Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A hiperaktivitás
2
Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes. Fázik. Fáj a hasa
Peti kiságyából alig szűnt a sírás. Éhes? Fázik? Fáj a hasa? Rosszul evett és keveset aludt,amióta megszületett. Elgyötört mamája szinte éjjel-nappal talpon volt. Aztán Peti megtanult járni,és egy percre sem lehetett ellenőrzés nélkül hagyni. Akaratos volt,ha nem az történt,amit ő akart,hisztizett. Az óvodában durva volt,az óvó nénik panaszkodtak rá,a szülők folyamatosan kapták a szomszédok,rokonok rosszalló megjegyzéseit nevelési módszerükkel kapcsolatban. Szégyellték magukat az utcán, a buszon,Peti, rettenetesen viselkedett mindenhol. Amikor Peti iskolás lett, a problémák csak fokozódtak, a szülők magukban keresték a hibát. Pedig nem ők hibáztak, és Peti sem neveletlen, rossz gyerek, hanem hiperaktív.
4
Hiperaktív szindróma,figyelemzavar.
Manapság egyre többet hallani ezekről a problémákról. A különböző elnevezések közel azonos tünetegyüttesre vonatkoznak. Többnyire a viselkedésben megjelenő tünetek a központi idegrendszer kisméretű zavarára vezethetők vissza. Nem agykárosodásról van szó, hanem az agy bizonyos funkcióinak zavaráról,mely a magzati életkorban, a születés után elszenvedett sérülés-oxigénhiányos állapot, betegség,mérgezés-következménye. Más elmélet szerint az okozza az eltérést, hogy az agyban az idegsejtek közötti információáramlásért felelős ingerületátvivő anyag mennyisége bizonyos területeken kisebb, így ezek a területek kevesebb impulzust kapnak.
6
Figyelme csak rövid időre köthető le. A foglalkozások alatt elmászkál.
Óvodai észrevételek Figyelme csak rövid időre köthető le. A foglalkozások alatt elmászkál. Társaival nem tud együtt játszani,saját akaratát kényszeríti rájuk. Hangulatváltozásai követhetetlenek. „Üzenet” a bölcsőből A hiperaktivitás első jelei már csecsemőkorban megmutatkoznak: A baba nyugtalan Hasfájós Alvászavarai vannak.
8
„De nehéz az iskolatáska”
Figyelemzavar esetén több ponton is elakadhat a folyamat: Meg sem hallja,hogy mit kell csinálni,hacsak nem mondja el neki külön a tanító néni háromszor-négyszer. Ha hozzákezd a feladathoz,elfelejti befejezni. Az órai munkában emiatt állandóan lemarad. A feladott házi feladatra nem emlékszik. Mindez azért van,mert nem tudja,hogy a környezetből jövő ingerek közül melyekre kell odafigyelnie,és az adott helyzetben melyek fölöslegesek. Nem képes semminél hosszasan elidőzni. Társakéhoz hasonlóan intellektus ellenére egyre romlik iskolai teljesítménye.
10
A hiperaktivitás és figyelemzavar gyakran társul speciális tanulási nehézségekkel,mint az olvasás,számolás,az írás zavara.
12
Örökmozgó zsongásban A hiperaktivitás vezető tünete az állandó mozgáskényszer. Ha ülnek,akkor is kopognak a kezükkel,harangoznak a lábukkal,hintáznak a széken. Mindenhol ott van,mindent elakar érni,mégis céltalan.
14
Nincs veszélyérzete,ezért állandó veszélyben van.
Ha valamit szeretne,azt azonnal szeretné,és ha nem kapja meg,óriási hisztire,indulatkitörésre képes. Pillanatnyi felindulásában cselekszik,nem gondolkodik előtte.
16
A tanítási órákon olykor lehetetlenné teszi a munkát: feláll, járkál, közbeszól, bohóckodik.
A hiperaktív gyermek nem neveletlen vagy rendetlen, amit tesz, nem szándékosan csinálja.
18
A hiperaktív gyermek viselkedése nem nevelési hiba kövekezménye.
A tünetek enyhítésére gyógyszeres vagy pszichoterápiás segítség igényelhető,mozgásterápiát is alkalmaznak. Ugyanakkor a megfelelő otthoni nevelési légkör is segíthet a gyermeknek. Következetes neveléssel felelőssé tehető tetteiért.
20
A hiperaktív gyermek lelkileg sokkal sérülékenyebb társainál.
A gyereknek nagyon jó lehet a megfigyelő készsége, pusztán a figyelem fenntartásában van nehézsége. A hiperaktív gyerek másképpen veszi fel az információt, másképpen tárolja,és másképpen idézi fel, mint az átlag gyerek.
21
Sokat,és gyorsan beszél, többnyire másról, mint amit kérdeznek tőle.
A belső ellenőrzés hiányát figyelhetjük meg akkor is, amikor a gyerek a megfelelő szó helyett hangzásban hasonlót mond. Amikor kijavítjuk a tévedést, kisebb gyerek dühbe gurul, a nagyobb gyerek egyszerűen nem ismeri el a tévedését.
22
Mivel értelmes a gyerek,nem vállalja,hogy butaságot mondott,elkezdi megmagyarázni,bebizonyítani,hogy ő éppen azt akarta mondani,amit mondott. Nem tanul a tapasztalataiból. Számára az események között nincs egyértelmű kapcsolat.
23
Mindezek összegzésében eredményezik, hogy társai közül gyorsan kitűnik „furcsa” viselkedésével.
Általában nem nagyon tudja a közösség szeretetét kivívni magának, holott minden másnál jobban vágyik rá. A hiperaktív gyerek az „itt és most”-ban él. Nem tud a sorára várni, nem gondolkodik, mielőtt beszél vagy cselekszik.
24
Gyakran meglök másokat, berobbanásaival megzavarja a többiek játékát.
Ha kitalál valamit, azt akarja, hogy azonnal úgy történjen minden, ahogy ő mondja. A gyerekek ellenállására túl gyorsan reagál, odacsap, vagy valamit megrongál. Meggondolatlanul beszél, megsért másokat.
26
Ha akadályoztatva van valamiben, akkor sír vagy dühöng.
Nem akar bántani, de meggondolatlanul cselekszik, nem gondol a következményekre: így válik agresszívvé a viselkedése, holott ő maga nem agresszív. Sokszor nem is érti, hogy a másik most miért haragszik rá, miért nem akar vele játszani.
27
Nehéz vele egyezkedni, kompromisszumot kötni.
Emiatt, ha nem kap felnőtt segítséget, az iskolában a többi gyerek könnyen kiközösítheti. Ki vannak szolgáltatva belső impulzusaiknak.
29
Többnyire rossznak tartják önmagukat, nincs önbizalmuk.
Vágynak a szeretetre, mások elismerésére, de nem ismerik az ehhez vezető utat. Nyughatatlanságuk miatt gyakran szenvednek, rossz a közérzetük, ingerlékenyek lesznek.
30
Sokan közülük depressziósak lesznek, ami nyugtalanságukat fokozhatja, illetve 1O éves koruk után is fennmaradhat. A hiperaktív gyerek teljesítménye hullámzó.
32
Nagyon lényeges a megbízható, konstruktív tájékoztatás, segítség és támogatás nyújtás a hiperaktivitással kapcsolatban.
33
Köszönjük a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.