lassú munkavégzés sztrájk Egyéni, személyzetpolitikai harci eszközök Sztrájk intenzitásának csökkentése Fellépés a szakszervezet ellen Sztrájk által okozott károk csökkentése kizárás

16  Formái:  Spontán (vad)  Figyelmeztető  Saját követelést alátámasztó tényleges sztrájk  Szimpátia- (szolidaritási) sztrájk  Kiterjedése alapján:  Általános  Teljes  Súlyponti  Tér és időbeli szervezése alapján : ♫ Folyamtos ♫ Megszakításos ♫ Váltakozó ♫ Lépcsőzetes ♫ Bozóttűz ♫ Mini-max taktika

17 A legkeményebb eszköz az üzemelfoglalás A legkeményebb eszköz az üzemelfoglalás szimbolikustényleges


Letölteni ppt "Alkalmazott humán erőforrás menedzsment A munkaügyi kapcsolatok rendszere Budapest, 2009.11.24. Előadó: Vajta Zsanett."

Hasonló előadás


Google Hirdetések