Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Nagy Zsuzsanna Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Nagy Zsuzsanna Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól."— Előadás másolata:

1

2 Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Nagy Zsuzsanna Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól napjainkig Magyar Könyvtárosok Egyesülete 41. Vándorgyűlése Debrecen, július 9-11.

3 Segíti az egyetem fő tevékenységeinek eredményességét: Oktatás és önálló tanulás támogatása Kutatás támogatása Az intézmény sikeres önmegjelenítésének támogatása Küldetésnyilatkozat: „ Az Egyetem Központi Könyvtára - mint az egész életen át tartó tanulás alapintézménye – a tudás megszerzését támogatja oktató, információ- közvetítő, szolgáltató és közösségformáló tevékenységével…” Magyar példák.: …karokon folyó képzést és kutatómunkát, és tevékenyen részt vegyen az információs kultúra elsajátíttatásában… (PTE… …Fontos szerepet tölt be az oktatásban, az önálló ismeretszerzés folyamatában az információkultúra könyvtári alapjainak megismertetésével, a módszerek és az információkeresési technikák elsajátíttatásával. (Savaria Egyetem… Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10. Egyetemi könyvtárak - miért is?

4 Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10. Könyvtári tevékenységek súlya, szerepe változik Külső szolgáltatók, „megvásárolt szolgáltatások” (hatékonyság, költségek, tőkeigényesség, stb.) A könyvtárosok egyik erőssége: az információ kezelésének „tudománya” Egyre fontosabb, mert Információs túlterhelés Eligazodás az információs világban: tanulás munka közösségi és magánélet A könyvtár szerepe

5 Információs írástudás Meghatározások: „Felismeri, hogy szüksége van információra (mennyi, milyen) Megkeresi a szükséges információt (hatékonyan és eredményesen) Kritikusan értékeli az információs forrásokat és az információt A kiválasztott információt meglévő tudásbázisába integrálja Az információt meghatározott cél elérésére hasznosítja Ismeri az információ felhasználás jogi, gazdasági és társadalmi szabályait, az információt etikusan és jogszerűen használja” Forrás: "Information Literacy Competency Standards for Higher Education," American Library Association, September 01, „…tudja, mikor és miért van szüksége információra, hol találja, hogyan értékelje, hogyan használja fel és adja tovább etikus módon” Forrás: Chartered Institute of Library and Information Professionals, UK (2005) Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

6 Feladat: információs írástudás fejlesztése, információs kultúra terjesztése Hogyan: oktatás egyéni (személyre szabott) tájékoztatás virtuális tanulási/kutatási környezet kialakítása Kit oktatunk: hallgatók oktatók/munkatársak beiratkozott olvasók Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

7 Fő célcsoport: hallgatók Y, Z, Google generáció (1982 ill után születettek) Jellemzők: IT rutinszerű kezelése, mobil eszközök használata, állandó kapcsolattartás (bárhonnan, bármikor), első tájékozódási pont az internet ill. keresőmotorok, De: gyors, de felszínes áttekintés, nem értékelik a forrásokat, nincs stratégia alkotás, „kivág-másol” technika, a könyvtári források nem elég intuitívek számukra, nem kérik a nyomtatott anyagot, a tulajdonjog és az etikai kérdések érdektelenek számukra Forrás: Information behaviour of the researcher of the future. A CIBER briefing paper, 11 January 2008 Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

8 Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

9 Az információs írástudás oktatása Típusai Könyvtárbemutatás Nyomtatott segédanyagok (könyvtárismertető, adatbázis használati útmutató, keresési segédletek, katalógus ismertető, sb.) Előadás/adatbázis bemutató (egyszeri alkalom) Gyakorlattal egybekötött oktatás ( számítógépes teremben) Egyéni, egyszeri oktatás (szaktájékoztatás keretében, pl. „Foglaljon könyvtárost”) Beágyazott oktatás (egy-egy tantárgy keretében) Online oktató program Akkreditált Ií modul tantárgyként Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

10 Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

11 Az információs írástudás oktatása Tartalom A könyvtári gyűjtemény használata (katalógushasználat is) A könyvtári által biztosított források bemutatása E-adatbázisok/e-források használata Általános információ keresési stratégiák Az információs környezet megismerése (szakterület függő) Az információs igények felismerése és megfogalmazása Az információ kritikus értékelése Az információ etikus és jogszerű felhasználása Saját tudásbázis kiépítése, kezelése (tartalom és technikák) Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

12 Értékelés, visszacsatolás Nincs Kérdőíves értékelés (nyomtatott, online) Informális visszajelzés Feladatlap, munkafüzet Feladatok formális értékeléssel (házi dolgozat, beadandó feladatok, vizsga) Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

13 Az oktatás modelljei Könyvtári szolgáltatásként (könyvtárbemutató, adatbázis ismertetés, tréning gyakorlattal, online tutorial, workshop,…) Tanterv keretében –Szaktárgyakba beágyazottan (pl. kutatás módszertan) –Önálló tárgyként –Vegyes rendszerben Könyvtáros az általános készségeket Oktató a szakterület specifikus információs készségeit Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

14 Nyitott kérdések Intézményi elkötelezettség (intézményi politika, stratégiai célokban szerepel-e, van-e felelőse) A könyvtárosok mint oktatók képzettsége, gyakorlottsága Az oktatás promóciója ( , hírek a honlapon, szóróanyag, plakát, személyes kommunikáció, tantervben meghirdetve Oktatók és könyvtárosok együttműködése –Könyvtáros mint háttérszolgáltató –Egyenrangúság (?) –Szakértelem megkérdőjelezhetetlen –Időhiány a a szakmai tartalom oktatásában, stb…. Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

15 A továbblépés lehetőségei Változások a felsőoktatásban: a minőség, a tanulási kimenetek, megszerzett kompetenciák fontossága (mérése) Felmérések, empirikus elemzések a tanulási és információ felhasználási szokásokról (hazai helyzet!) Alkalmazkodás a megváltozott igényekhez (lásd üzleti szektor) Hangsúlyeltolódás az egyetemi könyvtárakban (fizikai gyűjtemény → újfajta szolgáltatások) Együttműködés –egyetemen belül: oktatókkal, stb. –Szállítókkal, piaci szereplőkkel Nagy Zsuzsanna Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, július 10.

16 Köszönöm a figyelmüket


Letölteni ppt "Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Nagy Zsuzsanna Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól."

Hasonló előadás


Google Hirdetések