Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-tananyagfejlesztés az Egyetemi Könyvtár által tartott kutatásmódszertan órákhoz (Tananyagfejlesztés, könyvtár, blended learning, Moodle) Győr, 2012.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-tananyagfejlesztés az Egyetemi Könyvtár által tartott kutatásmódszertan órákhoz (Tananyagfejlesztés, könyvtár, blended learning, Moodle) Győr, 2012."— Előadás másolata:

1 E-tananyagfejlesztés az Egyetemi Könyvtár által tartott kutatásmódszertan órákhoz (Tananyagfejlesztés, könyvtár, blended learning, Moodle) Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet

2 Tartalom Tanórák az Egyetemi Könyvtárban Az elektronikus jegyzet megírása Elektronikus tananyag, blended learning Bevezetés, fogalmak, előzmények Tanári szerepek megváltozása Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal E-tartalom általános elvárások szerkezet lecke szerkezete eXe e-tananyag Moodle LMS Moodle proszeminárium Eredmények Célok a jövőben

3 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! Az oktatás „fejlődése” a SzE Egyetemi Könyvtárban Könyvtárbemutató és –használati órák (2x45 perc egy alkalommal) Adatbázis-bemutató órák (2x45 perc egy alkalommal) Kutatásmódszertan órák (2x45 perc vagy egy szemeszter)

4 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! A tantárgy helye a képzési hálóban Szakonként eltérő  első szemeszter => még nem értik/”értékelik” a hallgatók  utolsó/utolsó előtti szemeszter =>ilyenkor már (majdnem) késő…

5 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! Kutatásmódszertan mint féléves tananyag TÁMOP /

6 Előzmények Kezdetek a Széchenyi István Egyetemen – levelezőképzés átalakítása 2004 E-learning bevezetése, tartalmi fejlesztés, COEDU Moodle bevezetése, alkalmazása 2007 Tananyagfejlesztés önerőből, fejlesztés TÁMOP pályázatok segítségével A felsőoktatás átalakulása a kevesek lehetőségétől a tömegoktatásig nagyon sok szervezeti, oktatási, módszertani problémát, emberi konfliktust eredményezett

7 Fogalmak E-learning: A számítógépes hálózaton elérhető, nyitott -- tér- és időkorlátoktól független -- képzési forma… (Forgó S., 2005) Blended learning: kevert képzés, ahol a tanulás e-tartalmak (önálló hallgatói tanulás) és kontakt órák segítségével zajlik. LMS:Learning management system – tanulást támogató rendszer Moodle: „…olyan ingyenes internetes alkalmazás (LMS), amellyel az oktatók hatékony online tanulási környezeteket hozhatnak létre.” Szabad forráskódú, ingyenes, de állandóan fejlesztett rendszer. WEB alapú, kliens oldalon csak böngésző programot igényel. Megvalósul az oktatáshoz, tanuláshoz szükséges funkciók integrálása. E-tananyag: a tanuláshoz szükséges összes információt tartalmazó elektronikus úton tárolt, közvetített és menedzselt tartalom… A tanár a tananyagban van!

8 Tanári szerepek megváltozása Klasszikus megoldások: a tanár mint információforrás, frontális megoldások, tanítás központúság, tartalom központúság, tankönyv, bemenet-orientált rendszer… Megváltozott környezet, változó megoldások (e-learning, blended-learning): tanulóközpontú (önálló tanulás) e-tartalmak, tanulási tevékenységek, feladatok, tutor tudásközpontú (szükséges és elégséges tudás meghatározása) DACUM, racionalizálás, szemléltetés, tanulási utak értékelésközpontú (azonnali visszajelzés) önellenőrző-, modulzáró kérdések, feladatok, tutor közösségközpontú feladatok, együttműködés, fórum (Komenczi B., 2009.) Tanár és tanítás központúság Tanuló és tanulás központúság

9 Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal

10 E-tartalom általános elvárások „ Az e-tananyagok nem azonosak a tananyagtartalmak doc, xls, ppt, pdf, stb. formátumú egyszerű elektronikus tárolásával.” „A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” Az e-learning, blended learning megoldásokhoz: speciális felépítésű e-tartalmakra (kurzus, modul, lecke, stb.) e-learning keretrendszerekre (Moodle LMS) tutorokra (mentorokra) van szükség Az e-tananyagok felépítése során az önálló tanulás támogatása a cél.

11 E-tartalom általános szerkezet E-tananyag e-learning, blended learning tartalom) Kurzus 1. modul2. moduln. modul 1. lecke2. lecke m. lecke

12 E-tartalom lecke szerkezete A lecke szerkezete: Cél Követelmény Időszükséglet Kulcsfogalom Tartalom Tanulási tevékenység Szöveg Kép Videó Animáció Feladat… Önellenőrzés „A tanár a tananyagban van!” Módszertani szempontból ezek próbálják helyettesíteni a tanárt. A leckében szükséges számban ismétlődnek… A fejlesztés pedagógiai feladat!

13 A fejlesztők: szerző módszertani szakértő digitalizáló Minden szereplő azzal foglalkozik amihez ért! Szerző összeállítja a tartalmat (szöveg, kép, …) Módszertani szakértő vizsgálja a tanulhatóságot (mennyiség, érthetőség); a szemléltetési igényt; a követelmény, tartalom, önellenőrzés megfelelését figyelemmel az e-tartalom lehetőségeire Digitalizáló e-tartalommá alakítja a tananyagot (pl: eXe szerkesztővel) E-tartalom fejlesztés

14 Szakdolgozat E-tartalom – blended learning

15 Moodle LMS moodle portál

16 Moodle moodle szerepek Szerepek (jogosultságok) a Moodle rendszerben

17 Moodle moodle funkciók

18 Moodle moodle proszeminárium Hallgatók felkészítése a Moodle rendszer használatára

19 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! Az e-jegyzet eredményei Tartalmilag és szakmailag összeszedettebb, rendszerezettebb tanórák A jegyzetben használatos gyakorlófeladatok beépítése a kontaktórákba

20 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! További gyakorlási lehetőségek Könyvtárismereti játék az EK honlapján Kutatásmódszertan

21 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! További gyakorlási lehetőségek 2 Könyvtári kalauz

22 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! További eredmények Összesen 78 hallgató vett részt az órákon  magyar nyelven: 66 fő  angol nyelven: 12 fő Egyre több oktató szerez tudomást róla és építi be/tervezi beépíteni a tantervbe Kutatásmódszertani nap a TMDK-n részt vevő hallgatók számára Felkérés a doktori iskolába Sok-sok ELÉGEDETT HALLGATÓ

23 Teljes Projektazonosító Rövid projektcím Diaminta szerkesztésben kitöltendő !!! Célok a jövőben Jegyzet tartalmának frissítése, aktualizáslása Tanórák bevezetése a műszaki és a jogi karon E-jegyzet a távoktatásban résztvevő hallgatóknak

24 KÖSZÖNJÜK MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! dr. Nagy Tamás Nyitrai Erzsébet


Letölteni ppt "E-tananyagfejlesztés az Egyetemi Könyvtár által tartott kutatásmódszertan órákhoz (Tananyagfejlesztés, könyvtár, blended learning, Moodle) Győr, 2012."

Hasonló előadás


Google Hirdetések