Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás Készítette: Katona Olga.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás Készítette: Katona Olga."— Előadás másolata:

1 TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás Készítette: Katona Olga Velence,

2 A képzés Autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakirányú továbbképzés szeptember – február ELTE BGGYK Autizmus Alapítvány és Módszertani Központ EGYMI Ambulancia és Terápiás Centrum

3 Az autizmus története Newton, Bartók Béla, Einstein 1943 Leo Kanner 1944 Hans Asperger 1960-as évektől tudományos kutatások

4 Az autizmus spektrum zavar genetikusan meghatározott genetikusan meghatározott teljes személyiségre kiterjedő teljes személyiségre kiterjedő születéstől élethosszig fennálló születéstől élethosszig fennálló nem gyógyítható, de fejleszthető fejlődési zavar nem gyógyítható, de fejleszthető fejlődési zavar

5 Az autizmus spektrum zavar Az „autisztikus triász”: a kommunikációs készségek sérülése a kommunikációs készségek sérülése szociális interakciók károsodása szociális interakciók károsodása rugalmas viselkedésszervezés zavara rugalmas viselkedésszervezés zavara változatos, heterogén tünetek

6 Kommunikáció sérülése beszédfejlődés késik beszédfejlődés késik metakommunikáció sérült metakommunikáció sérült echolália echolália beszédértés sérült beszédértés sérült absztrakt fogalmak, humor, irónia meg nem értése absztrakt fogalmak, humor, irónia meg nem értése furcsa prozódia, intonáció furcsa prozódia, intonáció felnőttes, modoros stílus felnőttes, modoros stílus kölcsönösség hiánya a beszélgetésben kölcsönösség hiánya a beszélgetésben

7 Szociális interakciók károsodása izolált típus izolált típus aktív, bizarr típus aktív, bizarr típus passzív típus passzív típus szemkontaktus használata sérült szemkontaktus használata sérült élmények megosztása nehéz élmények megosztása nehéz

8 Rugalmas viselkedésszervezés zavara sztereotip érdeklődési és tevékenységi kör sztereotip érdeklődési és tevékenységi kör tárgyak nem funkciószerű használata tárgyak nem funkciószerű használata strukturálatlan időben problémás viselkedés strukturálatlan időben problémás viselkedés állandósághoz való ragaszkodás állandósághoz való ragaszkodás sztereotip, repetitív mozgások sztereotip, repetitív mozgások

9 Triászon kívüli jellegzetességek túlzott vagy csökkent érzékenység szenzoros ingerekre túlzott vagy csökkent érzékenység szenzoros ingerekre egyenetlen képességprofil egyenetlen képességprofil szigetszerű képességek szigetszerű képességek

10 Gyakoriság 0,6-1% körül 0,6-1% körül Nemek közti megoszlás: 3-4 fiúra jut 1 lány 3-4 fiúra jut 1 lány Az érintettek száma évről évre növekszik.

11 Okok, tévhitek genetikai eredetű, tehát örökölhető genetikai eredetű, tehát örökölhető egyik szülő 50% esély egyik szülő 50% esély testvérek 10-20% esély testvérek 10-20% esély ritkán külső okok ritkán külső okokTévhitek védőoltás védőoltás születés körülményei születés körülményei szerzett agysérülés szerzett agysérülés

12 A képzés hasznossága gyakorisági adatok gyakorisági adatok kevés szakember kevés szakember intézményünk tanulói intézményünk tanulói

13 „Az életünknek az ad igazán értelmet, hogy kommunikálunk más emberekkel, megértjük a viselkedésüket, és a dolgokhoz, helyzetekhez és emberekhez kreatív módon állunk hozzá. Az autista emberek pontosan ezen a három területen érzik a legnehezebbnek az életet.” Theo Peeters


Letölteni ppt "TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás TÁMOP 3.1.5. 09/A/2-2010-0087 számú pályázat Projektzáró előadás Készítette: Katona Olga."

Hasonló előadás


Google Hirdetések