Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes L á szl ó Kerekes L á szl ó igazságügyi szak é rtő igazságügyi szak é rtő Tel.: 20/7779139 Tel.: 20/7779139.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes L á szl ó Kerekes L á szl ó igazságügyi szak é rtő igazságügyi szak é rtő Tel.: 20/7779139 Tel.: 20/7779139."— Előadás másolata:

1 Repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes L á szl ó Kerekes L á szl ó igazságügyi szak é rtő igazságügyi szak é rtő Tel.: 20/ Tel.: 20/ laszlo.kerekes gmail.com laszlo.kerekes gmail.comlaszlo.kerekes gmail.com

2 PILÓTALÉGIJÁRMŰLÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) „19.§. (2) Nem kell üzemben tartási engedély a természetes személy tulajdonát képező, kizárólag magáncélra használt polgári légijármű üzemben tartásához” 1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvett polgári légijármű üzemben tartójára terjed ki. 20/2002. KöViM rendelet a polgári légijármű üzemben tartásának szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról üzemben tartó légialkalmasságának repülések végrehajtását üzemben tartás: azon tevékenységek összessége, amelyek során az üzemben tartó a légijármű alkalmazási céljának megfelelő felhasználását szervezi és irányítja, a légijármű légialkalmasságának és üzemképességének fenntartásáról gondoskodik, továbbá a repülések végrehajtását a vonatkozó előírásokkal összhangban szervezi, irányítja és felügyeli.

3 „Do the new EASA rules also apply to non-commercial operations? Reference: Regulation (EU) No 965/2012 on Air Operations as amended by Regulation (EU) No 800/2013, (EU) 71/2014 and (EU) 83/2014” „Training flights fall under either Part NCC or Part NCO, depending on the aircraft being flown.”

4 216/2008. „Basic regulation” AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE a polgári repülés területén közös szabályokról és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség létrehozásáról II.Annex

5

6 XCVII./1995. Légiközlekedési törvény (Ltv) Ltv. „22. § Légiközlekedési, valamint légiközlekedéssel összefüggő tevékenység - a 71. § 10. pontjának e) és h) pontjában meghatározott tevékenység kivételével - a légiközlekedési hatóságnak… az adott tevékenységre vonatkozó engedélyével folytatható..”Ltv. „22. § Légiközlekedési, valamint légiközlekedéssel összefüggő tevékenység - a 71. § 10. pontjának e) és h) pontjában meghatározott tevékenység kivételével - a légiközlekedési hatóságnak… az adott tevékenységre vonatkozó engedélyével folytatható..” e) a légi jármű sport-, valamint magáncélú alkalmazása,e) a légi jármű sport-, valamint magáncélú alkalmazása, 12. légi közlekedéssel összefüggő tevékenység:12. légi közlekedéssel összefüggő tevékenység: a) a légi jármű, …gyártása, karbantartása, javítása,a) a légi jármű, …gyártása, karbantartása, javítása, c) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú földi képzése,c) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú földi képzése, f) a légi jármű földi kiszolgálása;f) a légi jármű földi kiszolgálása;

7 Lt. 29. § (1) A légijármű és egyes légiközlekedéssel kapcsolatos eszközök gyártásához, a javítási és karbantartási tevékenység folytatásához az illetékes légiközlekedési hatóság engedélye szükségesLt. 29. § (1) A légijármű és egyes légiközlekedéssel kapcsolatos eszközök gyártásához, a javítási és karbantartási tevékenység folytatásához az illetékes légiközlekedési hatóság engedélye szükséges

8 2002 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b) amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik. (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető- növendék által vezetett légijárműre.

9 PILÓTALÉGIJÁRMŰLÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „ Lajstromozásra nem kötelezett légijárművet az vezethet… … rendelkezik a hatóság által elfogadott tanfolyam elvégzéséről bizonyítvánnyal” PG KIKÉPZÉSI SZINTEK SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK I" Oktató irányítása mellett alapfokú gyakorló repüléseket végezhet. Dátum: Oktató: Az előírásoknak megfelelően siklóernyős "A" vizsgát tett Dátum: Oktató: SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK II" Oktatója iránymutatása alapján, nem turbulens időben, magassági korlátozás nélkül gyakorló repüléseket, oktatója jelenlétében középfokú gyakorlati repüléseket végezhet. Dátum: Oktató:

10 2005 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b) 54 amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik, lajstromozásra nem kötelezett légijármű esetében a jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelel. 54 (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető- növendék által vezetett légijárműre.

11 PILÓTALÉGIJÁRMŰLÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

12 PILÓTA 2001: 5/2001. Növendék szakszolgálati engedély 2002: 14/2002 A polgári légiközlekedési szakszolgálati engedélyek egészségügyi feltételeiről és kiadásuk rendjéről A légiközlekedésről szóló évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 53. §-ának (5) és (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján… Lt. 53.§. (8) A szakszolgálati engedélyek kiadásának egészségügyi feltételeit a miniszter az egészségügyért felelős miniszterrel, … egyetértésben rendeletben határozza meg. 11.§. A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

13 PILÓTA 2009: 32/2009. Csak a lajstromosokra vonatkozik. Szakszolgálati engedélyes nem lajstromozottra vonatkozik? A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie (2000. „orvosi követelmény nincs meghatározva, Bírói határozat: „nincs egyértelmű jogszabály” A hatóság képviselői elismerik, hogy jogszabály nem írja elő A hatóság képviselője szerint jogszabály előírja.) TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

14 Lt.12. § (1) A magyar polgári légijármű - a jogszabályban légijárműnek minősített repülőmodell, az ejtőernyő és a személyzet által vezetett egyéb repülőeszköz kivételével - a légiközlekedésben akkor vehet részt, ha a légiközlekedési hatóság a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvette.

15 216/2008. „Basic regulation” AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE a polgári repülés területén közös szabályokról és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség létrehozásáról II.Annex

16 A jogszabályokat, szakmai anyagokat és a kialakult gyakorlatot áttekintve aHatóság következő légijárművekettekinti lajstromozásra nem kötelezett légijárműnek :  ejtőernyő (kivéve pilóta mentőernyő, mert az légijármű komponensnek tekinthető)  repülőgépek, motoros vitorlázó repülők, motoros siklórepülők és motoros siklóernyők legfeljebb két üléssel, amelyek legnagyobb felszálló tömege (MTOM) nem több mint a következő: i.300 kg szárazföldi, együléses légijármű esetében; vagyii.450 kg szárazföldi, kétüléses légijármű esetében; vagyiii.330 kg kétéltű vagy úszótestes, együléses légijármű esetében; vagyiv.495 kg kétéltű vagy úszótestes, kétüléses légijármű esetében, feltéve hogyamennyiben úszótestes repülőgépként és szárazföldi repülőgépként is üzemel,adott esetben mindkét MTOM-határ alá tartozik;v.472,5 kg szárazföldi, törzsre szerelt ejtőernyős mentőrendszerrel rendelkezőkétüléses légijármű esetében; vagyvi.315 kg szárazföldi, törzsre szerelt ejtőernyős mentőrendszerrel rendelkező együléses légijármű esetében;és repülőgépek, amelyeknél az átesési sebesség vagy a minimális állandó repülésisebesség leszálláskor nem haladja meg a 35 csomós kalibrált repülési sebességet(CAS);  az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegűvitorlázórepülők, siklórepülők, siklóernyők beleértve a lábbal indítottakat is;  bármely más típusú légijármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együttlegfeljebb 70 kg. „A jogszabályokat, szakmai anyagokat és a kialakult gyakorlatot áttekintve a Hatóság a következő légijárműveket tekinti lajstromozásra nem kötelezett légijárműnek:  ejtőernyő  repülőgépek, motoros vitorlázó repülők, motoros siklórepülők és motoros siklóernyők legfeljebb két üléssel, amelyek legnagyobb felszálló tömege nem több mint a következő: kg szárazföldi, együléses légijármű esetében; vagy kg szárazföldi, kétüléses légijármű esetében; vagy - az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegű vitorlázórepülők, siklórepülők, siklóernyők beleértve a lábbal indítottakat is; - bármely más típusú légijármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együtt legfeljebb 70 kg.”

17

18 14/2000. KöViM „J” melléklet

19

20 1979. április 45-ös LE (jogalapja az évi 26.sz.tvr)1979. április 45-ös LE (jogalapja az évi 26.sz.tvr) Kötelezően alkalmazandó szakmai szabály??????Kötelezően alkalmazandó szakmai szabály??????

21 Elsőbbségek statikus felhajtóerő ballon dinamikus felhajtóerő motor nélkül merev szárnyú (rigid) rugalmas súlypontkormányzású (flexibile) hajlékony struktúra (paraglider) merev motorral motoros repülő (UL-plane-Boeing) motoros súlypontkormányzású (SES) motoros siklóernyő hajtóerővel repülő vadászgép, űrhajó

22 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

23 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

24 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

25 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (lejtő)

26 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség) TERMIK

27 PILÓTALÉGIJÁRMŰLÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól Jelek jelzések „A” függelék

28 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól 150 méter talaj felett (?)

29 14/2000. KöViM „J” melléklet

30 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól VFR szabály

31 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól útvonal repülés útvonal repülés ,,A” vagy „C” módú 4096 kódbeállítási lehetőséggel rendelkező transzponderrel kell felszerelni azokat a légijárműveket, amelyek VFR szerint: …., c) 4000 láb (1200 m) AMSL feletti nem ellenőrzött légtérben működnek. Ez alól kivételt képeznek az indulási repülőtér forgalmi körét, légterét és az LHSG.. légteret elhagyó hajtómű nélküli légijárművek, ha repülésükről a FIS-t előzetesen tájékoztatták, valamint az LHSG.. légterekben működő légijárművek.

32 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repül ő terein történ ő repülések végrehajtásának szabályairól Rádióval fel nem szerelt légijárműveknek útvonalrepülés végrehajtása során el kell kerülniük a működő forgalmi tájékoztató körzeteket. Indokolatlanul nagy TIZ-ek!

33 26/2007. GKM -HM-K vV M rendelet módosítása 2012! ELTÖRÖLTE A HATÁRSÁVBAN REPÜLÉS TILALMÁT! Az ezzel együtt módosított 4/1998-as kormányrendelet: „9. § (1) Jogosulatlanul veszi igénybe a magyar légteret az a légijármű, amely az államhatár átrepüléshez szükséges, jogszabályban meghatározott engedéllyel, illetve feltételekkel nem rendelkezik.”

34 AKKOR MOST MI VAN????

35 Sok szerencsét! Kerekes L á szl ó Kerekes L á szl ó igazságügyi szak é rtő igazságügyi szak é rtő Tel.: 20/ Tel.: 20/ laszlo.kerekes gmail.com laszlo.kerekes gmail.comlaszlo.kerekes gmail.com


Letölteni ppt "Repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes L á szl ó Kerekes L á szl ó igazságügyi szak é rtő igazságügyi szak é rtő Tel.: 20/7779139 Tel.: 20/7779139."

Hasonló előadás


Google Hirdetések