Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 1 / 22 6. beszélgetés: Az informatikai beruházások és megtérülésük Vállalati információ-menedzsment.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 1 / 22 6. beszélgetés: Az informatikai beruházások és megtérülésük Vállalati információ-menedzsment."— Előadás másolata:

1 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 1 / beszélgetés: Az informatikai beruházások és megtérülésük Vállalati információ-menedzsment

2 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 2 / 22 Amit egy beruházásnál vizsgálunk: Egy IT-fejlesztés beruházás-gazdaságossági vizsgálatakor általában a megvalósítható, lehetséges megoldásokat (projekteket) hasonlítják össze a jelenlegi működés fenntartásának lehetőségével:  Mennyi az IT-beruházás teljes költsége (beruházás, üzemeltetési, egyéb kapcsolódó járulékos költség stb.)?  Hogyan változnak az egyes üzleti folyamatok költségei a beruházás következtében?  Hogyan változnak a bevételek a beruházás következtében?  Hogyan lehet kezelni az IT-invesztíciók kockázatait?  Mennyire vág egybe a beruházás a vállalat stratégiai célkitűzéseivel?

3 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 3 / 22 A kérdések döntési problémák döntési szituációk alkalmazható módszerek Érdemes-e megvalósítani a egyedi beruházási projekta szervezet igényei alapján beruházást?elfogadása, vagy elutasítása gazdaságossági mutatók alapján Több, azonos célt szolgáló különböző beruházási projektekgazdaságossági mutatók alapján beruházási javaslat közül közüli választás összetett súlyozásos melyik legyen megvalósítva?Kritériumrendszer alapján Specifikumok: 1. Évtizedekig ezzel nem foglalkoztak, mert az ICT beruházás kényszer alapján (direkt, vagy verseny- kényszer) került eldöntésre és kivitelezésre 2. Ezek a beruházások jellemzően forráshiányos környezetben folynak: részmegoldások születnek, évekre húzódik el az ICT fejlesztés, így nagyon nehéz egyszerű és világos számítást bemutatni 3. Sok ICT fejlesztés nem köthető egyetlen költséghelyhez, ahol a hatékonyabb, eredményesebb munkát ki lehetne mutatni 4. A technológiai életgörbék olyan gyorsan változnak, hogy egymást érik (utolérik!) a projektek 5. A gazdaságossági számítások bonyolultak és vitatottak, így egyszerűen nincs személyzet, akarat, motiváció ezek elvégeztetésére, elvégzésére! Mindenesetre: az alternatívákat, a döntési kritériumokat, a mellékszámításokat egy szöveges-kvantifikált vegyes dokumentumban szokták összefoglalni: ez az ún. business case (Brugger, 2005)

4 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 4 / 22 A projekt-kontrolling  Ex-ante: A projekt előtt, alternatívák kiértékelésével, gazdaságossági számítások, becslések segítségével  Mid-term: A projekt folyamatában akár többször is, nagyobb mérföldkövek, elágazások elérésekor; a cél a terv- és tényadatok összevetése, lényegében gazdasági projekt- kontroll, projekt-monitoringba kell beépíteni  Ex-post: a beruházás működésének elegendően hosszú időszaka, vagy akár a működés lezárása utáni elemzés; szervezeti tanulás céljából: tervek és tényleges teljesítmények, hozamok, költségek Véry Zoltán, Raffai Mária, Görög Mihály, Müller, stb.

5 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 5 / 22 Hasznok (benefits) /1 (David Boddy)  Közvetlen (tangible) hasznok –Közvetlen költség-megtakarítások (autmatizálás, munkaerő-kiváltás, hatékonyság-javulás: kontra szakszervezetek, átszervezések, szétszóródás!) –Minőségjavulás (hibák radikális csökkenése a szolgáltatásokban, reklamációk nyeresége: rá kell mutatni, hol, mikor, kiknél áll ez elő!) –Költség-növekedés elkerülése (ahogy az öreg kocsi többe kerül…) –Bevételnövekedés (új szolgáltatások, új kiszállítási lehetőség, új piac, új promóciós lehetőségek… - de nehéz azonosításani más tényezők mellett!) –Staying in business even!

6 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 6 / 22 Hasznok (benefits) /2  Közvetett (intangible) hasznok –Kommunikációs javulás, benn és kinn –A személyzet öntudatosabb, szeret dolgozni –Vevők elégedettebbek –Reputáció: a piac értékeli az újításokat –CRM lehetőségek –Value chain management javulhat: SCM elemek –Rugalmasabb lesz a cég (termék, piac, stb.) –Szervezeti tanulás: az „új” terjedése –Differenciálás – megújulunk, a versenytársak meg csak néznek

7 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 7 / 22 Költségek és hasznok: CBA  A módszerek közös módszertani alapja: számviteli szempontú költséggyűjtés, valamint a hasznok becslése, legtöbbször ex-ante megoldással  Megoldások: –Minden költség külső, néhány tétellel megfogható; (esetleg: tender, fővállalkozóval); –A költségek később folyamatosan is felmerülnek: TCO számítások –A költségek belső fejlesztésben merülnek fel, szinte megfoghatatlanul  Szoftverfejlesztők összehasonlítási eljárásai: analógia, súlyozások, százalékos megosztások, ember- napok, ember-hónap, EGW, FPA, COCOMO ( Constructive Cost Model, 1981), COCOMO II , stb.) COCOMO

8 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 8 / 22 Költség-kategóriák  Direkt (explicit, dokumentált pénzmozgással járó): licensz, tanácsadás, hardver beszerzése és indirekt (implicit, ténylegesen nem kifizetett) költségek: kiesett interjú és betanulási idők, az IA kiépítésével járó belső költségek  Egyszeri (egy számla, egy kifizetés, beszerzés, installálás, befejezve) és folyamatos költségek (fenntartás, upgrade, support, rendszeres képzés, üzemeltetés)  Látható (visible) – tervezhető, katalógusból árazható, ajánlatban tételesen szereplő, pl. licensz, hardver és rejtett (hidden) költségek – újabb igények miatti fejlesztések, alkalmatlan dolgozó eltávolítása, folyamat nem várt átszervezése, sztrájk, stb.

9 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 9 / 22 Az IT beruházás: variációk Folyamatok fejlesztése Kísérletek, innovációk Átalakulás Megújulás, feljavítás ICT technológia szempontok üzleti megoldások szolgáltatási info architektúra Rövidtávú Hosszú-távú eredményesség eredményesség Stratégiai célok Laudon, 2004 modellje

10 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 10 / 22 Az IT-beruházás alapsémája Fejlesztési költségek:Folyamatos költségek: Fejlesztési erőfeszítések (pl. programozás, adminisztráció) Felhasználói szoftver karbantartása, fejlesztése Új hardverTöbblet adattárolói igény költsége Új, vásárolt szoftverTöbblet kommunikációs igény Felhasználói képzés, oktatás Új hardver és szoftver lízingje EgyébKiegészítő szolgáltatások Egyéb

11 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 11 / 22 A leggyakoribb: Gartner TCO  Gartner 1987: PC-k beszerzése, majd LAN és notebook kliens-szerver rendszerek elemzésére(1997); ma oprendszerekre, üzleti komplex rendszerekre végeznek ilyen elemzéseket  A TCO szerkezete: –Direkt költségek: hardver és szoftver működtetés költségei Támogatási költségek –Indirekt költségek: végfelhasználói költségek Rendszer-kiesés miatti költségek  Előnyök: a teljes életciklusra, jól strukturáltan ad eszközt, különösen KKV-k kisebb projektjeire. A struktúra miatt ex-post elemzésekre jól használható.  Hátrányok: nem számol az üzleti értékkel, az üzletre gyakorolt hatásokkal, az elérhető hasznokkal – ehhez más módszer IS kell!

12 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 12 / 22 A TCO szerkezete TCO Direkt költségek Indirekt költségek EszközökKarbantartásAdminFelhasználó HW SW Staff Egyéb Képzés ÁllásidőEgyéb

13 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 13 / 22 TCO részletek: Direkt költségek  Hardver: beszerzés, bérlet, lízing, update, pótlás – IT részleg és végfelhasználók  Szoftver: beszerzés, bérlet, lízing, rendelkezésre- állás – OS, DBMS, alkalmazások  Operations costs: adatátvitel, energia, szolgáltatás-menedzsment, IT bérek, outsourcing  Support costs: oktatás, HelpDesk, Support Center, tanácsadások, stb.

14 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 14 / 22 TCO részletek Indirekt költségek  Enduser operations costs: termeléskiesés, bér a betanulási időszakban, illetve a támogatási hiányosságok leküzdésére fordított végfelhasználói idő/energia/bér; „egymástól tanulunk” időveszteségek; tényleges betanítási költségek  Downtime rendszerkiesési költségek: tervezett és nem-tervezett kiesések okozta problémák  Szoftver-támogatás: TCO Gartner  Továbbfejlesztés: Enterprise Gartner

15 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 15 / 22 TCO változatok  Más ráfejlesztések: –META Group (Rela Cost of Ownership), PCM (Predictive Cost Modeling) – pl. az elvetett alternatívák miatt esetleges elvesztett hasznok becslése –Forrester Research –IDC –Yankee Group –Standish Group CENTS módszere, stb.

16 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 16 / 22 Haszon-elemzések a TCO-ban  Nem lehet döntést hozni a „legolcsóbb a legjobb” elv alapján  Az egyszerű döntés később haszontalan rendszert eredményezhet  Az ICT megoldás nem lehet egyserű „fekete doboz” az üzleti döntéshozóknak, amit „el kell fogadni” – akár az IT részlegtől, akár a szállítótól!  „Kemény” megtérülések: bér, licenszdíj, üzemeltetés, válaszidőkből kapott nyereség, stb  „Puha” megtérülések: monetárisan nem mérhetőek, pl. minőség, elégedettség, stb.

17 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 17 / 22 Számszerűsíthető TCO hasznok  Üzleti progresszivitás előnyei –Értékesítési többlet (pl. eCommerce) –Új vevők –Új piacok –Vevők elvándorlásának csökkentése  Üzleti megtakarítások –Elbocsátottak bére –Utazási költségek megtakarítása –Készletforgás gyorsításából megtakarítás –ICT költségek csökkentése (pl. vékonykliens) ADJUNK PÉLDÁKAT! Raffai M. nyomán

18 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 18 / 22 Nem-számszerűsíthető hasznok  Üzleti progresszív előnyök: –Releváns információk a vezetőknek –Megalapozott, biztonságos döntéshozatal –Gyorsabb információ-áramlás –Megbízható információszolgáltatások –Vevőelégedettség az információ által –Munkavállalói morál, motiváció erősödése –Üzleti presztizs-növekedés  Megtakarítások: –Hatékonyabb munkavégzés –Jobb ügyintézés –Közvetlen vevőkapcsolatok –Automatizálható rutinfeladatok, stb.

19 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 19 / 22 Másfajta haszon-számítások  Szubsztituens- (helyettesítési-) haszon: robottal gyártunk valamit emberek-gépek helyett; elbocsátunk ügyviteli dolgozókat; leépítjük a megrendelés-feldolgozást; a nyomdát, a postázót, stb.  Komplementer-haszon: kiegészítjük a folyamatot,megtámogatjuk, hatékonyabbá tesszük; csökken az átfutási idő; javul a kivitelezés / szolgáltatás minősége; más piacon jelenünk meg ugyanazzal, például egy website kiterjesztésével, stb.  Stratégiai szintű haszon: olyat tudunk csinálni, amit más nem; új termékvonal, új piaci szegmens; felvásárlási lehetőség, minőségi ugrás, bázis-innováció.

20 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 20 / 22 Problémák:  Puha megtérüléseket ex-ante nemigen lehet felbecsülni  Könnyebb a költségszámítás minden esetben, mint a haszonbecslések – még az ex-post esetekben is  A költségek szinte azonnal felmerülnek, a hasznok jóval később és áttételesen  Mindezek miatt nincsenek „Total Benefit of Ownership” modellek  Vannak projektek, amelyek egészen jól kézbentarthatóak számításokkal: pl. pure-e-webáruház, ügyviteli elsőgenerációs automatizálás, stb.

21 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 21 / 22 Vegyünk egy egyszerű példát!  TSTS-számítás (Time Savings – Time Salary): S megtakarított munkaidő TSTS = x átlagos munkabér T átlagos munkaidő  Ez végülis egy egyszerűsített hozamszámítás: –Havi 40 órával csökkentjük az egy főre jutó munkaidő-felhasználást azzal, hogy egy SCM szoftverrel a tömeges megrendeléseket gyorsabban lehet elvégezni –Az átlagos munkaidő a megrendelési osztályon 160 óra volt –A munkabér és közteher átlagosan havi 500 eFt –A számítható „hozam” havonta 125 eFt / fő  Kérdés, ki lehet-e rúgni a munkaerőt; mennyiért?  Kérdés, mire használja a felszabadult időt a munkavállaló?

22 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 22 / 22 Egyszerű haszonérték-elemzés (Litke)  Pontozásos – súlyozásos kritériumrendszer az ex-ante elemzésekhez: ez tkp. a BSC módszertanokhoz hasonlít  A rendszer által nyújtott funkciókat-teljesítményeket szubjektíven értékelik a szakértő döntéshozók: Szoftver funkciók Max. pont Alt 1Alt 2Alt 3 1. Pénzügy/számvitel10 2. Bér/munkaügy5 3. Tárgyi eszköz5 4. Kontrolling10 5. Termelés20 6. Értékesítés10 7. Ügyfélkapcsolat10 8. eBus, EDI5 9. Összesen 100

23 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 23 / 22 Egyszerű dinamikus számítás DCF  A beruházási pénzáramokat (költségek és a generált hozamokat) átszámítjuk a jelenlegi időpontra: diszkontált cash flow  A formula: FV t PV 0 = (1 + r) t FV: ez a beruházási összeg a t időpontban r : kalkulált kamatláb – mennyit lehetne realizálni bankbetétként (a tőke helyettesítési költsége) t: időszakok (évek)  Csak néhány évre és „használható” kamatlábra …

24 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 24 / 22 Nettó jelenérték-számítás NPV  A beruházás „diszkontált hozadéka”: FV(R t ): a t. időpontban esedékes bevétel FV(C t ): a t. időpontban esedékes üzemeltetési költség FV(I t ): a t időpontban esedékes beruházási rész-költség n a beruházás élettartama (év)  Ezekután: NPV = PV(R) – PV(C) – PV(I) PV(R): évente jelentkező bevételek diszkontált összege PV(C): évente jelentkező költségek diszkontált összege PV(I): a beruházási költségek diszkontált összege  Mikor érdemes beruházni: ha NPV >= 0

25 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 25 / 22 Más módszerek  ROI: megtérülési ráta Kérdés: a beruházás az élettartam alatt hányszor térül meg – ROI >= 1 a minimum  PBT Payback Period: megtérülési idő  IIR Belső megtérülési ráta: mikor térül meg (egyszer) az összes egyszeri és folyamatos költség projekt megtérüléshasznosulás

26 Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 26 / 22 Egy kis szünet


Letölteni ppt "Információ-menedzsment/ Dobay 5. előadás 2010 ősz 1 / 22 6. beszélgetés: Az informatikai beruházások és megtérülésük Vállalati információ-menedzsment."

Hasonló előadás


Google Hirdetések