Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere Neveléselmélet I. Kárpáti Andrea

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere Neveléselmélet I. Kárpáti Andrea"— Előadás másolata:

1 1 A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere Neveléselmélet I. Kárpáti Andrea

2 2 Alapfogalmak Nevelés: értékközvetítés vagy értékteremtésNevelés: értékközvetítés vagy értékteremtés Érték: minden olyan produktum, amelynek kettős funkciója van, egyrészt hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez, tehát határozott közösségfejlesztő funkció val rendelkezik, másrészt elősegíti az egyén fejlődését, azaz individuális funkció t is betölt.Érték: minden olyan produktum, amelynek kettős funkciója van, egyrészt hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez, tehát határozott közösségfejlesztő funkció val rendelkezik, másrészt elősegíti az egyén fejlődését, azaz individuális funkció t is betölt. Nevelési érték: az egyén konstruktív életvezetéseNevelési érték: az egyén konstruktív életvezetése Konstruktív életvezetés: szociálisan értékes és egyénileg is eredményes életvezetésKonstruktív életvezetés: szociálisan értékes és egyénileg is eredményes életvezetés

3 3 Az értékek rendszere: Az értékek rendszere: (Bábosik István) KözösségiKözösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség EgyéniEgyéni 1.Intellektuális – művelődési igény 2.Esztétikai igény 3.Egészséges életmód

4 4 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Milyen feladat?Milyen feladat? Kinek?Kinek? Milyen formában?Milyen formában?

5 5 Önkormányzati tevékenység Hagyományos gyakorlat

6 6 Önkormányzati tevékenység Demokratikusabb gyakorlat

7 7 Néhány iskolai adat A tanulók rendszeres tisztségei 321 – hetes 321 – hetes 259 – társak ellenőrzése 259 – társak ellenőrzése 198 – társak kiszolgálása 198 – társak kiszolgálása

8 8 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Értelmes feladatÉrtelmes feladat Mindenki számára legyen sikert jelentő feladatMindenki számára legyen sikert jelentő feladat Együttműködés szerepeEgyüttműködés szerepe

9 9 2. Segítségnyújtás FelértékelődésFelértékelődés Segítségnyújtás módja (ismeret – készség)Segítségnyújtás módja (ismeret – készség) Elsőnek lenni nehézElsőnek lenni nehéz

10 10 3. Értékóvás 3. Értékóvás (szellemi, kulturális, természeti) Bázis a közösség fejlődéséhezBázis a közösség fejlődéséhez RongálásRongálás Egyéni érintettségEgyéni érintettség Nem csak kampányNem csak kampány

11 11

12 12 4. Fegyelmezettség Munkafegyelem Betartható szabály

13 13 Intellektuális - művelődési Hozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshezHozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshez A tanulás megkedveltetéseA tanulás megkedveltetése Life – long learningLife – long learning „ Az iskola pontosan arra lenne jó, hogy tanárok rendesek legyenek velünk és megtanítsák az anyagot………de persze ezt az egész iskolai tantervet arra találták ki, hogy a tanárok tanítanak és a gyerekek rendesek. Azt nem számították bele az egészbe, hogy van, hogy a tanár gonosz és van olyan, hogy a gyerek oda sem figyel. Az egészbe nem számították bele. Ha ezt végigélem, átvészelem, nem lesz olyan rossz világ rám.” (András, 11 éves)

14 14 Új kompetenciák: rugalmasság, alkalmazkodó képesség önálló és társas tanulás képessége problémamegoldó képesség bizonytalanság kezelésének képessége együttműködés képessége az írott kommunikáció alkalmazásának képessége az idegen nyelvű és a különböző kultúrák közti kommunikáció képessége az információ és a telekommunikációs technikák alkalmazásának képessége

15 15 Esztétikai igény Környezet esztétikájaKörnyezet esztétikája ÖnmagamÖnmagam

16 16 Egészséges életmód MozgásMozgás Higiéniás szükségletHigiéniás szükséglet

17 17 A nevelési koncepciók strukturális sajátosságai Klasszikus elméletModern elmélet normatív CélCél értékrelatív intellektuális Szem é lyis é g- é rtelmez é s regulatív irányított befogadóFolyamat- szervezés szabad aktív intellektualisz- tikus Hatás-szervezésnaturalisztikus direktMetodikaindirekt

18 18 Nemzetközi nevelési irányzatok Klasszikus nevelési irányzatok: Neotomista nevelési koncepcióNeotomista nevelési koncepció Instrumentalista nevelési koncepcióInstrumentalista nevelési koncepció Funkcionális nevelési koncepcióFunkcionális nevelési koncepció Antropológiai nevelési koncepcióAntropológiai nevelési koncepció Önkibontakoztatás nevelési koncepcióÖnkibontakoztatás nevelési koncepció Társadalmi partneri viszonyra nevelésTársadalmi partneri viszonyra nevelés Kialakult nevelési irányzatok:


Letölteni ppt "1 A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere Neveléselmélet I. Kárpáti Andrea"

Hasonló előadás


Google Hirdetések