Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsenge Borosné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A készségek fejlettségében azonosítható összefüggések a 18 évesek informatikai tudásszintje alapján Dancsó Tünde dancso.tunde@gmail.com Kodolányi János Főiskola Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola
2
A kutatás bemutatása Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport 2007. évi longitudinális mérés papír-ceruza alapú tesztek 14, 18 éves diákok részére 8. évf.: 94 intézmény, 163 osztály, 3 191 fő 12. évf.: 43 intézmény, 73 osztály, 1 747 fő
3
A kutatás célja Az információs társadalomban való aktív részvételhez szükséges informatikai készségek mérése, korosztályok összehasonlítása A tanulók technikai, kommunikációs és alkalmazói készségszintjeinek megállapítása A készségek kapcsolatrendszere, hierarchiája Részminták elemzése (pl. a legjobb 10%) A teljesítmények részletes elemzése lehetőséget ad arra, hogy feltárjuk –az iskolában zajló fejlesztések hatékonyságát, –a hétköznapi életben alkalmazott eljárások tudatosságát Az eredmények és a háttéradatok közötti összefüggések vizsgálatával megállapítható, hogy mennyire határozza meg a teljesítményt a szociokulturális háttér
4
Előadás témája A teszt empirikus statisztikai mutatói A mért készség-területekre vonatkozó gyakorisági diagramok A készségek kapcsolatrendszere A klaszteranalízis által kirajzolt dendrogram A fejlesztendő, átlagosan fejlett illetve kiemelkedően teljesítők különböző teljesítményei alapján képezett kereszttáblák A kereszttáblák alapján levonható következtetések Cél: a készségek közötti összefüggések feltárása
5
A technikai készség A technikai készség: –a gép biztonságos kezelése, –az operációs rendszer használata közben alkalmazott algoritmusokban való magabiztosság jelenti A feladatok: –az állományokkal leggyakrabban végzett műveletekben (például az állományok mentése vagy az állománykezelő műveletek közben alkalmazott algoritmusok végzésében) való magabiztosságot, –valamint a hardvereszközökre jellemző adatok felismerésének a képességét térképezte fel
6
Az alkalmazói készségek Az alkalmazói készség: –az irodai szoftvercsomagokban található szoftverek, a szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációkészítő és adatbázis-kezelő programok magabiztos használata jelenti A feladatok: –az alkalmazói programokban gyakran végzett algoritmusok használata mennyire tudatos, –ismerik-e a tanulók a programok használatához szükséges fogalmakat
7
A kommunikációs készségek A kommunikációs készségek: a kommunikációs folyamatok algoritmusaiban való magabiztossággal jellemezhetjük A feladatok: a tanulók mennyire alkalmazzák tudatosan a levelező- és böngészőprogramokat, online adatbázisokat, képesek-e az interneten megjelenő tartalmak hitelességének a megítélésére
8
Statisztikai mutatók Átlag (%) Szórás (%) Teljes teszt43,816,8 Technikai részteszt65,626,6 Kommunikációs részteszt45,617,4 Alkalmazói részteszt35,920,0
9
Teszt 0-19 % 20-39 % 40-59 % 60-79 % 80-100 % Teljes teszt7,435,238,717,61,2
10
Teszt 0-19 % 20-39 % 40-59 % 60-79 % 80-100 % Teljes teszt7,435,238,717,61,2 Technikai részteszt7,212,117,525,437,9 Kommunikációs részteszt7,230,839,620,81,6 Alkalmazói részteszt20,542,124,011,71,7
11
A teljesítmények eloszlása
12
A technikai készségek fejlettsége
13
Az alkalmazói készségek fejlettsége
14
A kommunikációs készségek fejlettsége
15
A készségek eloszlásdiagramjai
16
A készségek kapcsolata normális eloszlás esetén Készség 1. Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Készség 2. Alacsony (%) 16 Közepes (%) 68 Magas (%) 16 Összes 166816100
17
A készségek kapcsolata normális eloszlás esetén Készség 1. Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Készség 2. Alacsony (%) 16 00 Közepes (%) 0 68 0 Magas (%) 00 16 Összes (%) 166816100
18
A technikai és az alkalmazói készségek kapcsolata Alkalmazói Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Technikai Alacsony (%) 6,212,90,219,3 Közepes (%) 9,044,09,362,2 Magas (%) 0,98,49,218,5 Összes (%) 16,165,318,6100,0
19
A technikai és a kommunikációs készségek kapcsolata Alkalmazói Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Technikai Alacsony (%) 5,613,00,519,3 Közepes (%) 9,544,08,462,2 Magas (%) 0,89,97,818,5 Összes (%) 15,967,516,7100,0
20
A technikai és a kommunikációs készségek kapcsolata Kommunikációs Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Alkalmazói Alacsony (%) 6,59,10,516,1 Közepes (%) 8,949,07,865,3 Magas (%) 0,59,88,318,6 Összes (%) 15,967,516,7100,0
21
Következtetések Mindhárom készség esetében: több mint háromötöd arányban szerepelnek azok, akik –az átlag körüli kétszeres szórástartományban teljesítenek és kevesebb mint egyötöd arányban szerepelnek azok, akik az átlaghoz képest –legalább egy szórásnyival jobban vagy –egy szórásnyival gyengébben teljesítenek, –tehát a tehetségesek vagy a lemaradók közé tartoznak
22
Alacsony szint Nagyobb valószínűséggel teljesítenek közepes szinten a másik készségterületen Nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy a tanulók az egyik területen alacsony és a másik területen kimagasló eredményt érnének el A szélsőséges teljesítményeket nyújtó tanulók olyan differenciált oktatást igényelnének, amely a fejlett készségek alkalmazása révén lehetővé teszi számukra a fejletlen készségekben való felzárkózást
23
Közepes szint Többségük a másik területen is közepes szinten teljesít. Ok: –A készségek együttes fejlesztése –A tanítás közben komplex feladatok alkalmazása Az átlagos szintet elérők közel egyforma valószínűséggel teljesíthetnek alacsonyabb vagy magasabb szinten Olyan fejlesztőprogramot kell nyújtani, amely biztosíthatja –a fejletlen készség fejlődését –a másik készség fejlettsége révén támogathatja az átlagos szintű készség fejlődését
24
Magas szint A többség közepes vagy nagyon jó eredményt ér el Nagyon kevesen érnek el gyenge eredményeket egy másik készséget feltáró feladat megoldásában A szélsőséges teljesítményt okozhatja: –a túlságosan egyoldalú érdeklődés, –a túlságosan egyoldalú fejlesztés vagy –a másik készség fejlődését gátló egyéb tényező Az a jelenség, hogy valaki az egyik készség esetében magas, a másik készség esetében alacsony teljesítményt ér el, nem zárható ki, de nagyon ritka jelenség A különböző készségek esetén jelentős mértékben eltérő teljesítményt nyújtó tanulók jellemzése, a felzárkóztatásuk érdekében szükséges fejlesztések kidolgozása további kutatásokat igényelne
25
Összegzés Mindhárom kereszttábla minden cellájába tartozik valahány tanuló A tanulók a készségek fejlettsége alapján differenciált csoportokat alkotnak A készségek különböző ütemben fejlődnek Az egyes készségek különböző szintű fejlettsége miatt az oktatás csak akkor lehet hatékony, ha –tekintettel vagyunk az egyes csoportok átlagtól eltérő sajátosságaira is, –a tanítás során kezelni tudjuk a lemaradók hiányosságait, –motiválni tudjuk az élenjárókat is
26
Köszönöm a figyelmet! http://informatika.kodolanyi.hu/~dancso dancso.tunde@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.