Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem."— Előadás másolata:

1 A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem

2 A változó világ A változás: tudás alapú társadalmak, „kis- nagy világ”, alkalmazkodás A modern gazdaságban meghatározó szerepe van munkaerő minőségének (felkészültség és attitűd) A munkaerőpiac egyre pontosabban határozza meg, milyen kompetenciákat vár el a különböző feladatokat, munkaköröket ellátó egyénektől A változás hatása az iskola világára – OECD forgatókönyvek

3 Európai Uniós ajánlások Az Európai Bizottság közleménye Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban ◦A pedagógusképzés társadalmi összefüggései ◦A pedagógusképzés közös európai alapelvei ◦A pedagógusképzés kulcskompetenciái ◦Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára TÁMOP B\Wordbe konvertált dokumentumok\A pedagógus kompetenciák és végzettségek közös európai elvei.doc TÁMOP B\Wordbe konvertált dokumentumok\A pedagógus kompetenciák és végzettségek közös európai elvei.doc A hazai viszonyok jellemzői

4 Nagy-Britannia Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement) ◦„Skills for Business” hálózat ◦A megállapodás célja Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Lifelong Learning UK (LLUK) - Home Lifelong Learning UK (LLUK) - Home ◦Kompetencialevárások meghatározása a szektorban működőkre ◦Széles körű társadalmi egyeztetés ◦Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés ◦Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat

5 Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért * Célok, törvényalkotás, fejlesztés, bevezetés TanulókkalKollégákkalKörnyezettelÖnmagával Személyközi 1 Pedagógiai 2 Szakértői 3 Szervezeti 4567 * Good quality teachers for good quality education, SBL anyaga alapján. Részletek: lerarenweb.nl | english lerarenweb.nl | english

6 Magyarország, NSZFI OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok ◦Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) ◦Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) ◦Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) ◦Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő képesség, helyzetfelismerés)

7 Kompetencia és teljesítményértékelés Kötelező a pedagógusok esetében a teljesítményértékelés Helyi megállapodások ◦Együttműködő ◦Hatékonyan kommunikál ◦Tud konfliktust kezelni ◦Képes a tanulókat motiválni stb. Kérdések: ◦Hogyan történik a mérésük? (Objektivitás, validitás, reliabilitás) ◦Hogyan használják fel az információkat? ◦Milyen szerepe van az egyének fejlesztésében?

8 Kompetencia alapú pedagógusképzés A TÁMOP B pályázat célja Egy lehetséges válasz ◦Adott munkakör, feladatkör, tevékenységrendszer ellátását optimálisan végezni képes munkavállaló kompetenciáinak meghatározása. A kompetencialista alapján a kompetenciák mérésének, a tényekre épülő további tevékenységeknek – kiválasztás, fejlesztés stb. – támogatása. Tervezett módszere ◦Interjúk, műhelyek, kérdőíves vizsgálatok Alkalmazási lehetőségek ◦Képzések fejlesztése ◦A hallgatók egyéni fejlesztésének támogatása ◦A gyakorló pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása

9 Kompetenciamérés – mikor és hogyan?

10 Példák, alkalmazások A TIOK projektben részt vevő pedagógusok kompetenciáinak meghatározása, mérése, fejlesztő tanácsadás SZAKMA projekt: szakmaprofilok és tanulói fejlesztések Vezetők támogatása, fejlesztése: funkcióprofil szakképző intézmények főigazgatói számára

11 Pedagógus profilok magyarholland

12 SzakiskolaiFejlesztési Program Szakiskolai Fejlesztési Program Új OKJ tartalmaz személyes, társas és módszerkompetenciákat is – ez alapján szakmaprofilok Négy szakiskolában tanuló mérése, visszajelzés a tanulóknak Továbbképzési program akkreditációja Mérések folytatás a tervek szerint szakiskolákban, illetve TISZK-ekben

13 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Gépi forgácsoló

14 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Asztalos

15 PincérCukrász Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok

16 Három asztalos tanuló

17 Szakiskolai Fejlesztési Program – tanulói mérések Tanulóknak csoportos visszajelzés Minden tanulónak rövid egyéni leírás Fejlesztési javaslatok Fejlesztési irányok Fejlesztési tervek Konkrét tevékenységek megfogalmazása a pedagógusoknak: Közismereti tárgyak oktatása során, Pályaorientáció során, Közösségi tevékenységek során, Szülők bevonásával

18 Szakképzési főigazgatók Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről

19 Szakképzési főigazgatók A funkció, szervezet és szakmaprofilok esetében mindig három pókháló egymáshoz való viszonyát vizsgáljuk, figyelni kell ezeken kívül a viselkedés és értékek profilt is!

20 Szakképzési főigazgatók – egy példa

21 A mérőeszköz - a RaDAr A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) egy integrált modell, egyetlen eszköz, többféle felhasználási lehetőség HR területen. Sokezer szót, kifejezést tartalmazó kompetenciatérkép. A RaDAr egy holisztikus, komplex kompetenciamérő modell, amely az emberi magatartás és viselkedés vizsgálatára alkalmas.

22 A RaDAr tengelyei 1. Megnyerő – érdeklődő 2. Életigenlő (optimista, pozitív életszemléletű) – serkentő 3. Együttműködő – kötődő 4. Lojális – elkötelezett 5. Magabiztos – diplomatikus 6. Független – önálló 7. Pragmatikus (gyakorlatias) – realista 8. Kitartó - szervező

23 A RaDAr alkalmazási módja Két internetes kérdőív kitöltése (viselkedés és értékek) Azonnali rövid visszajelzés Részletes visszajelzés – tanácsadói interjú keretében Fejlesztés, a fejlesztés értékelése

24 Egyén és szervezet – egymásra utalva Ismeri-e az egyén a saját kompetenciáit? Hogyan fogja használni a kompetenciáit, az erősségeit a következőkben az iskolában? Hogyan fogja fejleszteni a kompetenciáit? Ehhez milyen segítségre van szüksége? Mi az ön hozzájárulása az iskola fejlesztéséhez?

25 Köszönöm a figyelmüket! Baráth Tibor


Letölteni ppt "A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések