Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat Végzős hallgató Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Tudományos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat Végzős hallgató Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Tudományos."— Előadás másolata:

1 A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat Végzős hallgató Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Tudományos irányító Dr. Szabó Thalmeiner Noémi

2 TARTALOMJEGYZÉK Tanulás és tudás Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa A tanulás diagnózisa A tanulók tanulási stílusa és jellemzőik A tanulók tanulási stílusa és jellemzőik Vizuális stílusú tanulók Vizuális stílusú tanulók Auditív stílusú tanulók Auditív stílusú tanulók Taktilis-kinesztetikus stílusú tanulók Taktilis-kinesztetikus stílusú tanulók A társas környezet által meghatározott stílusok A társas környezet által meghatározott stílusok A kutatás A kutatás

3 Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa A tanulás a legbonyolultabb emberi tevékenység, mivel a személyiség aktivitását ígényli. A tanulás a legbonyolultabb emberi tevékenység, mivel a személyiség aktivitását ígényli. A tanulás eredménye a személyiség változásaiban található meg. A tanulás eredménye a személyiség változásaiban található meg. A „tanulóközpontú” tanulás, a tananyag személyessé tétele. A „tanulóközpontú” tanulás, a tananyag személyessé tétele. Az egyéni tanulási stílusokat figyelembe véve kellene tanítani. Az egyéni tanulási stílusokat figyelembe véve kellene tanítani. A hatékony tanítás érdekében szükséges elvégeznünk a tanulás diagnózisát. A hatékony tanítás érdekében szükséges elvégeznünk a tanulás diagnózisát. Ebből megtudhatjuk, a tanulók tanulási stílusát motivációit, tanulási nehézségeit. Ebből megtudhatjuk, a tanulók tanulási stílusát motivációit, tanulási nehézségeit.

4 A vizuális tanulási stílussal rendelkező tanulók és ezek jellemzői Előnyben részesítik a vizuális információt. Előnyben részesítik a vizuális információt. Jól működik a képorientált tevékenységük, ábrák, grafikonok, gondolattérképek, rövid jegyzetek színek használata segíti őket a tanulásban. Jól működik a képorientált tevékenységük, ábrák, grafikonok, gondolattérképek, rövid jegyzetek színek használata segíti őket a tanulásban. Alkalmazható módszerek: Alkalmazható módszerek: - szemléltetés módszere, - tanulástérkép, fogalomtérkép, - gondolataikat rajzolva fejezzék ki.

5 Az auditív stílusú tanulók Erősségük a hallásközpontú feldolgozás. Erősségük a hallásközpontú feldolgozás. A feladatok lépéseit hangosan mondják. A feladatok lépéseit hangosan mondják. Nagyon gyorsan képesek feldolgozni mind a beszélt mind az olvasott nyelvet. Nagyon gyorsan képesek feldolgozni mind a beszélt mind az olvasott nyelvet. Alkalmazható tanítási módszerek: Alkalmazható tanítási módszerek: -brainstorming – ötletbörze módszere -kulcsszómódszer -a vita módszere -az előadás módszere:- az elbeszélés - a magyarázat - a magyarázat - a leírás - a leírás

6 A TAKTILIS – KINESZTETIKUS STíLUSÚ TANULÓK Az érintéseken, a mozgáson, a fizikai tárgyakkal való foglalkozáson át történő tanulás a leghatékonyabb a számukra. Az érintéseken, a mozgáson, a fizikai tárgyakkal való foglalkozáson át történő tanulás a leghatékonyabb a számukra. Leköti és irányítja a figyelmüket: a tevékenység, a rajzolás, a téma szerepekre való felosztása, eljátszása. Leköti és irányítja a figyelmüket: a tevékenység, a rajzolás, a téma szerepekre való felosztása, eljátszása. Hatékony a séta közbeni tanulás, illetve az aktív, valódi tanulás, a cselekvésen alapuló tanulás. Hatékony a séta közbeni tanulás, illetve az aktív, valódi tanulás, a cselekvésen alapuló tanulás.

7 A mozgásos stílussal rendelkező tanulók oktatására alkalmazható módszerek A színkód alkalmazása. A színkód alkalmazása. A „Ki?”, „Mikor?”, „Hol?”, „Miért?” és „Hogyan?” módszere. A „Ki?”, „Mikor?”, „Hol?”, „Miért?” és „Hogyan?” módszere. Az ismétlő piramis módszere. Az ismétlő piramis módszere. Drámapedagógiai módszerek. Drámapedagógiai módszerek. Az élménypedagógia módszerei. Az élménypedagógia módszerei. Az RWCT módszer. Az RWCT módszer.

8 A KUTATÁS I. részben a tanulók tanulási stílusának a felmérése történt. I. részben a tanulók tanulási stílusának a felmérése történt. II. részben a tanulási stílusok és az oktatási módszerek közötti kapcsolat a felfedezése. II. részben a tanulási stílusok és az oktatási módszerek közötti kapcsolat a felfedezése.

9 A KUTATÁSI PROBLÉMA A KUTATÁSI PROBLÉMA MILYEN KAPCSOLAT VAN A TANULÓK TANULÁSI STíLUSA ÉS AZ ALKALMAZOTT OKTATÁSI MÓDSZEREK KÖZÖTT? MILYEN KAPCSOLAT VAN A TANULÓK TANULÁSI STíLUSA ÉS AZ ALKALMAZOTT OKTATÁSI MÓDSZEREK KÖZÖTT? A KUTATÁS CÉLJA A KUTATÁS CÉLJA A mintában szereplő tanulók tanulási stílusának a megállapítása, illetve az általuk kedvelt oktatási módszerek meghatározása. A mintában szereplő tanulók tanulási stílusának a megállapítása, illetve az általuk kedvelt oktatási módszerek meghatározása.

10 A KUTATÁS HIPOTÉZISEI A tanulók szeretik, ha a tanító több módszert alkalmaz egy tananyag megtanításakor. A tanulók szeretik, ha a tanító több módszert alkalmaz egy tananyag megtanításakor. A vizuális stílusú tanulók igénylik az ábrák, rajzok, képek bemutatását, alkalmazását a tanítás során. A vizuális stílusú tanulók igénylik az ábrák, rajzok, képek bemutatását, alkalmazását a tanítás során. Az auditív stílusú tanulók jobban szeretik, ha a tanító elmeséli a leckét, minthogy ők maguk olvassák el azt. Az auditív stílusú tanulók jobban szeretik, ha a tanító elmeséli a leckét, minthogy ők maguk olvassák el azt. A mozgásos stílusú tanulók szívesebben bemutatják, vagy eljátsszák a tanultakat, mintsem, hogy leírják vagy elmagyarázzák azt. A mozgásos stílusú tanulók szívesebben bemutatják, vagy eljátsszák a tanultakat, mintsem, hogy leírják vagy elmagyarázzák azt.

11 A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók, nem szeretik, ha saját maguk kell felkutassák a tananyagot, sem a logikai gondolkodtató feladatokat. A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók, nem szeretik, ha saját maguk kell felkutassák a tananyagot, sem a logikai gondolkodtató feladatokat. A társas tanulási stílussal rendelkező tanulók szívesen végeznek önálló munkát is. A társas tanulási stílussal rendelkező tanulók szívesen végeznek önálló munkát is. A csendet kedvelő tanulási stílussal rendelkező tanulók, szívesen dolgoznak közösen a tanítóval, kérdésekkel és feleletekkel dolgozva fel az új anyagot. A csendet kedvelő tanulási stílussal rendelkező tanulók, szívesen dolgoznak közösen a tanítóval, kérdésekkel és feleletekkel dolgozva fel az új anyagot. A három fő dominancia mentén jelentkező stílusok, vagyis az auditív, a vizuális és a mozgásos stílusok szeretik, ha a tanító interaktív módszereket alkalmaz az órán. A három fő dominancia mentén jelentkező stílusok, vagyis az auditív, a vizuális és a mozgásos stílusok szeretik, ha a tanító interaktív módszereket alkalmaz az órán.

12 A KUTATÁS MÓDSZEREI Az I. részben tanulási stílust felmérő kérdőívet töltöttek ki. A II. részben a különböző tanulási stílussal rendelkező tanulók ki kellett válasszák az általuk kedvelt oktatási módszert, illetve önálló véleményt is kellett írjanak. Írásbeli kikérdezés módszere, melynek eszköze a kérdőív volt. Írásbeli kikérdezés módszere, melynek eszköze a kérdőív volt. Gyakoriságvizsgálat az eredmények feldolgozásánál. Gyakoriságvizsgálat az eredmények feldolgozásánál.

13 A minta bemutatása Avasújváros I-VIII. Osztályos Iskola Avasújváros I-VIII. Osztályos Iskola III. és IV. osztályos 32 tanulója.

14 Az adatok feldolgozása és értékelése A tanulási stílusok megoszlása a fiúk és a lányok között. A tanulási stílusok megoszlása a fiúk és a lányok között.

15 A vizuális stílusú tanulók válaszai összevetve a többi tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszával arról, hogy szeretik-e, ha a tanító színes képeket ábrákat használ a tanítás során.

16 Az auditív stílusú tanulók válaszai összehasonlítva a más tanulási stílusok válaszaival arra vonatkozóan, hogy igényli- e a tanító magyarázatát, vagy inkább saját maga olvassa el a tanulnivalót.

17 A mozgásos tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszai a lecke szerepek szerinti feldolgozására, összevetve a többi tanulási stílusú tanuló válaszával

18 Kedvelik-e az önálló, kutató munka módszerét a mechanikus tanulási stílust preferáló tanulók?

19 Szeretik-e a logikai, fejtörő feladatokat a mechanikus stílusú tanulók

20 Következtetés A tanulók 100%-a szereti, ha a tanító színes képeket és ábrákat alkalmaz. A tanulók 100%-a szereti, ha a tanító színes képeket és ábrákat alkalmaz. Az auditív stílusú tanulók 91%-a igényli a tanító magyarázatát, és utasításait. Az auditív stílusú tanulók 91%-a igényli a tanító magyarázatát, és utasításait. A taktilis- kinesztetikus tanulási stílussal rendelkező tanulók 81%-a szeretné szerepek szerint megtanulni a tananyagot, de az önálló véleményfejtésnél kiderült, hogy a lecke tartalmának a leírása is segíti őket a tanulásban. A taktilis- kinesztetikus tanulási stílussal rendelkező tanulók 81%-a szeretné szerepek szerint megtanulni a tananyagot, de az önálló véleményfejtésnél kiderült, hogy a lecke tartalmának a leírása is segíti őket a tanulásban. A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók 100%-a szereti az önálló kutatáson alapuló munkát, míg a logikai, gondolkodtató feladatokat egyáltalán nem kedvelik. A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók 100%-a szereti az önálló kutatáson alapuló munkát, míg a logikai, gondolkodtató feladatokat egyáltalán nem kedvelik.

21 Javaslatok A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek között szoros kapcsolat van, ezért a tanulók tanulási stílusát felmérve, az általuk kedvelt oktatási módszerekkel érdemes tanítani őket. A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek között szoros kapcsolat van, ezért a tanulók tanulási stílusát felmérve, az általuk kedvelt oktatási módszerekkel érdemes tanítani őket. A tanulás diagnózisa elvégzésével, fény derül a tanulók tanulási stílusára, tanulási nehézségeikre, problémáikra, melyek időben való feltérképezése hasznos lehet a hatékony tanítás szempontjából. A tanulás diagnózisa elvégzésével, fény derül a tanulók tanulási stílusára, tanulási nehézségeikre, problémáikra, melyek időben való feltérképezése hasznos lehet a hatékony tanítás szempontjából.

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat Végzős hallgató Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Tudományos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések