Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter"— Előadás másolata:

1 Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter
Magatartási problémák gyermekpszichiátriai szempontból Néhány szempont szülőknek & pedagógusoknak

2 Megnyilvánulási területei
Magatartási zavarok okai Organikus Pszichés Nevelési Megnyilvánulási területei Családi körben Kortárs csoportban

3 A magatartászavarokhoz társulnak
Teljesítményzavar Kapcsolatzavar Emocionális éretlenség A nevelés kettős célja Életrevalóvá Boldoggá tenni

4 A magatartászavar prediktorai
Rossz szociális státusz A szülők alkohol-és drog-abususa A gyerek előzetes oppoziciós zavara Magyarországon a nevelési tényezők elsődlegesek (intézeti nevelés, örökbefogadás mint kockázati tényezők)

5 A fejlődés folyamán a következő tünetek jelentkeznek
Csecsemőkorban: éberség. Kúszás kimaradhat Tilalmakat nem észleli Általában nyitott, vidám, de félénkség is előfordul A beszéd kezdete lehet korai, késői A szóferdítések sokáig megmaradnak Állandó kérdezés jellemző A dackorszak korán jelentkezik, sokáig tart A baleseti sebészetek állandó látogatói Korai önállóságra való törekvés Nehezen irányítható Sok mindenbe belekezd Hamar frusztrálódik Kiszámíthatatlan, változékony hangulatú Nagy mozgásokban ügyes, kis mozgásokban ügyetlen (írás, olvasás tanulásnál problémák) A gyerekekkel zavart együttlét Más gyerekek szüleivel gyakori konfliktus Osztályismétlés veszélye Alacsony önértékelés Kudarctól való félelem

6 A magatartás zavar kritériumai
A szociális előírások durva áthágása Személyek, helyzetek, tárgyak ellen irányul Tartósan fennáll Szokásos szankciókkal alig befolyásolható Élettani, biokémiai szinten az ingerek szűrésével van probléma Érzelmileg pozitív hangulatban képes a figyelmét mozgósítani Az észlelési mód nem rendszerező, csökkent a szintetizációs képesség Az „itt és most” tapasztalatokat nem hasznosítja, nehezen tervez előre

7 A figyelemzavar ismertetőjegyei
Az apró részletek regisztrálása nehéz, az idő mindig kevés Látszólag nem hallják meg, ha szólnak hozzájuk Külső ingerek elterelik a figyelmüket, mindennapi dolgokban feledékenység Érdekes tartalom, érzelmi érintettség jobb működést eredményez „Mellékes” regisztráció folyik Jó a hosszú távú emlékezet, de ugráló az észlelési mód Impulzivitás A gondolatok ugrálnak. Akaratlan lódítás: részlet felnagyítása, emlékkép hozzákapcsolása. (Nem szándékosan hazudik!) Infantilizmus, úgy tűnik mintha mindig „rivaldafényben” akarna lenni Túlzott emóció, indulat Tanulási kudarc, lefelé tartó spirál másodlagos viselkedési zavarokkal

8

9 Mit tehetünk az iskolában?
A felnőtt viselkedése legyen: egyértelmű, kiszámítható, tényszerű, barátságos (humor!) Gyakran szólítjuk meg a gyereket: szemkontaktus, érintés Rövid, egyszerű utasítások A gyerek jelezze, hogy megértette-e! Hasznos ha a gyerek a fontos közléseket saját szavaival is elismétli. Változások és átmenetek világos jelzése Semmi ne legyen a padon ami figyelemelterelő Feladatok ellenőrzése (házi is) Gyakori visszajelzés (verbális vagy nonverbális) A viselkedést formáló korrekció (mutatás, tárgy kivétele a kezéből) Egy-egy fázis alatt egy helyben maradás Egyezményes jelek alkalmazása

10 Figyelemzavaros gyerekek kívánságlistája tanáraikhoz
Kérlek, ne gyere olyan gondterhelten az órára! Kérlek, ne a védtelen gyerekeken töltsd ki a rosszkedvedet! Ne csak az anyag ledarálásával törődj, néha egy-egy tréfa feldobja a hangulatot! Ne kivételezz senkivel, ne szúrj ki senkivel! Ne bélyegezz meg, ha valamit nem tudok azonnal! Ne kínozd a gyerekeket egyre újabb kérdésekkel, ha valamit nem tud, mert aztán már egyáltalán semmit nem fog tudni! Ne tegyél úgy, mintha mindenkinek mindent azonnal meg kellene értenie. Ne kiabálj rá, ne alázd meg! Adhatnál néha ötleteket a tanuláshoz! Ne feketítsd be a tanulókat kollégáid előtt! Kérlek, ne tekintsd a tanulókat tudatlan és hasznavehetetlen lényeknek és ne tartsd magadat mindentudónak! Kérlek ne ígérj olyat, amit később nem tartasz be! Néha valld be, hogy te is hibázhatsz! Kérlek, ne vegyél mindent személyes sértésnek! Kérlek, ne rángasd be mindjárt a szülőket!

11 Nem csak negatívumok vannak
Intuitivitás Ösztönös segítőkészség Kreativitás Nyitottság Jó kapcsolatteremtő készség Jó fantázia

12 Szülői szerep Az átlagosnál hosszabb és intenzívebb felügyelői szerep elfogadása A mindennapok alapos megtervezése A szülők részéről a gyermek támogatása: a gyermeknek legalább egy személyre van szüksége, aki a pozitív, támogató funkciót vállalja. Konstruktív kritika A szülők egyetértése a nevelésben Egyértelmű, egyszerű jelzések szabályok

13 Egy hiperaktív, figyelemzavaros gyerek verse:
Hogyan tehetnék mindent jóvá? Hogy ismét együtt nevethessünk, Könnyedén megpróbálok,mint lebbenő színes kendők, mindent jóvá tenni. Hogy újra jót nevethess, a suliban is minden stimmel. Az angoldoga is sikerül, ahogy Rouvennek tök könnyű. De tudom, hogy a suli még nem elég. Még másban is jónak kell lennem, szót fogadok akár egy angyal. De kérlek, nevess végre egy kicsit! Az utolsót sem teszem többé, azt a hülye lopást, soha többé nem kell másé, akkor nem kell többé, hogy megverj. Az iskolában most már minden rendben lesz. És nem veszek többé édességet sem. Eláshatjuk végre a csatabárdot. Angolból is hozok jó jegyeket. S az utolsó disznóságot egy tábla zárja le: Lopni tilos! Ez már a múlté.

14

15 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
dr. Krasznai Judit


Letölteni ppt "Párbeszéd 2008 dr. Krasznai Judit gyermekpszichiáter"

Hasonló előadás


Google Hirdetések