Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hiperaktivitás. Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes? Fázik? Fáj a hasa? Rosszul evett és keveset aludt,amióta megszületett. Elgyötört mamája szinte.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hiperaktivitás. Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes? Fázik? Fáj a hasa? Rosszul evett és keveset aludt,amióta megszületett. Elgyötört mamája szinte."— Előadás másolata:

1 A hiperaktivitás

2 Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes? Fázik? Fáj a hasa? Rosszul evett és keveset aludt,amióta megszületett. Elgyötört mamája szinte éjjel-nappal talpon volt. Aztán Peti megtanult járni,és egy percre sem lehetett ellenőrzés nélkül hagyni. Akaratos volt,ha nem az történt,amit ő akart,hisztizett. Az óvodában durva volt,az óvó nénik panaszkodtak rá,a szülők folyamatosan kapták a szomszédok,rokonok rosszalló megjegyzéseit nevelési módszerükkel kapcsolatban. Szégyellték magukat az utcán, a buszon,Peti, rettenetesen viselkedett mindenhol. Amikor Peti iskolás lett, a problémák csak fokozódtak, a szülők magukban keresték a hibát. Pedig nem ők hibáztak, és Peti sem neveletlen, rossz gyerek, hanem hiperaktív.

3

4 Hiperaktív szindróma,figyelemzavar. Manapság egyre többet hallani ezekről a problémákról. A különböző elnevezések közel azonos tünetegyüttesre vonatkoznak. Többnyire a viselkedésben megjelenő tünetek a központi idegrendszer kisméretű zavarára vezethetők vissza. Nem agykárosodásról van szó, hanem az agy bizonyos funkcióinak zavaráról,mely a magzati életkorban, a születés után elszenvedett sérülés- oxigénhiányos állapot, betegség,mérgezés- következménye. Más elmélet szerint az okozza az eltérést, hogy az agyban az idegsejtek közötti információáramlásért felelős ingerületátvivő anyag mennyisége bizonyos területeken kisebb, így ezek a területek kevesebb impulzust kapnak.

5

6 „Üzenet” a bölcsőből A hiperaktivitás első jelei már csecsemőkorban megmutatkoznak: A baba nyugtalan Hasfájós Alvászavarai vannak. Óvodai észrevételek Figyelme csak rövid időre köthető le. A foglalkozások alatt elmászkál. Társaival nem tud együtt játszani,saját akaratát kényszeríti rájuk. Hangulatváltozásai követhetetlenek.

7

8 „De nehéz az iskolatáska” Figyelemzavar esetén több ponton is elakadhat a folyamat: Meg sem hallja,hogy mit kell csinálni,hacsak nem mondja el neki külön a tanító néni háromszor-négyszer. Ha hozzákezd a feladathoz,elfelejti befejezni. Az órai munkában emiatt állandóan lemarad. A feladott házi feladatra nem emlékszik. Mindez azért van,mert nem tudja,hogy a környezetből jövő ingerek közül melyekre kell odafigyelnie,és az adott helyzetben melyek fölöslegesek. Nem képes semminél hosszasan elidőzni. Társakéhoz hasonlóan intellektus ellenére egyre romlik iskolai teljesítménye.

9

10 A hiperaktivitás és figyelemzavar gyakran társul speciális tanulási nehézségekkel,mint az olvasás,számolás,az írás zavara.

11

12 Örökmozgó zsongásban A hiperaktivitás vezető tünete az állandó mozgáskényszer. Ha ülnek,akkor is kopognak a kezükkel,harangoznak a lábukkal,hintáznak a széken. Mindenhol ott van,mindent elakar érni,mégis céltalan.

13

14 Nincs veszélyérzete,ezért állandó veszélyben van. Ha valamit szeretne,azt azonnal szeretné,és ha nem kapja meg,óriási hisztire,indulatkitörésre képes. Pillanatnyi felindulásában cselekszik,nem gondolkodik előtte.

15

16 A tanítási órákon olykor lehetetlenné teszi a munkát: feláll, járkál, közbeszól, bohóckodik. A hiperaktív gyermek nem neveletlen vagy rendetlen, amit tesz, nem szándékosan csinálja.

17

18 A hiperaktív gyermek viselkedése nem nevelési hiba kövekezménye. A tünetek enyhítésére gyógyszeres vagy pszichoterápiás segítség igényelhető,mozgásterápiát is alkalmaznak. Ugyanakkor a megfelelő otthoni nevelési légkör is segíthet a gyermeknek. Következetes neveléssel felelőssé tehető tetteiért.

19

20 A hiperaktív gyermek lelkileg sokkal sérülékenyebb társainál. A gyereknek nagyon jó lehet a megfigyelő készsége, pusztán a figyelem fenntartásában van nehézsége. A hiperaktív gyerek másképpen veszi fel az információt, másképpen tárolja,és másképpen idézi fel, mint az átlag gyerek.

21 Sokat,és gyorsan beszél, többnyire másról, mint amit kérdeznek tőle. A belső ellenőrzés hiányát figyelhetjük meg akkor is, amikor a gyerek a megfelelő szó helyett hangzásban hasonlót mond. Amikor kijavítjuk a tévedést, kisebb gyerek dühbe gurul, a nagyobb gyerek egyszerűen nem ismeri el a tévedését.

22 Mivel értelmes a gyerek,nem vállalja,hogy butaságot mondott,elkezdi megmagyarázni,bebizonyítani,hogy ő éppen azt akarta mondani,amit mondott. Nem tanul a tapasztalataiból. Számára az események között nincs egyértelmű kapcsolat.

23 Mindezek összegzésében eredményezik, hogy társai közül gyorsan kitűnik „furcsa” viselkedésével. Általában nem nagyon tudja a közösség szeretetét kivívni magának, holott minden másnál jobban vágyik rá. A hiperaktív gyerek az „itt és most”-ban él. Nem tud a sorára várni, nem gondolkodik, mielőtt beszél vagy cselekszik.

24 Gyakran meglök másokat, berobbanásaival megzavarja a többiek játékát. Ha kitalál valamit, azt akarja, hogy azonnal úgy történjen minden, ahogy ő mondja. A gyerekek ellenállására túl gyorsan reagál, odacsap, vagy valamit megrongál. Meggondolatlanul beszél, megsért másokat.

25

26 Ha akadályoztatva van valamiben, akkor sír vagy dühöng. Nem akar bántani, de meggondolatlanul cselekszik, nem gondol a következményekre: így válik agresszívvé a viselkedése, holott ő maga nem agresszív. Sokszor nem is érti, hogy a másik most miért haragszik rá, miért nem akar vele játszani.

27 Nehéz vele egyezkedni, kompromisszumot kötni. Emiatt, ha nem kap felnőtt segítséget, az iskolában a többi gyerek könnyen kiközösítheti. Ki vannak szolgáltatva belső impulzusaiknak.

28

29 Többnyire rossznak tartják önmagukat, nincs önbizalmuk. Vágynak a szeretetre, mások elismerésére, de nem ismerik az ehhez vezető utat. Nyughatatlanságuk miatt gyakran szenvednek, rossz a közérzetük, ingerlékenyek lesznek.

30 Sokan közülük depressziósak lesznek, ami nyugtalanságukat fokozhatja, illetve 1O éves koruk után is fennmaradhat. A hiperaktív gyerek teljesítménye hullámzó.

31

32 Nagyon lényeges a megbízható, konstruktív tájékoztatás, segítség és támogatás nyújtás a hiperaktivitással kapcsolatban.

33 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "A hiperaktivitás. Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes? Fázik? Fáj a hasa? Rosszul evett és keveset aludt,amióta megszületett. Elgyötört mamája szinte."

Hasonló előadás


Google Hirdetések