Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA."— Előadás másolata:

1 A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.

2 Pygmalion - effektus

3 Pygmalion-effektus A pedagógus elvárásai egyfajta közvetítő szerepet töltenek be, vagyis a tanár tanulókkal szembeni elvárásai (pl.: az iskolai teljesítménnyel kapcsolatban) a tanulókból az elvárásoknak megfelelő teljesítményt fogják előhívni

4 A tanári elvárások modellje (Brophy és Good ’70)
A tanév elején a tanárok különféle elvárásokat alakítanak ki a tanulók teljesítményével kapcsolatosan Az eltérő elvárásokkal összhangban viselkednek az egyes tanulókkal szemben Abból, ahogyan a tanár viselkedik a tanulók megtudják, hogy kivel szemben pontosan milyen elvárásai vannak Ha a tanár konzisztensen viselkedik, elvárásai hatással lesznek a tanulók énképének, teljesítménymotivációjának alakulására, a tanár-diák interakciókra és a tanulók interperszonális kapcsolataira Az előbb említett jellemzők a tanár elvárásainak megerősödését fogják előidézni, hatással lesznek a tanulók iskolai teljesítményére → önbeteljesítő jóslatként fognak működni

5 A tanári elvárások közlésének módja
Metakommunikáció Nonverbális kommunikáció Gyakran tudattalan

6 A tanári elvárások hatása a tanulóra
Pozitív elvárások esetén A tanulót a tanári asztalhoz közelebb ültetik Több alkalommal szólítják fel őket Szünetben gyakrabban beszélgetnek velük Helyes válaszaikat nagyra értékelik, dicsérik Az órai munka során számítanak rájuk Negatív elvárások esetén A terem túlsó végében ültetik le a tanulókat Elégedetlenségüket gyakran cinikusan közlik Válaszadásnál sürgetik, kevésbé türelmesek vele Gyakran megszégyenítik az osztály előtt őket Iskolai teljesítményüket negatívabban értékelik

7 A tanári elvárások iránt fogékony tanulók jellemzői
A nonverbális jelzéseket pontosabban tudják kódolni A felnőttektől fokozottabban függenek Érzékenyebbek az elvárások hatásaira Minél fiatalabb a tanuló, annál nagyobb hatással van rá a tanári elvárás

8 A jutalmazás és a büntetés pszichológiai jellemzői

9 A jutalom jellegzetességei
Anyagi illetve szóbeli Várt illetve nem várt Teljesítményfüggő, illetve teljesítménytől független A jutalom feltűnő jellege Az elért eredmények ismertetése

10 Büntetés, mint viselkedésalakító eszköz
Időzítés Büntető és büntetett személyek közötti érzelmi, személyes viszony Jutalom elmaradása is lehet büntetés Kognitív magyarázat fontossága Következetesség Büntetés nagysága

11 Bírálat, mint visszajelzés
Viselkedésre irányuljon, ne a személyiségre Konstruktív javaslatot tartalmazzon a viselkedésre Magyarázzuk meg miért kifogásoljuk a viselkedést Legyünk határozottak és következetesek Kerülni a szélsőséges megnyilvánulást, dühkitörést, megalázást

12 Hatásos dicséret Hatástalan dicséret 1. Következetesen alkalmazott
Véletlenszerűen vagy rendszertelenül alkalmazott 2. Pontosan meghatározza a teljesítmény elemeit Globális pozitív reakció 3. Spontán, változatos és hiteles Uniformizált, automatikus válasz 4. Meghatározott teljesítményre vonatkozik Magát a részvételt jutalmazza 5. Információt ad a gyerek kompetenciájáról Nem informatív, csak a többiekhez való viszonyt mutatja 6. Korábbi teljesítményt felhasználja referenciapontként Többiek teljesítménye a referenciapont

13 Hatásos dicséret Hatástalan dicséret
Az erőfeszítésnek és a képességeknek tulajdonítja a sikert. Képességeknek és küldő tényezőknek tulajdonítja a sikert Belső attribúciót erősíti Külső attribúciót erősíti A gyerek a feladat elvégzése után is értékelni fogja a viselkedést Beavatkozik a folyamatba, elvonja a gyermek figyelmét a fontos viselkedésről

14 A tanítási óra irányítása
Éber jelenlét ( withitness): „ aktív jelenlét” , idejében észrevenni a deviáns viselkedést Figyelemmegosztás ( overlappingness): észrevenni és kezelni a zavaró viselkedéseket, az óra menetének megszakítása nélkül Egyenletes óratempó : változatos, lendületes óravezetés Próbáljuk az egész osztályt bevonni a munkába, akkor is, amikor egy tanulóval foglakozunk

15 A viselkedést vezérlő szabályok megalkotásának fontosabb szempontjai
Ne legyen túl sok! Vonjuk be a gyereket a folyamatba Legyenek rugalmasak, megváltoztathatóak Legyenek egyértelműek Legyenek állító és ne tagadó formájúak Legyenek ellenőrizhetőek és betarthatóak


Letölteni ppt "A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések