Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP) Szellőné Fábián Mária.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP) Szellőné Fábián Mária."— Előadás másolata:

1 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP) Szellőné Fábián Mária

2 INTERNATIONAL STANDARD ORGANISATION (ISO) Fogalma: nyelvtől, kultúrától, jogi környe- zettől független minőséget garantáló rend- szer. Fogalma: nyelvtől, kultúrától, jogi környe- zettől független minőséget garantáló rend- szer. Jellemzői: Jellemzői: - gyártásban és szolgáltatásban legelterjed- tebb, 1987-ben, Genfben bocsátották ki, - a görög „isos” egyenlő, egyforma szóból ered.

3 ISO SZABVÁNYSOROZAT ISO 9000:2000 Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár. ISO 9000:2000 Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár. ISO 9001:2000 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények. ISO 9001:2000 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények. ISO 9004:2000 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a működés fejlesztéséhez. ISO 9004:2000 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a működés fejlesztéséhez.

4 A minőségirányítás alapelvei az ISO szabványokban 1. Vevőközpontúság Vevőközpontúság A vezetés fontossága A vezetés fontossága A munkatársak bevonása; a dolgozó- központúság A munkatársak bevonása; a dolgozó- központúság A folyamatszemléletű megközelítés A folyamatszemléletű megközelítés Rendszerszemlélet az irányításban Rendszerszemlélet az irányításban

5 A minőségirányítás alapelvei az ISO szabványokban 2. Folyamatos fejlesztés, tökéletesítés Folyamatos fejlesztés, tökéletesítés Tényeken alapuló döntéshozatal Tényeken alapuló döntéshozatal Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a beszállítókkal és alvállalkozókkal Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a beszállítókkal és alvállalkozókkal Az intézmény mint vállalkozás érdekei Az intézmény mint vállalkozás érdekei

6 Az ISO rendszer dokumentálása Minőségpolitika és minőségcélok Minőségpolitika és minőségcélok Minőségirányítási kézikönyv Minőségirányítási kézikönyv Eljárás-utasítások Eljárás-utasítások Munkautasítások Munkautasítások Formanyomtatványok Formanyomtatványok

7 A vezetés felelősségi köre A vezetőség elkötelezettsége A vezetőség elkötelezettsége Vevőközpontúság Vevőközpontúság Minőségpolitika, minőségcélok, a minőségirányítási rendszer tervezése Minőségpolitika, minőségcélok, a minőségirányítási rendszer tervezése Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció Vezetői átvizsgálás Vezetői átvizsgálás

8 Gazdálkodás az erőforrásokkal Gondoskodás az erőforrásokról, az erőforrások allokációja Gondoskodás az erőforrásokról, az erőforrások allokációja Emberi erőforrások Emberi erőforrások Infrastruktúra Infrastruktúra Munkakörnyezet Munkakörnyezet Információ Információ

9 A rendszer kialakítása és bevezetése A vezetés és a munkatársak felkészítése A vezetés és a munkatársak felkészítése Külső tanácsadó(k) igénybevétele Külső tanácsadó(k) igénybevétele A szabályozódokumentumok kidolgozása A szabályozódokumentumok kidolgozása A rendszer bevezetése A rendszer bevezetése A vezetés döntése a tanúsíthatóságról A vezetés döntése a tanúsíthatóságról

10 Tanúsítás Előaudit (előzetes hibafeltárás) Előaudit (előzetes hibafeltárás) Tanúsító audit (a rendszer „védése”) Tanúsító audit (a rendszer „védése”) Tanúsítvány Tanúsítvány Utóaudit (tanúsító audit hiánypótlásának ellenőrzése) Utóaudit (tanúsító audit hiánypótlásának ellenőrzése) Felügyeleti audit Felügyeleti audit

11 Total Quality Management (TQM) Fogalma: Fogalma: A TQM teljes körű átfogó minő- ségirányítási stratégia. Olyan egyeztetett struktúra, amely a minőség megvalósítását elsődleges vezetői feladatnak tekinti és erőforrásainak legjobb és leggazdaságos- sabb felhasználásával a folyamatos mege- légedettséget szolgálja.

12 A TQM modellje Cél: a piaci pozíció megerősítése, a ver- senyképesség fokozása, folyamatos javí- tás és fejlesztés. Cél: a piaci pozíció megerősítése, a ver- senyképesség fokozása, folyamatos javí- tás és fejlesztés. Alapelvei: vevőközpontúság, folyamatos fejlesztés és a teljes elkötelezettség. Alapelvei: vevőközpontúság, folyamatos fejlesztés és a teljes elkötelezettség. Támogató elemek: vezetés, rugalmas szervezet, képzés, motiváció, mérés, elemzés. Támogató elemek: vezetés, rugalmas szervezet, képzés, motiváció, mérés, elemzés.

13 Elvek és elemek értelmezése 1. Vevőközpontúság: Vevőközpontúság: - azonosítani kell a vevőket, - ismerni kell a vevők alapvető, kimondott és látens igényeit, jelenleg mivel és mennyire elégedettek.

14 Elvek és elemek értelmezése 2. Folyamatjavítás: Folyamatjavítás: A változó elvárásokra folyamatos javítással, fejlesztéssel reagál a szervezet. Lépései: - a probléma definiálása, - a folyamat azonosítása és dokumentálása, - a teljesítmény mérése, a miértek megértése, - új megoldások kifejlesztése, gyakorlatba ültetése - értékelés.

15 Elvek és elemek értelmezése 3. Teljes elkötelezettség: integrálja a szol- gáltatásban részt vevő minden ember és csoport erőfeszítéseit: Teljes elkötelezettség: integrálja a szol- gáltatásban részt vevő minden ember és csoport erőfeszítéseit: - a vezetőkét, - a vezetőkét, - az alkalmazottakét, - az alkalmazottakét, - és a „beszállítókét” is. - és a „beszállítókét” is.

16 Támogató elemek A vezető szerepe. A vezető szerepe. Minden alkalmazottra kiterjedő oktatás és képzés (belső és külső). Minden alkalmazottra kiterjedő oktatás és képzés (belső és külső). Kiegészítő struktúrák (külső és belső szak- emberek). Kiegészítő struktúrák (külső és belső szak- emberek). Kommunikáció: kommunikációs csatornák és eszközök kialakítása. Kommunikáció: kommunikációs csatornák és eszközök kialakítása. Jutalmazás és elismerés. Jutalmazás és elismerés. A folyamatok mérése. A folyamatok mérése.

17 Kialakításának folyamata 1. Célok meghatározása, programindítás. Célok meghatározása, programindítás. Oktatás, képzés. Oktatás, képzés. Támogató szervezet felállítása. Támogató szervezet felállítása. Helyzetfelmérés, önértékelés. Helyzetfelmérés, önértékelés. Javítandó területek, témák kiválasztása. Javítandó területek, témák kiválasztása. Csoport vagy minőségfejlesztő körök ki- alakítása. Csoport vagy minőségfejlesztő körök ki- alakítása.

18 Kialakításának folyamata 2. Az előrehaladás értékelése, tapasztalat- csere, az eredmények beépítése. Az előrehaladás értékelése, tapasztalat- csere, az eredmények beépítése. Folyamatos mérések, újabb témák beindí- tása. Folyamatos mérések, újabb témák beindí- tása. Folyamatos képzés, új módszerek megis- merése, eszközök megtanulása. Folyamatos képzés, új módszerek megis- merése, eszközök megtanulása. Rendszeres vezetői értékelés, önértékelési modell segítségével. Rendszeres vezetői értékelés, önértékelési modell segítségével.

19 A TQM várható eredményei 1. Szervezeten belül: Szervezeten belül: - átlátható irányítási elvek és döntéshozatal, - tényszerű és konstruktív kommunikáció, - a problémák eredetének és természetének valós megértése (nem tüneti kezelés), - folyamatok hatékonyságának növekedése, - minőségi szolgáltatás.

20 A TQM várható eredményei 2. Szervezeten kívül: Szervezeten kívül: - a vevői elégedettség növekedése, - a fenntartók számára áttekinthető pénz- források felhasználása, - hatékony együttműködés (partnerség) az összes érdekelt féllel.

21 A TQM várható eredményei 3. Társadalmi szinten: Társadalmi szinten: - minőségkultúra kialakítása az intézmé-nyekben, a felhasználókban, - hazai és nemzetközi elismertség javulása. ISO és a TQM kapcsolata: ISO és a TQM kapcsolata: - azonosságok, - különbözőségek.

22 Hazard Analyzis and Critical Control Points (HACCP) Élelmiszervédelmi rendszer: 50 éve a NASA dolgozta ki. Élelmiszervédelmi rendszer: 50 éve a NASA dolgozta ki. Meghatározza a jellemző veszélyt és meg- adja a szabályozásra szolgáló megelőző intézkedéseket. Meghatározza a jellemző veszélyt és meg- adja a szabályozásra szolgáló megelőző intézkedéseket. HA veszélyelemzés. HA veszélyelemzés. CCP kritikus szabályozási pontok. CCP kritikus szabályozási pontok.


Letölteni ppt "MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP) Szellőné Fábián Mária."

Hasonló előadás


Google Hirdetések