Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP 1.1.22-2012-2012-0001.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP 1.1.22-2012-2012-0001."— Előadás másolata:

1 A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP 1.1.22-2012-2012-0001 Műhelyvita Pécs, 2014. május 20. Lakossági kérdőíves felmérés

2 • Kérem, hogy az iskolai osztályzatoknak megfelelően osztályozza 1-től 5- ig a következő helyi közszolgáltatások fontosságát • A kérdőívben szereplő 21 közszolgáltatást tartalmilag összetartozó dimenziókba csoportosítottuk, minek jegyében hat típuskategória jött létre: • oktatás, • szociális szolgáltatások, • egészségügy, • kultúra-sport, • település-fenntartás, • munkahely (munkahelyteremtés, közmunkák biztosítása). A közszolgáltatás-típusok fontosságának megítélése

3

4 • Nem – Számottevő különbségeket nem találtunk. • Életkor – (18–24, 25–39, 40–59, 60+) 1.Az oktatást a 18–24 év közöttiek, illetve a 60 felettiek kevésbé tartják fontosnak, mint a 25–59 közötti generációk. 2.A szociális közszolgáltatásokat a legfiatalabbak lényegesen kevésbé tartják fontosnak. • Iskolai végzettség (8 általános vagy kevesebb, középfokú, felsőfokú) 1.Az oktatási, a szociális ágazati, valamint a kulturális és sport szakterületű típusokat az alacsony iskolai végzettségűek, míg 2.a munkahelyteremtéssel kapcsolatos közszolgáltatásokat pedig a magasabb iskolai végzettségűek tartják kevésbé fontosnak. • Szubjektív vagyoni helyzet (jobb, mint az átlag, átlagos, rosszabb, mint az átlag) 1.Az önmagukat az átlagnál jobb vagyoni helyzetűre értékelők az oktatást lényegesen fontosabbnak találják. A közszolgáltatás-típusok fontosságának megítélése (3)

5 • Lakóhely típusa (Budapest, megyei jogú város, 10 ezer főnél népesebb település, 2–10 ezer fő közötti település, 2 ezer fő alatti település) 1.A vizsgált szempontok közül a lakóhely típusa van a legnagyobb hatással a közszolgáltatások fontosságának megítélésére. Itt mindegyik közszolgáltatás-típusnál láthatunk eltéréseket. 2.A településméret csökkenésével az oktatási és a szociális kategória kapcsán relevánsabban, az egészségügy tekintetében pedig valamivel mérsékeltebben csökken az adott közszolgáltatás megítélésének fontossága. A közszolgáltatás-típusok fontosságának megítélése (4)

6 • Hat alternatív lehetőséget kínált a kérdőív az indokolásra: 1.Mert itt nincs ilyenfajta szolgáltatás. 2.Mert ott olcsóbb. 3.Mert ott jobbak a szakemberek. 4.Mert ott modernebbek a fizikai/infrastrukturális feltételek. 5.Könnyebben megközelíthető. 6.Egyéb. • 5 közszolgáltatás-típus (a bölcsőde, óvoda, idősek otthona, idősek klubja, valamint az önkormányzati lakások, helyiségek) esetében csak nagyon alacsony elemszámú válaszokat állt volna módunkban értékelni. • 7 közszolgáltatás-típus tekintetében vizsgálhattuk a válaszokat. Ezek a következők: általános iskola (N=24), középiskola (N=130), háziorvos, gyermekorvos, védőnő (N=150), orvosi ügyelet (N=255), könyvtár (N=102), művelődési ház (N=134), ifjúsági ház (N=54). Miért máshol veszi igénybe az adott közszolgáltatást?

7 Miért máshol veszi igénybe az adott közszolgáltatást? (2)

8 • Az orvosi ügyelet és a középiskola kapcsán nyilatkoztak a legtöbben úgy, hogy a közszolgáltatást azért veszik igénybe másutt, mert helyben nincs elérhető – nincs semmi meglepő ebben. • A „minőségi tényező” 1.Oktatás kapcsán körülbelül egynegyede a válaszadóknak (alapfokú 25%, középfokú 26%). 2.Könyvtár (38%), művelődési ház (38%), ifjúsági ház (39%) közel azonos, 40% körüli arány. 3.Házi orvosi ellátás esetében több mint a megkérdezettek fele – 54%. Miért máshol veszi igénybe az adott közszolgáltatást? (3)

9 • A felkínált alternatívák az alábbiak voltak: 1.állami szervezet (pl. Kormányhivatal, KLIKK, járási hivatal stb.), 2.civil szervezet (pl. alapítvány), 3.magánvállalkozás, 4.helyi önkormányzat, 5.egyház. Melyik közszolgáltatóban bízik jobban?

10 Melyik közszolgáltatóban bízik jobban? (%)

11 Állami szervezet (%)

12 Önkormányzat (%)

13 Magánvállalkozás (%)

14 Civil szervezet (%)

15 Egyház (%)

16 • Két kérdés szerepelt ebben a blokkban 1.Hajlandó-e többet utazni azért, hogy jobb közszolgáltatáshoz jusson? 2.Hajlandó-e többet utazni azért, hogy olcsóbb közszolgáltatáshoz jusson? Hajlandó lenne-e többet utazni?

17

18

19 • Jobb közszolgáltatásért 1.A magasabb iskolai végzettségűek inkább hajlandóak utazni a jobb közszolgáltatásért. 2.Az önmagukat az átlagosnál jobb vagyoni helyzetűnek értékelők inkább hajlandóak utazni a jobb közszolgáltatásért. 3.A Budapesten és a legkisebb településkategóriában élők inkább hajlandóak utazni a jobb közszolgáltatásért. 4.A fiatalabbak inkább hajlandóak utazni a jobb közszolgáltatásért. • Olcsóbb közszolgáltatásért 1.A fiatalabbak inkább hajlandóak utazni az olcsóbb közszolgáltatásért. 2.A Budapesten, valamint a legkisebb település típusban élők azok, akik inkább hajlandóak utazni az olcsóbb közszolgáltatásért. Hajlandó lenne-e többet utazni? (2)

20 • A következő válaszkategóriák közül lehetett választani: 1.igen, hajlandó lenne a jobb minőségért többet fizetni, 2.igen hajlandó lenne többet fizetni, ha közelebb kerül a közszolgáltatás, 3.igen hajlandó lenne többet fizetni, ha a munkaidőn túl is igénybe tudná venni a közszolgáltatást, 4.nem, mert nem képes többet fizetni, 5.nem, mert nem hajlandó többet fizetni. Hajlandó lenne egy közszolgáltatásért többet fizetni?

21 Hajlandó lenne egy közszolgáltatásért többet fizetni? (db) N=1503

22 • Igen, hajlandó lenne a jobb minőségért többet fizetni 1.A magasabb iskolai végzettségűek inkább hajlandók lennének a jobb minőségért többet fizetni. 2.Az önmagukat az átlagnál jobb anyagi helyzetűnek értékelők inkább hajlandók a jobb minőségért többet áldozni. 3.A fiatalabbak inkább hajlandóak a jobb minőségért fizetni. 4.A budapestiek és a legkisebb településkategóriában élők hajlandóak lennének többet fizetni a jobb minőségért. • Nem, mert nem képes többet fizetni 1.Az alacsonyabb iskolai végzettségűek inkább választották ezt a kategóriát. 2.Az átlagnál rosszabb vagyoni helyzetűek inkább választották ezt a kategóriát. 3.Az idősebbek inkább választották ezt a kategóriát. Hajlandó lenne egy közszolgáltatásért többet fizetni?

23 • Nem, mert nem hajlandó többet fizetni 1.Az alacsonyabb iskolai végzettségűek inkább választották ezt a kategóriát. 2.Az átlagnál rosszabb vagyoni helyzetűek inkább választották ezt a kategóriát. 3.A budapestiek és a legkisebb településkategóriában élők kevésbé választották ezt a kategóriát. Hajlandó lenne egy közszolgáltatásért többet fizetni?

24 Köszönöm figyelmüket! Bodor Ákos (bodor@rkk.hu)bodor@rkk.hu Grünhut Zoltán (grunhut@rkk.hu)grunhut@rkk.hu A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása ÁROP 1.1.22-2012-2012-0001


Letölteni ppt "A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP 1.1.22-2012-2012-0001."

Hasonló előadás


Google Hirdetések