Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2001-2002 I. félév Dr.Topár József egyetemi adjunktus BME Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék T.épület 44. Tel: 463-2432, 463-2437 fax:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2001-2002 I. félév Dr.Topár József egyetemi adjunktus BME Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék T.épület 44. Tel: 463-2432, 463-2437 fax:"— Előadás másolata:

1

2 I. félév

3 Dr.Topár József egyetemi adjunktus BME Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék T.épület 44. Tel: , fax:

4

5

6 A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői Minőségellenőrzés Minőségszabályozás Total Quality Management Minőségbiztosítás

7 MinőségellenőrzésMinőségszabályozásMinőségbiztosítás Total Quality Management Minőségmenedzsment modell Jellemzők Elsődleges cél A minőség elérésének útja A tevékenység hangsúlya Módszerek Minőségügyi szakemberek és szervezet feladata Felelősség a minőségért A minőség megközelítése, orientáció Minőségmenedzsement rendszerek fontosabb jellemzői Hibamegállapítás Minőségproblémák megoldása Homogén termék „Szabványosítás és mérés” Ellenőrzés, válogatás, számítások elvégzése, minősítés Minőségellenőrzési részleg Minőség „ellenőrzése” Ellenőrzés és szabályozás Homogén termék kevesebb ellenőrzés mellett Statisztikai eszközök és technikák Hibaelhárítás és a statisztikai módszerek alkalmazása Termelő és egyéb műszaki részlegek Minőség „szabályozása” Összehangolás A tágabb termelési lánc hibamegelőzésre fókuszálva Minőségprojektek és rendszerek Minőségtervezés, min. programok, minőségügyi rendszer értékelése Minden részleg A minőségi rendszer „felépítése és működtetése Stratégiai befolyásolás Állandó versenyképes helyzet biztosítása A piaci és fogyasztói igények Stratégiai tervezés; a célok rendszerbe foglalása, a teljes rendszer mobilizálása Minőségcélok rendszerbe foglalása, oktatás, tréningek, más részlegek támogatása, min.-i programok tervezése Valamennyi alkalmazott a vezetés elkötelezett irányításával és közreműködésével „Minőségi” vezetési rendszer Hibamegállapítás Minőségproblémák megoldása Homogén termék „Szabványosítás és mérés” Ellenőrzés, válogatás, számítások elvégzése, minősítés Minőségellenőrzési részleg Minőség „ellenőrzése” Ellenőrzés és szabályozás Homogén termék kevesebb ellenőrzés mellett Statisztikai eszközök és technikák Hibaelhárítás és a statisztikai módszerek alkalmazása Termelő és egyéb műszaki részlegek Minőség „szabályozása” Összehangolás A tágabb termelési lánc hibamegelőzésre fókuszálva Minőségprojektek és rendszerek Minőségtervezés, min. programok, minőségügyi rendszer értékelése Minden részleg A minőségi rendszer „felépítése és működtetése Stratégiai befolyásolás Állandó versenyképes helyzet biztosítása A piaci és fogyasztói igények Stratégiai tervezés; a célok rendszerbe foglalása, a teljes rendszer mobilizálása Minőségcélok rendszerbe foglalása, oktatás, tréningek, más részlegek támogatása, min.-i programok tervezése Valamennyi alkalmazott a vezetés elkötelezett irányításával és közreműködésével „Minőségi” vezetési rendszer MinőségellenőrzésMinőségbiztosítás Total Quality Management Minőségszabályozás

8 Minőségellenőrzés QCh = Quality Check Minőségbiztosítás QA = Quality Assurance Minőségszabályozás SQC = Statistical Quality Control Teljeskörű minőségszabályozás TQC = Total Quality Control Minőségügyi rendszerek QAS = Quality Assurance System Teljeskörű minőségmenedzsment TQM = Total Quality Management ? EU EU, USA EU, USA USA Japán

9

10 Military Standards ISO 9000 kiegészítések ISO Minőségi Díj értékelési kritériumok Előírások Iparági min.r. ISO 9000 Szabv. HACCP QS 9000 kritériumok VDA 6.1 Minőségi rendszer nélkül Világ- színvonalú minőségi rendszer GMP AS 9000 TL9000 Comenius2000 ISO TS ISO/IEC BS

11

12 MINŐSÉGÜGYI RENDSZER ISO 9000 szabványrendszer főbb jellemzői: A tág értelemben vett termelő rendszert szabályozza Stabil, megbízható és reprodukálható terméket biztosít a vevő igényeinek megfelelően Rendszer szabvány! A szabvány általános követelményeket fogalmaz meg. A rendszert minden szervezet magának alakítja ki. Mi a rendszer kiépítés előnye ? Mit jelent a tanúsítás? Tanúsító szervezetek kiválasztásának szempontjai Tanúsítás folyamata

13 II.1.1. AZ ISO 9000 SZABVÁNYRENDSZER LEGFONTOSABB ELEMEI ISO Minőségirányítási és minőségbiztosítási szabványok. Irányelvek a kiválasztáshoz és az alkalmazáshoz. ISO 9001 Minőségügyi rendszerek. A tervezés, a fejlesztés, a gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. ISO 9002 Minőségügyi rendszerek. A gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. ISO 9003 Minőségügyi rendszerek. A végellenőrzés és a vizsgálat minőségbiztosítási modellje. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek szolgáltatásokhoz. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek feldolgozott anyagokhoz. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek minőségfejlesztéshez

14 Kapcsolódó ISO szabványok ISO 8402 Szakszótár ISO 9000:2000 ISO Irányelvek minőségügyi rendszerek auditjához » 1 Audit » 2 A minőségügyi rendszerek auditorainak minősítési kritériumai » 3 Audit programok irányítása

15 EN sorozat ISO/IEC Mérő és vizsgáló laboratóriumok akkreditálásának előírásai ISO Minőségirányítási és minőségbiztosítási szabványok. » 2 Általános irányelvek az ISO 900(1-3) alkalmazásához » 3 Irányelvek az ISO 9001 alkalmazásához a szoftverek kifejlesztésére, szállítására és karbantartására » 4 Útmutató megbízhatósági programok irányításához

16 ISO A minőségügyi kézikönyv kidolgozásának irányelvei ISO A minőségtervezés irányelvei ISO Minőségbiztosítási követelmények mérőberendezésekre. Mérőberendezések metrológiai ellenőrzésének rendszerei ISO Az irányítás módszerének irányelvei

17 A minőségi hurok Marketing és piackutatás Tervezés, gyártmányfejlesztés Anyagbeszerzés Folyamattervezés és fejlesztés Gyártás Ellenőrzés és vizsgálat Csomagolás és tárolás Értékesítés és elosztás Felszerelés és üzemeltetés Műszaki szolgáltatás és karbantartás Leselejtezés és újrahasznosítás használat után

18 Szolgáltatási minőséghurok Szolgáltatás teljesítési specifikáció Minőségszabályozási specifikáció Tervezési folyamat Szolgáltatási terv Szolgáltatás specifikáció Marketing folyamat Szolgál- tatás igény Szolgáltatás hatékonyságának elemzése,javítása Szállítói ellenőrzés Vevői ellenőrzés Szolgáltatás teljesítése Szolgál- tatás ered- ménye VevőSzállító

19 Az ISO 9001:1994 elemei 1. Vezetői felelősség 2. Minőségügyi rendszer 3. Szerződések felülvizsgálata 4. Tervezés szabályozása 5. Dokumentumok és adatok kezelése

20 Az ISO 9001:1994 elemei 6. Beszerzés 7. A vevő által szolgáltatott termék kezelése 8. A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 9. Folyamatszabályozás 10. Ellenőrzés és vizsgálat

21 Az ISO 9001:1994 elemei 11. Ellenőrző-, mérő és vizsgálóeszközök felügyelete 12. Ellenőrzött és vizsgált állapot 13. Nemmegfelelő termék kezelése 14. Helyesbítő és megelőző intézkedések 15. Árukezelés, tárolás, csomagolás, állagvédelem és kiszállítás

22 Az ISO 9001:1994 elemei 16. A minőségfeljegyzések kezelése 17. Belső minőségauditok 18. Képzés 19. Vevőszolgálat 20. Statisztikai módszerek

23 ELŐZMÉNYEK AZ MSZ EN ISO 9001:1996 A szabványnak megfelelő minőségügyi rendszer követelményei Q „A szabvány 20 fejezete” A vezetőség felelőssége1 Minőségügyi rendszer2 A szerződés átvizsgálása3 A műszaki tervezés szabályozása4 A dokumentumok és adatok kezelése5 Beszerzés6 A vevő által beszállított termék kezelése7 A termék azonosítása és nyomonkövethetősége8 Folyamatszabályozás9 Ellenőrzés és vizsgálat10 Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések felügyelete11 Ellenőrzött és vizsgált állapot12 Nem megfelelő termék kezelése13 Helyesbítő és megelőző tevékenység14 Kezelés, tárolás, csomagolás, állagmegőrzés és kiszállítás15 A minőségügyi feljegyzések kezelése16 Belső minőségügyi auditok17 Képzés18 Vevőszolgálat19 Statisztikai módszerek20

24 PROBLÉMÁK (1) Funkcionális felépítés (merev keretek) A MINŐSÉGGEL KAPCSOLATOS TEVÉKENYSÉGEK I. A vezetőség feladatai III. A termék minőségét közvetlenül befolyásoló funkciók II. Minőségbiztosítási tevékenységek 3. A szerződés átvizsgálása 4. A műszaki tervezés szabályozása 6. Beszerzés 7. A vevő által beszállított termék kezelése 9. Folyamatszabályozás 15. Kezelés, tárolás, csomagolás, állagmegőrzés és kiszállítás 18. Képzés 19. Vevőszolgálat 2. Minőségügyi rendszer 5. A dokumentumok és adatok kezel. 8. A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 10. Ellenőrzés és vizsgálat 11. Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések felügyel. 12. Ellenőrzött és vizsgált állapot 13. Nem megfelelő termék kezelése 14. Helyesbítő és megelőző tevékenység 16. A minőségügyi feljegyzések kez. 17. Belső minőségügyi auditok 20. Statisztikai módszerek 1. A vezetőség felelőssége

25 PROBLÉMÁK (2) Nehéz a továbbfejlődés (koncepcionális különbségek) ?

26 Cél Elvek TQM ( Állandó javítás) Teljes elkötelezettség és felhatalmazás Folyamatok javítása Középpontban a vevõ Kik a belső vevők? Hol vannak a folyamatok? Felhatalmazás merev szabályozással? Q ? ? ?

27 PROBLÉMÁK (3) Rendszerharmonizációs nehézségek (eltérő struktúrák) Különböző módon felépített ISO-szabványok 1. Környezeti politika 2. Tervezés 3. Bevezetés és működés 4. Ellenőrzés és helyesbítő akciók helyesbítő akciók 5. Menedzsment felülvizsgálat felülvizsgálat

28 AZ ISO 9001:2000 V E V Ő MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS BEMENETKIMENET Folyamatok VEZETÉS FELELŐSSÉGE ERŐFORRÁSOK BIZTOSÍTÁSA P DC A

29

30 A SZABVÁNYOK VÁLTOZÁSAI ISO 9001, 9002, 9003 helyett csak egyféle; ISO 9001 szerinti tanúsítás A nem értelmezhető elemeket nem kell figyelembe venni ISO 9000: Koncepció és szótár ISO Magyarázó szabvány

31 ISO 9000:2000 ISO 9001:2000 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények ISO 9004:2000 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a teljesítőképesség továbbfejlesztéséhez.

32 ISO 9000:2000 alapelvek  Vevő - (partner) - orientált szervezet  Vezetés  A munkatársak részvétele  Folyamatalapú megközelítés

33 ISO 9000:2000 alapelvek  Rendszer-megközelítés és irányítás  Folyamatos fejlődés  A tényeken alapuló döntéshozás  Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok

34 AZ ISO 9001:2000 FŐ RÉSZEI 0. Bevezetés 1. Tárgy 2. Rendelkező hivatkozások 3. Meghatározások 4. A minőségügyi rendszer követelményei 5. A vezetés felelőssége= 1 6. Erőforrások biztosítása= 2 7. Folyamatmenedzsment= 3 8. Mérés, elemzés és javítás= 4

35 Text V E V Ő A vezetés felelőssége Erőforrás menedzselés Mérés, elemzés és fejlesztés BemenetKimenet Folyamat Folyamatmenedzselés A DC P V E V Ő

36 Általános követelmények A rendszer alkalmazási területe, határai Eljárások utasítások a rendszer bevezetéséhez A termékek és /vagy szolgáltatások megfelelőségéhez szükséges előírások Műveleti utasítások a folyamatok végrehajtásához és ellenőrzéséhez

37 Dokumentálási követelmények Minőségpolitika és minőségügyi célok Minőségügyi kézikönyv Előírt minőségügyi eljárások Működéshez szükséges szabályozás Szabványban előírt feljegyzések

38 A minőségügyi rendszer dokumentációjának felépítése Űrlapok, jegyzőkönyvek, dokumentumok Munkautasítások Minőségbiztosítási eljárások Minőség- biztosítási Kézikönyv

39 Dokumentumok kezelése Alapelv: mindig, mindenki az érvényes dokumentumokból dolgozhasson! Dokumentumok kiadása, átvizsgálás Dokumentumok módosítása Külső dokumentumok

40

41

42 Dokumentációs rendszer A minőségügyi feljegyzések kezelése

43 É R D E K E L T F E L E K A vezetőség felelőssége Mérés, elem- zés, fejlesztés Erőforrás - gazdálkodás Termék - vagy/és szolgáltatás előá l lítás E L É G E D E T T S É G Minőségügyi rendszer folyamatos fejlesztése Bemenet Kimenet Termék/ szolgál- tatás É R D E K E L T F E L E K E L V Á R Á S O K

44 1. A vezetőség felelőssége 1.1. Vezetőség elkötelezettsége 1.2. Ügyfélközpontúság –Vevői követelmények –Jogi követelmények 1.3. Minőségpolitika 1.4. Minőségtervezés Minőségi célok Minőségügyi tervezés

45 1.5. Felelősség, hatáskör és kommunikáció Felelősség és hatáskör (Szervezeti felépítés) Vezetőség megbízottja Kommunikáció Vezetőségi átvizsgálás 1. A vezetőség felelőssége

46

47 2. Erőforrás gazdálkodás 2.1. Általános rész 2.2. Emberi erőforrások Személyzet kialakítása Oktatás, minősítés 2.3. Infrastruktúra 2.4. Munkakörnyezet

48 2. Erőforrás gazdálkodás 2.5. Információk 2.6. Beszállítók és partnerek 2.7. Természeti erőforrások 2.8. Pénzügyek

49

50 3. Folyamatirányítás Termék és/vagy szolgáltatás létrehozása 3.1. Általános követelmények

51 3.2. Vevővel kapcsolatos folyamatok Vevői követelmények meghatározása Vevői követelmények átvizsgálása –A szervezeti adottságok átvizsgálása meghatározott igények kielégítésére Kapcsolattartás az ügyfelekkel, a vevővel 3. Folyamatirányítás

52 3.3. Tervezés és fejlesztés Általános követelmények A tervezés és fejlesztés bemenő adatai A tervezés és fejlesztés kimenő adatai A tervezés és fejlesztés átvizsgálása 3. Folyamatirányítás

53 3.3.5 A tervezés és fejlesztés igazolása A tervezés és fejlesztés érvényesítése A módosítások kezelése

54 3. Folyamatirányítás 3.4. Beszerzés A beszerzés szabályozása Beszállítók értékelési rendszere Beszerzési információk A beszerzett termék és /vagy szolgáltatás igazoló ellenőrzése

55 3. Folyamatirányítás 3.5 Termelési és szolgáltatási műveletek A működés szabályozása Azonosítás és nyomonkövethetőség A vevő tulajdonát képező javak Árukezelés, csomagolás, raktározás, állagvédelem és kiszállítás

56 3. Folyamatirányítás A folyamatok érvényesítő ellenőrzése 3.6 Ellenőrző, mérő- vizsgáló és figyelőeszközök kezelése

57

58 4.Mérés, elemzés és javítás 4.1Általános követelmények 4.2Ellenőrzés, mérés, és figyelés 4.2.1A rendszer teljesítményének mérése és figyelése A vevők/ügyfelek elégedettségének mérése és figyelése Belső audit

59 4.Mérés, elemzés és javítás 4.2.2A folyamatok mérése és figyelése 4.2.3A termék és/vagy szolgáltatás mérése és figyelése

60 4.Mérés, elemzés és javítás 4.3A nemmegfelelőség kezelése Általános követelmények A nemmegfelelőség átvizsgálása és rendelkezés a továbbiakról

61 4.Mérés, elemzés és javítás 4.4Adatok elemzése 4.5Minőségügyi rendszer fejlesztése 4.5.1Általános követelmények 4.5.2Helyesbítő tevékenység 4.5.3Megelőzési tevékenység


Letölteni ppt "2001-2002 I. félév Dr.Topár József egyetemi adjunktus BME Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék T.épület 44. Tel: 463-2432, 463-2437 fax:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések