Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségirányítás 3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer I. rész.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségirányítás 3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer I. rész."— Előadás másolata:

1 Minőségirányítás 3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer I. rész

2  Az ISO 9001:2008-as szabvány felépítése.  A szabványhoz tartozó modell értelmezése.  PDCA ciklus.  Az ISO 9001:2008-as szabványnak megfelelő dokumentációs rendszer.

3 ISO 9000 –es szabványok ¬ ISO 9000:2005 Alapok és szótár (alapelvek, szakkifejezések) ¬ ISO 9001:2008 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények. ¬ ISO 9004: 2000 Útmutató a működés fejlesztéséhez

4 ISO 9001:2008 SZABVÁNY ELŐSZÓ ELŐSZÓ 0. BEVEZETÉS 1. ALKALMAZÁSI TERÜLET 2. RENDELKEZŐ HIVATKOZÁS 3. SZAKKIFEJEZÉSEK ÉS MEGHATÁROZÁSOK 4. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER 5. A VEZETŐSÉG FELELŐSÉGI KÖRE 6. GAZDÁLKODÁS AZ ERŐFORRÁSOKKAL ERŐFORRÁSOKKAL 7. A TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS

5

6 Az ISO 9001:2000 MIR szabvány felépítése Az ISO 9001:2000 nemzetközi szabvány szövegét az ISO/TC 176 „Minőségirányítás és minőségbiztosítás” műszaki bizottságának „minőségügyi rendszerek” 2-es albizottsága dolgozta ki. Európai szabvánnyá való átvételét a CEN Irányítási Központ (CMC) a CEN/BT WG 107 támogatásával intézte. A szabvány fő fejezetei a következők: Bevezetés Általános tájékoztatás Egy minőségirányítási rendszer alkalmazása a szervezet felső vezetésének stratégiai döntésén kell, hogy alapuljon.

7 Folyamatszemléletű megközelítés Ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan tudjon működni, meg kell határoznia és irányítania kell számos, egymással összefüggő folyamatot. Bármely tevékenység, amely erőforrásokat használ, és amelyet úgy irányítanak, hogy bemeneteket kimenetekké alakítson át, folyamatnak tekinthető. Az egyik folyamat kimenete gyakran egyben a következő folyamat közvetlen bemenetét is jelenti. Minden folyamat esetében alkalmazni lehet a PDCA (Plan-Do-Check-Act) ciklust.

8 Plan: (tervezés): azoknak a céloknak és folyamatoknak a megállapítása, amelyek a vevői követelményeknek és a szervezet politikájának megfelelő eredmények eléréséhez szükségesek; Do: (végrehajtás): a folyamatok bevezetése; Check: (ellenőrzés): a folyamatok és a termékek figyelemmel kísérése és összehasonlítása a politikával, a célokkal és a termékre vonatkozó követelményekkel, valamint az eredmények bemutatása; Act: (intézkedés): intézkedések megtétele a folyamat működésének folyamatos fejlesztésére.

9 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER KIÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDTETÉSE Ellenőrzés, fejlesztés Megvalósítás, működtetés, tanúsítás Képzés Dokumentációs rendszer kialakítása kialakítása Rendszerépítés koncepciója, Folyamatok meghatározása Helyzetfelmérés Vezetőség elkötelezettsége

10

11 DOKUMENTÁCIÓS RENDSZER MINŐSÉGPOLITIKA MIR ELJÁRÁSOK MINŐSÉGCÉLOK MIR KÉZIKÖNYV MIR ELJÁRÁSOK MUNKAKÖRI LEÍRÁSOK, MUNKAUTASÍTÁSOK, FORMANYOMTATVÁNYOK, BIZONYLATOK

12 MINŐSÉGPOLITIKA „ELKÖTELEZETTSÉG KINYILVÁNÍTÁSA” ¬ SZAKMAI SZÍNVONAL JAVÍTÁSA ¬ VEVŐI ELÉGEDETTSÉG NÖVELÉSE ¬ MUNKATÁRSAK KÉPZÉSE ¬ GAZDASÁGI HATÉKONYSÁG

13 ISO 9001:2008 ALAPELVEI Folyamat alapú megközelítés Vevőközpontúság Vezetés Az emberek bevonása Rendszer megközelítés Folyamatos javítás Tényeken alapuló döntéshozatal Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolat

14

15 Általános követelmények: A szervezetnek dokumentálnia kell, be kell vezetnie és fenn kell tartania egy minőségirányítási rendszert, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét. A dokumentációnak tartalmaznia kell: dokumentált nyilatkozatot a minőségpolitikáról és minőségcélokról, a minőségirányítási kézikönyvet, a szabványban megkövetelt eljárásokat, azokat a dokumentumokat, amelyekre a szervezetnek – folyamatai eredményes tervezésének, működtetésének és szabályozásának biztosítása céljából – szüksége van, valamint a szabványban megkövetelt feljegyzéseket.

16 Minőségirányítási kézikönyv A szervezetnek minőségirányítási kézikönyvet kell készítenie és fenntartania, amely tartalmazza a rendszer alkalmazási területét, indokolja a kizárásokat, meghivatkozza a dokumentált eljárásokat és leírja a folyamatok közötti kölcsönhatásokat. A dokumentumok kezelése Dokumentált eljárást kell készíteni, mely meghatározza a dokumentumok megfelelősségét, jóváhagyását, átvizsgálását, valamint a dokumentumok kiadási és érvénytelenítési folyamatát.

17 A feljegyzések kezelése Feljegyzéseket kell készíteni és meg kell őrizni, hogy bizonyítékul szolgáljanak arra, hogy a minőségirányítási rendszer megfelel a követelményeknek és hatékonyan működik. A vezetőség felelősségi köre A vezetőség elkötelezettsége A vezetésnek bizonyítania kell elkötelezettségét a minőségirányítási rendszer létrehozása és bevezetése iránt, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét.

18 Vevőközpontúság A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a vevői követelményeket meghatározzák és kielégítsék a vevő megelégedettségének fokozása céljából. Minőségpolitika A vezetőségnek minőségpolitikát kell kialakítani a szervezet céljainak megfelelően. A minőségpolitikának tartalmaznia kell a rendszer fejlesztése iránti elkötelezettséget és keretet kell adnia az évente meghatározásra kerülő minőségcélokhoz.

19 Tervezés Minőségcélok A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a minőségcélokat kitűzzék és lebontsák a szervezet minden érintett funkciója és szintje számára. A minőségirányítási rendszer tervezése A szervezetnek kötelessége meghatározni a minőségcélok elérése érdekében magának a minőségirányítási rendszernek a tervezését. Rögzíteni kell, hogy milyen módosításokat terveznek és kívánnak bevezetni.

20 Felelősségi kör, hatáskör és kommunikáció Felelősségi körök és hatáskörök A felső vezetésnek meg kell határoznia a felelősségi köröket és hatásköröket a szervezetben. A vezetőség képviselője Ki kell jelölni a vezetőség egy tagját, olyan felelősséggel és hatáskörrel kell rendelkeznie, hogy gondoskodni tudjon a minőségirányítási rendszer számára szükséges folyamatok létrehozásáról, bevezetéséről és fenntartásáról.

21 Belső kommunikáció A szervezetnek megfelelő kommunikációs folyamatokat kell kialakítani és működtetni a minőségirányítási rendszer eredményessége tárgyában. Vezetőségi átvizsgálás Általános útmutatás A vezetőségnek időközönként felül kell vizsgálnia a minőségirányítási rendszer működését, hogy ezzel is biztosítsa a rendszer hatékony működését. A szabvány rögzíti a vezetőségi átvizsgálás bemenő és kimenő adatait.

22  Az ISO 9001:2008-es szabvány felépítése.  A szabványhoz tartozó modell értelmezése.  PDCA ciklus.  Az ISO 9001:2008-as szabványnak megfelelő dokumentációs rendszer.


Letölteni ppt "Minőségirányítás 3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer I. rész."

Hasonló előadás


Google Hirdetések