Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Speciális tanulási nehézségek. Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Speciális tanulási nehézségek. Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy."— Előadás másolata:

1 Speciális tanulási nehézségek

2 Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy nevelési körülményektől függetlenül a tanulás egy vagy több területén jelentős elmaradást mutat elmaradás lehet: olvasás, írás, számolás, kitartás, impulzivitás, szervezőkészség területén nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, vagy kulturális és oktatási tényezők miatti elmaradás szakember diagnosztizálja tesztekkel

3 Figyelemhiányos hiperaktivitás iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar iskoláskorú gyerekek 3-5 % esetek %-ban felnőttkorra megszűnik a hiperaktivitás, figyelemzavar, impulzivitás megmarad „fimóta” gyerekek (figyelem, mozgás, tanulási zavar)

4 Tünetei: Nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat követ el iskolai és más tevékenységekben 1.Figyelem zavara Figyelem megtartása problémát jelent Nem követi az utasításokat, feladattudata nem megfelelő Elkerüli az olyan feladatokat, melyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét Napi tevékenységben feledékeny

5 2. Túlzott mozgásigény (hiperaktivitás) és szertelenség (impulzivitás) Hiperaktivitás tünetei: állandóan fészkelődik, valamivel babrál elhagyja a helyét rohangál, mászkál, amikor nem helyénvaló önálló, nyugodt játéktevékenységben gondok túlzottan sokat beszél

6 Szertelenség (impulzivitás) tünetei: mielőtt a kérdés befejeződött volna kimondja a választ nehézséget okoz neki a várakozás félbeszakít másokat

7 iskolai teljesítményük alulmarad az életkori és értelmi képességbeli sajátosságainak tanulási zavar is előfordulhat, de nem feltétlen nem tanul a tapasztalataiból, nem látja az egyértelmű kapcsolatot az események között

8 Milyen helyzetben teljesítenek jól?  kétszemélyes helyzetben  amikor a partner határozott és elfogadó  kevés szabály  új és érdekes környezetben  egyszerű dolgokat kérünk, egyértelmű utasítások  rutinná vált tevékenységekben  amikor gyakori és azonnali megerősítést kapnak  kevés kritika és sok biztatás

9 A tünetek változása életkoronként: Csecsemőkor sokat sír, nehezen lehet megnyugtatni nehezen alakul ki a napi ritmusa mozgásfejlődésük nem a megszokott rendben történik (mászás, járás kimarad) rohannak egyből másoknál: lassabb mozgás, figyelemzavar a vezető még csecsemőkorban nem lehet biztosan azonosítani

10 Kisgyermekkor % 2 éves korban diagnosztizálható magas aktivitásszint, óvatosság hiánya állandó felügyelet makacsság, akaratosság dühroham később lesznek szobatiszták

11 Kisiskoláskor Nem követi az utasításokat, szabályokat, nem tud önállóan dolgozni Gyakran rendetlen, szervezetlen, feledékeny Nem bírja a várakozást, hamar kiborul Szociális problémák Segítőkészek, remek ötleteik vannak Szeretik a nagy mozgásokat, kerékpározást, rohangálást Olyan játékok tartják fenn a figyelmüket, melyben gyakran változnak az ingerek Azonnali sikerélmény

12 Serdülőkor kb. 20 %-ban kinövik, %-ban motiváció hiánya, önbecsülés zavarában nyilvánul meg kevés elhatározás nem tudnak az idejükkel gazdálkodni terveik nem reálisak gyakori a beskatulyázás

13 Hogyan lehet nekik segíteni? elfogadás: jó tulajdonságok kiemelése ésszerű, belátható szabályrendszer életrend kialakítás jutalmazó és büntető rendszer kidolgozása: ok okozati összefüggéseket nehezen látja át

14 Okok:  korai kutatások: MCD  dopamin hiánya okozza (stimulánsok serkentőleg hatnak), ingerkereső aktivitás  öröklés  magzati fejlődésre káros hatások (alkohol, toxikus hatások)  prefrontális agyterület feldolgozó rendszerének anyagcsere zavara  figyelemzavar: végrehajtó funkciók zavara (kisagytól – éberségi központig)

15 Kezelés: pszichoterápia: otthoni és iskolai megerősítések megtervezése, szabálytanulás, önkontroll fejlesztés, kognitív viselkedésterápia, egyéni terápia, szülők és tanárok bevonása, rendszeresség gyógyszeres kezelés: Ritalin (depresszív tüneteket eredményezhet)

16 Diszlexia (olvasás zavara)- percepció zavara betűk, betűsorok és az általuk megjelenített hangsor közötti összefüggés belátásának hiánya betű ismeretében más szavakat mond a gyerek, hibák nehezen iktathatók ki pontosan lemásolja a szöveget, egyes betűket helyesen olvassa, de a hang és betű közötti asszociáció bizonytalan betűk cseréje, toldások, betűtévesztések

17 Vizuális szférában probléma diszkrimináció terén: vizuális ingerek megkülönböztetése, „b” és „d” felcserélése vizuális zárás megy nehezen: részinformációkat nem képes egésszé alakítani, pl.: hiányzó szó vagy betű kiegészítése vizuális figura-háttér probléma: nem képes az összetett vizuális ingerhalmazból a lényegeset kiemelni

18 Auditív szférában probléma hallási diszkrimináció zavara hallási zárás zavara hallási figura-háttér probléma egyensúly-és mozgáskoordinációs problémák, iránymegjelölési gondok (írás zavara is) téri viszonylatok érzékelésének problémái

19 Okok: vizuális és/vagy akusztikus percepció zavara iskoláskor előtti nyelvi fejlődés zavara mozgáskoordinációs problémák fejlesztést minél előbb

20 Diszgráfia (írászavar) hangok elkülönítésének nehézsége (esetleg vizuális hiba) gyakori hiba a fonetikai hiba, szavak vizuális hasonlósága esetén (pl. lép – kép) betoldási és kihagyási hibák (hallási hiba) társulhat ujj- és kézmozgási, szem – kéz koordinációzavarokkal tartási, izomtónus- szabályozási problémákkal csuklómozgás hiányos fejlettsége, helytelen ceruzafogás

21 Diszkalkulia (számolás zavara) nyelvi, olvasási és írási készség összessége szükséges McCloskey (1992) mentális modellje (agysérült betegek megfigyelése alapján)

22 Számolómechanizmus (4+5=9) Absztrakt belső reprezentáció Arab számok Megértése 4+5 Arab számok Produkciója (9) Verbális számok megértése (négy meg öt) Verbális számok Produkciója (kilenc) BEMENET: Számmegértő rendszer KIMENET: Számprodukciós rendszer

23 lexikai és szintaktikai folyamatok (annak megértése, hogyan tömbösülnek és kapnak új jelentést a számok, pl.: 2 és 20) 4-féle számosztály: egyjegyűek tízesek (még a húszasok) dekádok: 30, 40 …90 szorzók: száz, ezer … szintaktikai tévesztés lexikai tévesztés 5 helyett 6 számprodukciós rendszer sérülése: 5+4=9 (kiválasztás), de ha le kell írni vagy mondani kell elrontja

24 Kognitív funkciók zavara 1.Hiperaktivitás nélküli figyelemzavar Nehezen különíthető el a motiváció hiányából fakadó figyelmetlenségtől, lustaságtól folyton elkalandozik, „nincs jelen”, „máshol jár” Figyelem szelektivitás akadályozott, figura-háttér probléma 2. Kognitív stílus: ahogyan felfogjuk a környezet ingereit és reagálunk rájuk Reflektív: lassú, óvatos, szisztematikus Impulzív: hirtelen válaszadás (gyakoribb tanulási probléma)

25 3. Rövid és hosszú távú emlékezés problémái 4. Absztrakt gondolkodási igénylő feladatoknál rosszul teljesítenek


Letölteni ppt "Speciális tanulási nehézségek. Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy."

Hasonló előadás


Google Hirdetések