Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása Dr. Nagy Ágnes „A munka világa konferencia nap” – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása Dr. Nagy Ágnes „A munka világa konferencia nap” – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola 2010."— Előadás másolata:

1 Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása Dr. Nagy Ágnes „A munka világa konferencia nap” – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola február 13

2 Problémafelvetés n „A népmesékben mindig a harmadik királyfi vagy királylány menti meg az öreg királyt, az országot. A mai demográfiai helyzetben nagy szükség volna arra, hogy megszülethessenek a kívánt, tervezett gyerekek. Míg a nyolc általánost vagy kevesebbet végzett fiatalok tervezett gyermekei megszületnek, az érettségizett vagy magasabb végzettségű fiatalok körében sokkal kevesebb születik, mint ahányat szeretnének. Felmérésünk szerint a mai fiatalok 20 százaléka három, 60 százaléka két gyereket szeretne, és csak három százalékuk mondja azt, hogy egyet sem. De a magasabb végzettségű nők nagyon súlyos hátrányba kerülnek a velük azonos végzettségű gyermektelen nőkkel vagy férfiakkal összehasonlítva, ha gyereket vállalnak. Természetes, hogy szeretnének időt szakítani a nevelésre, ugyanakkor nem akarják veszni hagyni a hivatásukba fektetett energiáikat, ami egyébként az ország számára is nagy veszteség lenne. A mi mozgalmunk célja a tervezett gyermekek vállalásának segítése, és annak biztosítása, hogy az iskolázott nőknek ne kelljen szükségszerűen választaniuk a gyermekvállalás és hivatásuk gyakorlása között.” (dr. Kopp Mária) n

3 Előzmények n Magamról, saját történet Décse nevű kisfiunkkal – probléma észlelése n Belevágnánk – de hol, és hogyan? –Próbálkozások (önkormányzat, Oktatási Központ)‏ –Kisszállási pozitív fogadtatás –Tanfolyam, Egyesület, engedélyeztetés n Gyors fejlődés –Jelenleg 10 családi napközi van a hálózatban n Kisszállás (2), Mindszent (2), Baja (2),Kiskunfélegyháza, Szeged, Dávod (2) –Képzési program az országban 9 helyen

4 Család vagy karrier? EU-s célkitűzések 2010-re: n Férfiak és nők azonos mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése n Gazdasági döntéshozatalban való esélyegyenlőség

5 Gyermek vagy munka? n Gyermekgondozási szabadság, és a kapcsolódó intézményi ellátások rendszere –Munkaerőpiac és a családtámogatási rendszer –Háztartási munka egalitáriánus megosztása n Pelenkázz, tovább élsz!

6 Családbarát munkahely n Szakmai karrier a szülői mellett n Párkapcsolati, kommunikációs, gyermeknevelési problémák megoldásában segítség n Lakásvásárlási gondok

7 A harmadik a hazának… n 3 gyermek kell ahhoz, hogy megforduljon a demográfiai trend n 2010-re: a bölcsődés korosztály 30%-ának férőhely (jelenleg: 8-10%) n Biztos, hogy bölcsőde kell? n Korai szocializáció előnyei - de! egy rossz intézmény (túlzsúfolt ellátóhely, frusztrált gondozókkal) rosszabb, mint ha nem lenne semmi n Munkahelyek megtartása (ha vissza tud menni az anya dolgozni)

8 Mi a családi napközi? n 2006 óta: gyermek 1 éves kora után GYES mellett lehet dolgozni (GYES + munkabér!!!)‏ n Gazdasági, társadalmi változások –2 keresős családmodell n nők munka világába való visszailleszkedésének szükségessége (+ női karrier megjelenése)‏ –Élethosszig tartó tanulás megjelenése n ennek a mintája már csecsemőkortól átadódik (elsődleges szocializáció) Mit lát otthon a gyermek? n Kutatás: anya végzettsége a legerősebb befolyásoló tényező a gyermek későbbi tanulmányai szempontjából! n De! Mindezt nem követte az ellátórendszer fejlődése –Leépítés történt, visszaépítés nem –A megnövekedett elvárásoknak a meglévő állami rendszer csak részben tud megfelelni (nagy létszám, korszerűtlen és elavult infrastruktúra, forráshiány). Versenyképesség kérdése.

9 Mi a családi napközi? Évi XXXI. Tv (Gyvt): gyermekjóléti alapellátás része, ezen belül: gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, óvoda, iskolai napközi MELLETT)‏ 1. Bölcsőde: - Hazánkban az első: KSH: (bölcsőde/férőhely/beíratott gyermek)‏ : 702 / / : 543 / / – 128%! - Plusz szolgáltatások (bébihotel, játszóház, stb.) HOL? - EU-s irányelv: 2010-re 30% (jelenleg 8-10%)‏

10 Mi a családi napközi? 2. Óvoda : Brunszvik Teréz, Angyalkert Kisdedóvó - Közoktatási intézmény is - Beóvodáztatás aránya: kb. 85%

11 Mi a családi napközi? n Modell-kísérlet: Kiskunhalas, 1993 –Célok: n Bölcsődei férőhelyek számának pótlása n Óvodai zsúfoltság enyhítése n Iskolai napközi lehetséges alternatívája n Választható alternatíva a szülőknek (államilag elismert, ellenőrzött módon)‏ –5 családi napközi, ebből 4 a mai napig sikeresen működik! (és azóta újak is nyíltak)‏

12 Mi a családi napközi? n Ki lehet a fenntartó? 1. Állam (Önkormányzat, Kistérség)‏ 2. Non-profit civil szervezet (alapítvány, egyesület)‏ 3. Non-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.)‏ 4. For-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.)‏ 5. Egyéni vállalkozó (szociális vállalkozási forma)‏ n Normatíva –1,2,3: 100% –4,5: 30%

13 Családi napközi vezető képzés n Miért vágtunk bele? –Családi napközik számának robbanásszerű emelkedése (és közben nincs a közelben képzőhely)‏ –Távolság (nehézkes tömegközlekedés, jogosítvány és/vagy saját gépkocsi hiánya, plusz költség)‏ –Kisgyermekkel nehezebben mozdul –Hálózatos formában történő üzemeltetés – plusz szolgáltatás

14 Családi napközi előnyei n Munkahelyteremtés –Direkt n akiknek nincs munkájuk, helyben dolgozhatnak egy családi napköziben –Indirekt n akik elmennének dolgozni, de nem tudják hova tenni a gyermeküket, így megoldhatják a biztonságos, megnyugtató napközbeni elhelyezését

15 Családi napközi előnyei n Település lakosságmegtartó szerepe –Bölcsőde n Ha nincs: megoldódik a hiány n Ha van, de kevés a férőhely: –Új férőhelyek –Szünet idején megoldás –Alternatíva a szülőknek (nem viszi el máshová azért, mert ott van egy esetlegesen magasabb színvonalú magán szolgáltató) 5-7 férőhely! –Nem konkurencia! –Óvoda n Szünet idején megoldás (őszi, téli, tavaszi, nyári)‏ n Alternatíva a szülőknek! n Nem konkurencia! (Aki akarja, most is elviszi a gyermeket. Így legalább a településen maradna a gyermek.) 5-7 férőhely! –Iskola n Szünet idején megoldás n Napközi ellátás alternatívája, kisegítője lehet n Munka nélkül maradt pedagógusoknak plusz munkalehetőség lehet! –Legális korrepetálás –Legális babaangol, stb.

16 Önkormányzatnak előnyök n Férőhelyek –Bölcsőde n Ha van, de kevés: plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek Ha nincs: most már van! Ha nincs: most már van! –GYES + MUNKABÉR! (térítési díj kérdése)‏ –Óvoda n plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek –Általános iskola n Napközi kiegészítése, alternatíva a szülőknek Az önkormányzati intézményeknek NEM KONKURANCIÁJA, hanem segítője, alternatívája a családi napközi!

17 Önkormányzatnak előnyök n Lakosságmegtartás, munkahelyteremtés –„Van” a „Nincs” helyett n direkt és indirekt munkahelyek n szolgáltatások –Nem viszik el a gyermekeket n Tehetősebbek is helyben maradnak (magánbölcsi, magánovi)‏ –Plusz szolgáltatások lehetősége –Babaangol –Baba-mama klub (együttműködés a védőnővel)‏ –Torna (babának, mamának), jóga, egészségklub, előadások, filmvetítés, továbbképzés, stb… –Minden, ami egy „nagyvárosban” természetes, és elérhető! ESÉLYEGYENLŐSÉGVERSENYKÉPESSÉG FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS

18 MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK n Nők és a munka világa –Kétkeresős családmodell –Egyre kvalifikáltabbak a nők (személyes szükséglet)‏ –De ettől még a nő vezeti a háztartást, és oroszlánrészt vállal a gyermeknevelésben! n Ha van gyermeke, akkor ez már most megoldandó feladat. n Ha még nincs gyermeke, lesz (és ez így van jól)! –Ha szülés után visszajönne, mikor? Mekkora a kiesés (új ismeretek, stb.)? –És addig, amíg GYES-en van, Ön hogyan oldja meg? n új, határozott idejű alkalmazottal? És ha közben visszajönne a régi? n A többiek helyettesítik? És ha mégsem jön vissza, amikorra ígérte (nem tud, vagy nem akar)? –Mit csinál a szünetekben? n Az egész családnak nincs annyi szabadsága, mint amennyi tanítási szünet van egy évben... Ha van (vidéki) nagymama, aki nem dolgozik, az jó. És ha nincs? Táppénzre megy…?

19 MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK n Régen: munkahelyi bölcsőde, óvoda n A családi napközi mint lehetőség: –Kis létszám (5-7 gyermek)‏ –Bárhol létesíthető (a munkahelyen belül is, akár)‏ –Támogatási lehetőség lehet a szülőnek (akár a napközi támogatásával). –Ösztönzés arra, hogy visszajöjjön dolgozni. –munkáltatói image fokozása –Elegáns, korrekt, tisztességes, költséghatékony megoldás.

20 A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI n A gyermek legfontosabb közege a család. n Ez nem kérdés, hanem tény! –Méghozzá a nyugodt, kiegyensúlyozott család n Nincstelenség, pénztelenség? n Tevékenységtől való mentesség? n Napirend hiánya? –Elsődleges és másodlagos szocializáció fontossága n Versenyképesség n Esélyegyenlőség

21 A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI KIKNEK? 20 hetes kortól 14 éves korig fogadunk gyermekeket. Ez azt jelenti, hogy a bölcsőde, óvoda, illetve az iskolai napközi helyett a gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyelet és étkezés itt történik. ELŐNYEI? kis gyermeklétszám (5-7 fő) → hogy kevesebbet legyen beteg! életkornak megfelelő nappali felügyelet → hogy könnyebb legyen a beilleszkedés! egészséges étrend biztosítása → hogy ha allergiás, se legyen gond! egyénre szabott foglalkozás → hogy ha „problémás”, se legyen Önnek probléma! Ha tehetséges, ne kallódhasson el! folyamatos gyermekorvosi felügyeletet → hogy Ön végig nyugodt lehessen, amíg nincs vele! napi, friss levegőn töltött mozgás → hogy később is egészséges legyen! nyitva tartása egyéni megbeszélés szerint → hogy Ön nyugodtan végezhesse a dolgát! KIEGÉSZÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK: igény szerint: hétvégi gyermekfelügyelet, születésnapi zsúr szervezése, egyéni korrepetálás idegen nyelvi foglalkozás (angol és/vagy német)‏ játszóház (nem állandó, hanem alkalmankénti gyermekmegőrzés, pl.: hivatalos ügyek intézése, fodrász, stb. idejére)‏ baba-mama klub, kismama programok

22 Mennyi az annyi? Bölcsőde n ,- FT/gyerek/hó (államnak) n Hivatalosan 14, gyakorlatban átlag (van, hogy több) gyermek egy gondozóra n Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek

23 Mennyi az annyi? Óvoda n ,- Ft/hó/gyerek (államnak) n Hivatalosan max 22, gyakorlatban 30 fölötti csoportlétszám, egyszerre 1 óvónővel (de-du) n Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek

24 Mennyi az annyi? Családi napközi n ,- /hó/gyerek (állam részéről) n Max 5 gyerek (ha van segítő, akkor lehet még 2) 1 gondozóra n Szülőnek – vagy valakinek - hozzá kell járulnia – de! Mivel ez kötelező önkormányzati feladat, az önkormányzat segíthet(ne) a lakosainak, lehetne munkahelyi csana, stb…

25 Családi napközi anomáliái n Közfeladat – de alig támogatja az állam n Közfeladat – mégis profitéhes vállalkozóknak kiáltják ki a működtetőket n Közfeladat – mégis az állam kényszeríti fizetésre a szülőket (!) n Vannak Állami és Magán Gyermekek?

26 Családi napközi anomáliái n Támadások: –nem szakember az ellátó, elégtelen szakmai színvonal –Állami bölcsődéhez, óvodához, iskolai napközihez képest alacsonyabb elvárt tárgyi feltételrendszer

27 Megoldási javaslat n Feltárt anomáliák feltérképezése n Felvetett támadások kibontása n Konkrét javaslatok megfogalmazása –Gyermek utáni „kártyapénz” a mostani sokszorosan lehívott, áttekinthetetlen, elnagyolt szabályozású normatíva – rendszer helyett –Jogszabályok harmonizálása –Családbarát, gyermekcentrikus, költséghatékony ellátóhelyek létrehozása

28 Kutatási előzmények 28 családi napközi tanfolyam n Minta: 270 fő (jelentkezési lapok) n Időszak: január december n Helyszín: országos –Dél-Alföld: Kisszállás, Baja, Mindszent, Szeged –Kelet-Magyarország: Hosszúpályi (Debrecen) –Észak-Alföld: Eger, Szendrő, Miskolc –Nyugat-Magyarország: Zirc –Budapest

29 Adatok - demográfia A tanfolyamot végzettek közül: –16 fő férfi (6%), –254 fő nő (94%) –94-en nyilatkoztak úgy, hogy van saját gyermekük

30 Adatok - végzettség

31 Adatok – végzettség (pedagógusok megoszlása)

32 Miért jött a tanfolyamra?

33


Letölteni ppt "Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása Dr. Nagy Ágnes „A munka világa konferencia nap” – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések