Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft. 2013. 04. 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft. 2013. 04. 24."— Előadás másolata:

1 Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft

2 Az értékelés tárgya, módszere Értékelt projektek fajtái Megállapítások: – háttérbe szorulás – projektelőkészítés fejlődése – jelenlegi projektszemlélet Javaslatok: – új projektekkel szembeni elvárások – OP és kiírások – támogatni javasolt területek – egyéb javaslatok Best practice: Szeged: – Stratégiai gondolkodás – Projektek és eredményeik Az előadás tartalma

3 Értékelés tárgya: – közötti időszak – Hatókör: minden közösségi közlekedési fejlesztési elemet tartalmazó projekt, pl.: előkészítés (tervezés, engedélyek), infrastruktúra-fejlesztés (pálya, megállók, P+R, B+R), járműbeszerzés, ITS (forgalomirányítás, utastájékoztatás, jegykezelés). Módszerek: – stratégiai dokumentumok vizsgálata, – a projektek adatbázisának elemzése, – interjúk (támogatotti és támogatói oldal), – helyszíni vizsgálatok (4 körzetben). Az értékelés tárgya, módszerei

4 Célzottan közösségi közlekedésfejlesztés: – Városi és elővárosi közúti fejlesztések buszmegállók, buszsávok – Városi kötöttpályás fejlesztések: villamos- és trolipályák, megállók, járműbeszerzés, – Elővárosi kötöttpályás fejlesztések: fővonalak felújítása (pálya, biztosítóberendezés, állomások, P+R-parkolók) nem célzottan elővárosi projektek, kizárólag elővárosi részeken, célzottan. – ITS: központi forgalomirányítás, előnyben részesítés, utastájékoztatás. Más fókuszú projektek közösségi közlekedési elemekkel: – integrált városfejlesztés, – útfelújítás (buszmegállók). Az értékelt projektek fajtái

5 A városi-elővárosi közösségi közlekedés háttérbe szorul a közlekedésfejlesztésben Leszerződött támogatási összegek között (milliárd HUF) NFÜ Térképtér,

6 között kevés előkészítés fejeződött be től sok idő emésztett fel a projektek előkészítése, az előkészített projektek is későn kezdődtek el. A késedelem különösen a nagyprojekteket érintette kedvezőtlenül: a megvalósítás elhúzódik, ezért a ciklus végén támogatáslehívási nyomás van. A szakmai minőségbiztosítás szerepe csorbult. A projektek társadalmasítására és az érintettek érdekegyeztetésére kevés idő jutott. Az idő meghatározó szerepe

7 A nagyprojektek kiválasztása a ciklus során előnyére változott: egyre több fordulós, a pályázó számára visszajelzéseket adó rendszer működik, de még megerősítésre szorul a kiválasztási szempontrendszer: – NKS alapján stratégiai megalapozottság, – a helyi önkormányzatok bevonása a javasolt projektek körének meghatározásába, – szolgáltatási minimumkövetelmények elérésének támogatása. A legjobb projektek kiválasztása

8 A közlekedésfejlesztést eddig sokszor célként kezelték, pedig csak eszköz. A rövid távú projektszemlélet pénzügyi fenntarthatósági problémákat okoz: – minél nagyobb támogatási összegre törekvés miatt: – a valós igények túlbecslése, a beruházások felduzzasztása (és így a működési költségek növekedése), – és a bevételek csökkentése (gazdasági funkciók kihagyása a projektből), – eredményez maximális finanszírozási rátát. A jelenlegi projektek általános szemlélete

9 Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: – Környezeti fenntarthatóság: zéró emisszió előtérbe helyezése – Pénzügyi fenntarthatóság: a csökkenő források miatt a leghatékonyabb projektekre törekedni: 1. meghatározott szolgáltatási minimum elérése, 2. ezen felül a leghatékonyabb projektek támogatása. Mindenáron beruházó szemlélet helyett kisebb projektek, minimális beruházás, Helyette szolgáltatások fejlesztése több szoft elemmel (pl. potenciális utasok és kiszolgáló személyzet szemléletformálása). Az új projektekkel szembeni elvárások: fenntarthatóság és hatékonyság

10 Utasközpontúság: – teljes utazási lánc lefedése, – integrált fejlesztések: közlekedés és városfejlesztés együtt kezelése, ágazatok közötti intermodalitás biztosítása, szolgáltatók közötti integráltság NKS-ben javaslatot tenni a hatékony intézményi háttér kialakítására (pl. tarifaközösség). – szolgáltatás-jelleg erősítése: célok: az autóval közlekedők átcsábítása és a jelenlegi használók megtartása ehhez a közösségi közlekedést is el kell „adni”: marketing kell! szemléletformálási tevékenység beépítése a projektekbe. Az új projektekkel szembeni elvárások: utasközpontúság

11 Az operatív program – egységes közlekedési OP legyen, – területi alapú prioritásokkal (pl. városi, agglomerációs, nagytérségi, országos, nemzetközi) A pályázati kiírások – a pályázók a kiszámíthatóságot szeretik, ezért kell: – átlátható, középtávon stabil rendszer:, – pályázati feltételek, előírások tisztázása már a ciklus elején, – a fenti feltételek változatlansága; – támogatás: járműbeszerzésre, jegykezelés korszerűsítésére, marketingre. Javaslatok a fejlesztésre 1.

12 Budapest: 37 db villamos Budapest: 27 db troli Budapest: 15 db metró Miskolc: 31 db villamos Debrecen: 18 db villamos Szeged: 9 db villamos Szeged: 10 db troli Járműbeszerzések

13 Az új területek szabályozásának fejlesztése: – közös bennük: integráltak, ezért a hagyományos ágazati szemlélet nehezen kezeli őket, pl.: – intermodális csomópontok (ágazati integráltság), – tramtrain (területi és ágazati integráltság). A monitoring fejlesztése: – a fizikai előrehaladás jobb követése, – elegendő létszámú, a fenti feladatra alkalmas szakember biztosítása, – forrás biztosítása a kedvezményezetteknek a fenntartási időszakban végzett monitoring-feladatok elvégzéséhez (pl. kisprojektek formájában). Projektmenedzsment fejlesztése: – a kedvezményezetti oldal projektmenedzseri oldalának fejlesztése, pl. tapasztalatok terjesztésével. Javaslatok a fejlesztésre 2.

14 Fenntartható közlekedés irányába haladnak Így lehet növelni a közösségi közlekedés népszerűségét Zéró emissziós közlekedési módok támogatása Közlekedési projektekhez is kapcsolni kell egyéb típusú projektelemeket Más típusú projektbe, ahol lehetséges és szükséges, közlekedési elemet is beépíteni Hogyan is kellene csinálni? – Szeged példája Menetrendi egyeztetések, buszmegállók fejlesztése (szolgáltatási színvonal és biztonság növelése) Területi felzárkóztatás: esélyegyenlőség a hátrányosabb közlekedési helyzetű területeken Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Stratégiai célokAlkalmazott eszközök Közlekedési szövetségek létrehozása Érdemi előrelépés nem történt

15 Projektek Szegeden Kötöttpályás hálózat fejlesztése: zéró emisszió – 2 projektben villamos- és trolivonalak építése és fejlesztése, – kapcsolódik hozzá: forgalomirányítás, utastájékoztatás, kerékpáros elem, járda- és útfelújítás. Városi végállomások fejlesztése: integráltság – 2 városi projektben decentrumok fejlesztése, – Biztonságos és kényelmes várakozás, utastájékoztatás, járművezetők pihenése, városkép javítása. Környéki buszmegállók fejlesztése: területi felzárkózás – 5 projektben 15 településen fejlesztették a megállókat, – Várók, kerékpártárolók, sebességmérők, városképi elemek (utcabútorok, hulladékgyűjtők, növénytelepítés). Városfejlesztési projektek: integráltság – Biopolisz park: alapvetően K+F projektbe integráltak közlekedési elemeket. – Integrált városfejlesztés: városrendezésen kívül villamosvonal, kerékpárút stb.

16 Köszönjük a figyelmet! Eredmények Szeged környékén

17 Köszönöm a figyelmet! Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft.


Letölteni ppt "Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft. 2013. 04. 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések