Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. 2 Vállalati célkitűzés Magasabb profit > Alacsonyabb önköltség > Nagyobb sorozatnagyság Külső környezeti változások Egyre olcsóbb szállítási költség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. 2 Vállalati célkitűzés Magasabb profit > Alacsonyabb önköltség > Nagyobb sorozatnagyság Külső környezeti változások Egyre olcsóbb szállítási költség."— Előadás másolata:

1 1

2 2 Vállalati célkitűzés Magasabb profit > Alacsonyabb önköltség > Nagyobb sorozatnagyság Külső környezeti változások Egyre olcsóbb szállítási költség (olcsó üzemanyag, infrastruktúra) Pénzügyi, politikai, jogi korlátok megszűnése Informatikai, kommunikációs, információs forradalom A piac méretének, felvevő képességének növekedése Vállalati fúziók és felvásárlások következtében fokozódó koncentráció: multinacionális vállalatok meghatározó szerepe Globális piac A hatékonyság növelése: Belső szervezeti változások Termelésszervezés: Just in time Outsourcing – kiszervezés, kitelepülés Értékesítés: Vertikális irányított marketingrendszer Több csatornás értékesítés Ellátásilánc menedzsment

3 3 A termelő csak a végtermék összeszerelését végzi. Nem raktároz, az alvállalkozók a szükséges részegységeket, alkatrészeket adott időpontra szállítják a termelésszervezés igénye szerint. Feltételei Megbízható, kis számú, közeli beszállító partner Gyakori kistételű beszállítás Moduláris beszerzés Hatékony minőségbiztosítás Stabil, kiszámítható termelési program Biztos felvevő piac Következmények Jelentős önköltség csökkenés Vállalat karcsúsítása (kisebb létszámigény) Standardizált logisztika Szorosabb beszállító-termelő kapcsolat Nagyobb kockázat

4 4 A rossz hatékonysággal működő tevékenységek átadása erre szakosodott külső vállalkozásnak. Logisztikai szolgáltatók igénybevételének céljai Költségcsökkentés, hatékonyságnövelés Jobb, olcsóbb vevői kiszolgálás > versenyelőny Rugalmasság > egyenletes termelés Szakszerűség, racionális működés Mag tevékenység Mag közeli tevékenység Leválasztható tevékenység A kiszervezési modell

5 5 Egyes termelőegységek komplett áttelepítése más országba a költséghatékonyság és a globális értékesítési hálózat kiépítése érdekében. A döntést meghatározó szempontok  Infrastruktúra  Humán erőforrás: képzettség, bér, munkakultúra  Megbízható helybeli beszállítói kör  Adózási rendszer, kedvezmények  Állami szerepvállalás mértéke  Piacok elérhetősége  Kockázati tényezők

6 6 Cél Fogyasztói igények kielégítése Költségek optimalizálása Kapacitások kihasználása Kiterjedés A teljes folyamatot átfogja az alapanyagok beszállításától a késztermék fogyasztóhoz való eljuttatásáig Együttműködés A szervezeti határokat átíveli: a szervezeteken belüli és a szervezetek közötti kapcsolatokat is magába foglalja Megvalósítás Kooperáció és koordináció az információs rendszerek segítségével (korábbi titkos adatok felhasználása) A verseny súlypontja eltolódik: nem a termékek, hanem az elosztási csatornák versenyeznek egymással. A termelői stratégia kulcskérdései: milyen csatornán és melyik közvetítőn keresztül jut el az áru a fogyasztóhoz.

7 7 Az ellátási láncban a fogyasztótól a termelő felé haladva a kereslet egyre nagyobb kilengéséket mutat. Az effektus okai Keresleti előrejelzések pontatlansága Megrendelések ciklikussága Az árak változása Hiánytól való félelem Versenytársak aktivitása Az ostorcsapás effektus következményei Túl nagy készletszínt Az erőforrás kihasználtság romlik Növekvő logisztikai költség Csökken a kiszolgálás színvonala A káros hatások csökkentése Az ellátási lánc karcsúsítása Fokozott információ megosztás Az ellátási lánc tagjainak együttműködése

8 8 A marketinglogisztika feladata a versenyképesség növelése a termék előállítás és értékesítés valamennyi fázisában. A logisztika elsősorban a költségek csökkentésével, a marketing a vevői igények kiszolgálásával járul ehhez hozzá. A marketinglogisztika szinergikus hatású vállalatirányítási szemlélet. Áthatja a teljes vállalat működését, integrálja mindkét tudományterület eredményeit és feltételezi a döntéshozók kölcsönös tájékozottságát.

9 9 A termelésszervezés kulcskérdése. Minél nagyobb a sorozatnagyság, annál kisebb az állandó költségek részaránya. A költségeket befolyásolja: átállási idő, átállási veszteség, kapacitás kiesés, ellenőrzés 1. A SOROZATNAGYSÁG KÖLTSÉGEI 2. SZÁLLÍTÁSI KÖLTSÉG A logisztikai költségek legnagyobb hányada. Összetevői: alapanyag-, segédanyag-, csomagolóanyag-, készárú szállítás Formái: külső-belső, szállítóeszköz, szállítási mód, elosztási csatorna 3. INFORMÁCIÓS KÖLTSÉGEK Elemei: Anyaggazdálkodás, rendelés feldolgozás, külső- belső fuvarszervezés, informatikai szolgáltatás biztosítása

10 10 4. RAKTÁROZÁS, KÉSZLETEZÉS KÖLTSÉGEI Állandó raktári költségek (készlettől független) Raktárak fenntartása Humán erőforrás Vagyonvédelem Változó költségek (készlet nagyságtól függő) Tőkelekötés – forgóeszköz finanszírozás Készletek járulékos költségei: adó, biztosítás Készletezés kockázati költségei: elavulás, káresemény, lopás, raktárhiány 5. VEVŐKISZOLGÁLÁS KÖLTSÉGEI A versenyhelyzet egyik legfontosabb eleme, image alkotó tevékenység, ezért stratégiai döntést igényel. A marketinggel szoros kapcsolatban van. Költségeinek túlnyomó része a logisztika többi elemében jelentkezik. A vevőkiszolgálás jelentős költségnövelő tényező.

11 11 Teljes költség koncepció A logisztikai részfolyamatok költségei együtt adják a folyamat összköltségét. Átváltás (trade off) Az egyik területen bekövetkező költségcsökkenés más területen költségnövekedést okoz. Komissiózás A raktárban tárolt egységekből az egyes megrendeléseknek megfelelő áruválaszték összeállítása. Forgási sebesség Adott termék raktárban (eladótérben) töltött átlagos időintervalluma. Kapacitás kihasználás Saját tulajdonú vagy bérelt szállító eszközök és raktárak kihasználtsági szintje.

12 12 Első stratégiai alapkérdés: venni vagy gyártani? A beszerzés stratégiai céljai:  Alapanyagok, energiaforrások folyamatos biztosítása  Költségoptimalizálás a vállalati erőfölény kihasználásával  Beszerzési kockázat csökkentése  Vevői elégedettség biztosítása Fontosság – kockázat elemzés (Krajlic mátrix): Magas kockázatSzűk keresztmetszetű Stratégiai termék Alacsony kockázatRutintermék Hatalmi termék Alacsony fontosság Magas fontosság

13 13 A beszerzés újdonságfoka szerinti szituációk: Új beszerzés Felsőszintű döntés Nagy információigény Lassabb döntéshozatal Nagy kockázat Nemcsak az ár a főszempont Kiemelt marketing szerep Egyszerű újravásárlás Alsószintű döntés Alacsony információigény Gyors döntéshozatal Kis kockázat Az ár szerepe meghatározó Kiemelt logisztikai szerep Módosított újravásárlás: átmeneti jellemzők Múltbeli teljesítmény Hírnév Helyszíni felmérés Ár ReferenciaÁruminták értékelése Szállítási és fizetési feltételek Szállító kiválasztása, értékelése:

14 14 A beszerző szervezet: Centralizált beszerzés Előnyök: Koncentrált piac, erőfölény Könnyebb átláthatóság, racionalizálás Helyi hiány, túlkészletezés kiiktatása Racionális készletgazdálkodás Csökkenő logisztikai költségek Hátrányok: Partnerfüggőség, nagyobb kockázat Elidegenedés a beszállítóktól és a piactól Rugalmatlanság Decentralizált beszerzés Előnyök: Közvetlen helyi felelősség Kisebb koordináció igény Vevőorientált Rugalmas, kisebb a kockázat Jobb beszállítói kapcsolatok Hátrányok: Rosszabb alkupozíció Nagyobb információigény Szétaprózottság Nehézkes, drága logisztika

15 15 Biztonságra törekvő stratégia állandó szállító partnerrel Kitartás a régi partner mellett Közös érdekeltség Hosszú távú együttműködés Kapcsolat- menedzsment Nincs partnerváltási költség Tervezhető logisztika Hátránya: Elkényelmesedés Nincs versenyhelyzet Bizonytalan minőség Magasabb költségek Versenyképesség csökkenése Beszállítói partnerkapcsolatok Biztonságra törekvő stratégia több beszerzési forrásból Optimális partnerválasztás Állandó versenyhelyzet Hosszú távú függetlenség Optimális árak Alacsonyabb költségek Hátránya: Nagy kockázat Magas partnerváltási költség Jelentős marketing munkaigény Magas információ igény Állandó minőségbiztosítás

16 16 A marketinglogisztika legfontosabb funkciója az értékesítési rendszer működtetése. Ennek céljai:  A vevői igényeknek megfelelő csatorna kialakítása és üzemeltetése  A széleskörű választék és a piaci lefedettség biztosítása  A kiszolgálási színvonal és a kapcsolódó szolgáltatások magas szinten tartása  Az elvárt jövedelmezőség elérése


Letölteni ppt "1. 2 Vállalati célkitűzés Magasabb profit > Alacsonyabb önköltség > Nagyobb sorozatnagyság Külső környezeti változások Egyre olcsóbb szállítási költség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések