Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Képesség, készség, adottság, tehetség A képességekről általában, a képességek rendszere, felosztása, fejlesztésének alapelvei, módszerei.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Képesség, készség, adottság, tehetség A képességekről általában, a képességek rendszere, felosztása, fejlesztésének alapelvei, módszerei."— Előadás másolata:

1 Képesség, készség, adottság, tehetség A képességekről általában, a képességek rendszere, felosztása, fejlesztésének alapelvei, módszerei

2 A nevelés célja: képességtermelés  Képesség: valamely teljesítmény végrehajtásnak feltétele; azok az egyéni sajátosságok, amelyek valamely cselekvés vagy cselekvéssorozat végrehajtásának lehetőségét biztosítják. Vele született vagy öröklött Tanult-szerzett

3  Adottság: Olyan (öröklött vagy veleszületett) anatómiai, fiziológiai alkat, sajátosság, diszpozíció, feltétel, amely a fejlődést nem határozza meg egyértelműen, de irányt szab.

4  Rátermettség: Bizonyos cselekvésformában megnyilvánuló adottságok együttesen.  Hajlam: Vonzódás valamilyen tevékenységformához.( az adottság és a rátermettség alapján)

5 A tehetség: a képességek kölcsönösen felfokozódó halmozódása képességek motiváció, környezet kreativitás

6  Miért került a figyelem központjába a képességfejlesztés ? Nevelési cél Megváltozott életmód Új tudományos ismeretek  Ismertek a testi és szellemi fejlődés optimumának ideje → szenzitív fázis  Egyre korszerűbb, hatékonyabb oktatási módszerek ismertek az oktatásban

7  Szellemi túlterheltség, testi alulterheltség → az értelmi funkciók és a mozgás kapcsolata:  „… Aki koordináltan tud mozogni, az fegyelmezettebben gondolkozik, minthogy bonyolult és megfelelően adagolt mozgássorozatok kialakítása és automatizálása mintegy visszahatásként, vagy az agy fejlődésének kritikus periódusában történt működés-megerősítésként, fejlesztik a központi idegrendszer nem szorosan a mozgáskoordinációval kapcsolatos működését is.” / Hámori, 1976 /

8 Szenzitív fázis:  Különösen érzékeny fázis (a képességfejlesztés ill. a mozgástanulás szempontjából)  Legkönnyebben tanul  Döntő hatás a későbbi fejlődésre nézve ( a felnőttkori sportolás sikertelenségét sokszor ez a megalapozatlanság okozza)

9 A képességfejlesztés alapelvei:  Aktív tevékenységen keresztül  A terhelés és a pihenés arányainak megfelelő megválasztásával

10 Terhelés: a szervezetet érő összes inger  Összetevői: Intenzitás Időtartam Sűrűség Terjedelem  Fajtái: Külső: mozgásos cselekvések, testgyakorlatok, játékok, sportágak Belső: a sportoló szervezetének és személyiségének válasza a külső terhelésre

11 Az edzettség kialakulása

12 Az edzettség kialakulása:  1: elfáradás - energiavesztés  2: helyreállítódás – energiapótlás  3: túlkompenzálás  4: visszatérés a kiinduló szintre

13  Terhelési ciklusok: Mikrociklus, 1 hét Makrociklus, 4- 6 hét Időszaki, ½ év, 1 év  A terhelés mérése: Külső: pulzus, izzadás, arcpír Órai: paraméterek feljegyzése, teljesítménymé rés

14 A terhelési módszerek:  Tartós terhelés - azonos iram  Intervallumos (szakaszos) – a terhelés és a pihenés szakaszai tervszerűen váltakoznak (rövid, közép, hosszú)  Váltakozó vagy ismétléses – váltakozó iram: tervszerűen váltogatott vagy iramjáték „fartlek”  Verseny és ellenőrző módszer

15 Teljesítmény:  Teljesítőképesség Tudás, ismeretek (technikai, taktikai ismeretek) Képességek (motoros értelmi) Képzési feladat  Teljesítőkészség Pszichikai tulajdonságok Nevelési feladat


Letölteni ppt "Képesség, készség, adottság, tehetség A képességekről általában, a képességek rendszere, felosztása, fejlesztésének alapelvei, módszerei."

Hasonló előadás


Google Hirdetések