Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése. Czeizel Barbara 2006. 05. 04. Seregélyes Gyógypedagógus-intézményvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése. Czeizel Barbara 2006. 05. 04. Seregélyes Gyógypedagógus-intézményvezető."— Előadás másolata:

1

2 Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése. Czeizel Barbara Seregélyes Gyógypedagógus-intézményvezető

3 Tartalom n A definícióról n A normál és az eltérő fejlődés meghatározói n „Rizikó” gyerekek n Mit kell vizsgálni? n Az érzékszervek, mozgás és értelmi fejlődés elmaradásának korai jelei n A kora gyermekkori intervenció fogalma, célja, elmélete és gyakorlata. n A kora gyermekkori intervenció hatékonysága.

4 A definícióról n Mentális retardáció n Értelmi fogyatékosság n Megkésett pszichomotoros fejlődésmenet

5 A normál és az eltérő fejlődés meghatározói n Genetikai - biológiai n Egyéni élettörténeti n Szociális - környezeti

6 „Rizikó” gyerekek n Koraszülöttek n Ikrek n Hospitalizált gyerekek.

7 Mit kell vizsgálni? n Érzékszervek n Mozgás n Értelem.

8 Hallássérülés n a hallószerv fejlődési rendellenességei n beszédre, zajokra gyengén vagy nem reagál n éneklés, beszéd, zenélő játékok nem nyugtatják meg n ezek figyelmét nem, vagy nehezen terelik el n feltűnően figyeli a beszélő arcát, szájmozgását n megijed egy személy, tárgy hirtelen megjelenésekor, ha előzőleg nem látta meg n kedveli a hangot adó játékokat, azokkal túl hangosan játszik n gagyogása, hangadása inkább ritkul, mint gyarapszik, gazdagodik n 2 éves korára nem, vagy alig érti a hozzá intézett beszédet, ha arra nem következtethet a helyzetből. Alig (1-2 szót), vagy nem beszél.

9 Látássérülés n a szem rendellenességei n gyenge pupillareflex n gyakori szemdörzsölés, a szem nyomkodása, eltakarása n tétlenség, hallgatva figyelés n tekintete nem célirányos n gyengén fixál és/vagy követ tárgyakat n kedveli a hangot adó, közvetlen a keze ügyébe kerülő játékokat n a tárgyakat erőteljesen explorálja orálisan, taktilisan és szaglással n mozgásfejlődése megkésett n a tárgyak mellé nyúl gyakran, vagy nem is nyúl n nézéshez alternatívákat alkalmaz (ferde fejtartás, periférián való fixálás, stb.) n viselkedésbeli változás (passzív/aktív, figyelmetlen, fáradékony, stb.).

10 Mozgásfejlődés n Nagymozgások mérföldkövei n Izomtónus megváltozása n Aszimmetria n Nyúlás, fogás, elengedés

11 Az értelmi fejlődés előfutárai n Alvás-ébrenlét, napszaki ritmus, evés n Sírás – önszabályozás n Viselkedés, érzelmek n Figyelem, érdeklődés n Akaratlagosság fejlődése n Utánzás, társas viselkedés, kommunikáció n Tárgyállandóság n Problémamegoldás cselekvéses formái n Egyszerű, elemi ok-okozati összefüggések felismerése

12 A kora gyermekkori intervenció fogalma A korai életszakaszban megkezdett, eltérő fejlődésmenetű, vagy fejlődési zavar szempontjából veszélyeztetett gyermekek és családjaik számára nyújtott, összehangolt, komplex segítségnyújtás formájában szerveződő, interdiszciplináris team által végzett szolgáltatások rendszere.

13 A kora gyermekkori intervenció célja n A gyermek egészséges fejlődésének és kompetenciájának elősegítése n A fejlődési elmaradás csökkentése n Kompenzálási lehetőségek megtalálása n Az elmaradás növekedésének megakadályozása n Az adaptív szülői funkciók és a családi élet segítése.

14 Anya Apa Testvér(ek) Szolgáltató(k) Sérült, vagy veszélyeztetett gyermek  a család biográfiai és szociográfiai sajátosságai  szembesülések, várakozások és szükségletek  megküzdési stratégiák alkalmazkodás  informális szociális háló  stb.  biológiai rizikófaktorok, pl.: a károsodás és a rizikó fajtája és foka  pszichológiai rizikófaktorok, pl.: a szülő – gyermek interakció, gyermeki viselkedés  stb.  a szolgáltató rendszer struktúrája  várakozások és eredmények  pedagógiai kompetenciák  tanácsadói kompetenciák Michael Brambring: The triangle-model of early intervention including family, child, and expert-related variables orvos gyógypedagógus mozgásfejlesztő szakember pszichológus szociális munkás Traumaelméletek (pl.: Kübler - Ross) A sérült gyermek családja, mint rendszer A gyermek és a probléma kettős értelmezése (Isarin Jet).

15 A kora gyermekkori intervenció gyakorlata Gyanú Orvos Védőnő Korai fejlesztő Komplex vizsgálat Fejlesztés,terápiákFolyamatdiagnosztika Kontrollvizsgálat Közösségi elhelyezés

16 Fejlesztés / terápia n A gyermek – szülő kommunikatív képességeinek fejlesztése n Otthoni fejlesztő környezet kialakítása, felhasználása n Tárgyi tudás gyarapítása. Funkció-fejlesztés

17 A kora gyermekkori intervenció hatékonysága n Kognitív mutatók - IQ növekedés n Szociális kompetencia n Közösségi elhelyezés - iskola-érettség n Pénzügyi szempontok

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése. Czeizel Barbara 2006. 05. 04. Seregélyes Gyógypedagógus-intézményvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések