Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kontinuitás és változás Életút-kutatások. Paul Gauguin: Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk? (Faa Ihehihei)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kontinuitás és változás Életút-kutatások. Paul Gauguin: Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk? (Faa Ihehihei)"— Előadás másolata:

1 Kontinuitás és változás Életút-kutatások

2 Paul Gauguin: Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk? (Faa Ihehihei)

3 Felmerülő kérdések Milyen típusú folyamatosságot és változást figyelhetünk meg az élet során? Milyen típusú folyamatosságot és változást figyelhetünk meg az élet során? Milyen tényezők segítik vagy akadályozzák a változást? Milyen tényezők segítik vagy akadályozzák a változást?

4 A kontinuitás típusai Abszolút stabilitás Abszolút stabilitás Mennyiségi állandóság Mennyiségi állandóság Differenciális stabilitás Differenciális stabilitás Rangsorbéli állandóság Rangsorbéli állandóság Strukturális stabilitás Strukturális stabilitás Bizonyos változók közti korrelációk Bizonyos változók közti korrelációk

5 Ipszatív stabilitás Ipszatív stabilitás Személyen belüli stabilitás Személyen belüli stabilitás Koherencia Koherencia A különböző fenotípusos viselkedések hátterében feltételezett genotípusos tulajdonság kontinuitása A különböző fenotípusos viselkedések hátterében feltételezett genotípusos tulajdonság kontinuitása

6 A kontinuitást közvetítő faktorok A mérés módszerei A mérés módszerei LOTS-adatok LOTS-adatok A mért változók A mért változók Legstabilabb: IQ, stabilak: extraverzió, érzelmi stabilitás stb…, legkevésbé stabil: vélekedések Legstabilabb: IQ, stabilak: extraverzió, érzelmi stabilitás stb…, legkevésbé stabil: vélekedések Egyéni különbségek a kontinuitás mértékében Egyéni különbségek a kontinuitás mértékében Változók és nemváltozók Változók és nemváltozók

7 Kor és idő áthidalása Kor és idő áthidalása A stabilitás-mutatók a v.sz.-ek életkorával nőnek A stabilitás-mutatók a v.sz.-ek életkorával nőnek A felmérési időköz növekedésével a mutatók csökkennek A felmérési időköz növekedésével a mutatók csökkennek Fejlődési korszakok Fejlődési korszakok A serdülőkor után inkább a szerepek kívánta változás a döntő A serdülőkor után inkább a szerepek kívánta változás a döntő

8 Társadalmi átmenetek Társadalmi átmenetek Változások a társadalmi pozícióban Változások a társadalmi pozícióban Strukturált és strukturálatlan helyzetek Strukturált és strukturálatlan helyzetek Történelmi tényezők Történelmi tényezők El kell választani a korosztályi, szakasz, és életkori hatásokat El kell választani a korosztályi, szakasz, és életkori hatásokat

9 A kontinuitás és a változás mechanizmusai Genetikai hatások Genetikai hatások Magatartásgenetikai elemzések Magatartásgenetikai elemzések Kérdés: milyen neurofiziológiai mechanizmus közvetít Kérdés: milyen neurofiziológiai mechanizmus közvetít Környezeti hatások Környezeti hatások A környezet stabilitása: szülők, barátok A környezet stabilitása: szülők, barátok

10 Személy-környezet interakciók Személy-környezet interakciók Reaktív interakció Reaktív interakció Evokatív interakció Evokatív interakció Proaktív interakció Proaktív interakció A személy-környezet interakciók életútra vonatkozó következményei A személy-környezet interakciók életútra vonatkozó következményei

11 Személy-környezet interakciók

12 Módszertani kérdések Longitudinális ↔ keresztmetszeti vizsgálatok Longitudinális ↔ keresztmetszeti vizsgálatok Megfelelő mércék megtalálása Megfelelő mércék megtalálása Etikai problémák kezelése Etikai problémák kezelése

13 Illusztratív longitudinális vizsgálatok Magnusson: Individual development and adjustment (IDA) Magnusson: Individual development and adjustment (IDA) Hiperaktivitás és bűnözés kapcsolata Hiperaktivitás és bűnözés kapcsolata

14 Kriminalitás alakulása

15 Jack és Jeanne Block: Lives through time Berkeley Guidance Studies Berkeley Guidance Studies Q-rendezés Q-rendezés Én-kontroll és én-rugalmasság Én-kontroll és én-rugalmasság Férfi és női életút típusok Férfi és női életút típusok

16 Női típusok (Pulkinnen)

17 Férfi típusok (Pulkkinen)

18 A Minnesota szülő-gyerek program (Sroufe)


Letölteni ppt "Kontinuitás és változás Életút-kutatások. Paul Gauguin: Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk? (Faa Ihehihei)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések